Gezondheid alle pijlers

Wondjes brackets?

09-01-2021 22:11 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter krijgt binnenkort een beugel en de kans bestaat dat het zo’n slotjesbeugel wordt.
Nou hoor ik vaak dat je daarbij (in het begin) vaak wondjes krijgt aan tong en tandvlees etcetera - klopt dat?
Dochter heeft namelijk een bloedstollingsstoornis en veel last van neus- en mondbloedingen waardoor het niet wenselijk is als er veel wondjes ontstaan in de mond...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Dit lijkt me nu precies zo'n vraag die je het beste aan de behandelend tandarts/orthodontist kunt stellen.
Nee heb je, ja kun je krijgen.
sunshineandblueskies schreef:
09-01-2021 22:12
Dit lijkt me nu precies zo'n vraag die je het beste aan de behandelend tandarts/orthodontist kunt stellen.
Nou, ik vind het wel een goede vraag, want met een kind zonder stollingsziekte maar wel met verwijzing voor een beugel, ben ik benieuwd naar de antwoorden.
Alle reacties Link kopieren
Dat ga ik ook zeker doen ik neem aan dat er hier toch ook wel ervaringsdeskundigen zijn?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Ja de huid die tegen de slotjes drukt gaat stuk. Ik had echt behoorlijke plekken aan de binnenkant van mijn wangen. Bespreek het met de ortho.
sunshineandblueskies schreef:
09-01-2021 22:12
Dit lijkt me nu precies zo'n vraag die je het beste aan de behandelend tandarts/orthodontist kunt stellen.
Lijkt mij ook. En ja, het zit er wil dat je last krijgt van de binnenkant van je wangen en lippen. Maar geen idee of dat kwaad kan als je zo’n specifieke stoornis hebt. Daar kunnen wij toch niets over zeggen?
Je kind krijg speciale wax mee om op die brackets te doen. Er zullen altijd in begin wondjes ontstaan.

En inderdaad, dit is eerste en enige wat de ortho meteen moet weten.
Wat zei deze er over?
winkelfanaat schreef:
09-01-2021 22:15
Ja de huid die tegen de slotjes drukt gaat stuk. Ik had echt behoorlijke plekken aan de binnenkant van mijn wangen. Bespreek het met de ortho.
Ja ik ook maar geen bloed. Maar goed, ik heb ook geen aandoeningen in de richting van het kind van to.
eckano schreef:
09-01-2021 22:15
Dat ga ik ook zeker doen ik neem aan dat er hier toch ook wel ervaringsdeskundigen zijn?
Want je denkt dat veel kinderen van viva forummers en beugel hebbben en dan ook nog icm die aandoening?
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring: De wondjes ontstaan merendeel aan de binnenkant van je lippen en wang. In ieder geval niet op je tong. Dus daar waar je mond tegen je tanden (en straks de beugel) rust. De orthodontist had vroeger voor mij wax die ik op de slotjes con modelleren.

Overigens heeft het nooit gebloed en waren het meer blaren die ontstonden en vervolgens ook open gingen.
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
09-01-2021 22:15
Lijkt mij ook. En ja, het zit er wil dat je last krijgt van de binnenkant van je wangen en lippen. Maar geen idee of dat kwaad kan als je zo’n specifieke stoornis hebt. Daar kunnen wij toch niets over zeggen?
Maar dat vraag ik ook niet he?!
Ik vraag alleen of het klopt dat je er wondjes van in je mond krijgt.

En als dat zo blijkt te zijn moeten we op zoek naar een alternatief.
En wat dat alternatief dan moet zijn, dat hoor ik dan wel van de ortho.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Ik ook kapotte huid waar de slotjes tegenaan schuren, maar geen bloed.
En moet zeggen dat het ook snel wende, maar weet niet hoe dit met je dochters aandoening is natuurlijk. Tong en tandvlees heb ik trouwens nooit wondjes aan gehad..
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft net een beugel en ja, in het begin ontstaan er wel wat plekjes maar niet echt tot bloedens toe. Haar lip wel een beetje. Dat komt omdat ze dan op haar lip een beetje gaat bijten.
Ze heeft was meegekregen om eroverheen te doen. Als je dochter daar goed gebruik van maakt zal het wel meevallen. Vraag bij de ortho of ze extra goed willen kijken naar uitstekende stukjes. Overigens mag je hier prikkende draadjes zelf korter knippen.

Van de week zat ze met haar trui vast aan een slotje 😂.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
eckano schreef:
09-01-2021 22:18
Maar dat vraag ik ook niet he?!
Ik vraag alleen of het klopt dat je er wondjes van in je mond krijgt.

En als dat zo blijkt te zijn moeten we op zoek naar een alternatief.
En wat dat alternatief dan moet zijn, dat hoor ik dan wel van de ortho.
Wat zijn wondjes? Ik had geen bloedende plekken ofzo. Maar wel last en een pijnlijke mond. Wij weten hier toch niet wat wel en niet kan ivm die aandoening? Echt, bespreek dit met de orthodontist/tandarts en de behandelend arts. Of laat die met elkaar bespreken of het wel of niet kan.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
09-01-2021 22:16
Je kind krijg speciale wax mee om op die brackets te doen. Er zullen altijd in begin wondjes ontstaan.

En inderdaad, dit is eerste en enige wat de ortho meteen moet weten.
Wat zei deze er over?
Ik heb het vast gemeld bij het maken van de afspraak; binnenkort hebben we de afspraak.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
09-01-2021 22:17
Want je denkt dat veel kinderen van viva forummers en beugel hebbben en dan ook nog icm die aandoening?
Ze vraagt om ervaringen met die beugel, of het klopt dat door die beugel wondjes ontstaan.
Niet of er mensen specifiek die aandoening hebben.

Ik begrijp die toelichting wel, anders krijgt ze direct "niet zeuren want het hoort erbij" reacties.

Wellicht kan ze in overleg met de orthodontist over een ander type beugel?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik had trouwens om mijn bovenste kiezen van die ringetjes met van die 'puntjes' eraan waar ik mijn elastiekjes omheen moest doen. Die groeiden op den duur in mijn tandvlees en daardoor moest ik elke keer mijn elastiekje een stukje door het tandvlees heen trekken. Ellende, pijn en bloeden ja. Slotjes zelf niet veel last van gehad, wang of lip bleef af en toe hangen maar dat was het dan ook wel. Daarbij geen bloed of zo.
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Onze beide zoons hebben een slotjesbeugel en geen van beiden heeft last gehad van wondjes aan de binnenkant van hun lippen. Idd wel wax meegekregen, maar niets mee hoeven doen.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
09-01-2021 22:21
Ze vraagt om ervaringen met die beugel, of het klopt dat door die beugel wondjes ontstaan.
Niet of er mensen specifiek die aandoening hebben.

Ik begrijp die toelichting wel, anders krijgt ze direct "niet zeuren want het hoort erbij" reacties.

Wellicht kan ze in overleg met de orthodontist over een ander type beugel?
Dat is inderdaad de insteek; uiteraard gaat het in overleg met de ortho en de behandelend arts maar ik vroeg me gewoon af of het klopte wat ik gehoord had over die slotjes en dat lijkt wel zo te zijn.

De arts zal dan moeten bepalen of het een acceptabel risico is en zo niet, dan moet er een ander type beugel in, of de tanden blijven scheef staan, dat kan natuurljk ook nog...
eckano wijzigde dit bericht op 09-01-2021 22:27
0.45% gewijzigd
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
winkelfanaat schreef:
09-01-2021 22:15
Ja de huid die tegen de slotjes drukt gaat stuk. Ik had echt behoorlijke plekken aan de binnenkant van mijn wangen. Bespreek het met de ortho.
Ik kreeg een soort wax dat je op het slotje kon doen zodat het niet meer in de wang prikte.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik kreeg/heb wel wondjes. Het bloed niet direct maar begint als irritatie dus dan kan je direct wax op het slotje plakken. Je tandvlees word snel een stuk weerbaarder er tegen.
Enige echte probleem zijn de slotjes achterin op je kies. Bij bepaalde bewegingen blijft mijn wangvlees achter haken en trek ik zo mijn wang open. Nu niet meer maar in begin was dat wel erg vervelend.

Dat bloede wél dus bij mij voor de duidelijkheid.
Wanneer het achter mijn lip bleef haken bloede het ook.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Ik kreeg destijds van die wax mee om op de scherpe stukjes waar ik last van kreeg te doen. Heb dat destijds maar een paar keer gebruikt de eerste paar dagen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter en ik hebben Von Willebrand, milde vorm.

Ik had vroeger een beugel met veel wondjes, vooral in mijn wang.
Dochter ook maar beide geen problemen met bloedingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik had geen last van wondjes of irritatieplekken van de slotjesbeugel. Dus ik heb de wax nooit gebruikt
Geen wondjes, wel irritatieplekjes. Geen bloed. Maar met wax op de scherpe stukjes in dat redelijk goed onder controle te houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven