Gezondheid alle pijlers

Lenzen met bril afwisselen

03-05-2021 22:41 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ik draag al jaren lenzen, daarvoor ook een paar jaar een bril gedragen. Nu is het alleen zo dat ik soms wil afwisselen. Zeker in de avond is het fijner om de bril even op te zetten; zodat mijn ogen niet overbelast worden (doordat ik de lenzen te lang draag). Nu heb ik in één oog een cilinder (-2.75 ongeveer en andere oog -1.25 schat ik, maar dan geen cilinder). Wanneer ik afwissel moet ik steeds wennen... Nu draag ik continu lenzen, want als ik mijn bril opzet zie ik scherp, maar alles heel erg bol. Hier moet ik zeker 1-2 dagen aan wennen. Met tv kijken gaat het wel (als ik mijn hoofd stil houd), maar met lopen, autorijden etc. krijg ik ontzettende vermoeide ogen en lijkt het alsof ik diepte moeilijker kan inschatten. Wanneer ik aan mijn bril gewend ben en vervolgens na paar dagen mijn lenzen weer in doe, moet ik weer aan mijn lenzen wennen. Opticien geeft aan dat het te maken kan hebben met de cilinder en het verschil van afstand. Bril zit verder van het oog dan de lens. Sterkte van bril en lens zijn hetzelfde. Zijn er meer mensen die hier last van hebben, tips?
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
04-05-2021 17:50
Waar heb heb jij je bril gekocht?

Lenzen zijn vaak veel preciezer in de sterkte en cilinder. Kleine lensjes en je zet ze direct op je hoornvlies.

Een bril goed aanmeten is echt een kunst. Het brandpunt 1mm verplaatsen geeft, zeker bij een cilinder, al vaak een probleem. Ook vervormen goedkopere brilglazen meer dan de duurder. Er zit namelijk echt wel kwaliteitsverschil in.

Ik heb een forse sterkte + cilinder. Normaal draag ik een bril (vind ik toch plezieriger en ik ben het gewend) en ik heb daglenzen voor bijvoorbeeld, sporten, duiken, veel buiten zijn in de regen etc. Ik moet altijd wel even overschakelen, maar dat is snel voorbij. Daglenzen doe ik meestal wel na een uurtje of 10 max uit, en doe dan mijn bril weer op.

Ik zou een afspraak maken bij een goede optometrist/opticien
Ga al jaren bij Pearle
Jull22 schreef:
04-05-2021 21:30
Ga al jaren bij Pearle
Probeer eens een ander, soort van een second opinion. Ik heb zelf geen hoge pet op van Pearle, maar dat is persoonlijk.
hamerhaai schreef:
04-05-2021 17:50
Waar heb heb jij je bril gekocht?

Lenzen zijn vaak veel preciezer in de sterkte en cilinder. Kleine lensjes en je zet ze direct op je hoornvlies.

Een bril goed aanmeten is echt een kunst. Het brandpunt 1mm verplaatsen geeft, zeker bij een cilinder, al vaak een probleem. Ook vervormen goedkopere brilglazen meer dan de duurder. Er zit namelijk echt wel kwaliteitsverschil in.

Ik heb een forse sterkte + cilinder. Normaal draag ik een bril (vind ik toch plezieriger en ik ben het gewend) en ik heb daglenzen voor bijvoorbeeld, sporten, duiken, veel buiten zijn in de regen etc. Ik moet altijd wel even overschakelen, maar dat is snel voorbij. Daglenzen doe ik meestal wel na een uurtje of 10 max uit, en doe dan mijn bril weer op.

Ik zou een afspraak maken bij een goede optometrist/opticien
Ja, ik heb ook een hoge sterkte, ik moet ook speciaal geslepen glazen, anders zijn het jampotten. Er is inderdaad best kwaliteitsverschil tussen glazen.
Alle reacties Link kopieren
Jull22 schreef:
04-05-2021 21:30
Ga al jaren bij Pearle
Heb ook bril en lenzen, soms dagen met bril maar meestal overdag lenzen en in de avond de bril. Heb -7.

Vriendin van me heeft gewerkt bij Pearl, die vertelde dat mensen in opleiding alles al mogen. Kreeg van haar zelfs het advies om niet naar een brillenwinkel maar een goede opticien te gaan met mijn sterkte.

Het klinkt een beetje alsof je ogen 1 keer zijn opgemeten en aan de hand daarvan zowel de bril als lenzen daar op zijn gebaseerd. Bril en lenzen hebben nooit dezelfde sterkte.

Een goede opticien kost wat meer maar je ziet wel verschil in kwaliteit, het zijn wel je ogen.
blomke82 wijzigde dit bericht op 05-05-2021 00:07
20.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dp
Jull22 schreef:
04-05-2021 09:20
Herkenbaar! Heb je ook regelmatig een hele dag de bril op of met name in de ochtend/avond?
Ja, ik heb nu vaak de hele dag een bril op en soms lenzen. Eerst was het altijd lenzen en soms de bril (‘s avonds en in het weekend). Ik denk wel dat als Corona weer wat over gaat ik vaker lenzen ga dragen, vind ik bij mij wat mooier staan ;)
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
03-05-2021 23:51
Visiondirect. Acuvue Oasys 1 Day with HydraLuxe
56 euro per maand.
Duur! Maar dit jaar al 2x bij de oogarts gezeten met beschadigd hoornvlies, dus op hele goede lenzen overgestapt. Het draagt comfortabel (voel ze niet zitten) en ik zie scherper.
Deze inderdaad! Heb ik ook.
Via Alensa zijn ze het goedkoopst.

Ik heb meer dan 20 jaar zacht maandlenzen gedragen, maar ik kreeg door hormonale veranderingen last van droge ogen. Toen heb ik een tijdlang alleen bril gedragen en nu dus af en toe daglenzen, meestal op vakantie of als ik niet de hele dag achter een scherm hoef te werken. Ik hoef nooit te wennen! Heb zelfs meerdere brillen die ik probleemloos afwissel.
Het lijkt me toch echt aan te liggen dat ofwel je bril ofwel je lenzen niet goed passen bij de huidige sterkte van je ogen. Die kan namelijk over meerdere jaren toch weer net veranderen.
Laat er eens een goede opticien naar kijken, en ik moet eerlijk zeggen dat ik verrast positief was over 1 van de Hans Anders filialen in de buurt. Maar daar hangt het ook heel erg af van de specifieke medewerker.
Alle reacties Link kopieren
Je bril en lenzen kunnen niet dezelfde sterkte hebben volgens mij. De een zit in je oog en de ander er een stukje vanaf, dus daar moet een andere marge op zitten.

Ik heb zelf geen lenzen, die verdraag ik niet. Maar mijn vriend heeft -5 of zo en die heeft nooit problemen met schakelen.

Mijn opticien is een op zichzelf staande zaak. Redelijk innovatief met aanmeten van brillen voor een spiegel met camera en wat al niet meer.
Ik heb 1x bij eyewish een zonnebril op sterkte gekocht. Zij heeft toen mijn ogen in de bril gemeten met een soort meetlatje. Die bril heb ik 3x gedragen en 3x ontzettende hoofdpijn gekregen.
Blijken die glazen helemaal niet goed gecentreerd te zijn.

Dus ik betaal liever wat meer en dagelijks rust in mijn ogen (op mijn 25e al varifocaal nodig) dan dat ik een “gratis” bril krijg en dan iedere dag ellende.

Dus lang verhaal kort :-P wat iedereen hier zegt, ga eens naar een andere opticien en neem je bril en lenzen mee.
Alle reacties Link kopieren
Sophie, waarom ben je niet terug gegaan met je bril dan? Meestal worden zulke problemen prima opgelost en krijg je gewoon een nieuwe.
Ik had eens een zonnebril op sterkte, ik wilde eenzelfde kwaliteit glas dus bril mee.
Krijg ik de nieuwe, word ik helemaal scheel. Wat bleek, de binnenkant glazen waren niet ontspiegeld. Ik kreeg gewoon een nieuwe, het bleek een extra optie te zijn die niet was aangekruist, wist ik veel dat ik die optie überhaupt had in mijn oude. Ik hoefde niks bij te betalen ofzo verder. Dit was overigens bij Eyelove.
Alle reacties Link kopieren
HobbeltVerder schreef:
07-05-2021 09:15
Sophie, waarom ben je niet terug gegaan met je bril dan? Meestal worden zulke problemen prima opgelost en krijg je gewoon een nieuwe.
Ik had eens een zonnebril op sterkte, ik wilde eenzelfde kwaliteit glas dus bril mee.
Krijg ik de nieuwe, word ik helemaal scheel. Wat bleek, de binnenkant glazen waren niet ontspiegeld. Ik kreeg gewoon een nieuwe, het bleek een extra optie te zijn die niet was aangekruist, wist ik veel dat ik die optie überhaupt had in mijn oude. Ik hoefde niks bij te betalen ofzo verder. Dit was overigens bij Eyelove.
Ben ik ook mee terug gegaan :) toen bleek dat die glazen niet goed ingemeten waren. Zij heeft waarschijnlijk niet recht voor me gezeten waardoor ik hoger in het glas keek dan dat het “kijkpunt” was ingemeten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven