Gezondheid alle pijlers

Ervaring met ooglaseren?

11-01-2021 23:39 51 berichten
Loop al een tijd met contactlensen te sukkelen. Een bril is helaas niet voor mij bestemd (krijg altijd hoofdpijn van die dingen) en contactlensen.. tja.. opzich een prima concept en zou zeker niet zonder kunnen. Maar wil me toch een serieus verdiepen in ooglaseren. Enige ervaringen hier?

in mijn gehele omgeving is de meest dichtbijstaande mens die ik kan bedenken die zn ogen ooit heeft laten laseren, een collega van mijn broer. Die had er de eerste drie maanden veel profijt van maar daarna ''werd het toch wat minder dus ik heb nu af en toe de bril weer op''

Beetje vaag, maarja. Wat vonden jullie? Momenteel heb ik (nog) de luxe dat ik centjes kan sparen, kan me voorstellen dat de toch aardige ingreep qua kosten niet voor ieder bestemd is.

Edit: En bij welke aanbieder heb je wat voor ''pakket'' gekozen? Volgens mij zijn er ook nog weer 3 verschillende kanten die je op kunt/moet.
anoniem_65462c665a714 wijzigde dit bericht op 11-01-2021 23:51
8.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nou ik had er heel hard voor gespaard en toen opgetogen en blij naar de kliniek. Vooronderzoek en helaas het kon niet met mijn ogen, hoornvlies te dun. Dus voordat je je verheugt...
where ever you go, go with your heart
Skawa schreef:
11-01-2021 23:47
Nou ik had er heel hard voor gespaard en toen opgetogen en blij naar de kliniek. Vooronderzoek en helaas het kon niet met mijn ogen, hoornvlies te dun. Dus voordat je je verheugt...
Dat is mooi *** Skawa, draag je een bril of lensen? Wat was je motief om te laseren?

Vooronderzoek is inderdaad geen slecht idee, volgens mij is dat ook vrijblijvend bij de meeste aanbieders.
Doen! Ik ben er jaren te bang voor geweest, echt nergens voor nodig. De ingreep is zo gebeurd. Ik lag te schudden van de zenuwen op de operatiestoel, maar het stelt echt niks voor. De pijn die ik een uur na de ingreep voelde vond ik wel pittig, maar na een dag of twee was dat al bijna over. Ik heb LASEK in het buitenland gedaan en het heeft me $1300 gekost voor beide ogen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het half november laten doen, en heb er nog geen seconde spijt van gehad! Ik droeg sinds 2013 een bril, (-2,25 en 1,75) afgewisseld met lenzen, en dat ging eigenlijk altijd prima. Nu woon ik sinds 1,5 jaar in Canada, en houd er toch wel een heel andere levensstijl op na dan in Nederland. Ik breng soms dagen achtereen in de wildernis door, en droeg dan overdag gewoon lenzen (want met actieve hikes en bergbeklimmingen is een bril niks). In maart kreeg ik een ooginfectie en sindsdien was lenzen dragen echt een ramp.

Toch maar eens gratis intake gedaan bij de LASIK kliniek, en ik kwam in aanmerking. Door groter-dan-gemiddelde pupillen, werd mij wel sterk aangeraden om de Advanced Custom Wavefront All-Laser LASIK te doen. Kortweg: flap is gemaakt met een laser (i.p.v. gesneden), er is een preciezere techniek gebruikt waardoor er minder hoornvlies weggebrand wordt, en er dus minder risico is op het ontstaan van halo's en glares als bijverschijnsel na de operatie.

Aan deze meer geavanceerde en gepersonaliseerde behandeling hing wel een prijskaartje, was bijna het dubbele van de 'normale' LASIK en omgerekend zo'n €3000. Ik woon in Canada, dus weet niet wat de tarieven in Nederland zijn, maar ik gok dat dat niet ver uit elkaar ligt.

De ingreep zelf vond ik reuze meevallen, de klem waarmee ze je oog openhouden is niet fijn (je voelt een bepaalde druk), maar pijnlijk is het totaal niet. Het is werkelijk in 10 minuten voorbij, meeste tijd die dag ben je kwijt aan vooronderzoeken. Ik was enorm voorbereid op pijn en ongemak daarna, toch wel een beetje angstig voor enorm branderige ogen. Ik ben bij thuiskomst naar bed gegaan, even wat gegeten 's avonds bij weinig licht, braaf ieder uur gedruppeld en toen prima geslapen.

Volgende ochtend moest ik op controle (om te kijken of de hoornvliesflap goed zit en heelt).Je mag tot de controle zelf nog niet rijden, dus een vriend bracht me, en ik keek (letterlijk :lol: ) mijn ogen uit: ik kon gewoon zonder bril/lenzen alles in detail om me heen zien. Zo bizar dat minder dan 24 uur na de operatie, je gewoon alles al kan zien!

Op de controle werd bevestigd dat alles 100% was, en die 3 dagen daarna moet je nog veel druppelen, buiten een zonnebril dragen i.v.m. stof/zand, niet teveel screen time en absoluut niet in je ogen wrijven of contactsporten doen. Na die 3 dagen mag je in principe gewoon sporten, fietsen enz. Ik had toch ergens wel verwacht die dagen last te krijgen van branderige ogen en droge ogen, maar echt he-le-maal niks! Zelfs geen last van droge ogen, wat een zeer veelvoorkomende bijverschijnsel is de eerste maanden tot een jaar.

Ik ben nu bijna 2 maanden verder, en ik zou het iedereen aanraden, het is zo heerlijk om niet na te hoeven denken over je bril opzetten of lenzen indoen :cheer:
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee, ik heb het ook op mijn wensenlijstje staan.
Alle reacties Link kopieren
Ik laat volgende week vrijdag mijn ogen laseren, kijk er erg naar uit. Maar daarna kan ik mijn ervaring met je delen 😁
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een jaar of 5 geleden mijn ogen (toendertijd -2,75 en -1,75) laten laseren bij Visus in Rotterdam. IntraLasik, dus mbv laserflapje. Prima ervaring, goede begeleiding ook. Hele ingreep is hooguit 2x30 seconden geweest. Ik kon 's middags na uitwerken van de verdoving de dakpannen aan de overkant van de straat tellen, zo gaaf!
De weken erna braaf gedruppeld, nooit geweten dat dat zo lekker kon zijn. Geen pijn gehad.
Prijs was toen 2400 euro voor 2 ogen en het is nog steeds de beste uitgave die ik ooit aan mezelf heb gedaan. Ik merk dat ik ook veel beter zie dan de gemiddelde mens om me heen.
Alle reacties Link kopieren
Als je hoornvlies te dun is zijn er andere mogelijkheden. Die zijn echter nog duurder. Bij mij ook te dun maar ga lensimplantaten laten inbrengen dit jaar.
Alle reacties Link kopieren
Europe86 schreef:
12-01-2021 08:13
Als je hoornvlies te dun is zijn er andere mogelijkheden. Die zijn echter nog duurder. Bij mij ook te dun maar ga lensimplantaten laten inbrengen dit jaar.
Lensimplantaten klikt in mijn oren griezelig :$ , wat houdt zoiets in?
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ongeveer tien jaar geleden laten doen, femto lasik methode.
Heb er absoluut geen spijt van zoveel fijner zonder contactlenzen.

Ik heb wel nog lang halo's rond lampen gezien. Meer mensen die daar last van hebben?
C'est la vie
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn ogen in november 2019 laten doen en hier toen ook een topic over geopend. Ik vind het werkelijk fantastisch en heb geen seconde spijt gehad! Behandeling is mij reuze meegevallen en binnen een paar dagen was mijn zicht al fantastisch ❤️
Alle reacties Link kopieren
Ik ervaar de laatste tijd dat ik nauwelijks meer zonder leesbril kan lezen als ik m’n lenzen in heb. Als ik ipv lenzen mijn bril draag kan ik deze afzetten en zonder leesbril prima lezen.

Nu heb ik gehoord, dat als ik mijn ogen laat laseren, ik daarna altijd een leesbril nodig heb om te kunnen lezen. Klopt dat? Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Alle reacties Link kopieren
gezondheid/ogen-laseren/list_messages/4 ... #p30452905
Alle reacties Link kopieren
fitch schreef:
12-01-2021 08:40
Ik ervaar de laatste tijd dat ik nauwelijks meer zonder leesbril kan lezen als ik m’n lenzen in heb. Als ik ipv lenzen mijn bril draag kan ik deze afzetten en zonder leesbril prima lezen.

Nu heb ik gehoord, dat als ik mijn ogen laat laseren, ik daarna altijd een leesbril nodig heb om te kunnen lezen. Klopt dat? Heeft iemand daar ervaring mee?
Onzin. Ik heb echt geen leesbril nodig. Wat wél zo is, is dat je waarschijnlijk een paar jaar eerder een leesbril nodig hebt dan zonder laseren.

Zijn je lenzen nog wel goed? Klinkt alsof ze toe zijn aan een check?
Alle reacties Link kopieren
Besef wel dat je ogen stabiel moeten zijn. Als er na een jaar of wat toch weer een kwartje sterkte bij komt, en nog eens een keer, zit je al snel weer met een lens of bril net als de collega van je broer...
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner heeft zijn ogen meerdere keren laten laseren overigens. Maar loopt sinds een aantal jaren weer met een bril op.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Ik volg dit topic even. Wil ook graag mijn ogen laten laseren en heb begin februari mijn vooronderzoek. Hoop hier nog veel positieve verhalen te lezen. Vind het allemaal behoorlijk spannend.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik draag een bril waar ik echt een schurfthekel aan heb! En lenzen die ik vroeger probleemloos droeg verdraag ik niet meer. Ik ga me ook verdiepen in lensimplantaten maar dat is nog duurder idd.
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
fitch schreef:
12-01-2021 08:40
Ik ervaar de laatste tijd dat ik nauwelijks meer zonder leesbril kan lezen als ik m’n lenzen in heb. Als ik ipv lenzen mijn bril draag kan ik deze afzetten en zonder leesbril prima lezen.

Nu heb ik gehoord, dat als ik mijn ogen laat laseren, ik daarna altijd een leesbril nodig heb om te kunnen lezen. Klopt dat? Heeft iemand daar ervaring mee?
Dan heb je kennelijk voor veraf een - bril nodig en voor dichtbij een +. Lijkt mij inderdaad dat je dan moet kiezen wat voor jou het belangrijkst is. Een leesbril moet je steeds meer versterken naarmate je ouder wordt (het is een ouderdomskwaal) dus daar zit je hoe dan ook aan vast. Je kan ook slechts één oog laten corrigeren zodat je voorlopig allebei scherp kan zien.

Ik heb zelf te moeilijke ogen voor een dergelijke ingreep denk ik.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 't zo'n 17 jaar geleden gedaan en merk dat ik nu toch weer slechter ga zien.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
12-01-2021 08:39
Lensimplantaten klikt in mijn oren griezelig :$ , wat houdt zoiets in?
Het is minder griezelig dan je denkt. Sterker nog... er zijn minder risico's en de behandeling kan ongedaan gemaakt worden. Lens implantaat kan er dus weer uit. De lens komt tussen je iris en je natuurlijke ooglens en je kunt het je leven lang dragen. Verder heb je minder pijn en sneller je zicht terug na behandeling. Het is alleen wel een stuk duurder.
Alle reacties Link kopieren
Harkjes schreef:
12-01-2021 08:48
Ik volg dit topic even. Wil ook graag mijn ogen laten laseren en heb begin februari mijn vooronderzoek. Hoop hier nog veel positieve verhalen te lezen. Vind het allemaal behoorlijk spannend.
Zoek een fijne kliniek uit waar je je prettig en veilig voelt en dan valt het echt enorm mee❤️ Ik ben geen seconde zenuwachtig geweest (op de dag van de ingreep). Voelde me enorm veilig, alles werd 100x gecheckt en ik was vooral super blij dat het eindelijk zo ver was🙂
Ik vind een bril nu met al die mondkapjes niet praktisch, maar de reden 'dat je er hoofdpijn' van krijgt, is niet een goede reden.

Dan moet je gewoon een fijnere bril kopen.

Laseren lijkt me doodeng, omdat je niet weg kunt kijken. Ik lig bij de tandarts ook het liefst met ogen dicht en muziek aan. Ik houd niet zo van ingrepen aan in m'n hoofd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het 20j geleden laten doen en als ik uitreken wat ik al bespaard heb aan brillen en lenzen was het een heel goede investering. Plus dat het me heel wat ongemakken heeft bespaard. Ik had min 8, dan zie je echt niet veel zonder hulpmiddel.

De eerste jaren na de operatie had ik arendsogen, ik kon van op heel grote afstand kleine letters lezen, dat is nu wel verminderd maar ik zie nog prima zonder bril.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven