Gezondheid alle pijlers

Lenzen met bril afwisselen

03-05-2021 22:41 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ik draag al jaren lenzen, daarvoor ook een paar jaar een bril gedragen. Nu is het alleen zo dat ik soms wil afwisselen. Zeker in de avond is het fijner om de bril even op te zetten; zodat mijn ogen niet overbelast worden (doordat ik de lenzen te lang draag). Nu heb ik in één oog een cilinder (-2.75 ongeveer en andere oog -1.25 schat ik, maar dan geen cilinder). Wanneer ik afwissel moet ik steeds wennen... Nu draag ik continu lenzen, want als ik mijn bril opzet zie ik scherp, maar alles heel erg bol. Hier moet ik zeker 1-2 dagen aan wennen. Met tv kijken gaat het wel (als ik mijn hoofd stil houd), maar met lopen, autorijden etc. krijg ik ontzettende vermoeide ogen en lijkt het alsof ik diepte moeilijker kan inschatten. Wanneer ik aan mijn bril gewend ben en vervolgens na paar dagen mijn lenzen weer in doe, moet ik weer aan mijn lenzen wennen. Opticien geeft aan dat het te maken kan hebben met de cilinder en het verschil van afstand. Bril zit verder van het oog dan de lens. Sterkte van bril en lens zijn hetzelfde. Zijn er meer mensen die hier last van hebben, tips?
Ik draag soms als ik wegga daglenzen en de rest van de tijd een bril, nu prikken m’n ogen wel nadat ik een hele dag lenzen gedragen heb. Vroeger droeg ik maandlenzen alleen door Corona gebruikte ik ze zo weinig dat het zonde was. Ik moest wel weer wennen aan het vaker dragen van een bril toen ik overstapte, maar nu ik vooral een bril draag en maar soms lenzen heb ik dat niet meer.

Mijn opticien zei dat je lenzen eigenlijk maar 8 uur per dag in mag hebben. Nu lukte mij dat niet met werken, maar daardoor doe ik ze wel altijd gelijk uit als ik thuiskom. Misschien kan dat helpen?
Alle reacties Link kopieren
Bergje65 schreef:
03-05-2021 23:19
Dat zou ik ook wel willen, daglenzen. Waar zijn ze van en wat betaal je per maand? Is het comfortabel?
Het is geweldig, ik wil niet anders meer.
Niet goedkoop. Zeker niet nu ik multifocale heb, zit ik op ca 1 euro per lens dus 2 euro per dag. Gewone lenzen de helft of iets meer.
Je moet wel verschillende merken uitproberen voor je de lekkerste hebt. Dat is voor iedereen verschillend en duurder is niet perse beter.
Bij sommige webwinkels kun je proeflenzen kopen, dat is wel aan te bevelen. Bij de opticien kun je proeflenzen vaak ook gratis meekrijgen (aanbod is vaak wel beperkter) maar dan is het wel de bedoeling dat je ze daar gaat kopen. Kun je later altijd nog overstappen op een webwinkel. Prijsverschillen zijn behoorlijk groot, ook tussen webwinkels onderling.
Mijn favo webwinkels zijn Alensa en Vision Direct. Die leveren altijd heel snel, binnen 1 of 2 dagen en zijn voor mijn lenzen het goedkoopst. Proeflenzen hebben ze oa bij 123 lens en Lensexpress. Anders gaan ze per minimaal 30 stuks per doosje.
Begin in elk geval met lenzen met dezelfde diameter en kromming als je huidige lenzen.
Ik draag mijn lenzen al 30 jaar zonder problemen de hele dag. Mijn bril draag ik alleen 's ochtends voor ik mijn lenzen indoe en 's avonds laat als ik mijn make-up eraf heb gehaald.
impala wijzigde dit bericht op 04-05-2021 07:30
31.29% gewijzigd
.
Ellebowie schreef:
04-05-2021 06:41
Ik draag soms als ik wegga daglenzen en de rest van de tijd een bril, nu prikken m’n ogen wel nadat ik een hele dag lenzen gedragen heb. Vroeger droeg ik maandlenzen alleen door Corona gebruikte ik ze zo weinig dat het zonde was. Ik moest wel weer wennen aan het vaker dragen van een bril toen ik overstapte, maar nu ik vooral een bril draag en maar soms lenzen heb ik dat niet meer.

Mijn opticien zei dat je lenzen eigenlijk maar 8 uur per dag in mag hebben. Nu lukte mij dat niet met werken, maar daardoor doe ik ze wel altijd gelijk uit als ik thuiskom. Misschien kan dat helpen?
Max 8 uur per dag? Dat is toch voor niemand haalbaar? Of bedoelde hij dat dat voor jou beter was?
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
04-05-2021 06:30
Ik heb altijd een reservesetje in mijn tas zitten en mocht ik ergens langer blijven dan haal ik wat bij de drogist.
Yep ik ook. Of bij een opticien. Alleen in de VS kun je niet zomaar daglenzen kopen zonder 'recept' van een opticien, kwam ik achter! Heel bizar als je weet wat daar aan medicatie allemaal wel vrij te koop is.
impala wijzigde dit bericht op 04-05-2021 07:19
2.95% gewijzigd
.
LīlyRose schreef:
04-05-2021 06:30
Ik heb altijd een reservesetje in mijn tas zitten en mocht ik ergens langer blijven dan haal ik wat bij de drogist.
Tja, ik heb sowieso altijd reservelenzen bij me. Met -8 zie je weinig zonder bril! Zijn volgens mij geen sterktes die bij de drogist liggen.
Alle reacties Link kopieren
emmalou schreef:
04-05-2021 07:18
Tja, ik heb sowieso altijd reservelenzen bij me. Met -8 zie je weinig zonder bril! Zijn volgens mij geen sterktes die bij de drogist liggen.
Ik heb - 5, dat heeft de drogist wel, maar ik vind drogist lenzen niet zo lekker. Dus alleen in uiterste, uiterste nood. En nu ik multifocale heb al helemaal niet meer.
.
emmalou schreef:
04-05-2021 07:15
Max 8 uur per dag? Dat is toch voor niemand haalbaar? Of bedoelde hij dat dat voor jou beter was?
Hij bedoelde echt in het algemeen, omdat je ogen rust moeten krijgen. ik zei ook dat 8 uur niet haalbaar was voor mij met werken en dat snapte hij ook wel. Ik ben er iets meer op gaan letten dat ik ze ‘s avonds uit doe als het kan en dan sneller een bril op doe maar daar houdt het ook bij op ;)
impala schreef:
04-05-2021 07:17
Yep ik ook. Of bij een opticien. Alleen in de VS kun je niet zomaar daglenzen kopen zonder 'recept' van een opticien, kwam ik achter! Heel bizar als je weet wat daar aan medicatie allemaal wel vrij te koop is.
Kwam ik ook achter :lol: Terwijl het hetzelfde merk als in Europa was
Alle reacties Link kopieren
Op marktplaats staan trouwens ook veel daglenzen, van mensen bij wie de sterkte is veranderd. Mijn ogen zijn ook niet heel erg stabiel dus ik heb hier ook restjes in allerlei sterktes liggen. Tip: bestel niet niet te snel teveel lenzen in 1x !
impala wijzigde dit bericht op 04-05-2021 07:38
3.58% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Ellebowie schreef:
04-05-2021 07:32
Hij bedoelde echt in het algemeen, omdat je ogen rust moeten krijgen. ik zei ook dat 8 uur niet haalbaar was voor mij met werken en dat snapte hij ook wel. Ik ben er iets meer op gaan letten dat ik ze ‘s avonds uit doe als het kan en dan sneller een bril op doe maar daar houdt het ook bij op ;)
Volgens mij houden de meeste mensen ze gewoon de hele dag in. Als ze gaan irriteren zijn het niet de goede lenzen. Bij mij dan, jij kan best gevoeliger of erg droge ogen hebben.
.
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
04-05-2021 05:19
Ik zit hier ook mee, ik ga morgen de huisarts toch maar weer bellen, ik wil een zalfje met medicijn!!
Ipv kunsttranen. Het was geen virus zei hij vorige keer, en ik had ook allang terug moeten gaan maar het leek elke keer op te knappen. Maar komt dus telkens ook weer terug.
Ik heb zó geen zin meer in rondlopen met 1 rood oog en 1 lens in het goede oog. Bah.
Ik moet er ook een bril bij.
Je moet er altijd een bril bij hebben!
.
impala schreef:
04-05-2021 07:37
Volgens mij houden de meeste mensen ze gewoon de hele dag in. Als ze gaan irriteren zijn het niet de goede lenzen. Bij mij dan, jij kan best gevoeliger of erg droge ogen hebben.
Ja ik hield ze ook altijd de hele dag in. In Nederland ging dat ook altijd prima, in andere, drogere landen niet, dan krijg ik hele prikkende en droge ogen. Maar ik bedoelde meer dat als TO last heeft van het wisselen van lenzen met bril dan kan korter in doen misschien helpen
Alle reacties Link kopieren
Ellebowie schreef:
04-05-2021 07:43
Ja ik hield ze ook altijd de hele dag in. In Nederland ging dat ook altijd prima, in andere, drogere landen niet, dan krijg ik hele prikkende en droge ogen. Maar ik bedoelde meer dat als TO last heeft van het wisselen van lenzen met bril dan kan korter in doen misschien helpen
Of ander merk lenzen proberen. Maar het zal per persoon verschillen. Ik kan ze ook op vakantie de hele dag in.
.
impala schreef:
04-05-2021 07:47
Of ander merk lenzen proberen.
Ik heb Coopervision met 54% water content. Als ik de volgende keer moet bestellen vraag ik de opticien wel even of ik oogdruppels moet gebruiken of andere lenzen. Ik heb nu een andere opticien dan die dat zei over 8 uur dragen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe vaker je ze afwisselt, hoe makkelijker dit gaat. Je hersens krijgen een ander beeld binnen en moeten even wennen.

Als ik een maand lang alleen maar lenzen heb gedragen en dan mijn bril opzet, is het perspectief ook anders. Bollingen, diepte lastig in te schatten. Maar hier moet je even doorheen en als ik dagelijks afwissel heb ik nergens last van.
Ellebowie schreef:
04-05-2021 07:32
Hij bedoelde echt in het algemeen, omdat je ogen rust moeten krijgen. ik zei ook dat 8 uur niet haalbaar was voor mij met werken en dat snapte hij ook wel. Ik ben er iets meer op gaan letten dat ik ze ‘s avonds uit doe als het kan en dan sneller een bril op doe maar daar houdt het ook bij op ;)
Ik vind dat afgezien van werk niet realistisch. Je gaat na werk toch ook dingen doen, of je gaat uit, een dagje weg. Je bent toch meestal veel langer dan 8 uur op pad.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
04-05-2021 07:42
Je moet er altijd een bril bij hebben!
Klopt helemaal. Heb er een hekel aan en dus bleef ik het maar uitstellen toen de vorige helemaal uit elkaar was gevallen. Stom, ik weet het..
Alle reacties Link kopieren
Ellebowie schreef:
04-05-2021 07:43
Ja ik hield ze ook altijd de hele dag in. In Nederland ging dat ook altijd prima, in andere, drogere landen niet, dan krijg ik hele prikkende en droge ogen. Maar ik bedoelde meer dat als TO last heeft van het wisselen van lenzen met bril dan kan korter in doen misschien helpen
Ik heb ook geen problemen als ik de lenzen de hele dag in heb, maar het leek mij fijn om af en toe te kunnen afwisselen met een bril, zodat ik mijn ogen toch meer rust geef.
Alle reacties Link kopieren
Maktub schreef:
04-05-2021 08:21
Hoe vaker je ze afwisselt, hoe makkelijker dit gaat. Je hersens krijgen een ander beeld binnen en moeten even wennen.

Als ik een maand lang alleen maar lenzen heb gedragen en dan mijn bril opzet, is het perspectief ook anders. Bollingen, diepte lastig in te schatten. Maar hier moet je even doorheen en als ik dagelijks afwissel heb ik nergens last van.
Aaah okee, dat zou inderdaad kunnen! Misschien moet ik daar inderdaad even doorheen. Ik weet trouwens niet of de sterkte van mijn bril verschilt met die van mijn lenzen. Dit ga ik navragen!
Alle reacties Link kopieren
Ik raad trouwens de duurste Dailies (Total 1, in bruine doos) af. Zouden nog comfortabeler zijn dan de Dailies Aqua Comfort Plus , maar mijn ervaring en die van een vriendin is dat ze juist heel snel gaan irriteren en zich vastzuigen aan je oog. Ik zie dat ze nu ook overal afgeprijsd zijn. De Aqua Comfort zijn fijn, als ze je goed passen natuurlijk.
impala wijzigde dit bericht op 04-05-2021 09:21
0.86% gewijzigd
.
Jull22 schreef:
04-05-2021 09:00
Ik heb ook geen problemen als ik de lenzen de hele dag in heb, maar het leek mij fijn om af en toe te kunnen afwisselen met een bril, zodat ik mijn ogen toch meer rust geef.
Ja dat snapte ik, mijn ervaring is dat vaker afwisselen dan helpt :-) Ik heb zelf vooral moeite om aan m’n bril te wennen als ik een tijd lenzen gedragen heb, andersom een stuk minder. Geen idee waarom
Alle reacties Link kopieren
Ellebowie schreef:
04-05-2021 09:10
Ja dat snapte ik, mijn ervaring is dat vaker afwisselen dan helpt :-) Ik heb zelf vooral moeite om aan m’n bril te wennen als ik een tijd lenzen gedragen heb, andersom een stuk minder. Geen idee waarom
Herkenbaar! Heb je ook regelmatig een hele dag de bril op of met name in de ochtend/avond?
ambra schreef:
04-05-2021 00:15
:hello:
🙋🏼‍♀️🙋🏼‍♀️🙋🏼‍♀️ Alles ok?
Alle reacties Link kopieren
Waar heb heb jij je bril gekocht?

Lenzen zijn vaak veel preciezer in de sterkte en cilinder. Kleine lensjes en je zet ze direct op je hoornvlies.

Een bril goed aanmeten is echt een kunst. Het brandpunt 1mm verplaatsen geeft, zeker bij een cilinder, al vaak een probleem. Ook vervormen goedkopere brilglazen meer dan de duurder. Er zit namelijk echt wel kwaliteitsverschil in.

Ik heb een forse sterkte + cilinder. Normaal draag ik een bril (vind ik toch plezieriger en ik ben het gewend) en ik heb daglenzen voor bijvoorbeeld, sporten, duiken, veel buiten zijn in de regen etc. Ik moet altijd wel even overschakelen, maar dat is snel voorbij. Daglenzen doe ik meestal wel na een uurtje of 10 max uit, en doe dan mijn bril weer op.

Ik zou een afspraak maken bij een goede optometrist/opticien
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
JustcallmeTuT schreef:
04-05-2021 11:28
🙋🏼‍♀️🙋🏼‍♀️🙋🏼‍♀️ Alles ok?
Ja hoor, voor zover dat mogelijk is in deze rare tijd. Ik heb nog nooit zoveel werk verzet als planner. Mijn lijf werkt wat tegen maar het is te doen. En bij jullie? ( Sorry TO, even off topic)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven