Gezondheid alle pijlers

Tandartsangst en implantaat..

07-02-2021 19:37 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door mijn enorme tandartsangst ooit een kies laten trekken ipv de wortelkanaalbehandeling die eigenlijk nodig was. Het gat zo gelaten, want ja, daar durfde ik niks mee.
Paar jaar later onder narcose m'n hele gebit weer opnieuw van vullingen laten voorzien (ben ondanks echt goede mondverzorging ook gezegend met een zwak gebit) en daarna nog een paar jaar alleen met behulp van lachgas behandeld.
De laatste paar jaar gaat het beter. Ik heb een echt fijne begripvolle tandarts en ga voor het eerst in jaren niet met een dosis valium op naar controle.

Heb het met deze tandarts ook over dat gat gehad. Echt nodig om het op te vullen is het niet perse, maar ik stoor me er wel aan..breed lachend zie je het gewoon en ik vind het onverzorgd ogen. Heb nu vooronderzoeken gehad voor een implantaat (brug kan niet) en moet nu beslissen om het wel of niet te doen.

Maar nu.. ga ik het durven? Er moet een metalen pin in m'n kaakbot geboord worden.. tandarts zegt dat ze dat echt prima kunnen verdoven. Ik heb geen reden om aan zijn woorden te twijfelen....maar toch..
Bang voor pijn, bang voor eventuele complicaties...
Wie heeft ervaring met het zetten van een implantaat (bovenkaak) en wil deze met mij delen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er 6. Dat was me wat teveel voor een gewone verdoving, dus wel met narcose.
Mijn angst was, om zolang mn mond open te moeten houden. 1 implantaat had ik wel aangedurfd met verdoving.
Napijn: 0. Wel een blauw gezicht.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Hoe en waar heb je dat laten doen onder narcose?

Ik heb ook een extreme tandarts angst en ook van nature slecht gebit en ik stel alles uit tot de kiespijn ondragelijk is en ga dan pas
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een implantaat. Dat heeft de kaakchirurg geplaatst onder plaatselijke verdoving en ik heb daar niks van gevoeld. Wel een beetje napijn gehad, maar echt niet veel.
Alle reacties Link kopieren
Skawa schreef:
07-02-2021 19:48
Hoe en waar heb je dat laten doen onder narcose?

Ik heb ook een extreme tandarts angst en ook van nature slecht gebit en ik stel alles uit tot de kiespijn ondragelijk is en ga dan pas
Even googelen op narcose tandarts. Bedenk wel, dat narcose (bij mij) 1000 euro was, en dat wordt niet vergoed.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Implantaat vond ik echt heel erg meevallen. Hier een tandarts met een opleiding om het zelf te kunnen doen, maar anders moet je inderdaad naar de kaakchirurg. De tandarts maakt dan wel de kroon op het implantaat. Ik vond eigenlijk het happen voor de kroon nog het vervelendst. Plaatsen implantaat was echt zo gebeurd, en plaatsen van de kroon ook. Bij mij was het niet zichtbaar (een na achterste kies), maar ik kon niet wennen aan het gat. Ik zou het zo opnieuw doen, is echt veel minder pijnlijk dan een wortelkanaalbehandeling of het trekken van een kies.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een implantaat onder. Na een paar wortelkanaalbehandelingen en daarna nog wortelpuntbehandeling waar ik niet veel beter van werd zag ik er best tegenop.

En hoera, want echt hoera, dat boren in je bot, natuurlijk wel met verdoving, was een vrij simpele actie! Het viel mij alles mee. Het is verdoven, gat boren met steeds groter boortje, als het past plaatsen van de schroef met een dopje. Hectinkje en ik kon gewoon na de verdoving meteen door. Beetje spoelen eerste week, maar niet eens paracetamol nodig gehad.
Alle reacties Link kopieren
Ik word al wel blij van jullie reacties, dank.
Verdoving vind ik OK, belangrijkste dan is dat ik precies weet wanneer ik even iets voel, maar dat er daarna geen onverwachte pijn komt.
Alle reacties Link kopieren
Waarom laat je het niet onder narcose doen?
Heb jij geen trauma en je bent geholpen.
Alle reacties Link kopieren
HETISDEWAARHEID schreef:
07-02-2021 20:26
Waarom laat je het niet onder narcose doen?
Heb jij geen trauma en je bent geholpen.
Wel over nagedacht hoor, maar narcose is natuurlijk ook niet zomaar iets. Als het zonder lukt zonder er een trauma van te krijgen zou dat fijn zijn. Ook voor m'n portemonnee, zonder narcose gaat het hele grapje al ruim 2 duizend euro kosten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf enorme tandarts angst. Ik ben nu 57 jaar en merk vooral dat wat ik niet heb laten doen mij spijt en verdriet geeft. Ik had veel dingen eerder kunnen oplossen maar ik durfde niet. Een gezond gebit, tanden en kiezen die echt goed vastzitten, hoe eng en vreselijk het ook voelt, als je een goede tandarts hebt, krijg je er nooit spijt van dat je iets niet hebt gedaan.
Eerst 1 Implantaat en later nog 2 implantaten zijn door de kaakchirurg bij mij geplaatst onder lokale verdoving. Het getrek en geboor is een merkwaardige ervaring terwijl je niets voelt.

Bij thuiskomst 20 minuten gekoeld met een coolpack, 20 minuten niets en toen nog een keer 20 minuten gekoeld. Een keer paracetamol ingenomen en geen pijn gehad.

Beetje off-topic, als je implantaten hebt is zorgvuldige dagelijkse gebitsverzorging een must, helemaal als er elementen op de implantaten geplaatst zijn.

Veel succes en wijsheid bij het maken van een keuze.
Dit helpt mij ook want ik krijg ook een implantaat. Ik hoorde al dat het enorm meevalt. Die verdoving is een paar prikjes die je 2 seconden voelt. Het werkt direct.
Nog een voordeel is dat je maar kort in die stoel ligt. Nadeel zijn de kosten. Inderdaad ca €2000 in totaal. Maar tot mijn verbazing is de kaakchirurg volledig vergoed bij mij. Je betaalt het implantaat en kroon zelf. Hoe kunnen mensen er meerdere betalen?
Alle reacties Link kopieren
Implantaat links onder. Ik heb niets gevoeld tijdens de behandeling. Ik kan me ook niets van napijn herinneren dus indruk heeft het niet gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Julus schreef:
07-02-2021 20:54
Dit helpt mij ook want ik krijg ook een implantaat. Ik hoorde al dat het enorm meevalt. Die verdoving is een paar prikjes die je 2 seconden voelt. Het werkt direct.
Nog een voordeel is dat je maar kort in die stoel ligt. Nadeel zijn de kosten. Inderdaad ca €2000 in totaal. Maar tot mijn verbazing is de kaakchirurg volledig vergoed bij mij. Je betaalt het implantaat en kroon zelf. Hoe kunnen mensen er meerdere betalen?
Ik moest alles zelf betalen 6x2000 en 1000 euro narcose. Alternatief was een kunstgebit.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik moet ook aan een implantaat. Zie niet op tegen de behandeling zelf maar wel tegen de kosten. Ben maar voor max. 500 euro verzekerd, hoger kon niet dus moet 2.000 euro zelf gaan dokken. Komt er eigenlijk op neer dat een mooi gebit alleen is weggelegd voor mensen die dit kunnen betalen. Absurd eigenlijk.
...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn verzekering er voor aangepast, ik denk dat ik uiteindelijk zo'n 2/3 vergoed heb gekregen. Maar ik mag maar 1 implantaat per 3 jaar. Dus ik hoop dat de kaakchirurg mijn huidige zwakke kies nog even kan redden.
Calamitycat schreef:
07-02-2021 21:08
Ik moet ook aan een implantaat. Zie niet op tegen de behandeling zelf maar wel tegen de kosten. Ben maar voor max. 500 euro verzekerd, hoger kon niet dus moet 2.000 euro zelf gaan dokken. Komt er eigenlijk op neer dat een mooi gebit alleen is weggelegd voor mensen die dit kunnen betalen. Absurd eigenlijk.
Yup. Ik zou graag mijn gebit laten verfraaien. Facings zijn duur en je gezonde tanden worden afgevijld. Wat hou je dan nog over aan mogelijkheden? Alles trekken en implantaten is onbetaalbaar.
nimbus schreef:
07-02-2021 21:17
Ik heb mijn verzekering er voor aangepast, ik denk dat ik uiteindelijk zo'n 2/3 vergoed heb gekregen. Maar ik mag maar 1 implantaat per 3 jaar. Dus ik hoop dat de kaakchirurg mijn huidige zwakke kies nog even kan redden.
Dat schiet ook niet op als je meer kiezen wil vervangen.
Madeliefjees schreef:
07-02-2021 21:04
Ik moest alles zelf betalen 6x2000 en 1000 euro narcose. Alternatief was een kunstgebit.
Flink bedrag. Dat heb ik niet. Ben jaloers!
Alle reacties Link kopieren
Julus schreef:
07-02-2021 21:19
Yup. Ik zou graag mijn gebit laten verfraaien. Facings zijn duur en je gezonde tanden worden afgevijld. Wat hou je dan nog over aan mogelijkheden? Alles trekken en implantaten is onbetaalbaar.
Dit precies. Volgens mij wordt alles trekken en een kunstgebit wel weer vergoed. Dat vind ik zó krom.
...
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
07-02-2021 21:17
Ik heb mijn verzekering er voor aangepast, ik denk dat ik uiteindelijk zo'n 2/3 vergoed heb gekregen. Maar ik mag maar 1 implantaat per 3 jaar. Dus ik hoop dat de kaakchirurg mijn huidige zwakke kies nog even kan redden.
Mag ik vragen waar je verzekerd bent en of er wachttijd was?
...
Calamitycat schreef:
07-02-2021 21:08
Ik moet ook aan een implantaat. Zie niet op tegen de behandeling zelf maar wel tegen de kosten. Ben maar voor max. 500 euro verzekerd, hoger kon niet dus moet 2.000 euro zelf gaan dokken. Komt er eigenlijk op neer dat een mooi gebit alleen is weggelegd voor mensen die dit kunnen betalen. Absurd

Kijk dit is wel wat! En betaalbaar

https://mondzorgdentalbeauty.nl/cosmeti ... t-facings/
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een hekel aan de tandarts. Sta doodsangst uit. Ik beval liever. In de eerste lockdown sneuvelde een kies en na bijna een jaar twijfelen heb ik afgelopen week een implantaat laten zetten (bovenin).

Doe nooit iets onder narcose, maar ben met 7 spuiten plat gespoten, voelde niets. Behalve het getril. Is me 100% meegevallen. De hechtingen zijn wel wat irritant maar die gaan er over een week uit. Nul pijn gehad, 2 dagen ibuprofen nodig gehad maar meer uit voorzorg.

Ik zou het doen als je het kunt betalen.
lunchlover wijzigde dit bericht op 07-02-2021 21:33
1.08% gewijzigd
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er 2 tegelijk laten plaatsen. Ik vond het best spannend maar het is mij echt ontzettend mee gevallen. Niets gevoeld tijdens de behandeling en maar een beetje napijn. Echt blij dat ik het gedaan heb!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven