Gezondheid alle pijlers

Zomertijd probleem

06-04-2021 14:44 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds vorige week helaas weer de zomertijd werd ingevoerd , heb ik aanpassingsprobleempje.
Ik ga uur later op bed en uur later eruit, wat ik eigenlijk niet wil.
Wie heeft nog meer slechte ervaring met invoering zomertijd?
Alle reacties Link kopieren
nee, ik snap je wel, maar ik heb het juist in de wintertijd
In de zomertijd ben ik meer "in sync" met de rest van de samenleving
Alle reacties Link kopieren
Nergens last van. Ben zelf heel erg blij met de zomertijd, lekker lang licht!
Nou, nu je het zegt. Ik slaap ineens elke dag in de middag, ben dan zo moe dat ik op bank in slaap val.
Alle reacties Link kopieren
Koekiemonster10 schreef:
06-04-2021 14:47
Nergens last van. Ben zelf heel erg blij met de zomertijd, lekker lang licht!
Ik vind dat langer licht juist vervelend.
Ik houd van donker
Frankly my dear, I don"t give a damn
Wekker een uur eerder zetten? Net zolang tot je in oude ritme zit?
Alle reacties Link kopieren
Ze zeggen toch dat je bij een jetlag ongeveer 1 dag per uur tijdsverschil nodig hebt om te verwerken?
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk de zomertijd! Lekker lang licht!
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Maar je gaat altijd om precies dezelfde tijd je bed in, en weer uit? Nooit eens later naar bed omdat je dat boek uit wil lezen, nooit vroeger omdat je op tijd ergens moet zijn?
En daarom heb je nu zo’n last van de zomertijd?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Zeur je niet gewoon een beetje? Wat maakt dat uurtje nou uit ..
Alle reacties Link kopieren
Is er wel een probleem? Als jij beter functioneert bij een uur later opstaan, en dat blijkbaar ook gewoon kan aan gezien je dat de afgelopen weken gedaan hebt, dan blijf je dat toch gewoon doen totdat de klok weer een uur terug gaat?
Broccoliroosje1234 schreef:
06-04-2021 14:58
Zeur je niet gewoon een beetje? Wat maakt dat uurtje nou uit ..
Zeuren? Ze wil het gewoon niet, kan toch?
Alle reacties Link kopieren
Koekiemonster10 schreef:
06-04-2021 14:47
Nergens last van. Ben zelf heel erg blij met de zomertijd, lekker lang licht!
Op zich heeft de lengte van het daglicht niet zo veel te maken met het verzetten van de klok.
De lengte van het daglicht heeft te maken met de as van de aarde.
Het verzetten van de klok is vooral om het daglicht effectief te gebruiken, destijds o.m. vanwege de oliecrisis (wederom) ingevoerd.
Ik vind de zomertijd ook aanpassen hoor. Normaal ben ik een ochtendmens en spring ik meteen uit bed, nu kost het me meer moeite en moet ik opstarten. Voordeel is wel dat ik in de avond meer energie heb, dat is in de wintertijd anders.
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
06-04-2021 14:58
Is er wel een probleem? Als jij beter functioneert bij een uur later opstaan, en dat blijkbaar ook gewoon kan aan gezien je dat de afgelopen weken gedaan hebt, dan blijf je dat toch gewoon doen totdat de klok weer een uur terug gaat?
ik heb het in de wintertijd wel hoor
Ben een ochtendmens, en om 8 uur wakker worden op zaterdag ipv om 7 uur is fijner
En niet al om 21.00 tollend van de slaap op de bank zitten, 22.00 is toch net wat leefbaarder.

Kan me best voorstellen, dat anderen dat precies andersom hebben.
Ernstig? neu
Lastig wel
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al heel m'n leven 2x per jaar last van het verzetten van de klok. Om me heen zeggen mensen vaak dat ik me niet zo moet aanstellen. Maar ik heb er écht last van. Qua eten en trek hebben, qua slapen en opstaan. Ben moe. Kost me meestal 2 weken om weer een normaal ritme te hebben.
Alle reacties Link kopieren
coravanmora schreef:
06-04-2021 15:00
Op zich heeft de lengte van het daglicht niet zo veel te maken met het verzetten van de klok.
De lengte van het daglicht heeft te maken met de as van de aarde.
Het verzetten van de klok is vooral om het daglicht effectief te gebruiken, destijds o.m. vanwege de oliecrisis (wederom) ingevoerd.
De lengte van het daglicht verandert inderdaad niet. Maar waar de zon een week terug rond 19.15 onderging, ligt dat nu rond 20.15.
Alle reacties Link kopieren
Koekiemonster10 schreef:
06-04-2021 15:12
De lengte van het daglicht verandert inderdaad niet. Maar waar de zon een week terug rond 19.15 onderging, ligt dat nu rond 20.15.
Ik denk dat dit de meeste lezers al wel opgevallen was.
Alle reacties Link kopieren
ldp schreef:
06-04-2021 15:16
Ik denk dat dit de meeste lezers al wel opgevallen was.
Dat hoop ik toch ;)
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
06-04-2021 14:55
Maar je gaat altijd om precies dezelfde tijd je bed in, en weer uit? Nooit eens later naar bed omdat je dat boek uit wil lezen, nooit vroeger omdat je op tijd ergens moet zijn?
En daarom heb je nu zo’n last van de zomertijd?
Veel mensen gaan op zaterdag sowieso niet voor middernacht slapen en slapen dan uit op zondag. Dan ben je toch ook niet 2 weken van slag?
Ik denk dat veel mensen last hebben van voorjaarsmoeheid, dat je lichaam hormonaal nog in de winterstand staat.
Alle reacties Link kopieren
Geen last van, ik vind zomertijd heerlijk en de overgang vind ik ook niet lastig. Net als sommige anderen vraag ik me af of je dan nooit weer eerder/later naar bed gaat of opstaat en of je elke dag stipt op dezelfde tijdstippen eet?

Als ik wel veel last van de plotse overgang zou hebben dan zou ik het weekend waarin de klok verzet wordt gewoon op vrijdag of zelfs eerder al beginnen met elke dag een stap van een tien minuten tot een kwartier maken (met tijdstip van opstaan, slapen gaan en de maaltijden).
Daar gaan we weer.

Je moet proberen om het anders te zien. Niet steeds focussen op "het is nu eigenlijk een uur vroeger"
Die ene zondag had het etmaal eenmalig 23 uur, daarna ging het gewoon weer door als altijd. Leef naar de klok zoals je in de winter ook doet. Dus als je altijd om 7 uur opstaat en om 11 uur gaat slapen blijf je dat gewoon doen. Zonder te denken "maar het is nu pas 6 uur dus ik moet eigenlijk nog een uur slapen" Nee, het is 7 uur dus je staat op, klaar.

Als je op vakantie gaat en 3 weken lang in een tijdzone verblijft waar het een uur later is dan hier, gaat het je dan ook zo moeilijk af?

Ik heb nog wel een tip, als je het niet in 1 x trekt kun je eens proberen om steeds een stukje op te schuiven. Dus een week voordat de klok wordt verzet ga je elke dag 10 minuten eerder naar bed en zet je de wekker 10 minuten vroeger voor de volgende dag. Je kunt het zelfs over 2 weken verdelen zodat je steeds maar 5 minuten verschil hebt
Tegen de tijd dat de rest van het land de klok dan verzet ben jij er al mentaal klaar voor.
S-Groot schreef:
06-04-2021 15:28
Geen last van, ik vind zomertijd heerlijk en de overgang vind ik ook niet lastig. Net als sommige anderen vraag ik me af of je dan nooit weer eerder/later naar bed gaat of opstaat en of je elke dag stipt op dezelfde tijdstippen eet?

Als ik wel veel last van de plotse overgang zou hebben dan zou ik het weekend waarin de klok verzet wordt gewoon op vrijdag of zelfs eerder al beginnen met elke dag een stap van een tien minuten tot een kwartier maken (met tijdstip van opstaan, slapen gaan en de maaltijden).

Ah je was me al voor. Ik verzet de klok altijd al op vrijdag, zomer- en wintertijd. Dan ben ik op maandag al helemaal om. Is wel lastig als je op zaterdag verplichtingen hebt want dan moet je in de gaten houden dat 'de rest' nog op de andere tijd zit. Maar ik hoef meestal niet zoveel in het weekend dus het gaat makkelijk.
calvijn1 schreef:
06-04-2021 14:50
Ik vind dat langer licht juist vervelend.
Ik houd van donker
Echt? Van mij mag het 24 uur per dag licht zijn het hele jaar door :)
Ik weet niet hoor, ik heb er nu nog steeds last van. Ik werd steeds een paar minuten voor zeven wakker, om zeven uur ging de wekker. Nu gaat de wekker ook om zeven uur maar heb ik toch echt heeeel veel moeite om me eruit te slepen.

Maar goed, ik ga dan ook 99 procent van de tijd op hetzelfde tijdstip naar bed en hetzelfde tijdstip eruit. Die biologische klok van mij krijgt dus wel een optater.

De enige tip die ik heb is de wekker aan de andere kant van de kamer te leggen, er meteen uit te gaan, en 's avonds ook op je gebruikelijke tijdstip naar bed. Went vanzelf weer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven