Gezondheid alle pijlers

Opeens schel gerinkel in oor/hoofd slaap er niet van

20-02-2021 13:12 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
De huisarts heeft mijn gehoor gecheckt: in orde. Volgens hem kon ik een week lang neusspray gebruiken maar dat helpt dus niet. Hierna volgt een eventueel KNO onderzoek.
Maar ik hoor nu dus dag en nacht door een soort schel gefluit aan de linkerkant van mijn hoofd/oor. Zo erg dat ik er geen oog door dicht doe en overdag als een humeurige zombie door huis loop. Het heeft megaveel impact op mijn gemoed, ik wordt er paniekerig van want het gaat maar niet weg, ik wil rust in mijn hoofd/oor!

Wie heeft dit ook meegemaakt en heeft tips/ervaringen om te delen?
Ja, ik.

Heb het al 21 jaar en het heet tinnitus. Ik heb het in beide oren trouwens.

Je kan de volgende oefening proberen:

https://m.youtube.com/watch?v=KBgkPOGD6gw

Of hiernaar luisteren:

https://m.youtube.com/watch?v=nKo4jYDO9FQ

Laatste is een filmpje met geluiden op verschillende frequenties. Kan zijn dat je even moet zoeken tot je er een vindt die jou verlichting geeft. Bij mij helpt het in elk geval iets.
Vervelend voor je, Bergje. Heb je al gegoogeld op Tinnitus? Daar zijn hele fora over met allerlei tips, ook om het geluid te 'maskeren'. Op Spotify en YouTube heb je daar bepaalde muziek voor die je als achtergrond kunt afspelen bij het slapen, zodat het geluid in je hoofd niet meer zo opvalt.

Hoe lastig het ook is, probeer rustig te blijven, goed te blijven ademen, niet te gaan malen/piekeren. Ontspanning helpt vaak. Er zijn ook speciale meditaties voor mensen met tinnitusklachten.
Herkenbaar. Ik heb het ook wel eens een langere periode gehad: de ene keer klonk het als een scheepstoeter, de andere keer alsof bouwvakkers continue aan het heien waren in de straat. Ik kon er ook niet van slapen, werd er zelfs paniekerig van (wat als het nooit meer weggaat?). Totdat het na een paar weken ook opeens weer verdwenen was. Ik hoop dat dat bij jou ook zo gaat zijn. Er zijn ook mensen bij wie het nooit meer weggaat (tinnitus).

Enige tip die ik heb is om een soort van achtergrondgeluid te hebben. Dat leidde bij mij af van het andere geluid, alsof dat er opeens niet meer was.
anoniem_402793 wijzigde dit bericht op 20-02-2021 13:32
6.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Oh wat ontzettend fijn om te lezen dat ik niet de enige ben! Tinnitus had ik al wel van gehoord maar ik dacht dat dat alleen was als je blootgesteld was aan hard geluid en dat is mijn geval niet zo.
Ik ga eens kijken naar de genoemde linkjes, bedankt!
Ik ga nu eerst een eind fietsen dus reageer later weer.
Dit soort geluid kan ook door stress ontstaan, en ook vanzelf weer weggaan als de stress afneemt. Maar voor dat soort informatie kun je denk ik het beste bij je arts terecht.

En je bent zeker niet de enige, er zijn heel veel mensen die dit hebben (gehad). En die hebben er ook een weg in gevonden, ikzelf ook. Pas de panique :hug:

(er bestaan zelfs kussens met ingebouwde speakertjes voor die muziek met speciale frequentie)
anoniem_189987 wijzigde dit bericht op 20-02-2021 13:32
44.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@cellardoor, hoe doe jij dat met slapen dan?
Een_bergje schreef:
20-02-2021 13:28
Oh wat ontzettend fijn om te lezen dat ik niet de enige ben! Tinnitus had ik al wel van gehoord maar ik dacht dat dat alleen was als je blootgesteld was aan hard geluid en dat is mijn geval niet zo.
Ik ga eens kijken naar de genoemde linkjes, bedankt!
Ik ga nu eerst een eind fietsen dus reageer later weer.
Kan ook door stress en/of vermoeidheid (in mijn geval waarschijnlijk)
Alle reacties Link kopieren
@Hanna, ik heb wel stress gehad afgelopen maand over een uitslag bij een arts. Die uitslag was gelukkig goed, ik was mega opgelucht en toen begon dit eigenlijk ook....
Een_bergje schreef:
20-02-2021 13:31
@Hanna, ik heb wel stress gehad afgelopen maand over een uitslag bij een arts. Die uitslag was gelukkig goed, ik was mega opgelucht en toen begon dit eigenlijk ook....
Fijn dat de uitslag goed was!

Dat geluid is naar, maar stressen over het geluid maakt het dubbel naar. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar probeer je niet te laten meeslepen. Mocht het geluid aanhouden, dan zijn er allerlei trainingen en hulpmiddelen die je kunnen helpen.

En misschien is het net als met vervelend bezoek: hoe harder je probeert om ze de deur uit te krijgen, hoe langer ze blijven plakken.
Wat bij mij heel erg hielp was ‘s avonds slapen met een ventilator aan vanwege het geluid. Dat filtert je rinkel weg. Nu het wat kouder is, is dat misschien geen optie. Misschien kan je een ander alternatief bedenken. Hoe meer je erover stresst, hoe erger het wordt. Toen ik het accepteerde, werd het veel minder en ik heb er nu bijna geen last meer van. Alleen als ik actief op zoek ben ernaar. Sterkte! Het wordt vanzelf beter.
Een_bergje schreef:
20-02-2021 13:30
@cellardoor, hoe doe jij dat met slapen dan?
Ik ben het gewend na 21 jaar dus ik kan er intussen mee slapen.

Ik was nog net geen 15 toen het begon. Uit het niets, hoorde een “plop” in m’n oor en vanaf dat moment is het altijd gebleven.

Het heeft me ongeveer 9 maanden gekost om te accepteren. Dat is uiteindelijk geweest waardoor ik weer normaal kon slapen.

Wat handige tips:

-white noise app (zie ook de link van YouTube met speciale geluiden)
-gedachten opschrijven voor je gaat slapen: even het verdriet kwijt op papier dat het niet stil is in je hoofd en oren
-ademhalingsoefeningen en meditatie. Ik vind een begeleidende meditatie erg fijn. Dat kan ik me op de stem van de persoon focussen.
-rustige routine voor het slapen zodat je niet gestresst gaat slapen. Geen schermen, donkere kamer, etc.


Overigens ben ik ook bij de ha geweest, aantal keren de kno arts: geen gehoorbeschadiging. Het kan wel een van de oorzaken van tinnitus zijn maar dat was bij mij niet het geval. Wat dan wel? Dat zal ik waarschijnlijk nooit weten.

Overigens zie ik dat een aantal mensen hier schrijven dat het door stress kan komen. Dat is zeker waar! Het is dus niet gezegd dat je er altijd last van zal hebben. Ik hoop echt heel erg voor je dat het weer overgaat.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als tinitus. Ik heb het zelf ook al 10 jaar. Maar ik ben geen arts dus wacht het kno bezoek even af.

Wat bij heel er hielp in het begin was met een zacht muziekje in de oren slapen.
Alles gebeurd met een reden
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gelukkig geen tinnitus, dat lijkt me heel naar. Maar ik heb het wel eens gehad door oorontsteking. Ik heb nu ook last van mijn oren door hooikoorts, en hoor ook een zachte piep. Neusspray helpt als er snot in de gehoorgangen zit.
Ik heb waarschijnlijk wat vocht achter het trommelvlies waardoor ik mijn hartslag duidelijk hoor in een stille omgeving en in combinatie met een onregelmatige hartslag heb ik ook wel eens inslaapproblemen, lig dan de hele tijd te luisteren. Daar helpt ruis ook goed bij om dat te maskeren, maar koptelefoon noch oortjes liggen lekker. Heeft iemand ervaring met een hoofdband-koptelefoon?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook al heel lang tinnitus maar het is te doen. Ik luister ‘ s avonds altijd naar de radio, dit helpt.
Als ik op het geluid ging letten vond ik het vreselijk in het begin. Maar nu ben ik eraan gewend. Bij vermoeidheid word het erger. Afleiding zoeken en ontspanning is voor mij de oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook maar niet altijd. Soms dagen wel en dan ineens niet. Ik onderga het maar. Bij mij komt het van vermoeidheid denk ik of de schildklier.
Alle reacties Link kopieren
hier ook al lang tinnitus.

Nu ik erover lees wordt het geluid harder. Ook stress of ziekzijn maakt het erger.
Meestal kan ik er goed mee om.
Volgens mijn NKO -arts geen trauma maar door slijtage.... ouderdom dus....
Als ik ga slapen zet ik de radio (zacht) aan.

Hoop dat het bij jou weer weg gaat!
:hug:
not all who wander are lost
Alle reacties Link kopieren
Thanks voor alle lieve en bruikbare berichten! Helpt wel moet ik zeggen. Ik ben vanmiddag even op de fiets weg geweest en toen hoorde ik alleen de wind... heerlijk! Maar eenmaal weer in huis is het terug. Het houdt maar niet op... :( Ik kan er nu heel slecht tegen maar komt ook omdat ik moe ben en tegen de komende nacht opzie... Ik ga het muziekje proberen maar eerlijk gezegd moet het als ik wil slapen helemaal stil zijn, ik kan nog wakker liggen van de weg 300 meter verderop bijvoorbeeld dus ik ben benieuwd of dat gaat werken voor mij...
Alle reacties Link kopieren
Je radio of muziekje niet te hard aanzetten. Er bestaat speciale muziek om in slaap te vallen. Ik luister op mijn i pad en zorg dat er niet zoveel batterij meer is dan valt de muziek op een bepaald moment uit en dan slaap ik al. Zacht gepraat vind ik ook fijn.
Alle reacties Link kopieren
Mooiedagvandaag schreef:
20-02-2021 13:38
Wat bij mij heel erg hielp was ‘s avonds slapen met een ventilator aan vanwege het geluid. Dat filtert je rinkel weg. Nu het wat kouder is, is dat misschien geen optie.

Misschien helpt white noise dan ook of brown/pink noise , oa te vinden op youtube
Alle reacties Link kopieren
Gisteravond een glaasje wijn gehad en toen ontspande ik wat. Het gerinkel werd toen ook veel minder. En - heel gek- als ik op de kop hang is het ook weg. Redelijk geslapen wat al heel fijn is! Ik heb geen muziekje aangehad. Op dit moment is de rinkel ook sterk verminderd aanwezig. Ik denk daarom echt dat het met vermoeidheid en stress samen hangt bij mij. Wel hoor ik s nachts in mijn andere oor een lage bromtoon, pulserend. Die kan ik overdag echt niet waarnemen maar afgelopen twee nachten wel. Eerst dacht ik dat de buren basmuziek aanhadden maar dat was het niet. Ik hoop van harte dat het met genoeg rust weer overgaat op een bepaald moment!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tijd last gehad van een heel vervelende trillende brom in mijn oor. Dat kwam door oververmoeidheid. Heel wat dokters afgelopen. Maar is uiteindelijk na paar maanden vanzelf weggegaan.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Alle reacties Link kopieren
Ik heb drie weken geleden ineens een verschrikkelijke oorpijn gekregen en nu is de ergste pijn wel weg maar heb nog steeds pijn en gehoorverlies en suizen en piepen . ben vanmorgen naar de huisarts geweest en de oren zien er mooi schoon uit alleen de testjes die ze deed wijzen uit dat ik inderdaad gehoorverlies heb en ik heb constant het gevoel dat er iets in mijn oor zit . nu moet ik zeven dagen 60 mg prednison slikken en morgen naar een KNO arts . Vermoeden is dat ik (ik heb al jaren sarcoidose) een autoinmuunziekte is dat en dat dat van mijn oor een auto inmuun reactie is . Dus ik ga af wachten wat ze morgen gaan zeggen. in ieder geval wil ik iedereen die oorklachten heeft heel veel sterkte wensen
Alle reacties Link kopieren
Oeh, cavialover, dat is ook vervelend! Ik hoop ook voor jou dat het snel overgaat. Ik merk aan mezelf dat ik soms knettergek wordt als ik 'het' weer hoor. Vanmorgen zakte de moed me echt even in de schoenen, voelde me echt heel beperkt met altijd en eeuwig dat gerinkel, nooit eens stil in mijn hoofd! Ik gebruik nu op doktersadvies drie keer per dag neusspray voor een week en als dat niet helpt ga ik weer naar de huisarts. Slapen gaat redelijk alleen ik wordt ontzettend moe wakker, is dat ook herkenbaar? Ik kan me ook moeilijk ontspannen en moet - zoals Hannah al zei- echt bewust op mijn ademhaling letten anders ga ik inhouden om er maar voor te zorgen dat het gerinkel minder wordt... Dat het zó'n impact kan hebben ...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven