Gezondheid alle pijlers

Personen alarm (senioren) : ervaring?

15-01-2021 16:12 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader woont gelukkig nog zelfstandig maar heeft inmiddels wel e.e.a. aan gezondheidsproblemen. Hij en ik zitten te denken om voor hem een personen alarm aan te schaffen. Hij woont nogal afgelegen dus buren etc inschakelen is geen optie.

De voorkeur heeft iets waar eerst contact gelegd wordt met een alarmcentrale die vervolgens bijv. hulpdiensten en mij kan bellen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Ja ik vanuit mijn werk.

Er zijn 2 soorten professionele alarmering;
Dit gaat via telefoonlijn. Je krijgt een kastje vlakbij de telefoon en polsbandje of halsketting.

Indien je vader hulp nodig heeft kan hij op het knopje drukken op zijn pols of halsketting, dit komt bij de centrale binnen zij zullen vragen wat de hulpvraag is. Vanuit daar wordt de zorg opgepiept. In het geval vader te ver van het kastje is of niet kan antwoorden wordt er zowiezo zorg gestuurd.

Je kan ook voor systeem kiezen dat waneer er iets is met vader jij opgeleverd wordt Ipv zorg.

Vaak gaat dit met een beveiligd sleutel kastje buiten gepaard zodat zorg altijd naar binnen kan.

Weet niet of het standaard kosten zijn maar bij ons in de organisatie betalen klanten ongeveer e 25,00 per maand.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook vanuit de familiekring.

Wel er bij je vader op hámeren het alarm áltijd om te hebben en bij zich te dragen / heel erg dicht in de buurt te hebben waar hij zelfs vanaf de grond bij kan.
Niet even afdoen en weglopen, want het gebeurt altijd nét als je hem niet om hebt, dat je valt en hulp nodig hebt.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Oh een sleutelkastje, dat is handig! Daar had ik ook nog niet aangedacht!

Ik heb al e.e.a. gegoogeld en kom heel veel aanbieders tegen maar heb geen idee welke echt goed zijn en überhaupt of ze allemaal wel betrouwbaar zijn. Weet je wellicht bij welk bedrijf ze dit afnemen?

Die kosten zijn te overzien, dat is geen punt.

Hij woont ook echt lastig, op een soort camping en heeft dus geen echt eigen adres. Ik zou het een fijn idee vinden als bijv. de alarmcentrale een duidelijke route beschrijving heeft die zij zonodig met hulpdiensten kunnen delen, zou zoiets uberhaupt kunnen?
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
15-01-2021 16:21
Hier ook vanuit de familiekring.

Wel er bij je vader op hámeren het alarm áltijd om te hebben en bij zich te dragen / heel erg dicht in de buurt te hebben waar hij zelfs vanaf de grond bij kan.
Niet even afdoen en weglopen, want het gebeurt altijd nét als je hem niet om hebt, dat je valt en hulp nodig hebt.
snap ik, is bij hem denk ik wel een dingetje inderdaad... Dat verzoek hebben we nu al gedaan met zijn telefoon maar ook dat blijkt in de praktijk lastig ;-)
Je hebt ze in horlogevorm. Heb dat voor m'n moeder geregeld toen ze na een hersenbloeding weer thuis kwam. Ze heeft d'r horloge in elk geval standaard aan.
Ben niet echt te spreken over de gps-locatiegegevens van de Wuzzi, die is minder accuraat dan haar telefoon. Maar die telefoon heeft ze niet standaard in haar zak zitten binnens huis of in de tuin, dus dat horloge is toch veiliger naar mijn idee.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
15-01-2021 16:27
Je hebt ze in horlogevorm. Heb dat voor m'n moeder geregeld toen ze na een hersenbloeding weer thuis kwam. Ze heeft d'r horloge in elk geval standaard aan.
Ben niet echt te spreken over de gps-locatiegegevens van de Wuzzi, die is minder accuraat dan haar telefoon. Maar die telefoon heeft ze niet standaard in haar zak zitten binnens huis of in de tuin, dus dat horloge is toch veiliger naar mijn idee.
hoe groot is dan de 'nood'knop? Mijn vader heeft ook een herseninfarct gehad en zijn fijne motorriek is niet heel best.
Alle reacties Link kopieren
Via de huisarts is een machtiging/verwijzing aan te vragen voor persoonsalarmering, hierdoor wordt alles in gang gezet. Er zal dan een afspraak gemaakt worden om het kastje te komen plaatsen.
Je kunt daarna (als je professionele achterwacht wil hebben I.p.v. zelf eerste contact persoon zijn) bij thuiszorg organisaties navragen hoe het bij hen geregeld is als zij eerste contactpersoon worden.
prullaria wijzigde dit bericht op 15-01-2021 16:31
1.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Neem contact op met de WMO consulent van de gemeente waarin je vader woont. Zij kunnen je goed wegwijs maken. En hij kan een consulent ouderenzorg krijgen, die meekijkt en mee helpt beslissen tot waar dingen nog verantwoord zijn en weet de weg naar meer hulp op termijn.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
oh en : GPS Functie? Kan jij feitelijk altijd zien waar ze is? Dat zou ik wel prettig vinden (pa denk ik niet)

Is zo`n alarm eigenlijk huis gebonden of kan hij dat gewoon bij zich dragen als hij op pad gaat?
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
15-01-2021 16:30
Neem contact op met de WMO consulent van de gemeente waarin je vader woont. Zij kunnen je goed wegwijs maken. En hij kan een consulent ouderenzorg krijgen, die meekijkt en mee helpt beslissen tot waar dingen nog verantwoord zijn en weet de weg naar meer hulp op termijn.
Goed idee maar hij woont ergens waar hij niet ingeschreven kan staan. Hij is uiteraard wel ergens ingeschreven maar dat is een andere gemeente; dit levert in de praktijk meer problemen op. Overigens is hij bepaald niet hulpbehoevend verder hoor, dit is gewoon ene extra zekerheid.
Er zit volgens mij maar 1 knop op de zijkant. Als je 'm kort indrukt dan zie je de tijd, en als je lang blijft vasthouden dan wordt ze doorverbonden met mijn telefoon. (Een duurder abo zou ook naar 112 doorverbinden, maar dat hebben we nog niet nodig omdat ik in de buurt woon) Misschien moeten we weer 'ns oefenen want dat is van vorig jaar januari geleden.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt zover al voor de tips!
guppekop schreef:
15-01-2021 16:30
oh en : GPS Functie? Kan jij feitelijk altijd zien waar ze is? Dat zou ik wel prettig vinden (pa denk ik niet)

Is zo`n alarm eigenlijk huis gebonden of kan hij dat gewoon bij zich dragen als hij op pad gaat?
Wuzzi werkt gewoon wereldwijd. Maar niet zo accuraat dus. Hij geeft regelmatig een paar straten verschil aan, dus in een noodsituatie die niet thuis gebeurt is de familylocator op de mobiel een stuk effectiever. Maar dan moet ie wel z'n mobiel meenemen als ie thuis weg gaat.
Alle reacties Link kopieren
Of aan een touwtje om je hals.

In principe is er een mogelijkheid tot vergoeding door de/sommige verzekeringen maar mijn ervaring is dat ze daar niet heel happig op zijn. Wij hebben het destijds maar opgegeven en zelf die 25 euro betaald.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Bij mijn oma is het geregeld via de thuiszorg. Alarm via polsband, sleutelkastje en medicijndispenser. Het was ook zo dat als het alarm afging zij eerst gingen kijken.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Wij hadden via de ergotherapie die Wuzzi aangeraden gekregen.
Maar kan me niet voorstellen dat er geen betere opties zijn eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook ervaring. Mijn vader en mijn schoonmoeder hebben zo een alarmering. Vader om zijn nek en schoonmoeder om haar pols.
Bij beide moet je op de knop drukken en dan krijgen ze contact met de organisatie, die belt dan een van de noodnummers en die gaan dan langs. Er kan ook iemand van de organisatie langs maar dat kost het extra geld (dat abonnement wilden ze beide niet)

Beiden krijgen trouwens vergoeding via de zorgverzekering en hoewel ze beiden regelmatig vallen is dat nu nog niet gebeurd gelukkig. Echt iets wat je aanschaft en nooit nodig hoeft te hebben...
Alle reacties Link kopieren
Zo'n alarm knopje moet je continue om hebben als het ware .Een kennis heeft bij zijn moeder van ver in de 90 een camera systeem opgehangen.Alarm knop in de wc en de drempels uit de woning gehaald.En lampjes bij het bed die aangaan bij het uitstappen.
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
15-01-2021 16:33
Goed idee maar hij woont ergens waar hij niet ingeschreven kan staan. Hij is uiteraard wel ergens ingeschreven maar dat is een andere gemeente; dit levert in de praktijk meer problemen op. Overigens is hij bepaald niet hulpbehoevend verder hoor, dit is gewoon ene extra zekerheid.
Nou, succes dan maar, dat hij ergens anders verblijft dan hij woont. Misschien is dat vanaf nu prioriteit 1, want ze zullen nooit weten waar hij woont als hij gaat dwalen en hem aan de hand van zijn naam achterhalen in het GBA. Staan ze mooi voor het verkeerde huis.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Die ketting variant is echt heel groot en lelijk. Die zou m'n moeder echt nooit 24/7 dragen in elk geval.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
15-01-2021 16:50
Nou, succes dan maar, dat hij ergens anders verblijft dan hij woont. Misschien is dat vanaf nu prioriteit 1, want ze zullen nooit weten waar hij woont als hij gaat dwalen en hem aan de hand van zijn naam achterhalen in het GBA. Staan ze mooi voor het verkeerde huis.
het mijne dus dat scheelt dan weer.En dwalen is niet aan de orde hoor, hij is niet dement.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
15-01-2021 16:50
Die ketting variant is echt heel groot en lelijk. Die zou m'n moeder echt nooit 24/7 dragen in elk geval.
hahaha! Is voor mannen misschien anders, die kan hem onder zijn shirt dragen.
Doreia* schreef:
15-01-2021 16:50
Nou, succes dan maar, dat hij ergens anders verblijft dan hij woont. Misschien is dat vanaf nu prioriteit 1, want ze zullen nooit weten waar hij woont als hij gaat dwalen en hem aan de hand van zijn naam achterhalen in het GBA. Staan ze mooi voor het verkeerde huis.
Op die locator geef je gewoon je verblijfsadres door. Heeft niet zoveel te maken met je wettelijke adres.

Alleen loop je op die manier wellicht wel rechten mis bij het WMO zoals huishoudelijke hulp en deeltaxi?
Alle reacties Link kopieren
Ik woon niet ver dus ik kan er makkelijk zelf heen , het is meer het idee dat hij bijv. als hij valt of een infarct krijgt of wat dan ook, waarschijnlijk makkelijker een alarmknop kan indrukken dan met z`n mobiel mij bellen. Dat is een beetje het idee er achter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven