Gezondheid alle pijlers

Hoe pakken we de obesitas-epidemie aan?

18-07-2021 10:44 3052 berichten
De Coronacrisis heeft ook een ding heel duidelijk gemaakt: Obesitas is ook een groot gezondheidsprobleem in Nederland en het Westen.

Tijdens Corona merkte we het duidelijk. ruim 78% van de mensen op de IC had overgewicht en ruim 34% daarvan had ernstig overgewicht.
Een Amerikaans onderzoek bij meer dan 17.000 covidpatiënten toonde aan dat 77 procent van hen met overgewicht (een BMI van 25 of meer) of obesitas kampte. Uit een studie in het Franse Rijsel bleek dat patiënten met een BMI van meer dan 35
zeven keer meer risico liepen op intensieve beademing.
Begin maart becijferde de World Obesity Federation (WOF) dat wereldwijd negen op de tien coronadoden te betreuren vallen in landen met veel obesitas. De sterftegraad ligt meer dan tien keer hoger in landen waar de helft van de bevolking of meer overgewicht heeft.
De WOF besluit samen met de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) dat zwaarlijvigheid na leeftijd de belangrijkste voorspeller is voor een zwaar en mogelijk fataal geval van corona.
Dat komt omdat Obesitas een chronische inflammatoire aandoening is en je immuunsysteem beïnvloed.
Overgewicht en obesitas bleek een serieus gezondheidsprobleem, ook in Nederland, dat hebben we wel gemerkt tijdens de huidige pandemie.

Obesitas is een uitermate complex probleem en kan vele oorzaken hebben.
Als je de cijfers erbij haalt heeft ongeveer de helft van de volwassen Nederlanders matig of ernstig overgewicht (obesitas). Bijna 15% heeft van de volwassenen heeft ernstig overgewicht (obesitas). Deze aantallen zijn sinds de jaren 90 alleen maar gestegen.
Ook bij (jonge) kinderen nemen de cijfers van overgewicht en obesitas in snel tempo toe. Zelfs bij peuters en kleuters neemt het hard toe!

Er moet dus dringend iets aan gedaan worden.
Niet alleen aan de behandeling van overgewicht en (extreme) obesitas, maar vooral ook de preventie.
We moeten overgewicht en obesitas preventief voorkomen. Te beginnen bij (jonge) kinderen.
Maar hoe?

- Moet reclame op ongezonde producten verboden worden? En geen ongezonde producten meer in de aanbieding bij supermarkten?
- Moet er een waarschuwing komen op ongezonde producten zoals op oa tabaksproducten?
- Moeten ongezonde producten duurder worden (een soort vettax) en gezonde producten goedkoper?
- Moet ongezond eten meer geband worden op plaatsen zoals pretparken en dierentuinen? En ze verplichten meer gezonde alternatieven aan te bieden?
- Moeten scholen meer en beter inzetten op gezonde voeding en gezonde voedingsleer?
- Moet ongezond eten en bv een drankautomaat ect. verboden worden op scholen?
- Moeten speeltjes in bv een Happy Meal van McDonalds verboden worden?
- Moet de omgeving gezonder worden, en hoe? Meer gezondere alternatieven aangeboden worden?
- Moeten er reclamespotjes komen over gezonde voeding en beweging en de gevaren van overgewicht/obesitas?

Kortom: Hoe zet de regering in en wat moet de regering doen om deze obesitaspandemie aan te pakken?
Hoe pakken we dit preventief goed aan met de ziekenhuizen en gezondheidsmedewerkers?

Onze maatschappij en leefomgeving moet veranderen en gezonder worden. Maar hoe pakken we dit allemaal aan?
Hoe denk jij dat we dit moeten aanpakken en wat de regering moet doen, en wat vind je van bovengenoemde punten?
Want dat er iets aan gedaan moet worden is wel echt duidelijk. De coronacrisis heeft in elk geval aangetoond dat overheden een doortastend beleid kunnen voeren om de gezondheid van hun burgers te beschermen. Het wordt tijd dat ze dat ook voor die andere epidemie doen.
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 18-07-2021 10:45
1.83% gewijzigd
ChicaHolandesa schreef:
18-07-2021 10:58
Sinds wanneer staat een dagje uit gelijk aan ongezond eten?
Daar begint het probleem hè, ongezond eten koppelen aan een gezellig dagje uit, dus aan een bepaalde stemming. Dat is dan wat kinderen leren.

:yes:
Alle reacties Link kopieren
Stress is pas erg.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Apatura schreef:
18-07-2021 10:53
Wat dacht je van een doorverwijzing naar een psycholoog en combi met een dietist voor mensen met een onverklaarbaar te hoog bmi?
En verplicht voor ouders waarvan het hele gezin een onverklaarbaar hoog bmi heeft.

Een heel goed idee!
Dit heet gecombineerde leefstijlinterventie en bestaat al, maar moet veel meer gepromoot en vergoed worden!
De gecombineerde leefstijlinterventie bestaat uit drie componenten: advisering over en begeleiding bij dieet, beweging en gedragsverandering.
In samenwerking met een arts, psycholoog, diëtist en een fysiotherapeut.
Dit werkt, maar er wordt nog veel te weinig gebruik van gemaakt helaas...
Alle reacties Link kopieren
in mijn ogen is (morbide) obesitas net zoals anorexia een eetstoornis.
Iemand dan dwingen te gaan eten of juist een afvalprogramma te volgen heeft dan dus geen zin. (je ziet ook bij die tvprogramma's waarin mensen in 1 jaar zoveel kilo moeten afvallen, als een soort race, dat 9 van de 10 personen zodra het afgelopen is weer aankomen)
Dus psychische zorg + diëtist. De meeste mensen weten wel hoe het moet, maar het doen is een 2e. Het volhouden levenslang een 3e.
Alle reacties Link kopieren
Als er meer manieren waren om gratis te sporten zou dat ook weleens kunnen helpen. Verder inderdaad betaalbaar gezond eten.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
18-07-2021 11:03
Een heel goed idee!
Dit heet gecombineerde leefstijlinterventie en bestaat al, maar moet veel meer gepromoot en vergoed worden!
De gecombineerde leefstijlinterventie bestaat uit drie componenten: advisering over en begeleiding bij dieet, beweging en gedragsverandering.
In samenwerking met een arts, psycholoog, diëtist en een fysiotherapeut.
Dit werkt, maar er wordt nog veel te weinig gebruik van gemaakt helaas...
En je leest voor het gemak even over het woordje ‘verplicht’ heen? Of vind je dat ook een goed idee?
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
18-07-2021 10:52
En dat kan best.
Maar als je in pretparken of dierentuinen overal maar ijs en chips en fastfood krijgt aangeboden en moet zoeken naar gezonde voeding en maaltijden is er wel een probleem en moeten ze dat aanpakken!
Ik was een tijdje terug in een dierentuin en patat en hamburgers kon ik bijna overal krijgen en met ijsjes werden we doodgegooid zowat.
Maar het was hard zoeken naar gezonde alternatieven. Dat is niet normaal en dat moet aangepakt worden vind ik!

En jij denkt dat juist die dagjes uit het obesitasprobleem in stand houdt? Hoe vaak per jaar ga je naar de dierentuin?
Later is nu
Griebus67 schreef:
18-07-2021 11:07
En je leest voor het gemak even over het woordje ‘verplicht’ heen? Of vind je dat ook een goed idee?

Als er een gezin is waar beide ouders en de kinderen allemaal een (veel) te hoge BMI hebben is er een zeer urgent gezondheidsprobleem en kan dit verplichten misschien wel een goed idee zijn.
Alle reacties Link kopieren
En van die popie-jopie werkgevers acties word ik naar. Dat zou ik graag anders zien.
Ik ga naar fitness o.a. om niet geblesseerd te raken door zwaar lichamelijk werk. Dit kost me een flinke duit per maand maar dat heb ik er voor over.
Maar ik kan daar niet mn 'duurzaam inzetbaarheids budget' van mn werkgever voor gebruiken. Ik kan er wel een fotografiecursus of cursus spaans voor volgen :facepalm:

En leidinggevenden hierin een voorbeeldfunctie geven lijkt me ook geen overbodige luxe.
Been there, done that, got the T-shirt.
Dreamer schreef:
18-07-2021 11:10
En jij denkt dat juist die dagjes uit het obesitasprobleem in stand houdt? Hoe vaak per jaar ga je naar de dierentuin?

Zeg ik dat? :roll:

Het gaat erom hoe de maatschappij is ingericht en dat ongezond eten overal meer voor het grijpen ligt.
Alle reacties Link kopieren
Honingdropje2 schreef:
18-07-2021 10:58
Dat is het andere uiterste, maar het is toch raar dat je het er helemaal niet kan kopen? Het zou toch fijn zijn als je daar een keuze in had.

Sja, misschien was ik laatst in een hele progressieve dierentuin hoor, maar ik kon uitstekend gezonde dingen vinden. Nou eet ik vooral vegetarisch, misschien dat dat scheelt.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
VGM1980 schreef:
18-07-2021 11:04
in mijn ogen is (morbide) obesitas net zoals anorexia een eetstoornis.
Iemand dan dwingen te gaan eten of juist een afvalprogramma te volgen heeft dan dus geen zin. (je ziet ook bij die tvprogramma's waarin mensen in 1 jaar zoveel kilo moeten afvallen, als een soort race, dat 9 van de 10 personen zodra het afgelopen is weer aankomen)
Dus psychische zorg + diëtist. De meeste mensen weten wel hoe het moet, maar het doen is een 2e. Het volhouden levenslang een 3e.
Maar er zijn genoeg mensen die juist te weinig eten. En daardoor te zwaar zijn. Of medicijnen slikken of nog 1001 andere redenen waarom dat niet zou werken. Misschien moeten we eens af van het stigma dat mensen met obesitas zich volvreten.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt ook vaak aan de opvoeding. Sommige kinderen krijgen alleen maar ongezond eten van hun ouders omdat zij het makkelijk vinden. Die kinderen krijgen al voorlichting op school maar die ouders niet. Daar moet wat aan gedaan worden.

Wanneer wij naar een pretpark of dierentuin gaan nemen we zelf eten en drinken mee. Af en toe kopen we een ijsje. Je hoeft daar niet te eten. Maar ik ben het er wel mee eens dat ze ook gezonden dingen moeten aanbieden zodat je keus hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat mensen nog altijd beschikking hebben over hun eigen lichaam en hoe ze er mee om gaan. Dat ze 'te duur worden voor de mensen die zich zogenaamd wel aan de regeltjes houden' vind ik eigenlijk een glijdende schaal.

En om al die verantwoordelijkheden bij school te leggen, mwah, school is voor onderwijs.

Kinderen stimuleren meer te sporten vind ik eigenlijk het enige goede idee.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Mapex schreef:
18-07-2021 11:05
Als er meer manieren waren om gratis te sporten zou dat ook weleens kunnen helpen. Verder inderdaad betaalbaar gezond eten.
Ik lees net dit op at5.nl:
https://www.at5.nl/artikelen/210075/mee ... brandtpark :)

Even de titel erbij: Meer apparaten om spierballen te kweken in het Rembrandtpark
tonkje wijzigde dit bericht op 18-07-2021 11:16
Reden: titel artikel toegevoegd
11.35% gewijzigd
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
18-07-2021 11:07
En je leest voor het gemak even over het woordje ‘verplicht’ heen? Of vind je dat ook een goed idee?
Ik vind dat daar bij volwassenen door huisarts en werkgever best wel een bepaald beroep gedaan mag worden op gezond verstand.

Bij ouders waarvan de kinderen in basisschoolleeftijd ook overgewicht hebben vind ik het grenzen aan emotionele en fysieke verwaarlozing, dus ja dan verplicht.
Been there, done that, got the T-shirt.
Dreamer schreef:
18-07-2021 11:12
Sja, misschien was ik laatst in een hele progressieve dierentuin hoor, maar ik kon uitstekend gezonde dingen vinden. Nou eet ik vooral vegetarisch, misschien dat dat scheelt.

Voor warm eten hadden we niet veel keuze dan alleen fastfood. Frieten en snacks en hamburgers. En ja, ze hadden inderdaad wel vega-snacks.
Uiteindelijk heb ik soep en een salade gegeten, dat was er wel, maar goed.
Na sluitingstijd zijn we maar ergens anders gaan eten in een restaurant.

We eten heus wel eens ongezond, maar dat hoef je niet te koppelen aan een gezellig dagje uit zoals al eerder werd genoemd.
LAgirl82 schreef:
18-07-2021 11:11
Als er een gezin is waar beide ouders en de kinderen allemaal een (veel) te hoge BMI hebben is er een zeer urgent gezondheidsprobleem en kan dit verplichten misschien wel een goed idee zijn.

We leven in een vrij land hè, je kunt mensen niet dwingen om gezond te leven. Dat mogen ze echt helemaal zelf bepalen.

Je zou hooguit kunnen ingrijpen als de minderjarige kinderen erg ongezond zijn, maar of het daar nou een gezellige maatschappij van wordt...?
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
18-07-2021 11:14
Ik vind dat daar bij volwassenen door huisarts en werkgever best wel een bepaald beroep gedaan mag worden op gezond verstand.

Bij ouders waarvan de kinderen in basisschoolleeftijd ook overgewicht hebben vind ik het grenzen aan emotionele en fysieke verwaarlozing, dus ja dan verplicht.
O, nu moet het niet alleen verplicht worden maar moet de werkgever zijn werknemer ook nog onder druk zetten om af te vallen?

Heb je enig idee hoe eng en totalitair jouw ideeën hierover zijn?
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
18-07-2021 11:03
Een heel goed idee!
Dit heet gecombineerde leefstijlinterventie en bestaat al, maar moet veel meer gepromoot en vergoed worden!
De gecombineerde leefstijlinterventie bestaat uit drie componenten: advisering over en begeleiding bij dieet, beweging en gedragsverandering.
In samenwerking met een arts, psycholoog, diëtist en een fysiotherapeut.
Dit werkt, maar er wordt nog veel te weinig gebruik van gemaakt helaas...

Omdat dat alleen werkt op vrijwillige basis.

Ik ben trouwens wel voor gezond eten goedkoper maken en ongezond eten duurder (de 'tax' ) maar ik ben bang dat er toch wel erg makkelijk gedacht wordt over 'we geven een traininkje en iedereen heeft een bezond bmi'

Dat komt waarschijnlijk doordat ik wéét hoe het moet, me hier ook voor 95% aan houdt, maar ik toch maar niet afval. En zo ken ik er meer. En dat is een grote frustratie. Als ik dan al die dingen hier lees, en ja, ik weet ook al welke reacties op deze post komen, dan klinkt het allemaal leuk, maar vooral ook (te) optimistisch.

Verder is voorkomen beter dan genezen, zeker met overgewicht (als het er eenmaal aangezeten heeft, is het moeilijk eraf te houden na afvallen) maar zoals gezegd: juist de 'probleemgevallen' lijken niet ontvankelijk voor de adviezen. Misschien moet er eens beter gekeken worden hoe deze groep bereikt kan worden.
En ook hoe de groep die wél wil, goede voorlichting kan krijgen. Ik heb toen mijn kinderen nog naar school gingen ouders gezien die zó bang waren dat hun kind dik werd, dat het al bijna een eetprobleem aangepraat werd.
Later is nu
Maleficent schreef:
18-07-2021 11:14
En om al die verantwoordelijkheden bij school te leggen, mwah, school is voor onderwijs.

School is voor onderwijs inderdaad. En onderwijs in gezonde voeding en voldoende beweging hoort daar toch ook bij?
Dat lijkt me juist een van de belangrijkste en meest nuttige dingen om te doen qua preventie. Het onderwijzen op scholen.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
18-07-2021 10:52
En dat kan best.
Maar als je in pretparken of dierentuinen overal maar ijs en chips en fastfood krijgt aangeboden en moet zoeken naar gezonde voeding en maaltijden is er wel een probleem en moeten ze dat aanpakken!
Ik was een tijdje terug in een dierentuin en patat en hamburgers kon ik bijna overal krijgen en met ijsjes werden we doodgegooid zowat.
Maar het was hard zoeken naar gezonde alternatieven. Dat is niet normaal en dat moet aangepakt worden vind ik!

Maar wat als er vanuit dierentuin bezoekers geen vraag is naar die gezonde producten?
Alle reacties Link kopieren
Flashy schreef:
18-07-2021 11:13
Maar er zijn genoeg mensen die juist te weinig eten. En daardoor te zwaar zijn. Of medicijnen slikken of nog 1001 andere redenen waarom dat niet zou werken. Misschien moeten we eens af van het stigma dat mensen met obesitas zich volvreten.
Je krijgt echt geen obesitas omdat je te weinig eet. En er zijn inderdaad uitzonderingen, niet iedereen met obesitas propt zich vol, maar dat is maar een hele kleine groep. De meeste mensen zijn toch echt te zwaar doordat ze teveel eten.
Inderdaad 0% BTW op groente en fruit gecombineerd met een suiker/vettax. Vlees moet gewoon kosten wat het kost i.p.v. de gesponsorde lage prijzen die we nu hanteren.

Verder zou ik graag meer speeltuinen zien met daarnaast mogelijkheden om gratis te sporten voor volwassenen, zoals voorbeelden die ik gezien heb uit Japan of China.

Ik zou graag willen zien dat het gunstiger is om gezond te koken dan een ongezonde maaltijd op tafel te zetten.

Verder zou het fijn zijn als de koppeling tussen gezelligheid en ongezond eten/leven wat minder sterk benadrukt zou worden. Dus inderdaad ook in een pretpark of aan het strand makkelijker gezonde alternatieven kunnen vinden.

Oh en als dat taboe op en de stigmatisatie van overgewicht een keer het raam uit kon... Dat zou een heleboel stress schelen wat de gezondheid zeker ten goede komt.
Is het weer tijd voor dit onderwerp?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven