Gezondheid alle pijlers

Hoe pakken we de obesitas-epidemie aan?

18-07-2021 10:44 3052 berichten
De Coronacrisis heeft ook een ding heel duidelijk gemaakt: Obesitas is ook een groot gezondheidsprobleem in Nederland en het Westen.

Tijdens Corona merkte we het duidelijk. ruim 78% van de mensen op de IC had overgewicht en ruim 34% daarvan had ernstig overgewicht.
Een Amerikaans onderzoek bij meer dan 17.000 covidpatiënten toonde aan dat 77 procent van hen met overgewicht (een BMI van 25 of meer) of obesitas kampte. Uit een studie in het Franse Rijsel bleek dat patiënten met een BMI van meer dan 35
zeven keer meer risico liepen op intensieve beademing.
Begin maart becijferde de World Obesity Federation (WOF) dat wereldwijd negen op de tien coronadoden te betreuren vallen in landen met veel obesitas. De sterftegraad ligt meer dan tien keer hoger in landen waar de helft van de bevolking of meer overgewicht heeft.
De WOF besluit samen met de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) dat zwaarlijvigheid na leeftijd de belangrijkste voorspeller is voor een zwaar en mogelijk fataal geval van corona.
Dat komt omdat Obesitas een chronische inflammatoire aandoening is en je immuunsysteem beïnvloed.
Overgewicht en obesitas bleek een serieus gezondheidsprobleem, ook in Nederland, dat hebben we wel gemerkt tijdens de huidige pandemie.

Obesitas is een uitermate complex probleem en kan vele oorzaken hebben.
Als je de cijfers erbij haalt heeft ongeveer de helft van de volwassen Nederlanders matig of ernstig overgewicht (obesitas). Bijna 15% heeft van de volwassenen heeft ernstig overgewicht (obesitas). Deze aantallen zijn sinds de jaren 90 alleen maar gestegen.
Ook bij (jonge) kinderen nemen de cijfers van overgewicht en obesitas in snel tempo toe. Zelfs bij peuters en kleuters neemt het hard toe!

Er moet dus dringend iets aan gedaan worden.
Niet alleen aan de behandeling van overgewicht en (extreme) obesitas, maar vooral ook de preventie.
We moeten overgewicht en obesitas preventief voorkomen. Te beginnen bij (jonge) kinderen.
Maar hoe?

- Moet reclame op ongezonde producten verboden worden? En geen ongezonde producten meer in de aanbieding bij supermarkten?
- Moet er een waarschuwing komen op ongezonde producten zoals op oa tabaksproducten?
- Moeten ongezonde producten duurder worden (een soort vettax) en gezonde producten goedkoper?
- Moet ongezond eten meer geband worden op plaatsen zoals pretparken en dierentuinen? En ze verplichten meer gezonde alternatieven aan te bieden?
- Moeten scholen meer en beter inzetten op gezonde voeding en gezonde voedingsleer?
- Moet ongezond eten en bv een drankautomaat ect. verboden worden op scholen?
- Moeten speeltjes in bv een Happy Meal van McDonalds verboden worden?
- Moet de omgeving gezonder worden, en hoe? Meer gezondere alternatieven aangeboden worden?
- Moeten er reclamespotjes komen over gezonde voeding en beweging en de gevaren van overgewicht/obesitas?

Kortom: Hoe zet de regering in en wat moet de regering doen om deze obesitaspandemie aan te pakken?
Hoe pakken we dit preventief goed aan met de ziekenhuizen en gezondheidsmedewerkers?

Onze maatschappij en leefomgeving moet veranderen en gezonder worden. Maar hoe pakken we dit allemaal aan?
Hoe denk jij dat we dit moeten aanpakken en wat de regering moet doen, en wat vind je van bovengenoemde punten?
Want dat er iets aan gedaan moet worden is wel echt duidelijk. De coronacrisis heeft in elk geval aangetoond dat overheden een doortastend beleid kunnen voeren om de gezondheid van hun burgers te beschermen. Het wordt tijd dat ze dat ook voor die andere epidemie doen.
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 18-07-2021 10:45
1.83% gewijzigd
Vooral niet betuttelen
Gizmoreturns schreef:
18-07-2021 10:44
Vooral niet betuttelen

Waren de coronamaatregelen ook betuttelen dan?

Er moet dringend iets aan gedaan worden! Dat is geen betutteling.
Ik heb geen obesitas en wil gewoon af en toe ongezond kunnen doen bij een dagje uit.

En het vergelijken met de Corona maatregelen zie ik ook niet zo
anoniem_406188 wijzigde dit bericht op 18-07-2021 10:50
27.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
0% btw op (bio)groente en fruit.
Una noche loca
Alle reacties Link kopieren
Leven en laten leven

Wat een bombastische post zeg :popcorn:
Zonder veel bombarie een aantal zaken veranderen, die in de OP al staan (geen speeltjes in Happy Meal, geen stuntaanbiedingen voor producten met veel suiker, etc.). Maar alsjeblieft niet met als ondertoon dat obesitas een probleem is. Juist nu (met alle aandacht voor body-positivity) eens stoppen met mensen slecht laten voelen over zichzelf.
Alle reacties Link kopieren
Suikertax en vleestax en het geld wat vanuit dit gegenereerd wordt investeren in goedkopere gezonde alternatieven (groente/fruit).

En ook moet sporten/bewegen meer gestimuleerd worden, dus daarin zou een samenwerking gemaakt kunnen worden tussen de overheid en werkgevers.
Gizmoreturns schreef:
18-07-2021 10:49
Ik heb geen obesitas en wil gewoon af en toe ongezond kunnen doen bij een dagje uit.

En dat kan best.
Maar als je in pretparken of dierentuinen overal maar ijs en chips en fastfood krijgt aangeboden en moet zoeken naar gezonde voeding en maaltijden is er wel een probleem en moeten ze dat aanpakken!
Ik was een tijdje terug in een dierentuin en patat en hamburgers kon ik bijna overal krijgen en met ijsjes werden we doodgegooid zowat.
Maar het was hard zoeken naar gezonde alternatieven. Dat is niet normaal en dat moet aangepakt worden vind ik!
Alle reacties Link kopieren
De BTW op groente en fruit afschaffen en verhogen op ongezonde artikelen zoals koek en chips.

Meer voorlichting; als ik in de tijd dat mij kinderen klein waren las hoeveel mensen dachten dat een zakje knijpfruit een verantwoord alternatief is voor een stuk vers fruit...
Alle reacties Link kopieren
pearle schreef:
18-07-2021 10:50
Leven en laten leven doodgaan

Doodgaan in dit geval toch ;-)
Una noche loca
Alle reacties Link kopieren
Wat dacht je van een doorverwijzing naar een psycholoog en combi met een dietist voor mensen met een onverklaarbaar te hoog bmi?
En verplicht voor ouders waarvan het hele gezin een onverklaarbaar hoog bmi heeft.

Aandacht op school lijkt me sowieso ook goed. Alleen landt dat niet bij de probleemgevallen is mijn ervaring.

Ik zou t vreselijk irri vinden als ik met mn dochter (beide gezond bmi, vader ook) onderweg niet meer een frietje kunnen halen in een dierentuin ofzo.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
ChicaHolandesa schreef:
18-07-2021 10:49
0% btw op (bio)groente en fruit.
Dit graag!
Been there, done that, got the T-shirt.
Niqqi schreef:
18-07-2021 10:51
Suikertax en vleestax en het geld wat vanuit dit gegenereerd wordt investeren in goedkopere gezonde alternatieven (groente/fruit).

En ook moet sporten/bewegen meer gestimuleerd worden, dus daarin zou een samenwerking gemaakt kunnen worden tussen de overheid en werkgevers.

Inderdaad. Goed punt.
Gelukkig zijn er al grote bedrijven die meer inzetten op sport/beweging voor hun werknemers, maar dit kan inderdaad meer gestimuleerd worden.
En gezondere voeding in kantines.
Komt ook het ziekteverzuim ten goede, dus sowieso een win-win situatie.
LAgirl82 schreef:
18-07-2021 10:52
En dat kan best.
Maar als je in pretparken of dierentuinen overal maar ijs en chips en fastfood krijgt aangeboden en moet zoeken naar gezonde voeding en maaltijden is er wel een probleem en moeten ze dat aanpakken!
Ik was een tijdje terug in een dierentuin en patat en hamburgers kon ik bijna overal krijgen en met ijsjes werden we doodgegooid zowat.
Maar het was hard zoeken naar gezonde alternatieven. Dat is niet normaal en dat moet aangepakt worden vind ik!

Moeten werkt niet
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat ze van die plaatjes net als op sigarettenpakjes moeten gaan laten zien op alle kindersnoepverpakkingen/happy meals :hihi:
Una noche loca
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
18-07-2021 10:52
En dat kan best.
Maar als je in pretparken of dierentuinen overal maar ijs en chips en fastfood krijgt aangeboden en moet zoeken naar gezonde voeding en maaltijden is er wel een probleem en moeten ze dat aanpakken!
Ik was een tijdje terug in een dierentuin en patat en hamburgers kon ik bijna overal krijgen en met ijsjes werden we doodgegooid zowat.
Maar het was hard zoeken naar gezonde alternatieven. Dat is niet normaal en dat moet aangepakt worden vind ik!
Helemaal eens. Je moet de keuze kunnen hebben of je een hamburger of iets gezonds wil. Die keuze is er op veel plekken waar je je kinderen mee naar toe neemt niet. Dan moet je het echt zelf meenemen.
LAgirl82 schreef:
18-07-2021 10:52
En dat kan best.
Maar als je in pretparken of dierentuinen overal maar ijs en chips en fastfood krijgt aangeboden en moet zoeken naar gezonde voeding en maaltijden is er wel een probleem en moeten ze dat aanpakken!
Ik was een tijdje terug in een dierentuin en patat en hamburgers kon ik bijna overal krijgen en met ijsjes werden we doodgegooid zowat.
Maar het was hard zoeken naar gezonde alternatieven. Dat is niet normaal en dat moet aangepakt worden vind ik!

Ja gezellig. Gaan we naar een pretpark voor een lesje gezond eten. :nut:
Alle reacties Link kopieren
Gezonde voeding moet goedkoper worden en ongezonde voeding duurder. Het is toch van de zotte dat er gezinnen zijn die geen geld hebben om dagelijks een gezonde maaltijd op tafel te zetten omdat vers eten te duur is.

Scholen moeten voedingsleer implementeren in het lesaanbod. Maak kinderen bewust van wat teveel suiker en vet in het lichaam doet, naast dat je er dik van wordt. Ik wist dat niet als kind.

Ik lees hierboven een reactie 'niet betuttelen', maar ik ben het er niet mee eens dat dit onder betutteling valt. Kinderen leren hoe je je lijf gezond houdt en gezonde voeding goedkoper maken is geen betutteling.
Alle reacties Link kopieren
Er wordt al jaren gehamerd op de gezondheidsrisico's van overgewicht.

Dat Corona daar nu ook bij komt, tja. Het zij zo.
Stressed is just desserts spelled backwards
pearle schreef:
18-07-2021 10:50
Leven en laten leven

Leven en laten doodgaan bedoel je? :-?

Obesitas is een groot probleem en wordt een steeds groter probleem.
Het kost ook enorm veel geld, alleen al in ziektekosten en is een probleem voor de volksgezondheid.

Als de coronacrisis ons hiervoor niet wakker heeft geschud, wat dan wel?
Apatura schreef:
18-07-2021 10:53
Wat dacht je van een doorverwijzing naar een psycholoog en combi met een dietist voor mensen met een onverklaarbaar te hoog bmi?
En verplicht voor ouders waarvan het hele gezin een onverklaarbaar hoog bmi heeft.

Aandacht op school lijkt me sowieso ook goed. Alleen landt dat niet bij de probleemgevallen is mijn ervaring.

Ik zou t vreselijk irri vinden als ik met mn dochter (beide gezond bmi, vader ook) onderweg niet meer een frietje kunnen halen in een dierentuin ofzo.

Dit!
Wij doen aan 'gruiten' op school. Er zijn kinderen die weigeren te proberen, met alles. Dat zijn dan net de kinderen met de meest ongezonde zooi in hun trommels.
Alle reacties Link kopieren
Sinds wanneer staat een dagje uit gelijk aan ongezond eten?
Daar begint het probleem hè, ongezond eten koppelen aan een gezellig dagje uit, dus aan een bepaalde stemming. Dat is dan wat kinderen leren.
Una noche loca
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
18-07-2021 10:56
Ja gezellig. Gaan we naar een pretpark voor een lesje gezond eten. :nut:
Dat is het andere uiterste, maar het is toch raar dat je het er helemaal niet kan kopen? Het zou toch fijn zijn als je daar een keuze in had.
Honingdropje2 schreef:
18-07-2021 10:56
Helemaal eens. Je moet de keuze kunnen hebben of je een hamburger of iets gezonds wil. Die keuze is er op veel plekken waar je je kinderen mee naar toe neemt niet. Dan moet je het echt zelf meenemen.

Dat is precies mijn punt! :yes:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven