Gezondheid alle pijlers

Buitenlands medicijn

05-01-2021 22:32 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een medisch vraagje uit nieuwsgierigheid, er is al een diagnose dus daar vraag ik niet naar.
Een familielid in het VK heeft via een huisartsenpost het medicijn Prochlorperazine gekregen, een medicijn tegen angsten, migraine, misselijkheid e.d. Een bijzondere combinatie qua aandoeningen, maar het past op zich bij haar symptomen en diagnose. Ik had het medicijn gegoogeld en kan eigenlijk geen Nederlandse equivalent vinden.
Kent iemand dit middel, en wat wordt er in Nederland voorgeschreven voor de genoemde klachten?
Is niet iets wat we in Nederland hebben. Niet alles wat in het buitenland te krijgen is, is hier ook te krijgen. Ik werk in de apotheek en op het farmacotherapeutisch kompas staat dit middel ook niet. Is hier dus niet in de handel.

Hier kan je wel wat info erover vinden overigens : https://www.ntvg.nl/artikelen/anti-emetica/volledig

Kan best zijn dat het hier ooit wel op de markt is geweest, maar er inmiddels andere alternatieven zijn gekomen die bijvoorbeeld minder bijwerkingen hebben enz. Dan wordt zo’n middel steeds minder gebruikt hier en is er uiteindelijk geen markt meer voor in Nederland en verdwijnt het dus.
anoniem_63b9a19091605 wijzigde dit bericht op 05-01-2021 22:44
46.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als een anti-emeticum.

https://www.ntvg.nl/artikelen/anti-emetica/volledig

Hij staat onder de dopamine antagonisten.
Alle reacties Link kopieren
Als ik bijwerkingen e.d lees lijkt het op clozapine, ook een eerste generatie anti psychoticum. Al heeft dat andere middel nog wat meer indicaties zoals ik het begrijp.
- Fight for your right to party -
Alle reacties Link kopieren
Lijkt het niet op promethazine?
-Prochlorperazine, onder andere verkocht onder de merknaam Compazine, is een medicijn dat wordt gebruikt om misselijkheid, schizofrenie, migraine en angst te behandelen. Het is een minder geprefereerd medicijn voor angst.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
05-01-2021 23:04
-Prochlorperazine, onder andere verkocht onder de merknaam Compazine, is een medicijn dat wordt gebruikt om misselijkheid, schizofrenie, migraine en angst te behandelen. Het is een minder geprefereerd medicijn voor angst.
Dit had ik ook gevonden. Ik vind het alleen zo bijzonder dat het gebruikt wordt tegen misselijkheid, psychische aandoeningen en migraine. Dus ik vroeg me af of het in beginsel op de psyche werkt, of fysiek op je maag/darmstelsel.
Alle reacties Link kopieren
Maktub schreef:
05-01-2021 22:43
Klinkt als een anti-emeticum.

https://www.ntvg.nl/artikelen/anti-emetica/volledig

Hij staat onder de dopamine antagonisten.
Snap jij wat er in dat artikel staat?
KamilleT schreef:
05-01-2021 23:24
Dit had ik ook gevonden. Ik vind het alleen zo bijzonder dat het gebruikt wordt tegen misselijkheid, psychische aandoeningen en migraine. Dus ik vroeg me af of het in beginsel op de psyche werkt, of fysiek op je maag/darmstelsel.
Medicijnen voor epilepsie worden voorgeschreven bij stemmingsproblemen. Antipsychotica als slaapmiddel etc. Ligt er maar net aan waar het eerst voor bedacht is en de andere werking de bijwerking ervan is.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg ook een medicijn dat van oorsprong voor iets anders was (een anti-epileptica tegen hoge hersendruk en een anti-depressiva tegen zenuwpijn en om beter te slapen).
Regelmatig worden er medicijnen ontdekt die een oorspronkelijke andere werking hebben maar goed werken voor een andere aandoening.
Zo heb ik nu een bloeddrukverlager die werkt tegen migraine en krijg ik mogelijk medicijnen voor diabetici tegen de hoge hersendruk.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Dit staat op de site van de NHS:
https://www.nhs.uk/medicines/prochlorperazine/

Daar staat eigenlijk hoofdzakelijk dat het voor misselijkheid en duizeligheid is.
Migraine staat ook genoemd maar dan gaat het dus ook om de misselijkheid daarbij.
En daarnaast wordt het blijkbaar in sommige gevallen bij angstklachten voorgeschreven.

Het werkt dus in beginsel als anti-emeticum (anti-braken, anti-misselijkheid).
Zoals ook in het NTVG artikel hierboven wordt gezegd.
Bij migraine kan misselijkheid voorkomen en daarvoor wordt het dus ook voorgeschreven.
Dat verklaart niet de werking tegen angstklachten maar een bijwerking is dat het sederend werkt, dat zal wel de reden zijn dat ze het bij bepaalde angstklachten voorschrijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven