Gezondheid alle pijlers

Bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker thuistest of niet?

04-05-2021 21:29 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag ontving ik een brief met een uitnodiging voor een uitstrijkje voor het testen op baarmoederhalskanker.
Tegenwoordig kan je kiezen tussen een uitstrijkje bij de (huis)arts of een thuistest doen.

Wat kies jij (en eventueel waarom)?

Wat kies jij : uitstrijkje bij de dokter of thuistest?

Totaal aantal stemmen: 196

- uitstrijkje bij dokter (56%)
- thuistest (44%)
Ik had vandaag ook de oproep en ga naar de huisarts.
Wil graag dat het goed gedaan wordt door iemand die ervoor geleerd heeft (de huisarts) en niet halfbakken door een kluns (ikzelf)

Het is even genant maar het is maar even...
Alle reacties Link kopieren
Geen van beide; nog nooit seksueel contact gehad.
Alle reacties Link kopieren
In de uitnodiging staat:
-Met een zelfafnameset kunt u zich laten testen op het humaan papillomavirus (HPV).
-Met de zelfafnameset kunt u niet testen of u ook ongewone (afwijkende) cellen in uw baarmoederhals heeft.

Ik wil het onderzoekje graag zo volledig mogelijk en laat dus een uitstrijkje maken.
OohBoy schreef:
04-05-2021 21:35
Geen van beide; nog nooit seksueel contact gehad.
Baarmoederhalskanker is geen SOA
Alle reacties Link kopieren
Gynaecoloog zodzt er ineens ook een echo van de eierstokken gemaakt kan worden. Verschillende vriendinnen hebben een cyste of tumor op hun eierstokken gehad die zo toevallig gevonden werd. Niet standaard uiteraard mazr geeft een extra check.

Verder sowieso niet via thuistest, te ernstig om maar halfslag te checken
die thuistest is werkt echt prima, geen hogere wiskunde en prima handleiding. Toevallig paar weken geleden voor het eerst gedaan.
Alle reacties Link kopieren
SaraSara200 schreef:
04-05-2021 21:37
In de uitnodiging staat:
-Met een zelfafnameset kunt u zich laten testen op het humaan papillomavirus (HPV).
-Met de zelfafnameset kunt u niet testen of u ook ongewone (afwijkende) cellen in uw baarmoederhals heeft.

Ik wil het onderzoekje graag zo volledig mogelijk en laat dus een uitstrijkje maken.
Je uitstrijkje wordt ook eerst getest op HPV, pas als dat positief is wordt gekeken naar afwijkende cellen. Als je thuistest positief is op HPV moet je alsnog een uitstrijkje laten maken.
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
04-05-2021 21:35
Geen van beide; nog nooit seksueel contact gehad.

Gevaarlijke keus. HPV kan worden overgedragen via huid op huid contact, en elke vrouw die besmet is met het HPV-virus kan baarmoederhalskanker krijgen.

Goede vraag. Een paar maanden geleden kreeg ik mijn (1e) uitnodiging voor het onderzoek. Kop in 't zand, brief achterin een kast gegooid. Onlangs een herinnering. Ik heb een thuistest aangevraagd, die heb ik toevallig vandaag ontvangen. Nu wachten tot ik genoeg moed verzameld heb :(
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik had de zelftest gedaan, maar achteraf had ik beter een uitstrijkje bij de huisarts kunnen laten maken.

Bij de zelftest krijg je een bief waarin staat of je wel of geen hpv hebt. Als je wel hpv hebt moet je alsnog naar de huisarts.

Ik kreeg terug dat ik wel hpv had. Dus daarna moest ik alsnog maar de huisarts. Daarna duurde het weer 2.5 week voordat ik de uitslag van dat uitstrijkje had ( welke goed was)

Maar ik had dus beter gelijk naar de huisarts kunnen gaan; dan had ik gelijk de volledige uitslag gehad.
Zoggellia schreef:
04-05-2021 21:38
die thuistest is werkt echt prima, geen hogere wiskunde en prima handleiding. Toevallig paar weken geleden voor het eerst gedaan.

Maar niet zo volledig.
Alle reacties Link kopieren
nani85 schreef:
04-05-2021 21:39
Ik had de zelftest gedaan, maar achteraf had ik beter een uitstrijkje bij de huisarts kunnen laten maken.

Bij de zelftest krijg je een bief waarin staat of je wel of geen hpv hebt. Als je wel hpv hebt moet je alsnog naar de huisarts.

Ik kreeg terug dat ik wel hpv had. Dus daarna moest ik alsnog maar de huisarts. Daarna duurde het weer 2.5 week voordat ik de uitslag van dat uitstrijkje had ( welke goed was)

Maar ik had dus beter gelijk naar de huisarts kunnen gaan; dan had ik gelijk de volledige uitslag gehad.

Maar als uit de zelftest bleek dat je geen HPV hebt had je ook niet naar de huisarts gehoeven :)
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Thuistest.
Alle reacties Link kopieren
Cherim0ya schreef:
04-05-2021 21:38
Baarmoederhalskanker is geen SOA

HPV wel, en dát is waarop in eerste instantie getest wordt. Is dat negatief dan wordt er al niet verder gekeken.
Ik heb het zelf gedaan. Ik had het niet.
Werkte prima.

Vond het niet een fijne test maar dat vond ik bij de HA ook al niet 😬
Alle reacties Link kopieren
Cherim0ya schreef:
04-05-2021 21:38
Baarmoederhalskanker is geen SOA
Ook als je een uitstrijkje laat maken wordt dat alleen beoordeeld op afwijkende cellen als ze HPV gevonden hebben. Overigens zou ik op zijn minst gewoon voor de zekerheid de thuistest doen. Als je geen HPV hebt, dan hoef je pas over tien jaar opnieuw.
Thuistest paar jaar gelden

Volgend jaar nieuwe ronde ga ik daar weer voor

Gewoon omdat het kan
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
04-05-2021 21:39
Gevaarlijke keus. HPV kan worden overgedragen via huid op huid contact, en elke vrouw die besmet is met het HPV-virus kan baarmoederhalskanker krijgen.

Goede vraag. Een paar maanden geleden kreeg ik mijn (1e) uitnodiging voor het onderzoek. Kop in 't zand, brief achterin een kast gegooid. Onlangs een herinnering. Ik heb een thuistest aangevraagd, die heb ik toevallig vandaag ontvangen. Nu wachten tot ik genoeg moed verzameld heb :(

Het is een SOA. Dat krijg je niet van handjes schudden hoor. Ik bedoel met ‘geen seksueel contact’, écht geen seksueel contact. Ook niet een heel klein beetje in de buurt of iets wat erop lijkt. Nog geen zoen.
nimbus schreef:
04-05-2021 21:44
Ook als je een uitstrijkje laat maken wordt dat alleen beoordeeld op afwijkende cellen als ze HPV gevonden hebben. Overigens zou ik op zijn minst gewoon voor de zekerheid de thuistest doen. Als je geen HPV hebt, dan hoef je pas over tien jaar opnieuw.
5, heb met 30 gedaan en nu met 35 weer.
Met een uitstrijkje bij de huisarts wordt ook in eerste instantie gekeken naar wel of geen HPV. Wordt er geen HPV gevonden dan wordt er ook niet verder naar cellen gekeken.

Als uit de thuistest blijkt dat je wel HPV bij je draagt, is het nog vroeg genoeg om het alsnog via de huisarts te laten testen. Als je het niet hebt, kun je je dat ritje besparen.

De thuistest is dus precies hetzelfde als de test bij de huisarts mits je de regels dus goed opvolgt en naar de huisarts gaan bij een positieve HPV uitslag.
PoezzinBoots schreef:
04-05-2021 21:39
Maar niet zo volledig.
Het lab kan op meer testen, maar ik weet nu iig dat ik geen HPV heb.
Je moet wel echt heel raar doen trouwens, wil je deze thuistest niet goed uitvoeren. Heb dus wel vertrouwen in de uitslag.

5 jaar geleden deed ik het bij de huisarts. Wellicht doe ik het over 5 jaar weer, als we niet in een ingewikkelde corona-situatie zitten waarbij ik helemaal gek werd van lockdown, thuisschool, thuiswerk gedoe. Een afspraak bij de huisarts paste er niet meer bij.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
04-05-2021 21:41
Maar als uit de zelftest bleek dat je geen HPV hebt had je ook niet naar de huisarts gehoeven :)
Ja daar heb je gelijk in. Werd nu een beetje zenuwachtig van het wachten
Paar jaar geleden een thuistest gedaan, ik vind het ideaal.

Bij mij is vanwege schijnbaar nogal aparte anatomie zo'n eendenbek behoorlijk pijnlijk en ik vind het ook wel makkelijk: kan gewoon tussendoor testen wanneer het uitkomt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de 2e keer een thuistest gedaan en dat stelde niets voor vergeleken met de test bij de huisarts. Terwijl hetzelfde gecontroleerd wordt.
Alle reacties Link kopieren
Vonden jullie de thuistest minder pijnlijk, ja? Ik zie er echt enorm tegenop, en vind dat instrument alsnog echt een flink formaat :"-(
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven