Gezondheid alle pijlers

Het ADD topic

23-01-2021 23:48 653 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn hier vast nog meer mensen die ooit de diagnose ADD hebben gekregen.

Waar lopen jullie het meeste tegenaan in het dagelijkse leven?
Gebruik je er medicatie voor? Hoelang al en bevalt het?
En zo nee wat doe je er dan aan om zo min mogelijk last te hebben van je ADD?
sjiraf wijzigde dit bericht op 06-10-2021 00:28
0.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tvp

Ik kom morgen meer reageren.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Plannen ( weet hoe het moet maar het ook echt doen is een 2e)
Op tijd komen
uitstelgedrag,
Hyperfocus
Weinig Energie
Overprikkeling
Vergeetachtigheid
Dingen kwijtraken.
Slaapproblemen
verliefdopiemand wijzigde dit bericht op 11-11-2021 17:25
Reden: Nvt
46.20% gewijzigd
Plannen en me daar ook aan houden
Ik stel letterlijk alles uit, vooral als ik dingen nog niet in behapbare stappen heb verdeeld
Ik heb qua schoonmaken twee buien: of het is 1 bende van boeken/kleren/glazen/etc omdat ik niet ga opruimen omdat ik het niet overzie, of ik ga in 1 middag extreem opruimen tot het spik en span is
Ik verlies snel mijn aandacht tijdens lezen/colleges kijken

Ik slik methylfenidaat. Het helpt, maar ik heb vooral veel last van de bijwerking dat ik geen trek heb. En giga zweethandjes na m’n eerste dosis in de ochtend.
Alle reacties Link kopieren
Chaotic, dat herken ik helemaal, maar heb geen officiële diagnose.
Ooit getest, maar niet genoeg kenmerken.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Hier ook, diagnose sinds 2013. Wat was ik blij destijds. Eindelijk wist ik wat mij anders maakte. Ik merk dat het allemaal steeds erger wordt. Concentratie wordt steeds minder. Chaos in huis en in mijn hoofd steeds meer. De chaos in huis kan ik steeds minder verdragen. Dan ga ik aan de slag totdat het een aanvaardbaar niveau heeft bereikt en dan laat ik het los. Helpt ook niet mee dat ik al jaren single moeder ben van ondertussen 2 pubers. De een heeft ADD , de ander ADHD.
Verder heel vaak van de hak op de tak. Waar ik ook veel last van heb is de dunne scheidslijn tussen over- en onderbelasting. Ik heb een Hbo diploma. Maar ik werk al jaren ('s nachts) op mbo niveau. Ik kan veel meer maar de ADD houdt dat tegen. En wat ik thuis niet kan, kan ik op werk wel : structureren, grenzen stellen.
ADD is ook leuk in ons huis. De gekke gedachten kronkels en creatieve geesten zorgen voor veel humor. Ik ben reuze flexibel en een goede fantasie. Ik ben een creatieve denker. Kan goed brainstormen.
Ik gebruik methylfenidraat 10 mg. Ongeveer 4x per week 1 dosis. Met name om te huishouden en moeilijke klussen te doen
Alle reacties Link kopieren
Rebound ( wanneer de medicatie uit werkt) heb ik ook steeds meer last van. En ik heb ook het gevoel dat het de ene dag beter werkt als de andere.
Ik had me voor genomen eens naar een AD(H)D cafe te gaan maar ja, dat kwam er niet meer van. Ik word dan enthousiast van dat idee maar dan vergeet je dat en voor je het weet ben je een jaar verde
Het helpt als ik actief blijf en als ik ervoor waak dat ik dingen niet te veel of te vaak doe. Voorheen wilde ik nog wel eens elke dag gaan sporten maar dat hield ik niet vol en dan stopte ik helemaal.
Ik gebruik l-tryptofaan 500 en dat maakt dat ik me rustiger en meer in balans voel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 4 jaar geleden de diagnose ADD gekregen. Ik wist het eigenlijk al een langere tijd van mezelf omdat ik behoorlijk chaotisch was, altijd gestresst en geen concentratie had. Ik begon aan 5 dingen tegelijk om vervolgens niks af te krijgen. De drukte in mijn hoofd was echt absurd.. Zo kan ik in 10 minuten denken aan iets van vandaag, vorige week en 10 jaar geleden, een muziekje, boodschappen, mijn oma en een auto ongeluk etc.
Ik slik hiervoor dexamfetamine en dat is altijd prima gegaan. Helaas zijn ze de laatste tijd vaak veranderd van merk en krijg ik nu Tentin wat de verzekeraar niet vergoed. Kost iets van €50,- per maand en ik krijg €15 terug van Tentin. Ook heb ik ooit Concerta geprobeerd maar daarvan veranderde ik in een zombie..
Alle reacties Link kopieren
Crazy74 schreef:
24-01-2021 07:29
Helaas zijn ze de laatste tijd vaak veranderd van merk en krijg ik nu Tentin wat de verzekeraar niet vergoed. Kost iets van €50,- per maand en ik krijg €15 terug van Tentin. Ook heb ik ooit Concerta geprobeerd maar daarvan veranderde ik in een zombie..
Je hebt toch een maximale eigen bijdrage van 250 euro per jaar voor Tentin? Of is dat alleen voor kinderen? Mijn kind is net overgegaan naar Tentin en heb mij toevallig gisteren verdiept in die terugbetalingsregeling.
Ik heb adhd.
Waar ik gedurende de dag tegenaan loop:

* Alles tegelijk en door elkaar doen.
* Niet kunnen plannen
* Op zoek naar uitdagingen en prikkels (snel verveeld)
* Maar eigenlijk niet goed tegen prikkels kunnen omdat alles heel hard binnenkomt. (Last van geluiden etc)
* Als ik overprikkeld ben heb ik een kort lontje en spanningsklachten.
* Last van chronisch uitstelgedrag.
* Balans is vaak ver te zoeken of ik doe teveel of te weinig
* Heel chaotisch
* Allerlei gedachtes door elkaar
* moeite met hoofdzaak en bijzaak te onderscheiden
* Veel teveel hooi op m'n vork nemen
* Hyperfocus (ergens ook moeilijk mee kunnen stoppen)
* Moeite met relativeren
* Krijg snel conflicten, ik zeg wat ik denk.
* Moeite met regels en lijstjes
* Ik beleef alles heel intens
* Ergens vol overgave en enthousiasme aan beginnen en week later weer stoppen
* Impulsief
* Erg wispelturig
* Veel praten/ druk
* Ik kan goed multitasken
* Ik voel alles heel goed aan.
* Sociaal
* Humor

Ik slik dexamfetamine en dat helpt niet voldoende maar haalt wel de scherpe randjes eraf en kan me beter concentreren
Crazy, nooit gehoord van Tentin. Hoe bevalt dat?
Ik heb gelukkig nog de dexamfetamine van de magistrale bereider (de 2,5 mg tabletjes waarvan ik 3x 5 mg per dag neem)
aardbeienslof schreef:
24-01-2021 03:39
Het helpt als ik actief blijf en als ik ervoor waak dat ik dingen niet te veel of te vaak doe. Voorheen wilde ik nog wel eens elke dag gaan sporten maar dat hield ik niet vol en dan stopte ik helemaal.
Ik gebruik l-tryptofaan 500 en dat maakt dat ik me rustiger en meer in balans voel.
Herkenbaar! Ik kan ook periodes hebben dat ik iedere dag wil sporten en veel te veel wil doen, waardoor ik ook snel wel de interesse verlies.
De balans is soms ver te zoeken .
Waar ik het meest tegen aan loop is dat alles moeite kost. Ik poets al zo goed als 30 jaar mijn tanden 2 keer per dag, en toch moet ik iedere ochtend en avond weer opnieuw de moed verzamelen. En dat geld voor de meeste dingen in mijn leven. Ook ben ik snel overprikkeld, is mijn concentratie slecht, tenzij ik iets echt leuk vind. Maar ik heb nou nooit een hyperfocus waar ik iets aan heb. En verder is mijn concentratie al op dus kan even niet bedenken waar ik nog meer last van heb haha, maar ik scoor heel hoog op alle ADD kenmerken.

Ik heb nu zo'n 9 jaar de diagnose. Medicatie nooit geprobeerd, omdat ik lang bezig was met zwanger worden, toen zwanger was en toen vrij lang borstvoeding gaf 2 keer. Maar ik heb besloten dat als de reguliere dingen weer worden opgepakt, dat ik er meteen achteraan ga.

Ik vind ADD vooral vervelend en moeizaam. Ik denk niet dat ik ooit de positieve kanten van ADD ga kunnen inzien. Ik hoop echt dat medicatie enigszins verschil gaat maken.
Alle reacties Link kopieren
Geen diagnose hier, maar wel een vermoeden.
Als kind al dromerig en uitstellen.
Ook:
- aan taken beginnen en deze
niet of slecht afmaken. Krijg graag alles helemaal uitgeschreven mee, maar dat kan niet altijd...
- schoonmaken is een hel, kan vaak de juiste drive niet vinden, of ik weet niet waar ik moet beginnen.
Heb schoonmaak hulp, mijn redster in nood!
- veel slaap nodig hebben
- dingen verdwijnen letterlijk naar de achtergrond in mijn hoofd, denk er serieus niet meer over na. Dus veel wordt genoteerd in telefoon! Lifesaver!

Met partner is dat wel eens lastig uitleggen, in discussies of ruzies moet ik alles eerst even ordenen in mijn hoofd, ik kan niet meteen reageren.
Verder red ik me nog wel aardig maar soms loop ik wel tegen dingen aan dus.
En met een gezin en huishouden en werk zijn sommige dingen gewoon een uitdaging, maar dat is er, ADD of niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn, weer eens een ADD-topic!
Die komen hier met enige regelmaat langs, maar blijven nooit lang actief helaas... Goh, hoe zou dat toch komen?? :rolling: Jammer, want eigenlijk heb ik best behoefte aan af en toe een plek waar ik begrepen word....

Ik heb nu een jaar of 5 de diagnose en gebruikte concerta.
Ik ben een tijd terug noodgedwongen gestopt met mijn medicatie. Plotseling kwamen de bijwerkingen op en werden de nadelen groter dan de voordelen. Sindsdien ben ik alle controle weer kwijt. En het ging net zo goed :"-( Nu dus maar eens overleggen met de huisarts hoe nu verder. Want medicatie voor ADD instellen doet de huisarts helaas niet. Maar wie dat wel doet kan ze me ook niet vertellen.... balen dus!
Een enkele keer gebruik ik, als ik op mijn werk iets belangrijks heb, medicatie van de kinderen. Is een lagere dosis dus haalt het de scherpe randjes er wat vanaf. Maar dan dus ook lichte bijwerkingen. (Huisarts weet hiervan hoor, ik ga niet op eigen initiatief zitten rommelen)
Alle reacties Link kopieren
verliefdopiemand schreef:
24-01-2021 00:50

Ik heb een ad(h)d training gevolgd, 10 bijeenkomsten met een werkboek en lotgenoten heb er op het gebied van planning veel aan gehad en vooral herkenning. Medicijnen ook heprobeerd. Ritalin. Heb er gemengde gevoelens over (werking en bijwerkingen) en neem ze heel af en toe.

Ik ben dus nog zoekende naar wat helpt
Waar heb je die training gevolgd als ik vragen mag? Ben op zoek naar hulp/begeleiding maar in de wijde regio schijnt niks te zijn volgens de huisarts. Het dichtbijzijnste wat ze kon bedenken is 3 kwartier rijden. Op zich geen ramp, maar vind dat eigenlijk wel vreemd....
Alle reacties Link kopieren
Gecombineerde ADHD hier. De diagnose sinds bijna 2 jaar. Ik slik sindsdien medicatie en zit op Elvanse (lisdexamfetamine) en ben er erg blij mee.

Tijdje terug was ik een dosis vergeten in de ochtend en merkte dit bij mijzelf op later op de dag. Ik was te gejaagd en te gehaast en te geïrriteerd.
Opzich wel goed om weer even door te hebben wat de medicatie allemaal doet.

Waar ik tegenaan loop is altijd TIJD. Tijd is verschrikkelijk om te overzien. Ik ben krampachtig te vroeg, heb een hekel aan mensen die altijd te laat zijn. In mijn hoofd heb ik nergens tijd voor of kost alles heel veel tijd en dan aan het einde van de rit houd ik zeeeeeen van tijd over die ik dan onrustig niet weet in te vullen. (Terwijl ik altijd wel wat te doen heb natuurlijk)
GEDULD. Geduld is een schone zaak. Ik heb geen geduld. Zeg maar 0 seconde. Alles moet nu gebeuren zoals ik het in mijn hoofd heb maar zo werkt de wereld niet dus moet ik leren geduldig te zijn. Erg vermoeiend.
ONRUST. Onrust is heel vervelend. Ik wiebel alle kanten op, loop heel de dag door te ijsberen (ik kom heel goed aan mijn stappen per dag). Ik kom niet tot rust en mijn hoofd draait overuren aan gedachten en liedjes en nog meer gedachten en nog meer liedjes.

Verder ben ik niet heel erg ontevreden 😄 ik ben een vrolijk opgewekt persoon. Ik ben erg creatief. Sportief. Ondernemend, geïnteresseerd in nieuwe dingen. Ik ben grappig, kan mijzelf goed vermaken.
Geen diagnose maar ik twijfel al heel lang om me te laten testen. De punten in deze topic zijn bijna allemaal herkenbaar.

Mijn struggles
Op tijd komen
uitstelgedrag,
Dingen niet overzien
Dromerig
Overprikkeling
Vergeetachtigheid
Als gesprekken te lang duren totaal geen focus
Dingen kwijtraken
Aan veel dingen tegelijk denken
Chaotisch
Heel stressgevoelig
Slaapproblemen
Slechte concentratie

Daarentegen kan ik wel goed plannen. Ik vind het leuk om dingen op een rijtje op te schrijven en hoewel ik veel blijf uitstellen vergeet ik het iig niet.

Denken jullie dat het een meerwaarde heeft om me te laten testen? Ik twijfel heel erg omdat ik hier al 28 jaar mee leef en dat gaat eigenlijk prima. Toch zit het wel regelmatig in mijn hoofd
Alle reacties Link kopieren
Dit is zeker een herkenbaar lijstje wat je schrijft, ik heb mij laten diagnostiseren toen ik 33 jaar was. Eigenlijk ging het toen erg goed met mij. De diagnose heeft mij wel geholpen voor mijzelf en mijn omgeving. Er vielen een hoop puzzelstukjes op hun plek.
En de medicatie is erg helpend in het dagelijkse leven.
Mikla schreef:
24-01-2021 09:09
Geen diagnose maar ik twijfel al heel lang om me te laten testen. De punten in deze topic zijn bijna allemaal herkenbaar.

Mijn struggles
Op tijd komen
uitstelgedrag,
Dingen niet overzien
Dromerig
Overprikkeling
Vergeetachtigheid
Als gesprekken te lang duren totaal geen focus
Dingen kwijtraken
Aan veel dingen tegelijk denken
Chaotisch
Heel stressgevoelig
Slaapproblemen
Slechte concentratie

Daarentegen kan ik wel goed plannen. Ik vind het leuk om dingen op een rijtje op te schrijven en hoewel ik veel blijf uitstellen vergeet ik het iig niet.

Denken jullie dat het een meerwaarde heeft om me te laten testen? Ik twijfel heel erg omdat ik hier al 28 jaar mee leef en dat gaat eigenlijk prima. Toch zit het wel regelmatig in mijn hoofd
Eviva1983 schreef:
24-01-2021 07:48
Ik heb adhd.
Waar ik gedurende de dag tegenaan loop:

* Alles tegelijk en door elkaar doen.
* Niet kunnen plannen
* Op zoek naar uitdagingen en prikkels (snel verveeld)
* Maar eigenlijk niet goed tegen prikkels kunnen omdat alles heel hard binnenkomt. (Last van geluiden etc)
* Als ik overprikkeld ben heb ik een kort lontje en spanningsklachten.
* Last van chronisch uitstelgedrag.
* Balans is vaak ver te zoeken of ik doe teveel of te weinig
* Heel chaotisch
* Allerlei gedachtes door elkaar
* moeite met hoofdzaak en bijzaak te onderscheiden
* Veel teveel hooi op m'n vork nemen
* Hyperfocus (ergens ook moeilijk mee kunnen stoppen)
* Moeite met relativeren
* Krijg snel conflicten, ik zeg wat ik denk.
* Moeite met regels en lijstjes
* Ik beleef alles heel intens
* Ergens vol overgave en enthousiasme aan beginnen en week later weer stoppen
* Impulsief
* Erg wispelturig
* Veel praten/ druk
* Ik kan goed multitasken
* Ik voel alles heel goed aan.
* Sociaal
* Humor

Ik slik dexamfetamine en dat helpt niet voldoende maar haalt wel de scherpe randjes eraf en kan me beter concentreren
Sister from another mister :-D
De onrust inderdaad, die was ik vergeten. Maar dat is misschien wel de vervelendste. Ik heb ook altijd innerlijke onrust, ik kom alleen tot rust als ik helemaal alleen ben en mijn eigen ding kan doen. En zelfs dan lukt vaker niet dan wel.

Iemand ervaring met mindfullness? Ik hoor er toch hele goede dingen over. Ik wil het toch ooit geprobeerd hebben, maar heb de moed nog nooit kunnen verzamelen haha.
Als echte adhd'er kan ik echt niks met mindfulness en/of meditatie. Heel vaak geprobeerd maar mijn hoofd kán het gewoon niet.
Boomklevertje schreef:
24-01-2021 09:25
Sister from another mister :-D
:high5:
Boomklevertje schreef:
24-01-2021 09:27
Als echte adhd'er kan ik echt niks met mindfulness en/of meditatie. Heel vaak geprobeerd maar mijn hoofd kán het gewoon niet.
Ik ook niet!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven