Gezondheid alle pijlers

Hyperhidrosis -overmatig zweten- wie ook?

13-05-2021 22:25 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik open nooit topics, maar nu toch even wel.
Sinds gister weet ik dat ik last heb van hyperhidrosis, oftewel overmatig zweten.

Hier heb ik al jaren last van, eigenlijk toen ik een jonge (pre)puber was al, ik ben nu 35. Mijn arts zoekt nog uit of het primair of secundair is (arts neigt naar primair maar secundair kan ook nog wegens medicatie gebruik)

Als ik in de zomer aan het werk ben zie ik er al snel uit of ik net onder de douche vandaan kom zeg maar. Het valt op, mensen maken er regelmatig opmerkingen over, vragen zich af of het wel goed met me gaat omdat ik er zo oververhit uit zie. Ik ben dan prima in orde, maar zweet dus als een malloot.

Het grootste probleem echter zijn mijn voeten. Ik werk in de zorg, zwaar fysiek werk, hele dagen staan en lopen. Ik draag slippers wanneer mogelijk. Sokken enkel van katoen (wassen op 90 graden) schoenen met zo min mogelijk synthetisch materiaal. Voeten wassen zonder zeep of agressieve middelen, goed drogen naderhand etc etc bla bla.

Maar het is enorm vervelend, mijn voeten doen vaak echt pijn door de constante verweking van de huid en de geur die vrij komt als ik mijn schoenen/pantoffels/slippers/sokken uit doe daar hebben we het maar niet over (je gaat neer en ik schaam me kapot)

Ohja, en voetschimmel is mijn vriend, hoe hygiënisch ik ook ben. :facepalm:
Ik was mijn schoenen regelmatig (als dat mogelijk is) en/of wissel af zodat ik niet aldoor dezelfde aan heb.
Maandag kan ik bij de apotheek een zalf ophalen die de bacterievorming tegen zou moeten gaan. Ik ben benieuwd. De vorige kuren tegen voetschimmel hebben geen zoden aan de dijk gezet. Niet zo gek als je een broeikas onder aan je benen hebt zelfs bij -20, maar dit zou na een tijdje gebruik ook moeten helpen bij het overmatige zweten van mijn voeten.

Is er hier iemand die dit herkend, tips heeft of eigen ervaringen wil delen? Ik wordt er met de jaren een beetje moedeloos van. :flag:
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ik heb onlangs vernomen dat je voeten heel erg kunnen gaan zweten als je anti-transpirant gebruikt onder je oksels, of dat klopt weet ik echt niet, maar lijkt me de moeite waard om daar eens mee te experimenteren, als je dat al gebruikt.


Wat ik wel weet is dat waar je het één droog houdt met middeltjes, het op een andere plaats kan verergeren. Botox schijnt ook zo'n grote boosdoener te zijn.

Overgewicht helpt ook niet echt.

Je hoeft niet te antwoorden hoor, hou de details maar gewoon voor jezelf.


Ik wens je dat er iets op gevonden wordt.
Ik heb hier zelf geen last van, maar heb je wel eens wollen inlegzooltjes geprobeerd? Moest daar aandenken omdat wol zo’n 30 procent van eigen gewicht aan vocht kan opnemen en toch een droog gevoel geeft dan.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
13-05-2021 22:45
Ik heb onlangs vernomen dat je voeten heel erg kunnen gaan zweten als je anti-transpirant gebruikt onder je oksels, of dat klopt weet ik echt niet, maar lijkt me de moeite waard om daar eens mee te experimenteren, als je dat al gebruikt.

Wat ik wel weet is dat waar je het één droog houdt met middeltjes, het op een andere plaats kan verergeren. Botox schijnt ook zo'n grote boosdoener te zijn.

Overgewicht helpt ook niet echt.

Je hoeft niet te antwoorden hoor, hou de details maar gewoon voor jezelf.

Ik wens je dat er iets op gevonden wordt.
Thanks Cateau!

Ik ben iets te zwaar voor mijn lengte, maar niet heel veel. Zal ongetwijfeld niet mee helpen dus wel iets om bij stil te staan denk ik, daar heb ik makkelijk invloed op (medicatie gebruik dan weer niet).
Dat van de deo was ik nog niet tegen gekomen; houd ik ook in gedachten.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
13-05-2021 22:45
Ik heb onlangs vernomen dat je voeten heel erg kunnen gaan zweten als je anti-transpirant gebruikt onder je oksels, of dat klopt weet ik echt niet, maar lijkt me de moeite waard om daar eens mee te experimenteren, als je dat al gebruikt.


Wat ik wel weet is dat waar je het één droog houdt met middeltjes, het op een andere plaats kan verergeren. Botox schijnt ook zo'n grote boosdoener te zijn.

Dat hoeft niet waar te zijn, mijn dochter heeft eerst jaren botox gebruikt voor haar oksels, ze hield het overal droog, maar de oksels begonnen na een half jaar weer op te spelen. met miradry is ze er nu voorgoed vanaf. En het is nergens anders terug gekomen. Ik weet niet of je dat ook voor je voeten kunt gebruiken, daar zou je je in moeten verdiepen. De laatste optie was het doorsnijden van de zweetklieren, maar dat heeft zij niet nodig gehad.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
Sága schreef:
13-05-2021 22:48
Ik heb hier zelf geen last van, maar heb je wel eens wollen inlegzooltjes geprobeerd? Moest daar aandenken omdat wol zo’n 30 procent van eigen gewicht aan vocht kan opnemen en toch een droog gevoel geeft dan.
Ik heb leren inlegzooltjes in sommige schoenen. Wol nog nooit geprobeerd, zou dat zo'n verschil zijn? Ik heb wel wollen sokken voor in de winter maar katoen zit fijner met zoveel staan en lopen, wol is enorm warm.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
13-05-2021 22:54
Dat hoeft niet waar te zijn, mijn dochter heeft eerst jaren botox gebruikt voor haar oksels, ze hield het overal droog, maar de oksels begonnen na een half jaar weer op te spelen. met miradry is ze er nu voorgoed vanaf. En het is nergens anders terug gekomen. Ik weet niet of je dat ook voor je voeten kunt gebruiken, daar zou je je in moeten verdiepen. De laatste optie was het doorsnijden van de zweetklieren, maar dat heeft zij niet nodig gehad.
@(
Oef, dat lijkt me echt niets. Miradry moet ik even Googlen.

Edit: lijkt me ook best drastisch eigenlijk.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
BriannaF schreef:
13-05-2021 22:54
Dat hoeft niet waar te zijn, mijn dochter heeft eerst jaren botox gebruikt voor haar oksels, ze hield het overal droog, maar de oksels begonnen na een half jaar weer op te spelen. met miradry is ze er nu voorgoed vanaf. En het is nergens anders terug gekomen. Ik weet niet of je dat ook voor je voeten kunt gebruiken, daar zou je je in moeten verdiepen. De laatste optie was het doorsnijden van de zweetklieren, maar dat heeft zij niet nodig gehad.
Uitzonderingen daargelaten inderdaad. Denk dat er genoeg op het net over te vinden is.
Alle reacties Link kopieren
AeonOfWinter schreef:
13-05-2021 22:54
Ik heb leren inlegzooltjes in sommige schoenen. Wol nog nooit geprobeerd, zou dat zo'n verschil zijn? Ik heb wel wollen sokken voor in de winter maar katoen zit fijner met zoveel staan en lopen, wol is enorm warm.
Ik wilde inderdaad wollen sokken tippen. Wol voert het vocht vele malen beter af dan een katoenen sok. Katoen absorbeert alleen vocht en voert het niet af. Geen wonder dat je voeten dan echt beurs zijn van het weken in je sokken/schoenen.
Wol is er in verschillende diktes. Probeer daar eens mee te variëren anders.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook andere sokken aanraden. Mijn partner heeft er ook last van. Hij draagt vaak van die wandelstokken. Daar zit inderdaad wol in. Die zijn speciaal om je voeten droog te houden in wandelschoenen. Ze kosten wel wat, maar hij vindt ze prettig.

Oh, en hij doet vaak een soort talkpoeder in zijn schoenen en sokken, ook tegen de geur.
Alle reacties Link kopieren
Almdudler schreef:
13-05-2021 23:11
Ik wilde inderdaad wollen sokken tippen. Wol voert het vocht vele malen beter af dan een katoenen sok. Katoen absorbeert alleen vocht en voert het niet af. Geen wonder dat je voeten dan echt beurs zijn van het weken in je sokken/schoenen.
Wol is er in verschillende diktes. Probeer daar eens mee te variëren anders.
:lightbulb: Aha! En ja, dat is precies hoe het voelt.

Ik heb echt van die dikke wollen winter sokken. Ik ga op zoek naar dunnere, samen met de zalf én maar weer eens nieuwe schoenen moet het toch gaan lukken, hoop ik.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
AeonOfWinter schreef:
13-05-2021 23:19
:lightbulb: Aha! En ja, dat is precies hoe het voelt.

Ik heb echt van die dikke wollen winter sokken. Ik ga op zoek naar dunnere, samen met de zalf én maar weer eens nieuwe schoenen moet het toch gaan lukken, hoop ik.
En, het voordeel van wol is dat het niet snel stinkt. Een wollen shirt bijvoorbeeld kun je makkelijk meerdere dagen achter elkaar dragen zonder dat het gaat stinken.
's Avonds kan ik, na een lange dag op de winkelvloer (dus veel lopen), soms het wasmiddel nog ruiken in mijn sokken. Heel bizar.

Ik vind de sokken van smartwool erg fijn!
Alle reacties Link kopieren
AeonOfWinter schreef:
13-05-2021 23:19
:lightbulb: Aha! En ja, dat is precies hoe het voelt.

Ik heb echt van die dikke wollen winter sokken. Ik ga op zoek naar dunnere, samen met de zalf én maar weer eens nieuwe schoenen moet het toch gaan lukken, hoop ik.

Hier ook smartwool. Ook bridge-nog wat doe fijn schijnen te zijn. En mijn partner 'giet' wat talkpoeder in zijn sok voordat deze aangaat. Bovenkant dichthouden, bij de tenen een paar keer goed trekken. Dan zit de talkpoeder mooi verspreid in de sok. Dan aantrekken.
Alle reacties Link kopieren
Voeten wassen met Hibiscrub en Daktarin spray gebruiken voor je voeten en in je schoenen sprayen. Daktarin spray is online te koop bij de Belgische apotheek. Hibiscrub ook online te bestellen bij de Belgische apotheek. Goedkoper dan in Nederland. Hibiscrub reinigt goed je voeten en helpt tegen voetschimmel. Bezoek de dermatoloog voor hulp tegen het zweten. Falke family sokken hebben een hoog percentage katoen. Wol kan je helaas niet heet wassen.
Schoenen kan je schoonmaken met Dettol om de geur te laten verdwijnen.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
13-05-2021 23:26
Hier ook smartwool. Ook bridge-nog wat doe fijn schijnen te zijn. En mijn partner 'giet' wat talkpoeder in zijn sok voordat deze aangaat. Bovenkant dichthouden, bij de tenen een paar keer goed trekken. Dan zit de talkpoeder mooi verspreid in de sok. Dan aantrekken.
Bridgedale :-)

We verkopen verschillende merken wollen sokken bij ons op het werk. Falke verkoopt verreweg het meest, mede door hun naamsbekendheid (TK5 voor hun dunste enkelsokje met wol), maar ik vind dat de sokken van Smartwool veel beter hun pasvorm behouden. Ze krimpen ook niet in de was, erg fijn. Mede daardoor heten ze Smartwool :-D
Bridgedale verkopen we ook, maar die verkopen we haast niet. Heb er ook geen gevoel bij.
Icebreaker heeft ook een heel assortiment met wollen sokken. Mijn skisokken daarvan bevallen me erg goed.

Kijk vooral naar het percentage wol. Dat verschilt namelijk nogal.
Voordat we verdwaald raken in een voetenfetisj... ;-) Aeon heeft het over haar hele lichaam en ik vraag me af of daar nog adviezen voor zijn.
Alle reacties Link kopieren
Kijk, allemaal fijne tips! Sokken zijn besteld.

Iemand nog een idee qua beddengoed/nachtzweten? Beddengoed is hier ook van katoen (wordt allemaal op 90 graden gewassen) maar gezien vochtafvoer dan misschien ook niet zo handig? :flag:

Wat een gedoe joh.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
13-05-2021 23:35
Voordat we verdwaald raken in een voetenfetisj... ;-) Aeon heeft het over haar hele lichaam en ik vraag me af of daar nog adviezen voor zijn.
Correct.
Maar ik ben blij met alle ideeën en ervaringen!
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
AeonOfWinter schreef:
13-05-2021 23:39
Correct.
Maar ik ben blij met alle ideeën en ervaringen!
Je hebt een PBtje.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
13-05-2021 23:41
Je hebt een PBtje.
Gezien en een berichtje terug ^^
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
AeonOfWinter schreef:
13-05-2021 23:51
Gezien en een berichtje terug ^^
Nog eentje gestuurd en nu gaat de comp. uit.

Welterusten voor later!
Alle reacties Link kopieren
Ah, vervelend TO! En helaas: ik herken het. Als ik odorex gebruikte onder mijn oksels, sopten mijn voeten. Rug kleddernat. Nadat ik een schoon shirt aan trok, verschenen binnen een paar minuten alweer zweetplekken. Vreselijk vond ik dat. Ja, zelfs als ik het koud had zweette ik.

Heb veel baat gehad bij accupunctuur. Na 1 sessie was het continue zweten al een stuk minder. Na drie sessies zweet ik nog alleen bij inspanning en warme omstandigheden. Dus normaal.

Voor de eerste sessie was ik erg sceptisch. Maar ben er nu van overtuigd dat accupunctuur in sommige gevallen kan helpen.

Dus, misschien is het ook wat voor jou :D
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik had als klein kind al heel erg zweten op mijn hoofd en rug.

Sinds mijn puberteit heb ik altijd kletsnatte oksels. Mijn hoofd zweet nog steeds snel. Maar ook rug en tussen en onder mijn borsten. Zweetvoeten ook wel maar tegenwoordig heb ik nog maar weinig schoenen aan.
Ik vind katoenen shirts dus onwijs vervelend omdat ze nat blijven en ik krijg het dan ijskoud, en dan nog blijf ik enorm zweten. Heb alle soorten deo’s al geprobeerd maar niets helpt. Seneo5 ed werkt hier hoogstens een paar uurtjes en krijg er irritatie van. Zat toevallig van de week te denken of ik er iets mee moet doen. Wil ook wel eens gewoon een T-shirt aankunnen zonder dat de Atlantische en Grote Oceaan onder mijn oksels verschijnen. Rug en borsten worden gelukkig vaak opgevangen door mijn BH. Hoofd, tsja... soms fiets ik die 2,5km naar school en is mijn hoofd zeiknat.

Heb ook vaak het idee dat mijn interne thermostaat gewoon niet goed werkt.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tijdje s nachts veel gezweet. Man ook een tijdje.
Ik sliep op een badhanddoek en had een extra dekbed klaar liggen incl hoes, s nachts legde ik de handdoek weg en pakte een nieuw dekbed, hing het overdag uit of ik deed het zelfs in de droger en zo vaak mogelijk wassen.
Heb sowieso alles wasbaar en jaarlijks nieuw ivm longen.
Mijn man heeft een wollen ondermatras en heeft het nooit koud dus die heeft een tijdje een dunner soort katoenen wafeldeken gehad met een laken, en die lakens steeds in de was en die dekens ook wat vaker.
Sterkte to.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch kijken naar botox voor je voeten. Ik heb iemand gekend die wel baat had bij botox, die ging inderdaad wel iets meer zweten op andere plekken. Netto was diegene toch blij met het verplaatsen van het probleem.

Ik gebruikte vroeger van die plakpads onder mn oksels,en dan regelmatig wisselen. En een extra shirt mee naar werk.
Bij mij is het overmatig zweten gestopt toen ik zwanger was en vervolgens niet meer teruggekomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven