Gezondheid alle pijlers

Iemand ervaring met een backstretcher?

04-03-2021 20:56 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds ik verplicht thuiswerk heb ik veel meer last van mijn rug en schouders. Het zit toch minder goed aan mijn kleine bureautje. Nu las ik laatst ergens over een backstretcher, een ding waarover je je rug kan uitstrekken. Zijn hier mensen met ervaringen hiermee? Werkt het of staat de backstretcher alweer te verstoffen?
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon overleggen met je baas en zorgen voor een goede thuiswerkplek. Verder zou ik voor je klachten naar de fysio gaan.
Ik heb zo'n ding gehad, maar inmiddels weer verkocht. Zoals het vaak gaat; eerst ben ik enthousiast maar algauw komt de klad erin. Op zich is het niet verkeerd om dit even te doen, maar inmiddels doe ik bijna dagelijks oefening van schouders, nek en rug die ik van Youtube haal. Dit geeft mij meer resultaat en is prettiger om te doen dan op zo'n ding te liggen.
Alle reacties Link kopieren
Of elke dag (of in elk geval regelmatig) een half uurtje yoga doen. Voorkomt ontzettend veel rugklachten en de rest van je lijf heeft er ook baat bij.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik doe weleens wat lesjes mee met Yoga with Adriene, die zijn supergoed. Eigenlijk zou ik dat elke dag moeten doen.

Helaas, mijn werkgever zorgt alleen voor apparatuur, niet voor bureaus en stoelen, dat moeten we allemaal zelf uitzoeken.
't Is al met al een heel gedoe
Ik heb gegoogeld op juiste bureauhouding en toen geshopt op marktplaats. Scheelt enorm.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me praktischer als je het probleem bij de oorzaak aanpakt en een goede stoel en/of bureau koopt.
Alle reacties Link kopieren
Precies. Zorgen voor goede werkplek. Als je daar zelf niet helemaal uitkomt kan je een ergotherapeut inschakelen, zit in je basispakket. En verder vooral niet te lang zitten, waar mogelijk staan, tussendoor bewegen...
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Pingu schreef:
04-03-2021 21:29
Ja, ik doe weleens wat lesjes mee met Yoga with Adriene, die zijn supergoed. Eigenlijk zou ik dat elke dag moeten doen.

Helaas, mijn werkgever zorgt alleen voor apparatuur, niet voor bureaus en stoelen, dat moeten we allemaal zelf uitzoeken.
Werk je in NL? Dan is je werkgever verplicht hier voor te zorgen. Je moet een werkplek hebben die voldoet aan de arbo regels.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem staan. Gebruik hem wel eens, maar niet veel. Vind op een foamroller oefeningen doen fijner. En ik zweer bij mn spijkermat. Daar lig ik iedere dag wel kwartiertje op. Ondertussen meditatie of luisterboek. Heerlijk!
Het is beter een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken ~ In loving memory of AnnA.
Alle reacties Link kopieren
En op je vraag: ja het werkt.... Misschien kun je er op MP eentje scoren? Daar heb ik destijds de mijne ook gekocht. Vond ze nieuw nogal aan de prijs....
Het is beter een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken ~ In loving memory of AnnA.
Alle reacties Link kopieren
Een gehad en weer verkocht. Ik gebruikte hem vrijwel nooit. Doe nu veel Pilates en heb daar een Pilatesbal voor. Die bal is heel fijn om op te liggen. Je stretcht dan bv je buikspieren, je borstkas, je liezen, je bovenrug etc.

Gewoon de bal op de hoogte van je bh-bandje leggen en met je armen wijd of omhoog op de bal liggen. Rustig ademhalen en gewoon een paar minuten blijven liggen. Zo kan je hem langzaam steeds iets lager leggen tot onder je billen. Als je een been optrekt en tegen je borst trekt stretcht de andere lies/heup nog iets verder.

De bal kan je zo hard opblazen als je wil. In het begin nog wat zachter en later harder. Kost ook niks bij bv de Decathlon. Je kan er nog veel meer oefeningen mee doen, niet alleen om te ontspannen en stretchen.

Ik gebruik hem ook in het vliegtuig om tegen het raam aan te slapen. Ook in de auto.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een in hoogte verstelbare en inklapbare campingtafel gekocht, en een bureaustoel bij de Ikea. Prima investering. Was bij elkaar iets van € 170,-

Mijn laptop en extra beeldscherm passen op die tafel, net als mijn toetsenbord, notitieblok, muis en mijn mok thee.
Als ik tzt weer meer naar kantoor ga, klap ik die tafel weer simpel in en dan staat hij niet meer in de weg.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Oe ja, zo’n bal heb ik ook nog ergens liggen...onopgeblazen. Maar daarmee kan dat natuurlijk ook.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Zarah schreef:
04-03-2021 22:30
Werk je in NL? Dan is je werkgever verplicht hier voor te zorgen. Je moet een werkplek hebben die voldoet aan de arbo regels.
O, op zich logisch natuurlijk. Ja, ik werk in NL. Dat wordt lachen dan voor de baas, want we zijn een bedrijf met heel veel medewerkers. Maar voorlopig krijgen we niet eens een thuiswerkvergoeding.
't Is al met al een heel gedoe
Mijn fysiotherapeut gaf mij de tip om ipv de backstretcher een opgerolde handdoek te gebruiken. Werkt prima voor mij, handdoek oprollen en erop liggen... ik begin bovenaan en verplaats hem steeds een klein stukje naar beneden.
Alle reacties Link kopieren
Oemayra schreef:
04-03-2021 23:45
Mijn fysiotherapeut gaf mij de tip om ipv de backstretcher een opgerolde handdoek te gebruiken. Werkt prima voor mij, handdoek oprollen en erop liggen... ik begin bovenaan en verplaats hem steeds een klein stukje naar beneden.
Kijk, dat is ook nog eens heel economisch! Rol je hem op in de lengte? Of in de breedte? En leg je hem dan onder je ruggegraat of onder je schouderbladen?
't Is al met al een heel gedoe
Pingu schreef:
04-03-2021 23:50
Kijk, dat is ook nog eens heel economisch! Rol je hem op in de lengte? Of in de breedte? En leg je hem dan onder je ruggegraat of onder je schouderbladen?
In de lengte oprollen, het ligt een beetje aan de grote van de handdoek maar kijk even wat voor jou goed voelt.
Ik leg hem horizontaal, waardoor het voelt alsof ik ruimte krijg tussen de wervels.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Wat is er mis je je werkplek? Te laag? Te hoog? Los dat eerst maar eens op. Even een e- learning online bekijken, die leggen prima uit wat de bedoeling is.

En dan zorgen dat je werkplek in balans komt. Als je je werkgever niet durft aan te spreken kan je ook met beperkte middelen al creatief de werkplek aan passen. Door bijvoorbeeld de stoel te verhogen met klosjes en een voetenbankje indien de tafel te hoog is.
Alle reacties Link kopieren
Pingu schreef:
04-03-2021 21:29
Helaas, mijn werkgever zorgt alleen voor apparatuur, niet voor bureaus en stoelen, dat moeten we allemaal zelf uitzoeken.
Je werkgever heeft de wettelijke aansprakelijkheid voor jouw Arbo geschikte werkplek. Oók als je verplicht thuis werkt. Neem contact op met je vakbond of OR. Je kunt je rug en nek echt grondig verpesten door een slechte werkplek, daar helpt een back stretcher maar matig tegen. Voorkomen is in dit geval het devies.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn ook 10 minuten yoga filmpjes, die doe ik en voor mij werkt het super. En omdat het zo kort is zet ik me er veel makkelijker toe, kan bijv eventjes in je koffiepauze. En ook mentaal fijn, vind ik. Ik doe ze van sarahbethyoga.

Je zou ook 1 afspraak bij de fysio kunnen maken en vragen om rekoefeningen. Maar het blijft natuurlijk dat je jezelf ertoe moet zetten om het te doen.

Ergotherapeut betaal je wel in je eigen risico trouwens, nav dat iemand zei dat het is basispakket zit. Een bedrijf heeft vaak ook iemand die wat cursussen heeft gehad over ergonomisch zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze vraag aan mijn fysio gesteld, aangezien mijn rug ook erg vast zit door thuiswerken en stress. Zij adviseert een Matchu foamroller, daar kun je je rug veel beter mee los maken. Ik heb op haar aanraden de foamroller zonder knobbels er op gekocht, de 45cm versie kost 19,95 op de website van Matchu. Ik heb van Matchu een mail gekregen met de oefeningen met deze roller. Ik vind het vooral fijn om hem overdwars (horizontaal) te leggen, er dan op te liggen en mijn armen naar achter te doen, dat helpt al zo enorm! maar je kunt deze roller dus op veel meer manieren gebruiken.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de backstretchers in het verre verleden wel verkocht, maar ik ben er niet van onder de indruk. Ze bestaan al heel lang, maar ze worden vooral gekocht door de reclames die ze maken, niet omdat mensen die tevreden zijn ze adviseren.

Het grootste probleem met thuiswerken is dat je veel te weinig beweegt. "vroeger" moest je toch naar je werk fietsen, lopen of in ieder geval naar je auto of ov. Het koffiezetapparaat stond wat verder weg en je liep misschien ook even naar de je collega's. Nu rol je zo vanuit je bed achter je laptop.

Wat je zelf kan doen;
- minder zitten, zet eventueel je laptop op een kratje om staand te werken
- na elke 20 minuten even gaan staan / bewegen / lopen
- er is geen goed zitten, zitten wordt pas goed wanneer jij gaat verzitten. het is echt niet erg om af en toe met je benen over elkaar te gaan zitten of onderuit gezakt. Zolang je om te paar minuten maar anders gaat zitten. Bij stil zitten belast je continue dezelfde spieren en gewrichten
- bij nadenken, bellen, zoomen, etc hoef je echt niet te blijven zitten
- mocht je 2 wc's hebben loop dan naar een wc op een andere verdieping
- maak een lunchwandeling tussen de middag, de app ommetje kan je daarbij helpen
- zorg sowieso dat je meer beweegt, zodat je lijf in een betere conditie is. Een paar kniebuigingen, 20 seconde planken, met je armen en schouders rollen en bewegen, etc
- Zoals hier boven al geschreven een foamroller ook goed idee. De decathlon en action verkopen ze ook. En op YouTube staan heel veel filmpjes met oefeningen. Zoek wel een kanaal van een chiropractor, fysiotherapeut of goede trainer met redelijk wat volgers en goede reviews. Iedereen maakt gebruikt van ongeveer de zelfde oefeningen, alleen wordt het dan net anders uitgelegd.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Oemayra schreef:
05-03-2021 00:06
In de lengte oprollen, het ligt een beetje aan de grote van de handdoek maar kijk even wat voor jou goed voelt.
Ik leg hem horizontaal, waardoor het voelt alsof ik ruimte krijg tussen de wervels.
Succes!
Thx!

Ik zal eens kijken hoe ik de OR kan contacteren over de werkplek.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Pingu schreef:
04-03-2021 23:34
O, op zich logisch natuurlijk. Ja, ik werk in NL. Dat wordt lachen dan voor de baas, want we zijn een bedrijf met heel veel medewerkers. Maar voorlopig krijgen we niet eens een thuiswerkvergoeding.
Hij kan een leuke claim krijgen als medewerkers klachten krijgen door het niet hebben van een goede (arbotechnisch verantwoorde) werkplek!

Maar als er veel medewerkers zijn, dan is er vast ook een OR?
En anders via HR, Preventiemedewerker of vakbond proberen. Of eventueel de bedrijfsarts.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven