Gezondheid alle pijlers

Bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker thuistest of niet?

04-05-2021 21:29 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag ontving ik een brief met een uitnodiging voor een uitstrijkje voor het testen op baarmoederhalskanker.
Tegenwoordig kan je kiezen tussen een uitstrijkje bij de (huis)arts of een thuistest doen.

Wat kies jij (en eventueel waarom)?

Wat kies jij : uitstrijkje bij de dokter of thuistest?

Totaal aantal stemmen: 196

- uitstrijkje bij dokter (56%)
- thuistest (44%)
Alle reacties Link kopieren
Sága schreef:
04-05-2021 22:57
HPV is bijna altijd de voorloper bij baarmoederhalskanker. (Niet dat alle hpv daartoe leidt, maar bij bijna alle baarmoederhalskanker is er eerst hpv). Dus ja het kan, maar dat is een klein risico.
Ja precies en bij de huisarts wordt volgens mij ook gekeken naar afwijkende cellen en niet alleen of je HPV hebt. Bij mij was het meteen duidelijk ieder geval, als ik thuis test had gedaan moest ik later nog weer keer bij de dokter om te kijken of er ook afwijkende cellen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje83 schreef:
04-05-2021 23:17
Ja precies en bij de huisarts wordt volgens mij ook gekeken naar afwijkende cellen en niet alleen of je HPV hebt. Bij mij was het meteen duidelijk ieder geval, als ik thuis test had gedaan moest ik later nog weer keer bij de dokter om te kijken of er ook afwijkende cellen zijn.
Uiteindelijk hetzelfde resultaat dus, maar met een tussenstap als je de thuistest had gedaan. Sommige doen hier overkomen alsof de thuistest niet volledig is. Maar dat is deze dus wel.
Alle reacties Link kopieren
PoezzinBoots schreef:
04-05-2021 21:34
Ik had vandaag ook de oproep en ga naar de huisarts.
Wil graag dat het goed gedaan wordt door iemand die ervoor geleerd heeft (de huisarts) en niet halfbakken door een kluns (ikzelf)

Het is even genant maar het is maar even...

Wat kan er genant aan zijn?

Je hébt toch gewoon een kut, de assistente heeft kutten in alle vormen gezien.
De laatste keer lag ik gezellig met haar te kletsen over onze favoriete muziekband.

Wat ik wel altijd doe: dikke sokken aan, ik krijg direct ijskoude voeten als ik daar lig.
snoesje666 wijzigde dit bericht op 04-05-2021 23:32
0.25% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
04-05-2021 22:32
En als het inbrengen van het kleinste formaat tampon al zeer doet? :whistle:
Bioclin Multi-gyn Actigel erop smeren. Dan glibbert een tampon zonder problemen naar binnen.

Afbeelding
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Louise70 schreef:
04-05-2021 23:01
Ik heb onlangs de thuistest gedaan, fluitje van een cent, gaat minder diep. Ik blijk wel het HPV virus te hebben en moet vrijdag alsnog voor een uitstrijkje...
Ik heb 2,5 week geleden bij de huisarts gedaan. Schaam me altijd maar dacht gebeurt het maar goed..helaas nog geen uitslag. Assistente zei 2 weken maar Google zegt 4 weken.
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde eigenlijk naar de huisarts gaan, maar nu ik lees dat de thuistest zo makkelijk is ga ik twijfelen. Zou het nog uitmaken of je een gekantelde baarmoeder hebt of een spiraaltje? Ik vind het niet genant om het bij de huisarts te laten checken, maar voelt wel alsof ik voor niets kom, het niet echt nodig is en dat vind ik in deze tijd toch lastiger merk ik. Daarnaast vergeet ik gewoon steeds een afspraak te maken. Maar ja bij de thuistest heb je weer kans dat ik ‘m vergeet op te sturen :$
Ik heb de brief vd week ook weer gehad. Ik bel ff met de huisarts. Mijn spiraal moet vervangen worden. Als dat in een keer kan doe ik het zo. Anders ga ik voor de zelftest. Mijn baarmoeder reageert altijd nogal heftig. Dus liever in één beurt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit nu 2 keer gedaan (30 en 35). Ondertussen bij de gynaecoloog ook al vaker zo gelegen. Ik heb er niet zo'n moeite mee en het is zo gebeurd.
De huisarts vertrouw ik meer dan mezelf; ik zou dus geen thuistest doen.
Alle reacties Link kopieren
SaraSara200 schreef:
04-05-2021 21:37
In de uitnodiging staat:
-Met een zelfafnameset kunt u zich laten testen op het humaan papillomavirus (HPV).
-Met de zelfafnameset kunt u niet testen of u ook ongewone (afwijkende) cellen in uw baarmoederhals heeft.

Ik wil het onderzoekje graag zo volledig mogelijk en laat dus een uitstrijkje maken.
Mijn huisarts assistente vertelde me het volgende.
Of ik nu zelf de test doe, waar er onderzocht wordt op hpv
Of dat ik het bij de huisarts laat doen, waar ze wel cellen verwijderen , . Ook hier wordt eerst onderzocht op het hpv virus. Mocht er hpv virus te zien is, dan sturen ze de cellen op om verder te onderzoeken. Zo niet, dan vernietigen ze de cellen.

Ik heb de test zelf gedaan, bleek zeer makkelijk te zijn. Er is geen hpv virus aangetroffen, was dit wel het geval, dan moest ik naar de huisarts voor een uitstrijkje, die altijd erg vervelend is bij mij. Dus via deze weg heb ik dat kunnen voorkomen.
Terwijl er dus in beide gevallen alleen op hpv virus onderzocht zou worden.

Dus ook al ga je voor een uitstrijkje, ze gaan eerst kijken op hpv virus. Is dat niet aanwezig, gooien ze je cellen weg
Dat is mij verteld
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
04-05-2021 21:56
Vonden jullie de thuistest minder pijnlijk, ja? Ik zie er echt enorm tegenop, en vind dat instrument alsnog echt een flink formaat :"-(
Die thuistest stelt niks voor. Je hebt geen eendebek nodig. Het is nog makkelijker dan een tampon inbrengen. Kijk maar eens op de site, staat een heel duidelijk filmpje. Uitstrijkje zie ik ook tegen op. maar dit, is echt een peace of cake
Ik wilde naar de huisarts, omdat me dat vorige keer meeviel en het dan zeker weten goed wordt gedaan. Maar toen ik belde, zei de assistent dat ik niet mocht komen hiervoor en een thuistest moest aanvragen. Daar baalde ik van.

Vlak erna werd ik zwanger, dus niet aangevraagd. Ondertussen helaas een miskraam gehad en weer een cyclus verder, dus zat er deze week weer aan te denken om het toch maar aan te vragen. Ik zie er wel tegenop om het zelf te doen. Ik ben blij om hier te lezen dat het makkelijk is volgens jullie.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij was het de aller eerste keer (30) toen ik de aanvraag kreeg maar was nog zwanger.
Bij de herinnering zat ik net op de tijd na zwangerschap waarop je de thuistest weer mocht doen dus gelijk aangevraagd.
Echt heel makkelijk en ik vond het pijnloos.
Neem aan dat ze niet voor niks de keuze geven tussen naar huisarts of thuistest als dit niet afdoende zal zijn toch.
Behalve inderdaad dat als ze wel iets afwijkends vinden je dan toch naar huisarts moet mja, dat is dan zo lijkt me. Voor mij geen reden om niet eerst de thuistest te doen.
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de thuistest gedaan omdat ik oproep midden in lockdown kreeg en ik twee jonge kinderen thuis had dus. Plus ik had jaar ervoor nog regulier uitstrijkje gehad omdat ik me zorgen maakte na vriendin met baarmoederhalskanker onder de 30.
Snoesje83 schreef:
04-05-2021 23:17
Ja precies en bij de huisarts wordt volgens mij ook gekeken naar afwijkende cellen en niet alleen of je HPV hebt. Bij mij was het meteen duidelijk ieder geval, als ik thuis test had gedaan moest ik later nog weer keer bij de dokter om te kijken of er ook afwijkende cellen zijn.
Nee ze kijken alleen naar de afwijkende cellen als er eerst hpv gevonden wordt. Dat is dus hetzelfde. Alleen moet je dan alsnog naar de huisarts dus als er hpv gevonden wordt.
nicolaatje schreef:
04-05-2021 23:37
Ik wilde eigenlijk naar de huisarts gaan, maar nu ik lees dat de thuistest zo makkelijk is ga ik twijfelen. Zou het nog uitmaken of je een gekantelde baarmoeder hebt of een spiraaltje? Ik vind het niet genant om het bij de huisarts te laten checken, maar voelt wel alsof ik voor niets kom, het niet echt nodig is en dat vind ik in deze tijd toch lastiger merk ik. Daarnaast vergeet ik gewoon steeds een afspraak te maken. Maar ja bij de thuistest heb je weer kans dat ik ‘m vergeet op te sturen :$
Denk het niet eigenlijk, van de gekantelde baarmoeder. Het gaat om een monster rondom baarmoeder.
kittyfantastico schreef:
05-05-2021 06:32
Ik wilde naar de huisarts, omdat me dat vorige keer meeviel en het dan zeker weten goed wordt gedaan. Maar toen ik belde, zei de assistent dat ik niet mocht komen hiervoor en een thuistest moest aanvragen. Daar baalde ik van.

Vlak erna werd ik zwanger, dus niet aangevraagd. Ondertussen helaas een miskraam gehad en weer een cyclus verder, dus zat er deze week weer aan te denken om het toch maar aan te vragen. Ik zie er wel tegenop om het zelf te doen. Ik ben blij om hier te lezen dat het makkelijk is volgens jullie.
Na een miskraam moet je ook drie maanden wachten, net als na een zwangerschap. En sterkte nog!
Ik heb de thuistest gedaan en dat was supermakkelijk en pijnloos.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
04-05-2021 21:56
Vonden jullie de thuistest minder pijnlijk, ja? Ik zie er echt enorm tegenop, en vind dat instrument alsnog echt een flink formaat :"-(
Je kan om een kleiner formaat eendenbek vragen. Heb ik ook gedaan. Dat scheelt toch weer iets.
Alle reacties Link kopieren
Thuistest, fluitje van een cent!
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de thuistest een paar weken geleden gedaan. Ging prima!
Snoesje666 schreef:
04-05-2021 23:26
Wat kan er genant aan zijn?

Je hébt toch gewoon een kut, de assistente heeft kutten in alle vormen gezien.
De laatste keer lag ik gezellig met haar te kletsen over onze favoriete muziekband.

Wat ik wel altijd doe: dikke sokken aan, ik krijg direct ijskoude voeten als ik daar lig.

Prima als jij het niet genant vindt hoor maar doe nou niet of het relaxt is dat er iemand een stuk ijzer tussen je benen drukt en er met een stokje in roert.

Die thuistest is niet voor niets in het leven geroepen; heel veel vrouwen gaan niet omdat ze inwendig onderzoeken moeilijk vinden.

Ik ga altijd wel en heb ook een spiraal maar gezellig is het niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat lezen mensen zich toch slecht in zeg.
Het staat allemaal zo duidelijk op de site van het RIVM, zie onderaan ook de veelgestelde vragen:

https://www.rivm.nl/bevolkingsonderzoek ... fafnameset
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
05-05-2021 09:56
Wat lezen mensen zich toch slecht in zeg.
Het staat allemaal zo duidelijk op de site van het RIVM, zie onderaan ook de veelgestelde vragen:

https://www.rivm.nl/bevolkingsonderzoek ... fafnameset
Waar reageer jij nou op?
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
PoezzinBoots schreef:
05-05-2021 09:45
Prima als jij het niet genant vindt hoor maar doe nou niet of het relaxt is dat er iemand een stuk ijzer tussen je benen drukt en er met een stokje in roert.

Die thuistest is niet voor niets in het leven geroepen; heel veel vrouwen gaan niet omdat ze inwendig onderzoeken moeilijk vinden.

Ik ga altijd wel en heb ook een spiraal maar gezellig is het niet.
Het is inderdaad voor iedereen anders.
Een uitstrijkje of inwendige echo vind ik niet zo erg, maar ik ben weer doodsbenauwd voor de tandarts terwijl een ander het een fluitje van een cent vindt.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
05-05-2021 10:15
Het is inderdaad voor iedereen anders.
Een uitstrijkje of inwendige echo vind ik niet zo erg, maar ik ben weer doodsbenauwd voor de tandarts terwijl een ander het een fluitje van een cent vindt.
Grappig inderdaad, bij mij is dat precies andersom. De tandarts interesseert me niet (zolang er maar een flinke verdoving in gaat) maar zodra er een eendenbek in zicht komt, sla ik op slot.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben toen ik 30 was bij de huisarts geweest, toen werd er nog wel direct op afwijkende cellen getest. Ik vond het niet gênant en de eendenbek ook geen probleem. Het daadwerkelijk afnemen van uitstrijkje vond ik wel een heel onplezierig gevoel. Ik heb al sinds jaar en dag vaste partner, geen wisselende seksuele contacten en achtte daarom de kans dat ik geen hpv bij me draag laag genoeg, om in Corona tijd te kiezen voor de zelftest. Deze test stelde voor mij echt helemaal niets voor, maar ik heb ook nooit problemen met tampons gehad. Uitslag was trouwens dat ik inderdaad geen hpv heb, dus het is ook bij enkel die test gebleven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven