Gezondheid alle pijlers

Aan het eind van mijn latijn.

07-04-2021 14:35 67 berichten
Ik weet even niet waar te beginnen! Het voelt alsof ik aan het eind van mijn latijn ben. Volledig opgebrand!

Ben aan het werk, thuis achter mn laptop. Maar er komt niks uit mn vingers. Zit naar het scherm te staren. Kan me niet concentreren en het lijkt alsof ik niks opneem.

Het is me snel te veel afgelopen weken. Ik heb een kort londje en schiet van kleine dingen uit mn slof.

Ik ben moe! Zelfs na een goede nacht slapen wordt ik niet uitgerust wakker.

Hoe kom ik weer in de positieve flow? Ik herken mezelf bijna niet terug.

Ik vind het thuiswerken helemaal niks en alles waarvan ik normaal zo kon genieten gaat niet door de Corona maatregelen (een uurtje banen trekken in t zwembad, een kop koffie in het park terwijl de kids lekker speen, dagje winkelen of wellness met vriendinnen).

Misschien herkent iemand het? En hebben jullie tips.
Alle reacties Link kopieren
Ga meer bewegen en naar buiten.

Je hersenen hebben ook een prikkel nodig om goed te functioneren. En de prikkel voor je brein is propioceptie, oftewel beweging.

Download bijvoorbeeld de app ommetje en doe mee. Of ga fietsen, wandelen, hardlopen, zwemmen (buitenbaden zijn weer open en mag), bootcampen op afstand etc.

En let een beetje op je voeding, probeer deze zo gezond mogelijk te houden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Koffie (to go) in het park terwijl de kinderen daar spelen kan toch evengoed?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Vrees dat er velen zijn die zich zo voelen op het moment..
na de winter heb ik altijd even tijd nodig om te recupereren. De lente doet dan zo goed (maar is er nog niet helemaal nu)

De Corona maatregelen zijn zeer uitputtend. We weten ook niet hoe lang het nog allemaal duurt. Verlang er zo naar om te gaan uiteten, of een spelletjesavond te kunnen doen met vrienden. Of gewoon al eens een avondje zonder de kleine kinderen. Inderdaad, hetgeen waar je veel energie van krijgt, is er nu niet/minder. Sociaal contact, sport, ontspanning, enz.

Zou zeggen: wees mild voor jezelf. Ga op zoek naar sociaal contact (videobellen?), sport (wandelen, joggen?) en alternatieven waar je energie uit kunt halen.
Maar vind het zelf ook lastig alvast.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een eigen werkkamer? Of dat je je werkspullen echt weg legt als t tijd is

Dat scheelde voor mij enorm, ik werkte tot een maand geleden in de slaapkamer. En daarvoor in de keuken, daardoor was ik altijd op 'werk'.
Alle reacties Link kopieren
Wij plannen nu bewust rust momenten en bewegen in, juist ook op de dagen dat we werken. Vriend gaat hardlopen, ik fiets of wandel. We willen gemiddeld een uur per dag buiten zijn. Op werkdagen red ik meestal 45 minuten, andere dagen weer makkelijk meer.

Koffie in het park terwijl onze zoon speelt doen we trouwens meerdere keren per week, mits weer het toelaat.
.
anoniem_27844 wijzigde dit bericht op 16-06-2021 16:34
99.69% gewijzigd
Ik wandel dagelijks (als t niet regent of hagelt) tijdens de lunch een half uurtje. Moet ook wel, want 8 uur alleen achter het scherm is niet te doen.

Helaas zijn in onze gemeente de buitenzwembaden nog dicht. Ze mogen maximaal 4 personen in het bad toelaten per tijdsblok en dit kost meer dan het oplevert dus gesloten. Ook de lunchroom in het park is dicht. Was eerder wel open voor to go, maar deze tweede lockdown dicht.

Nee, geen eigen werkkamer maar wel een prima plek op onze slaapkamer. Die is ruim genoeg. Maar het loskomen van het werk is idd wel wat lastig.

Mijn energieniveau ligt gewoon echt ver onder 0 lijkt het. Zelf kleine dingen zoals douchen, eten koken of het vuil wegbrengen lukt me soms niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit er precies hetzelfde in :"-( . Geen tips. Ik kan mij nergens toe zetten en zie overal tegenop...
Wat fijn kittenxx dat je wel naar kantoor mag. Dat zit er bij ons helaas echt niet in.

Het rondje lopen doe ik ook elke dag! Al moet ik me daar wel echt toe zetten.

Wat heb je verder nog gedaan? Of heeft het weer naar kantoor gaan jou voldoende geholpen.

Ik ben het afgelopen jaar elke x mijn eigen grenzen voorbij gegaan. Het is mijn karakter, even een schop onder de kont en weer doorgaan. Maar ik ben nu op een punt beland dat het mij niet meer lukt.
Wat naar roosje1976 dat jij in het zelfde schuitje zit.

Hoe is jou situatie? Werk je ook thuis? En heb je kinderen?

Vanmorgen dacht ik zal ik me ziek melden en de huisarts bellen? Misschien overspannen/burn-out. Maar na even een potje janken pep ik mezelf weer op en probeer er wat van te maken. Maar waar is de grens? Die is voor mij heel lastig.
Alle reacties Link kopieren
Maak je het ook bespreekbaar op je werk?
TO je bent heus niet de enige.
Ik ben de afgelopen weken bezig geweest met opruimen en spullen te koop zetten of weggooien. Je bent lekker bezig, nuttig en heb je huis en kledingkast weer op orde. Dat maakt je hoofd ook leeg.
Nee, ik heb t nog niet bespreekbaar gemaakt op het werk. Ik merk dat ik dat lastig vind.

Het bedrijf is erg prestatiegericht en dat maakt dat ik de schijn op t werk probeer op te houden en er alles aan doe om mn werk goed te doen en af te hebben.
LilyOfTheVally Ik zou heel graag willen maar het lukt me gewoon niet.

Iets kleins als het vuil weg brengen is me soms al te veel. Hier kan ik enorm tegen op kijken/van in paniek raken.
Alle reacties Link kopieren
half uurtje per dag is echt niet voldoende.

Las ook regelmatig micropauzes in. Dus na 20 minuten zitten even 20 seconden bewegen. Maak een paar kniebuigingen, zwaai wat met je handen, loop de trap op en af, etc.

Zet je laptop op de strijkplank en ga staand werken.

Normaal moet je ook naar je werk, dus waarom niet voor je werk even een kwartiertje naar buiten? Geldt ook 's middags na het werken.

Zwembaden zijn misschien dicht bij jou in de buurt, ga dan zwemmen in een lokaal meertje. Is echt heel lekker. Geeft mij veel energie.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
@TO, dit klinkt niet alsof je even een dipje hebt. Dit klinkt alsof je een behoorlijke dip hebt. Volgens mij moet je contact opnemen met de arbo arts en op je werk aangeven dat als je nu geen actie onderneemt je straks een burn out of andere stress gerelateerde klachten hebt en je langdurig uit gaat vallen.


Ik heb toevallig de afgelopen 2 weken ook wat uren opgenomen omdat ik anders echt om ging vallen. In overleg met mijn werk de helft van de uren voor mij en de helft van de uren van mijn werk. Want het is helemaal niet gek dat het even allemaal niet zo goed lukt op dit moment. Werken, Zorgen, Huishouden is waar mijn leven om lijkt te draaien op dit moment. Ik zou af en toe iets voor mezelf moeten doen, maar dat voelt allemaal zo geforceerd, want de dingen die ik het liefste doe kan ik niet doen. Dus dat obligate rondje buiten, BLEGH, ik wil het niet, ik wil andere dingen doen, dingen waar ik echt van oplaadt, maar ik kon het ook allemaal even niet meer bedenken. Die paar dagen vrij hielp me heel erg om even weer wat tot rust te komen en vanaf hier weer de stijgende lijn te gaan zoeken.
Herkenbaar, en ik heb mezelf ook echt wel even moeten vermannen.
Maar inderdaad, ga bewegen, en zorg dat je dat ook echt blijft doen.

En die kop koffie drinken met een vriendin doe ik nog gewoon, maar dan ga ik wel naar de bakker en haal ik gebakjes of petit fours.

Je kunt ook een eind gaan wandelen met vriendinnen.

Wij mogen bij uitzondering weer een keer per week naar het werk, en dat scheelt echt enorm. Is dat bij jullie echt niet te regelen?
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar hoor. Op mijn werk gaat alles door alsof er niks aan de hand is. Dus gewoon hard werken. Niks "mild voor jezelf" of "meer pauzes" etc etc. Gewoon business as usual, maar zónder de ontspanning in je vrije tijd. Ja wandelen, het eeuwige wandelen. Ik word er dood en doodflauw van.

Ik werk nu iets minder (deels ziekgemeld), want de stress van het werk en het gebrek aan ontspanning ging mij ook de kop kosten.

Het enige dat ik doe is hopen op perspectief. Alles in die tussentijd is bij gebrek aan beter en helpt niks.
Alle reacties Link kopieren
En ik snap dat thuiswerken ook geestdodend is, maar fulltime op locatie is ook niet alles. Het stressniveau is daar een stuk hoger.
Alle reacties Link kopieren
Zeker herkenbaar. Je moet weer nieuwe dingen gaan vinden om op te kunnen laden.
Ik sport nu thuis, op de mat met YouTube aan.
Na het werk als zoon thuiskomt (en het is droog buiten) ga ik nog even met hem trampoline springen. Geeft ook een energie boost, en ik hoef dan niet meteen door van computer naar keuken.
Verder ben ik ook gaan schrijven. Gewoon uit m'n hoofd op papier. Meestal maak ik voordat ik ga slapen een lijstje met de dingen die fijn of leuk waren die dag. Dat kan heel klein zijn, bijvoorbeeld even gelachen met een collega of vriendin aan de telefoon. Of die lekkere salade/ gebakken ei die ik bij de lunch had.
En bij het missen van focus ga ik ook schrijven. Wat voel ik nu, wat gaat er door mijn hoofd heen? Om even terug te komen uit dat staar-momentje.

Maar als je je echt overbelast voelt, maak dan vooral een afspraak met je huisarts.
Is het bespreekbaar met je werkgever?
She was brave and strong and broken, all at once.
.
anoniem_27844 wijzigde dit bericht op 16-06-2021 16:34
99.74% gewijzigd
[.
anoniem_27844 wijzigde dit bericht op 16-06-2021 16:34
99.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Feliz1990 schreef:
07-04-2021 15:49
LilyOfTheVally Ik zou heel graag willen maar het lukt me gewoon niet.

Iets kleins als het vuil weg brengen is me soms al te veel. Hier kan ik enorm tegen op kijken/van in paniek raken.
Echt hoor, dit is niet hoe je je hoort te voelen. Trap nu goed op de rem, misschien val je dan niet langdurig uit.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
07-04-2021 17:13
Echt hoor, dit is niet hoe je je hoort te voelen. Trap nu goed op de rem, misschien val je dan niet langdurig uit.
Ja. Dit komt met een beetje pech niet goed met een paar dagen rust. Je moet structureel iets aanpakken.
Meldt je ziek en ga naar je huisarts.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven