Gezondheid alle pijlers

Bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker thuistest of niet?

04-05-2021 21:29 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag ontving ik een brief met een uitnodiging voor een uitstrijkje voor het testen op baarmoederhalskanker.
Tegenwoordig kan je kiezen tussen een uitstrijkje bij de (huis)arts of een thuistest doen.

Wat kies jij (en eventueel waarom)?

Wat kies jij : uitstrijkje bij de dokter of thuistest?

Totaal aantal stemmen: 196

- uitstrijkje bij dokter (56%)
- thuistest (44%)
Alle reacties Link kopieren
ZijZei schreef:
04-05-2021 21:45
5, heb met 30 gedaan en nu met 35 weer.
Tegenwoordig is het tien jaar als je geen HPV hebt, tenzij het de eerste keer is met 30 jaar, dan is de volgende keer met 35.
nimbus schreef:
04-05-2021 22:00
Tegenwoordig is het tien jaar als je geen HPV hebt, tenzij het de eerste keer is met 30 jaar, dan is de volgende keer met 35.
Ja als je 40 of 50 bent niet bij 30 en 35.
Je hebt aangevuld zie ik.
Nu is mijn antwoord dubbel op.
Team thuistest, scheelt me weer een rit naar de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
doxie12 schreef:
04-05-2021 21:38
Gynaecoloog zodzt er ineens ook een echo van de eierstokken gemaakt kan worden. Verschillende vriendinnen hebben een cyste of tumor op hun eierstokken gehad die zo toevallig gevonden werd. Niet standaard uiteraard mazr geeft een extra check.

Verder sowieso niet via thuistest, te ernstig om maar halfslag te checken
Dit wordt toch helemaal niet aangeboden? Zal de volgende keer vragen of dit ook kan.
De thuis test is heel eenvoudig om te doen, omdat er een duidelijke handleiding bij zit en het zo ontworpen is dat het makkelijk is. Het komt er kort op neer dat je een buisachtig iets in de vagina doet, dan een kwastje omhoog duwt. Vervolgens draai je een aantal keer (staat in handleiding hoe vaak) aan de onderkant, je hoort bij elke draai een klik. Ding weer uit je vagina en het is klaar!

Als je dan geen hpv-cellen hebt wordt er niet naar afwijkende cellen gekeken, dus hoef je niet alsnog huisarts.
mcsteamy schreef:
04-05-2021 21:56
Vonden jullie de thuistest minder pijnlijk, ja? Ik zie er echt enorm tegenop, en vind dat instrument alsnog echt een flink formaat :"-(
Ik had geen pijn. Even in comfortabele houding staan/ hurken (ik gebruikte de houding die ik ook voor menstruatiecup in doen gebruik). De kans dat het pijn doet als je er moeite mee hebt is kleiner als je het thuis doet, omdat je dan waars meer/ beter kan ontspannen dan bij een arts.
mcsteamy schreef:
04-05-2021 21:56
Vonden jullie de thuistest minder pijnlijk, ja? Ik zie er echt enorm tegenop, en vind dat instrument alsnog echt een flink formaat :"-(

Bij mij in elk geval wel.
Alle reacties Link kopieren
Je kan toch ook afwijkende cellen hebben zonder hpv te hebben?
Alle reacties Link kopieren
Snoesje83 schreef:
04-05-2021 22:24
Je kan toch ook afwijkende cellen hebben zonder hpv te hebben?

Maar dat wordt dan bij de huisarts ook niet gedetecteerd, als ik de vorige posts goed begrijp. Omdat daar ook alleen gekeken wordt naar wel/geen HPV.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Sága schreef:
04-05-2021 22:10
Ik had geen pijn. Even in comfortabele houding staan/ hurken (ik gebruikte de houding die ik ook voor menstruatiecup in doen gebruik). De kans dat het pijn doet als je er moeite mee hebt is kleiner als je het thuis doet, omdat je dan waars meer/ beter kan ontspannen dan bij een arts.

En als het inbrengen van het kleinste formaat tampon al zeer doet? :whistle:
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
De laatste keer gekozen voor de thuistest. De vorige ronde heb ik voorbij laten gaan bij de huisarts omdat ik het erg onprettig en gênant vind allemaal.

Ik vond de thuistest prima, niet pijnlijk ofzo. Ik kon door mijn (gewichtige) postuur alleen niet zo makkelijk alle handelingen uitvoeren, dat vond ik eigenlijk het lastigste. Maar als je normaal postuur hebt moet het makkelijk lukken. Mijn uitslag was goed, ook fijn.

Ik vind het grote voordeel dat je toch relaxter bent. Ik zou het volgende keer weer doen.
Ik doe mijn best
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
04-05-2021 22:32
En als het inbrengen van het kleinste formaat tampon al zeer doet? :whistle:
Het is een gladde buis die je inbrengt, dat glijdt al makkelijker dan een (stroeve) tampon.
Ik doe mijn best
Alle reacties Link kopieren
Ik was mijn laatste keer ook naar de huisarts gegaan omdat ik dacht dat dan meteen naar afwijkende cellen wordt gezocht. Maar de huisarts vertelde inderdaad dat dat helemaal niet zo is. Ook bij de huisarts wordt eerst naar hpv gekeken en bij een positieve uitslag pas verder onderzoek gedaan.
mcsteamy schreef:
04-05-2021 22:32
En als het inbrengen van het kleinste formaat tampon al zeer doet? :whistle:
Tampons is lastiger denk ik, dit glijdt beter. Heb je wel eens een onderzoek met eendenbek gehad? Ik heb daar persoonlijk ook niet heeel veel problemen mee, maar vond de thuistest fijner en makkelijker. Het kan ook helpen als je uitademt en je onderlip zeg maar laat hangen, je mond helemaal ontspant. As het goed is ontspan je dan de spieren rondom je vagina ook.
Snoesje83 schreef:
04-05-2021 22:24
Je kan toch ook afwijkende cellen hebben zonder hpv te hebben?
HPV is bijna altijd de voorloper bij baarmoederhalskanker. (Niet dat alle hpv daartoe leidt, maar bij bijna alle baarmoederhalskanker is er eerst hpv). Dus ja het kan, maar dat is een klein risico.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga voor de test bij de huisarts, als ik de keus krijg. Heb al eens pap3a gehad, met bijbehorend gebeuren, en wil het liefst maar gelijk zo grondig mogelijk.
Maar de komende jaren ben ik nog onder controle bij de gynaecoloog, heb ik begrepen, dus het zal nog wel even duren voor ik de keus ga krijgen. Maar dan zou ik dus alsnog voor de huisarts kiezen.
Dulcissime, totam tibi sibdo me...
De laatste keer heb ik voor de thuistest gekozen, omdat mijn vader in een kwestbare doelgroep valt qua corona heb ik een groot deel van vorig jaart in strenge thuisisolatie gezeten, dus een thuistest leek mijn wel zo handig.

Ik vond het nogal een eng aparaat, maar uiteindelijk viel het reuze mee, ik was zo klaar, en het deed eigenlijk minder pijn dan een gewoon uitstrijkje.
Moet er wel bijzeggen dat mijn baarmoedermond raar geplaatst is, dus een gewoon uitstrijkje is altijd nogal een expeditie, dit was eigenlijk veel simpeler en prettiger.
Dus volgende keer doe ik het misschien wel weer zo.
Alle reacties Link kopieren
https://www.rivm.nl/bevolkingsonderzoek ... er/uitslag

Volgens mij is de uitslag die je via de huisarts krijgt wel net anders ;-)

Voordeel van thuistest is wel dat als het negatief is je klaar bent.
kihei wijzigde dit bericht op 04-05-2021 23:00
19.55% gewijzigd
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Sweet_Concubine schreef:
04-05-2021 22:58
Ik ga voor de test bij de huisarts, als ik de keus krijg. Heb al eens pap3a gehad, met bijbehorend gebeuren, en wil het liefst maar gelijk zo grondig mogelijk.
Maar de komende jaren ben ik nog onder controle bij de gynaecoloog, heb ik begrepen, dus het zal nog wel even duren voor ik de keus ga krijgen. Maar dan zou ik dus alsnog voor de huisarts kiezen.
Bij mijn weten is het onderzoek bij de huisarts in het huidige bevolkingsonderzoek niet meer uitgebreider dan met de thuistest.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb onlangs de thuistest gedaan, fluitje van een cent, gaat minder diep. Ik blijk wel het HPV virus te hebben en moet vrijdag alsnog voor een uitstrijkje...
Alle reacties Link kopieren
1e keer bij de huisarts en 2e keer thuistest.

Bij de huisarts, echt nee, als ik dat kan vermijden in de toekomst.

Op mij 35e de thuistest gedaan, zoveel beter, de volgende keer doe ik dat weer. De kans dat ik HPV heb of krijg is praktisch 0%, dus een thuistest durf ik wel aan.
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren
Thuistest gedaan, kan het me niet eens meer herinneren maar fluitje van een cent. Test had trouwens meer dan een jaar in de la gezeten, ontkenningsfase en ook nog zwanger geweest tussendoor... bloednerveus toen de uitslag per brief kwam trouwens. Maar gelukkig geen HPV.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
04-05-2021 22:31
Maar dat wordt dan bij de huisarts ook niet gedetecteerd, als ik de vorige posts goed begrijp. Omdat daar ook alleen gekeken wordt naar wel/geen HPV.
Bij mij werd volgens mij naar beiden gekeken hoor. Ik had en heb nog steeds denk ik wel hpv maar geen afwijkende cellen.
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen jaar voor het eerst de uitnodiging en gekozen voor de thuistest. Zo klaar en niet pijnlijk. Voelde achteraf even een beetje onprettig, maar geen pijn. Had de uitslag ook al na een week.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven