Gezondheid alle pijlers

medicatie ADHD zelfde effect al sport en koffie?

07-01-2021 11:40 36 berichten
Ik heb ADHD en slik al jaren geen medicatie meer maar merk dat ik zonder koffie niet kan functioneren.
Het is echt opvallend want zodra dat ik koffie gehad heb kan ik bijvoorbeeld wel iets beter beginnen met het huis poetsen en met andere taken en het lijkt of ik meer overzicht heb. Wanneer ik geen koffie heb gehad dan stel ik alles uit waar ik eigenlijk geen zin in heb en voel me ook supermoe.
Met sporten merk ik precies hetzelfde. Als ik gesport heb voel ik me ook erna veel helderder in mijn hoofd en ga alles doen wat nodig is en zie taken die ik normaal laat liggen.
Kan het kloppen dat cafeine en sporten dezelfde werking hebben als adhd medicatie?
Alle reacties Link kopieren
als dat zo zou zijn, dat zouden artsen je echt geen medicijnen voorschijven
Alle reacties Link kopieren
Bij sporten maak je bepaalde stofjes aan in je hersenen waar je met ADHD iets tekort van hebt. Dat je je daarna beter voelt, is dus best logisch. Of het in dezelfde mate is als medicatie durf ik niet te zeggen en lijkt me eerlijk gezegd niet. Medicatie is helemaal afgestemd.

Koffie lijkt me niet, maar cafeïne zorgt er in het algemeen voor dat je even wat meer wakker en actief wordt. Dat gebruiken heel veel mensen om op te starten, en merk je als je het ineens niet meer drinkt.
tortie wijzigde dit bericht op 07-01-2021 11:46
8.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee.
In mindere mate dan bij medicatie kan dat zo werken ja.
Koffie doet bij mij hetzelfde idd.
Alle reacties Link kopieren
Koffie is voor veel mensen een kick start. Adhd of niet. Sporten heeft ook op veel mensen een positief effect. Adhd ers zitten veel in het hoofd, fysiek bezig zijn kan dan balans geven en er komen stofjes vrij waardoor je je lekkerder gaat voelen.

Lekker blijven doen dus.
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aa ... offie.html
Alle reacties Link kopieren
Koffie en ritalin hebben bij mij een totaal andere uitwerking.
Sporten heeft überhaupt geen uitwerking.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Dankje goed om te lezen het is dus echt zo en niet dat ik het mij alleen maar inbeeld.
Maar medicijnen werken volgens dat artikel nog iets beter dus maar dan mag je geen koffie meer drinken dat zorgt voor bijwerkingen dat wist ik wel al. Dat was inderdaad de reden waardoor ik geen medicijnen meer gebruikte en ook alcohol was niet goed erbij en ik ben koffie verslaafd.
En soms drink ik ook graag een paar glaasjes alcohol als er een feest is.
Maar dat koffie inderdaad precies hetzelfde effect heeft dan ritalin en concerta maar dan iets mindere mate wist ik niet :-D
Solomio schreef:
07-01-2021 11:56
Koffie en ritalin hebben bij mij een totaal andere uitwerking.
Sporten heeft überhaupt geen uitwerking.
Heb jij ook ADHD? Slik je medicijnen? Wat merk jij dan door koffie en ritalin?
Alle reacties Link kopieren
Nee.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Gya2020 schreef:
07-01-2021 12:01
Heb jij ook ADHD? Slik je medicijnen? Wat merk jij dan door koffie en ritalin?
Van koffie merk ik eigenlijk niks, van ritalin krijg ik een frisse wind door mijn hoofd.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Nee.
Life is short. Eat dessert first.
Solomio schreef:
07-01-2021 12:14
Van koffie merk ik eigenlijk niks, van ritalin krijg ik een frisse wind door mijn hoofd.
Van ritalin word ik relaxt en ontspannen en actief (gekke combi) en van koffie ook
lilalinda schreef:
07-01-2021 11:44
als dat zo zou zijn, dat zouden artsen je echt geen medicijnen voorschijven
Nou, dan onderschat je de invloed van de farmaceutische industrie en hun winstoogmerk.

Overigens is het effect van medicatie bepaald niet bij iedereen gelijk. Ik zeg altijd maar zo: een placebo-effect is ook een effect. ;)
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
07-01-2021 12:49
Nou, dan onderschat je de invloed van de farmaceutische industrie en hun winstoogmerk.

Vlak een deel van de patiënten zélf niet uit, die liever een pil willen dan bijvoorbeeld een verandering van levensstijl te gaan doen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
07-01-2021 13:03
Vlak een deel van de patiënten zélf niet uit, die liever een pil willen dan bijvoorbeeld een verandering van levensstijl te gaan doen.
Ja dat is zéker met adhd een ding. Met leefstijl prima op te lossen
Alle reacties Link kopieren
Thordïs schreef:
07-01-2021 13:04
Ja dat is zéker met adhd een ding. Met leefstijl prima op te lossen

Ik weet niet of je cynisch bent, maar ik heb het niet over een aandoening in het bijzonder. Ik reageerde op het winstoogmerk en de invloed van de farmaceutische industrie.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Koffie drink ik niet, van sporten merk ik absoluut ook dat ik daarna enorm helder thuis kom. Heel apart.

Nu heb ik er wel voor gekozen geen medicatie te slikken, dus ik kan het niet vergelijken.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook ADHD, op volwassen leeftijd pas geconstateerd.

Ik vind de vergelijking tussen de werking van koffie en sport met medicatie nogal kort door de bocht eerlijk gezegd als je weet dat ADHD in de basis een neurologische afwijking is waarbij tekort van bepaalde stoffen (noradrenaline en dopamine een grote rol spelen in de uiting van het gedrag vanuit het menselijk brein (aandachtstekort, hyperactiviteit en impulsiviteit).

Door te sporten maak je inderdaad dopamine aan 1 van de redenen waarom sommige mensen met ADHD zich tig slagen in de rondte sporten.
Sport kan dus nooit kwaad als aanvulling in de leefstijl. Van koffie weet ik het eerlijk gezegd niet zo goed.
En er zullen best mensen zijn die fanatiek sporten als goed alternatief gebruiken zodat ze door de dopamine aanmaak geen medicatie hoeven te gebruiken.
Maar ook dat is weer afhankelijk van je menstype en de pijler waar je qua ADHD het hoogst op scoort (ik zelf na gedegen onderzoek op aandachtstekort)

Ik ben heel blij dat ik medicatie gebruik (kortwerkende ritalin), mijn leven is daardoor vele malen kwalitatief verbeterd op diverse leefgebieden waardoor ik meer energie overhou voor andere dingen die het leven ook leuker maken.

ADHD geneest echter niet, ook niet op wilskracht en door aanpassen van je leefstijl, net als schizofrenie, ASS etc..
Niet te verwarren met je erachter verschuilen en jezelf afhankelijk opstellen t.a.v. medicatie.
van prima op te lossen zoals iemand hier beweert is dus echter geen sprake.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Thordïs schreef:
07-01-2021 13:04
Ja dat is zéker met adhd een ding. Met leefstijl prima op te lossen
Dat leefstijl veel kan betekenen betekent niet dat er in zijn algemeen te stellen is dat dat voor elke ADHDer de oplossing is. Bovendien is het niet per definitie óf óf. En én is net zo goed een optie.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
07-01-2021 12:49
Nou, dan onderschat je de invloed van de farmaceutische industrie en hun winstoogmerk.

Overigens is het effect van medicatie bepaald niet bij iedereen gelijk. Ik zeg altijd maar zo: een placebo-effect is ook een effect. ;)
Dat is in huize Solomio een gevleugelde uitspraak.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Er is trouwens uiteraard ook wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effectiviteit van methylfenidaat vergeleken met bijv leefstijlaanpassingen.
Methylfenidaat scoorde daarin overtuigend beter.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Het is gewoon best wel hip om te schermen met je leefstijl aanpassen en medicatie volledig afzweren (gaat vaak ook gepaard met doen alsof iedereen last heeft van vervelende bijwerkingen). Ik denk omdat ADHD-ers misschien ook net wat meer gevoeliger dan gemiddeld zijn voor zulk zwartwit denken.
Alle reacties Link kopieren
Roseaux schreef:
07-01-2021 14:27
Het is gewoon best wel hip om te schermen met je leefstijl aanpassen en medicatie volledig afzweren (gaat vaak ook gepaard met doen alsof iedereen last heeft van vervelende bijwerkingen). Ik denk omdat ADHD-ers misschien ook net wat meer gevoeliger dan gemiddeld zijn voor zulk zwartwit denken.
Nou, dat zwart-wit denken herken ik in deze niet zo gelukkig.

Ja, het is heel hip je leefstijl aan te passen in de veronderstelling dat alles maakbaar en bereikbaar is onder het mom van keuzes, wilskracht en doorzetting helaas en met een hoop gevolgen van dien (kanker is een schimmel, prima op te lossen met homeopathie en de leefstijl van the Ice man, zo ook "regelt je hersenstam vanzelf een psychose want wanneer de celvernieuwing optreedt gaat het vanzelf over")
Fuck de farmaceutische industrie. :blabla:
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven