Gezondheid alle pijlers

Een crematie bezoeken

21-01-2021 15:07 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit weekend is de crematie van een buurvrouw.

Ik ben nog nooit naar een crematie gegaan. Hoe gaat dat? Kun je ook alleen even naar binnen en dan weer naar buiten? Of is dat heel raar?

En als er een tijdstip staat op de kaart, hoe lang van tevoren moet je er dan zijn?

Nemen de bezoekers een bloemetje of een kaart mee of zoiets?

Ik kan door een ziekte niet lang zitten, niet goed lopen, niet lang staan. Ik strompel. Ik heb wel een scootmobiel, maar daar past mijn rolstoel niet op. En ik ga natuurlijk niet met de scootmobiel naar binnen.

De dochter van de buurvrouw weet dat ik even kom.

Ze was een heel lieve buurvrouw, dus daarom zou ik aan de ene kant wel even willen gaan. Maar aan de andere kant ben ik zo beperkt dat ik twijfel, want misschien is het verstandiger om thuis te blijven.
Alle reacties Link kopieren
bedoel je de condoleance?

of echt de crematie? Want dan heb je een vaste plek, en daar hoor je niet even te blijven, dan blijf je de hele uitvaart
Alle reacties Link kopieren
Je kan niet halverwege een dienst weglopen.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt alsof jij hulp nodig hebt. Dat zou ik nu, met de maatregelen, niet willen voor mezelf. Ik zou een oprechte brief sturen.
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
Je moet ongeveer tien minuten, kwartiertje van tevoren aanwezig zijn. Misschien moet je buiten of in de auto (ik weet niet hoe je er naartoe gaat) even wachten tot je naar binnen kunt, want ze willen nu natuurlijk voorkomen dat veel mensen bij elkaar komen.

Je kunt een bloemetje of een kaart meenemen, maar dat is niet zo gebruikelijk. De kaart kun je beter naar het adres sturen dat op de rouwkaart staat. De bloemen kun je naar het rouwcentrum laten sturen. Of langsbrengen bij je buurmeisje.

Oja, en doe gepaste kleding aan. Bij de uitvaart van mijn vader waren mensen aanwezig die eruit zagen alsof ze net van de verbouwing waren gekomen, of net van het Pieterpad waren afgestapt. Ik vond dat vreemd (en niet zo beleefd). Ik zal het halve forum wel over me heen krijgen, maar het is toch niet zo gek om voor een uitvaart niet de oudste kleren aan te trekken die je in de kast hebt liggen. Gewoon een beetje netjes en niet in knalkleuren - tenzij dat een uitdrukkelijk verzoek is op de rouwkaart.

Je kunt eigenlijk niet halverwege de plechtigheid vertrekken. Mensen gaan wat zeggen, er wordt muziek geluisterd, het is wel vreemd om dan op te staan en te gaan. Als dat onvermijdelijk is, ga dan vlakbij de uitgang zitten zodat je de plechtigheid zo min mogelijk verstoort.

Als je niet kunt gaan: een mooie bos bloemen, een brief, een kaart met aardige woorden, is ook heel fijn om te krijgen als nabestaande.

Als je niet gaat, laat dat dan even weten. Er mogen nu maximaal 50 mensen naar een uitvaart, als jij niet komt kan de familie van de buurvrouw iemand anders uitnodigen.
makreel wijzigde dit bericht op 21-01-2021 15:14
4.51% gewijzigd
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment is een beperkt aantal mensen dat fysiek aanwezig mag zijn. Ik neem aan dat je daar bewust voor bent uitgenodigd, of staat er ook een digitale plek op de kaart?

Even naar binnen en naar buiten kan écht niet. Op het moment krijgt iedereen een stoel/plek toegewezen, op afstand van elkaar. Je zou er dus voor kunnen kiezen met de scootmobiel naar binnen te gaan. Of bij het crematorium te vragen of er een leenrolstoel beschikbaar is.

Toevoeging: gepaste kleding vind ik zelf altijd een must. Dat hoeft echt niet 100% zwart, maar verzorgd en netter dan normaal vind ik persoonlijk wenselijk.
pergamon wijzigde dit bericht op 21-01-2021 15:15
15.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je bent toch wel ooit op een begrafenis geweest ? Dat werkt het zelfde hoor ( nou ja, uiteindelijk niet)
lilalinda schreef:
21-01-2021 15:09
bedoel je de condoleance?

of echt de crematie? Want dan heb je een vaste plek, en daar hoor je niet even te blijven, dan blijf je de hele uitvaart
Precies.
Misschien is het een idee om dan wel bij de condoleance je gezicht te laten zien en steun te betuigen, maar de dienst zelf over te slaan als lang staan of zitten niet gaat.
Alle reacties Link kopieren
Makreel: 50 is pas na het weekend. Tot dan 100. Verder goede post.
Alleen dat halverwege vertrekken: dat kan echt echt echt echt niet. Ook niet als je naast de deur zit.
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de dochter even vragen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
TheeMetChocolade schreef:
21-01-2021 15:15
Makreel: 50 is pas na het weekend. Tot dan 100. Verder goede post.
Alleen dat halverwege vertrekken: dat kan echt echt echt echt niet. Ook niet als je naast de deur zit.

Ik heb het 1x meegemaakt, maar die persoon viel flauw tijdens een afgeladen dienst. Dat kon toen gewoon echt niet anders. Het is verder de grootste no-go die ik kan bedenken: weggaan tijdens de crematie dienst zelf.
Alle reacties Link kopieren
Sowieso: hoeveel mensen zijn er uitgenodigd. Misschien kun je helemaal achteraan zitten en weer weg als het niet meer lukt. Soms duurt zo'n ceremonie een uur, andere keren een half uur. Dat ligt aan het aantal sprekers en wat de nabestaanden zelf graag willen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Tien minuten van te voren aanwezig, je kunt gewoon zitten. Meestal ligt er een boek waarin je iets kunt schrijven voor de nabestaanden.

Bloemen kun je bij de kist leggen, maar gebruikelijker is dat je die afgeeft/laat bezorgen, zodat de uitvaartverzorger ze voor de dienst netjes kan neerleggen.

Je komt niet te laat, blijf dan alsjeblieft buiten wachten, ik vind dat zo'n erge verstoring als mensen te laat binnen komen huppelen.

Je loopt niet weg tijdens de dienst.

Je hoeft niet te blijven hangen in de koffiekamer na afloop.
snoesje666 wijzigde dit bericht op 21-01-2021 15:19
0.19% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
21-01-2021 15:16
Ik heb het 1x meegemaakt, maar die persoon viel flauw tijdens een afgeladen dienst. Dat kon toen gewoon echt niet anders. Het is verder de grootste no-go die ik kan bedenken: weggaan tijdens de crematie dienst zelf.
Flauwvallen, kotsen, een hartaanval: en verder houdt het dan inderdaad wel op qua vertrekken tijdens een uitvaart.
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
21-01-2021 15:17
Sowieso: hoeveel mensen zijn er uitgenodigd. Misschien kun je helemaal achteraan zitten en weer weg als het niet meer lukt. Soms duurt zo'n ceremonie een uur, andere keren een half uur. Dat ligt aan het aantal sprekers en wat de nabestaanden zelf graag willen.
Nee, nee, nee!
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
Ik merk altijd dat ik heel anders denk dan anderen in deze dingen.

Overleg met de dochter.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
TheeMetChocolade schreef:
21-01-2021 15:20
Nee, nee, nee!

Als bij de crematie van m'n vader iemand weg had gewild vanwege pijn, had ik daar echt geen problemen mee gehad. Dat jullie dat allemaal een no-go vinden, kan ik niet helpen. Daarom, vraag het naaste familie, niet hier op het forum.
Later is nu
Bij de uitvaartplechtigheid blijf je gedurende de hele dienst aanwezig. De nabestaanden spreken dan een woordje, er wordt naar muziek geluisterd of er is een andere manier om het leven van de overledene te gedenken. Dat duurt ongeveer een uur. De uitvaartverzorger leidt dit alles in goede banen en het is echt niet de bedoeling om tussendoor weg te gaan.

Aan het einde van de dienst gaan de aanwezigen vaak langs de kist om de laatste eer aan de overledene te bewijzen. Dan is er daarna meestal tijd voor koffie of iets anders in een aparte zaal, waar je eventueel nog gelegenheid hebt om de nabestaanden te condoleren. Je kunt er wel voor kiezen om dat koffiegedeelte over te slaan en direct na de plechtigheid weg te gaan.
anoniem_395252 wijzigde dit bericht op 21-01-2021 15:24
0.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als jij echt bent uitgenodigd krijg je een persoonlijke kaart. Ongeveer een kwartier voor aanvang kan jij je buiten melden voor de dienst. He blijft zitten in je scootmobiel. Als je naar binnen mag zet je de scootmobiel ergens weg bij de ingang. Misschien kan je een stok of looprekje meenemen? Anders wellicht een familielid dat je kan ondersteunen.

Vanzelfsprekend woon je de gehele dienst bij! Weglopen is absoluut storend en asociaal. Alle genodigden hebben een zitplaats met voldoende afstand. En overal zijn ruimtes om te zitten als je even moet wachten.

Normaal neem je niets mee. Je gaat in nette en gepaste kleding naar deze dienst. Dus donkere kleuren (tenzij er specifiek iets anders is aangegeven).

Je kunt het uitvaartcentrum bellen als je hulp nodig hebt of vragen om een leenrolstoel.
Alle reacties Link kopieren
Weggaan kan in principe niet maar als je zoals to hulpbehoevend bent en maar max een bepaalde tijd kunt zitten of staan dan is het toch gewoon niet anders? Ik zou me er ook niet aan storen verder.

En mbt kleding gewoon netjes maar als iemand dat niet doet vind ik er verder ook niks van. Zat even terug te denken aan de uitvaarten van mijn zusje en vader maar kan me echt niet meer herinneren wie er precies was laat staan wat ze aan hadden, dat is allemaal langs me heen gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
21-01-2021 15:16
Ik heb het 1x meegemaakt, maar die persoon viel flauw tijdens een afgeladen dienst. Dat kon toen gewoon echt niet anders. Het is verder de grootste no-go die ik kan bedenken: weggaan tijdens de crematie dienst zelf.
Mwa... mensen vertrekken echt niet zomaar.

Toen mijn moeder overleden was was mijn ex met zijn vriendin er ook en hun kinderen (mijn moeder paste wel eens op) en de baby moest huilen. Toen is ze wel even naar buiten gegaan.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Je kan best in je scootmobiel hoor. Als je daar wel goed in kan zitten.

Hou rekening met een uur.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Je kan door een ziekte niet lang staan en rijdt in een scootmobiel. Eerlijk gezegd lijkt het me in jouw geval niet verstandig om ergens heen te gaan waar veel mensen aanwezig zijn. Is er een geen onlinedienst?
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Ik zou het als nabestaande overigens ook geen probleem vinden als mensen weggaan, kinderen huilen of mensen hun vakantie-outfit aan hebben.

Maar als aanwezige moet je wel aan de hele voorzichtige kant gaan zitten vind ik en dus kleed je je gepast en ga je alleen in echte noodgevallen de zaal uit.
Alle reacties Link kopieren
Dat is misschien een goed alternatief TO: de dienst online volgen.
Wat eten we vanavond?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven