Gezondheid alle pijlers

Kies eruit, en dan?

10-06-2021 19:26 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag is er een kies getrokken die al heel lang problemen gaf en waar verder niets meer aan te doen was.

Nu is de keuze aan mij of dat ik een implantaat wil, of dat ik de kies niet vervang en het dus open laat.

In verband met het slinken van het kaakbot is de bedenktijd niet heel erg lang (maand).

Wat zijn jullie ervaringen met beide opties?
Ik heb een implantaat. Ik heb het pas na ruim een jaar gedaan, mijn kaakbot was wel geslonken, maar dit is opgebouwd met mijn eigen bot (wat ze wegboren, als dat niet genoeg was geweest, zou kunstbot gebruikt zijn voor de botopbouw)

Ik ben er wel blij mee, er ontbraken bij mij twee kiezen, en nu kan ik weer goed kauwen.

Dus ik kan het aanraden, maar binnen een maand moeten beslissen lijkt me wat overdreven.
Alle reacties Link kopieren
Ik mis de kies die twee plekken voor de verstandkies zit. Deze is 12 jaar geleden getrokken toen de verstandskies nog door moest komen. Verstandskies heeft plek gedeeltelijk gevuld door andere kies naar voorbte duwen maar zit nog wel een gat. Zover ik weet valt het niemand op.
due-scimmie wijzigde dit bericht op 11-06-2021 16:31
11.47% gewijzigd
Een paar maanden geleden is mijn kies gebroken en er zijn nog een paar kleine brokstukjes. Ook ik moet een implantaat maar ik schijt voor alsnog 7 kleuren stront. De tandarts heeft echter niks gezegd over een tijdsdruk. Gelukkig
Ik blijf dus voorlopig nog even met mijn hoofd in het zand :facepalm:
Het is niet leuk natuurlijk maar wel prima te doen. Je wordt goed verdoofd.
Ik vond het ook eng, maar ben zo enorm blij dat ik het gedaan heb. De botopbouw en plaatsen duurt ca 30-45 minuten en verder nog een keer een kwartiertje plus 5 min controle. Je voelt niets, in principe. Het idee is vooral eng.
Rondstruiner schreef:
10-06-2021 22:27
Ik heb een implantaat. Ik heb het pas na ruim een jaar gedaan, mijn kaakbot was wel geslonken, maar dit is opgebouwd met mijn eigen bot (wat ze wegboren, als dat niet genoeg was geweest, zou kunstbot gebruikt zijn voor de botopbouw)

Ik ben er wel blij mee, er ontbraken bij mij twee kiezen, en nu kan ik weer goed kauwen.

Dus ik kan het aanraden, maar binnen een maand moeten beslissen lijkt me wat overdreven.
Dat vind ik ook een fijn idee, weer kunnen kauwen met die kant. En het ziet er natuurlijk mooi (er) uit.
Alle reacties Link kopieren
Laat de keuze niet van het geld afhangen! 2000 is niet goedkoop. Maar je moet je hele leven met je gebit doen... zou je niet liever nú 2000 uitgeven aan een implantaat, dan de 2000 uitgeven aan een vakantie/auto etc? Ik zou veel blijer worden van goed kunnen eten :)
Alcedo schreef:
10-06-2021 22:19
Als je met een zaklamp en een half hoofd in mijn mond verdwijnt wel, op normale afstand kun je het niet zien.
Misschien gapen of lachen sommigen om me heen dan te uitgebreid.
Alle reacties Link kopieren
Intotheunknown schreef:
10-06-2021 23:30
Laat de keuze niet van het geld afhangen! 2000 is niet goedkoop. Maar je moet je hele leven met je gebit doen... zou je niet liever nú 2000 uitgeven aan een implantaat, dan de 2000 uitgeven aan een vakantie/auto etc? Ik zou veel blijer worden van goed kunnen eten :)
Ik leef van een uitkering.
Alle reacties Link kopieren
Julus schreef:
10-06-2021 23:18
Dat vind ik ook een fijn idee, weer kunnen kauwen met die kant. En het ziet er natuurlijk mooi (er) uit.
Dat is bij mij het voornaamste argument om het wel te doen.
Ja, als je er financieel door in de knel komt, zou ik het ook niet doen. Dan is het ook weer niet zo erg nodig. Maar ik zou er zeker wel een vakantie oid voor laten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel twee jaar gewacht, maar ik kon maar niet wennen aan het gat (was hier de derde kies). Dat ik zo lang gewacht had was geen probleem bij het plaatsen van het implantaat. Mijn tandartsenpraktijk heeft een eigen implantoloog, dus die heeft het implantaat gezet. De tandarts zelf heeft vervolgens de kroon erop gemaakt.
nimbus schreef:
11-06-2021 13:28
Ik heb wel twee jaar gewacht, maar ik kon maar niet wennen aan het gat (was hier de derde kies). Dat ik zo lang gewacht had was geen probleem bij het plaatsen van het implantaat. Mijn tandartsenpraktijk heeft een eigen implantoloog, dus die heeft het implantaat gezet. De tandarts zelf heeft vervolgens de kroon erop gemaakt.
Welke bedoel je met de derde kies? Als je vanaf het midden telt. Want de derde grote kies is je verstandskies en daar wordt (voor zover ik weet) nooit een implantaat gezet. Als je vanaf het midden de 6e bedoelt, dan snap ik het zeker wel.
Alcedo schreef:
11-06-2021 08:54
Ik leef van een uitkering.
Maar dan is het meer een kwestie van of je het geld hebt.

Kijk, ik zou het zonder meer meteen laten fixen, maar dat ligt ook aan mijn financiele situatie. Niemand hier kan in jouw portemonnee kijken, dus dat zul je dan zelf moeten afwegen of je dit kan missen.
Alle reacties Link kopieren
FoxtrotAlpha schreef:
11-06-2021 13:49
Welke bedoel je met de derde kies? Als je vanaf het midden telt. Want de derde grote kies is je verstandskies en daar wordt (voor zover ik weet) nooit een implantaat gezet. Als je vanaf het midden de 6e bedoelt, dan snap ik het zeker wel.
Gewoon de derde van de maximaal vijf kiezen. Ik tel de kleine nooit apart van de grote.
nimbus schreef:
11-06-2021 14:02
Gewoon de derde van de maximaal vijf kiezen. Ik tel de kleine nooit apart van de grote.
Ja precies. In medisch jargon zou dat dan de eerste molaar zijn, dus de eerste grote kies, maar dan snap ik het. En heel logisch dat je op die plek een implantaat laat zetten.
Als het de derde molaar, dus de verstandskies, zou zijn geweest, zou het niet zo logisch zijn geweest ;)
Alle reacties Link kopieren
FoxtrotAlpha schreef:
11-06-2021 14:07
Ja precies. In medisch jargon zou dat dan de eerste molaar zijn, dus de eerste grote kies, maar dan snap ik het. En heel logisch dat je op die plek een implantaat laat zetten.
Als het de derde molaar, dus de verstandskies, zou zijn geweest, zou het niet zo logisch zijn geweest ;)
Overigens had ik met kauwen helemaal geen last, dat ging met 1 kies minder ook prima. Ik zou eerst gewoon afwachten en later besluiten of je een implantaat wilt.
nimbus schreef:
11-06-2021 15:02
Overigens had ik met kauwen helemaal geen last, dat ging met 1 kies minder ook prima. Ik zou eerst gewoon afwachten en later besluiten of je een implantaat wilt.
Als je er twee kiezen hebt zitten is kauwen geen probleem. Maar ik heb maar 1 kies aan 1 kant in de bovenkaak. Eentje extra is dus erg welkom. Ik zou geen implantaat nemen voor een kies helemaal achterin. Dat zie je niet eens, als je die mist.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb maar drie kiezen per kant, de eersten en de laatsten zijn getrokken, dus ik zou er geen seconde over na hoeven te denken. Sowieso vind ik een incompleet gebit erg onaantrekkelijk, maar waarom zou je er een gat laten zitten? (Ok, dat van mij is technisch gezien incompleet, maar mijn kaak staat wel vol).
Uit financiele overweging begrijp ik dat wel. Het is niet voor iedereen haalbaar. Maar als je het kunt doen zou ik het ook niet laten. En wat als je extreem bang bent voor de tandarts/behandelingen? Dan kun je wel willen, maar is de stap te groot.
Alle reacties Link kopieren
Ik merk nu al dat ik de kies daar mis met kauwen. Bovendien gaat er van alles tussen de overgebleven kiezen zitten. Het was de grootste kies aan die kant die het meeste werk deed. Dus ik denk dat ik er toch maar aan moet geloven.

Hoe lang hadden jullie trouwens napijn na het trekken van een kies?
Ik had hechtingen na het trekken van een kies, die werden twee weken later verwijderd.
Ik had een dag zeurderige pijn maar voelde de wond wel wat langer.
Ik heb voor mijn achterste kies geen implantaat genomen, voor een ander wel.. daar moest ik inderdaad drie maanden op wachten. Een gat went op zich snel maar als het kan dan is een implantaat natuurlijk beter en fijner.
Alle reacties Link kopieren
Dag vier en nog steeds pijn en er komt nog steeds wondvocht uit de wond. De geur is volgens genoeg om met een keer ademhalen met open mond mensen op anderhalve meter afstand te houden.
Er zit ook nog zwelling op de plek waar de wortel gezeten heeft.

Hopelijk trekt het komende week weg.
Alle reacties Link kopieren
Als de pijn morgen nog niet afneemt zou ik toch even de tandarts bellen. Heb je een mondspoelmiddel meegekregen? Zo niet dat kun je daar wellicht alsnog om vragen. Ik heb ook wel eens alsnog antibiotica gekregen als het niet tot rust kwam.

Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
13-06-2021 12:44
Als de pijn morgen nog niet afneemt zou ik toch even de tandarts bellen. Heb je een mondspoelmiddel meegekregen? Zo niet dat kun je daar wellicht alsnog om vragen. Ik heb ook wel eens alsnog antibiotica gekregen als het niet tot rust kwam.

Sterkte.
Nee, dus ik spoel gewoon met een zoutoplossing.
Was bij mij ook zo. Goed spoelen en de wond ontlasten. Ik denk dat het bij mij een week geduurd heeft, voordat die klachten weg waren. Is helemaal goed gekomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven