Gezondheid alle pijlers

Lenzen met bril afwisselen

03-05-2021 22:41 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ik draag al jaren lenzen, daarvoor ook een paar jaar een bril gedragen. Nu is het alleen zo dat ik soms wil afwisselen. Zeker in de avond is het fijner om de bril even op te zetten; zodat mijn ogen niet overbelast worden (doordat ik de lenzen te lang draag). Nu heb ik in één oog een cilinder (-2.75 ongeveer en andere oog -1.25 schat ik, maar dan geen cilinder). Wanneer ik afwissel moet ik steeds wennen... Nu draag ik continu lenzen, want als ik mijn bril opzet zie ik scherp, maar alles heel erg bol. Hier moet ik zeker 1-2 dagen aan wennen. Met tv kijken gaat het wel (als ik mijn hoofd stil houd), maar met lopen, autorijden etc. krijg ik ontzettende vermoeide ogen en lijkt het alsof ik diepte moeilijker kan inschatten. Wanneer ik aan mijn bril gewend ben en vervolgens na paar dagen mijn lenzen weer in doe, moet ik weer aan mijn lenzen wennen. Opticien geeft aan dat het te maken kan hebben met de cilinder en het verschil van afstand. Bril zit verder van het oog dan de lens. Sterkte van bril en lens zijn hetzelfde. Zijn er meer mensen die hier last van hebben, tips?
Ik lees even mee, ik zit met hetzelfde probleem. Ik heb ook een bril van mijn werk die verkeerd is aangemeten en waar ik dus niets mee kan. Wil ook vaker een bril gaan dragen.
Ik heb hele goede daglenzen, dat scheelt sowieso al. En in zowel lenzen als bril geen cylinder (met word ik misselijk), maar bril ziet toch altijd anders.
Alle reacties Link kopieren
Wat vreemd! Ik zet regelmatig ‘s avonds m’n bril op om m’n lenzen even uit te kunnen en dat gaat eigenlijk zonder problemen met schakelen (en ik heb ook een flinke cilinder in één oog).

Ik heb weleens begrepen dat de sterkte van een bril en lenzen trouwens juist niet helemaal hetzelfde moeten zijn, omdat de één op je oog zit en de ander verder er vanaf. Ik heb overigens voor m’n bril echt een heel goede speciaalzaak gekozen (het was ook een rib uit m’n lijf...), juist omdat ik ‘m dus echt wel frequent wilde dragen. Bril is ook apart van m’n lenzen aangemeten (met uiteraard wel lenssterkte als uitgangspunt) en niet zomaar op lenssterkte besteld.
Bij mij hebben mijn bril en lenzen verschillende sterkes. Maar ik heb -8, misschien dat dat uitmaakt.

Het kijkt wel heel anders met een bril na een dag lenzen maar ik ervaar dat niet als vervelend. Maar ik kijk meestal alleen maar tv met m’n bril. Dus heb niet zoveel praktijkervaring.
-Nienke- schreef:
03-05-2021 22:52


Ik heb weleens begrepen dat de sterkte van een bril en lenzen trouwens juist niet helemaal hetzelfde moeten zijn, omdat de één op je oog zit en de ander verder er vanaf. Ik heb overigens voor m’n bril echt een heel goede speciaalzaak gekozen (het was ook een rib uit m’n lijf...), juist omdat ik ‘m dus echt wel frequent wilde dragen. Bril is ook apart van m’n lenzen aangemeten (met uiteraard wel lenssterkte als uitgangspunt) en niet zomaar op lenssterkte besteld.
Een lens zit op het oog en daardoor heeft het sowieso een andere sterkte dan je brilglazen.
Bij mij scheelt het enorm. Als je een bril gaat laten meten wordt er geadviseerd om minstens 16 uur, liefst 24 uur geen lenzen in gehad te hebben.
Ik heb nooit last van het wisselen bril
/lenzen. Lenzen zijn variofocus en bril niet bij mij.
anoniem_291501 wijzigde dit bericht op 03-05-2021 23:07
0.45% gewijzigd
Die verschillende sterktes is standaard omdat een bril verder van het brandpunt in je oog staat dan een lens. Ik moest alleen voor het aanmeten van een bril een dag geen lenzen dragen omdat je oog zich aan moet passen. Mijn bril kijkt niet lekker omdat ik geen hele dag zonder lenzen kan en volgens mij klopt de sterkte niet, te sterk.
Hmm, ik heb -8.75 en -7.50 en ook cilinders, maar ik wissel bril en zachte lenzen regelmatig af. In principe draag ik lenzen, maar ik heb vaak genoeg een brildag, zeker nu met al dat thuiswerken. Ik heb nergens last van eigenlijk. Mijn bril is wel sterker dan m’n lenzen. De opticien zegt dat dat is omdat glas verder van je oog zit dan een lens. Ik heb dus twee recepten.

Edit: oh, dat staat al in je OP! Heb je dan wel voor bril en lens apart op laten meten dan?
In_Tenebris schreef:
03-05-2021 23:07
Die verschillende sterktes is standaard omdat een bril verder van het brandpunt in je oog staat dan een lens. Ik moest alleen voor het aanmeten van een bril een dag geen lenzen dragen omdat je oog zich aan moet passen. Mijn bril kijkt niet lekker omdat ik geen hele dag zonder lenzen kan en volgens mij klopt de sterkte niet, te sterk.
Aan die methode van opmeten heb je niets als je je bril altijd opzet nadat je je lenzen in hebt gehad. Dan hadden ze brillensterkte moeten meten zonder herstel van je ogen.
kindrebel schreef:
03-05-2021 23:12
Aan die methode van opmeten heb je niets als je je bril altijd opzet nadat je je lenzen in hebt gehad. Dan hadden ze brillensterkte moeten meten zonder herstel van je ogen.
Jawel hoor, want in werkelijkheid zijn je ogen veel sneller bijgetrokken. En anders is het goed voor je brildag.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
03-05-2021 22:50
Ik heb hele goede daglenzen, dat scheelt sowieso al. En in zowel lenzen als bril geen cylinder (met word ik misselijk), maar bril ziet toch altijd anders.
Dat zou ik ook wel willen, daglenzen. Waar zijn ze van en wat betaal je per maand? Is het comfortabel?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb heel lang bril en lenzen afgewisseld maar had dit nooit is je bril wel goed ?
where ever you go, go with your heart
Bergje65 schreef:
03-05-2021 23:19
Dat zou ik ook wel willen, daglenzen. Waar zijn ze van en wat betaal je per maand? Is het comfortabel?
Visiondirect. Acuvue Oasys 1 Day with HydraLuxe
56 euro per maand.
Duur! Maar dit jaar al 2x bij de oogarts gezeten met beschadigd hoornvlies, dus op hele goede lenzen overgestapt. Het draagt comfortabel (voel ze niet zitten) en ik zie scherper.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zouden je ogen overbelast raken als je lenzen draagt? Ik draag al meer dan 30 jaar een lens,de hele dag. Nooit bedacht dat dat niet goed zou kunnen zijn, er is ook nooit iets over gezegd door de opticien.
Alle reacties Link kopieren
JustcallmeTuT schreef:
03-05-2021 23:06
Een lens zit op het oog en daardoor heeft het sowieso een andere sterkte dan je brilglazen.
:hello:
ambra schreef:
04-05-2021 00:14
Waarom zouden je ogen overbelast raken als je lenzen draagt? Ik draag al meer dan 30 jaar een lens,de hele dag. Nooit bedacht dat dat niet goed zou kunnen zijn, er is ook nooit iets over gezegd door de opticien.
Heb je zachte of harde lenzen? Want met zachte lenzen is het wel minder goed voor het oog. Het laat minder zuurstof door en je oogbol behoudt minder zijn vorm dan met harde lenzen.

Ik draag zelf ook al 25 jaar zachte lenzen, op zich nog zonder problemen. Maar ik heb wel spijt dat ik niet met harde lenzen ben begonnen. Met mijn sterkte was dat echt beter geweest.
Alle reacties Link kopieren
emmalou schreef:
04-05-2021 00:19
Heb je zachte of harde lenzen? Want met zachte lenzen is het wel minder goed voor het oog. Het laat minder zuurstof door en je oogbol behoudt minder zijn vorm dan met harde lenzen.

Ik draag zelf ook al 25 jaar zachte lenzen, op zich nog zonder problemen. Maar ik heb wel spijt dat ik niet met harde lenzen ben begonnen. Met mijn sterkte was dat echt beter geweest.
Ik heb een harde lens inderdaad. Dan zal daar het verschil zitten. Ik dacht al, heb ik nou na zoveel jaren toch een memo gemist?
Kun je niet alsnog naar harde lenzen overstappen of lukt dat niet meer? Ik vind het een ideaal ding..
LīlyRose schreef:
03-05-2021 23:51
Visiondirect. Acuvue Oasys 1 Day with HydraLuxe
56 euro per maand.
Duur! Maar dit jaar al 2x bij de oogarts gezeten met beschadigd hoornvlies, dus op hele goede lenzen overgestapt. Het draagt comfortabel (voel ze niet zitten) en ik zie scherper.

Ga ik eens naar kijken, dit jaar een oogontsteking gehad en wil gewoon ook echt iets goeds.
Alle reacties Link kopieren
Ik kon niks met mijn bril in het begin. Heb ook een cilinder van meer dan 2. Maar binnen lenzen in vind ik al heel snel niet fijn, dus steeds vaker een bril op gedaan en dat ging steeds beter! Je moet er gewoon aan wennen. Traplopen en autorijden mijd ik nog steeds met bril, want dan kijk ik er vaak langs, maar conputer en tv zijn echt een stuk fijner.
Enfin, neem je tijd om te wennen aan je bril.

*ik gebruik zachte maandlenzen
leather wijzigde dit bericht op 04-05-2021 00:44
7.97% gewijzigd
... high heels and a bad attitude
ambra schreef:
04-05-2021 00:24
Ik heb een harde lens inderdaad. Dan zal daar het verschil zitten. Ik dacht al, heb ik nou na zoveel jaren toch een memo gemist?
Kun je niet alsnog naar harde lenzen overstappen of lukt dat niet meer? Ik vind het een ideaal ding..
Ik ben mijn vaker brillen gaan dragen. Er zijn zoveel mooie brillen nu. Ik vind het vaak echt leuker met bril. Maar uitgaan ofzo zal ik nooit met bril doen.

Harde lenzen is wel weer lastiger combineren met bril-dagen. Ik twijfel nog over de overstap. Schijnt lastig te zijn, van zacht naar hard.

Wat zijn mooie brillen trouwens duur. Met mijn sterkte en een mooi montuur zit ik zo aan de 600-700 euro bril. Poeh.
In_Tenebris schreef:
04-05-2021 00:33
Ga ik eens naar kijken, dit jaar een oogontsteking gehad en wil gewoon ook echt iets goeds.
Kan ze je echt aanraden. Voor het eerst lenzen die ik echt niet voel en niet gaan jeuken. Wat ik ook fijn vind is dat ze bij het inzetten ‘stug’ zijn en dus niet oprollen.
En verder: verstandig. Ik realiseerde me pas hoe fijn ik mijn ogen vind toen ik nog maar met 1 oog kon kijken.
Wat ik vervelend vind aan daglenzen is dat je zo vaak vooruit moet denken als je ergens heen gaat en je blijft bijvoorbeeld een paar dagen langer. Of je blijft onverwacht ergens slapen, altijd dat uittellen van die lenzen.
LīlyRose schreef:
04-05-2021 00:57

En verder: verstandig. Ik realiseerde me pas hoe fijn ik mijn ogen vind toen ik nog maar met 1 oog kon kijken.

Ik heb pas een bacteriële infectie gehad in mijn oog en dat was lastig ja.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit hier ook mee, ik ga morgen de huisarts toch maar weer bellen, ik wil een zalfje met medicijn!!
Ipv kunsttranen. Het was geen virus zei hij vorige keer, en ik had ook allang terug moeten gaan maar het leek elke keer op te knappen. Maar komt dus telkens ook weer terug.
Ik heb zó geen zin meer in rondlopen met 1 rood oog en 1 lens in het goede oog. Bah.
Ik moet er ook een bril bij.
emmalou schreef:
04-05-2021 01:04
Wat ik vervelend vind aan daglenzen is dat je zo vaak vooruit moet denken als je ergens heen gaat en je blijft bijvoorbeeld een paar dagen langer. Of je blijft onverwacht ergens slapen, altijd dat uittellen van die lenzen.
Ik heb altijd een reservesetje in mijn tas zitten en mocht ik ergens langer blijven dan haal ik wat bij de drogist.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven