Gezondheid alle pijlers

Hoe pakken we de obesitas-epidemie aan?

18-07-2021 10:44 3052 berichten
De Coronacrisis heeft ook een ding heel duidelijk gemaakt: Obesitas is ook een groot gezondheidsprobleem in Nederland en het Westen.

Tijdens Corona merkte we het duidelijk. ruim 78% van de mensen op de IC had overgewicht en ruim 34% daarvan had ernstig overgewicht.
Een Amerikaans onderzoek bij meer dan 17.000 covidpatiënten toonde aan dat 77 procent van hen met overgewicht (een BMI van 25 of meer) of obesitas kampte. Uit een studie in het Franse Rijsel bleek dat patiënten met een BMI van meer dan 35
zeven keer meer risico liepen op intensieve beademing.
Begin maart becijferde de World Obesity Federation (WOF) dat wereldwijd negen op de tien coronadoden te betreuren vallen in landen met veel obesitas. De sterftegraad ligt meer dan tien keer hoger in landen waar de helft van de bevolking of meer overgewicht heeft.
De WOF besluit samen met de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) dat zwaarlijvigheid na leeftijd de belangrijkste voorspeller is voor een zwaar en mogelijk fataal geval van corona.
Dat komt omdat Obesitas een chronische inflammatoire aandoening is en je immuunsysteem beïnvloed.
Overgewicht en obesitas bleek een serieus gezondheidsprobleem, ook in Nederland, dat hebben we wel gemerkt tijdens de huidige pandemie.

Obesitas is een uitermate complex probleem en kan vele oorzaken hebben.
Als je de cijfers erbij haalt heeft ongeveer de helft van de volwassen Nederlanders matig of ernstig overgewicht (obesitas). Bijna 15% heeft van de volwassenen heeft ernstig overgewicht (obesitas). Deze aantallen zijn sinds de jaren 90 alleen maar gestegen.
Ook bij (jonge) kinderen nemen de cijfers van overgewicht en obesitas in snel tempo toe. Zelfs bij peuters en kleuters neemt het hard toe!

Er moet dus dringend iets aan gedaan worden.
Niet alleen aan de behandeling van overgewicht en (extreme) obesitas, maar vooral ook de preventie.
We moeten overgewicht en obesitas preventief voorkomen. Te beginnen bij (jonge) kinderen.
Maar hoe?

- Moet reclame op ongezonde producten verboden worden? En geen ongezonde producten meer in de aanbieding bij supermarkten?
- Moet er een waarschuwing komen op ongezonde producten zoals op oa tabaksproducten?
- Moeten ongezonde producten duurder worden (een soort vettax) en gezonde producten goedkoper?
- Moet ongezond eten meer geband worden op plaatsen zoals pretparken en dierentuinen? En ze verplichten meer gezonde alternatieven aan te bieden?
- Moeten scholen meer en beter inzetten op gezonde voeding en gezonde voedingsleer?
- Moet ongezond eten en bv een drankautomaat ect. verboden worden op scholen?
- Moeten speeltjes in bv een Happy Meal van McDonalds verboden worden?
- Moet de omgeving gezonder worden, en hoe? Meer gezondere alternatieven aangeboden worden?
- Moeten er reclamespotjes komen over gezonde voeding en beweging en de gevaren van overgewicht/obesitas?

Kortom: Hoe zet de regering in en wat moet de regering doen om deze obesitaspandemie aan te pakken?
Hoe pakken we dit preventief goed aan met de ziekenhuizen en gezondheidsmedewerkers?

Onze maatschappij en leefomgeving moet veranderen en gezonder worden. Maar hoe pakken we dit allemaal aan?
Hoe denk jij dat we dit moeten aanpakken en wat de regering moet doen, en wat vind je van bovengenoemde punten?
Want dat er iets aan gedaan moet worden is wel echt duidelijk. De coronacrisis heeft in elk geval aangetoond dat overheden een doortastend beleid kunnen voeren om de gezondheid van hun burgers te beschermen. Het wordt tijd dat ze dat ook voor die andere epidemie doen.
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 18-07-2021 10:45
1.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
18-07-2021 11:20
:rofl:
Hoe kom je daar nou bij? Je bedoeld toch niet die honger buikjes in Afrika? Die hebben we hier echt niet hoor!

Ieder pondje gaat echt door het mondje.

Er zijn steeds meer mensen die dik zijn als een soort natuurverschijnsel zien waar je niks aan kunt doen. Dat slaat echt nergens op.
In de jaren zeventig was bijna niemand zo dik in Nederland. Toen vraten ze nog niet zoveel en was frisdrank echt een luxeproduct.

Ik zie dat jij het allemaal heel goed weet
Topper
Later is nu
In de UK gaan ze nu een suiker en vettax introduceren om de problemen met overgewicht aan te pakken. Ik denk dat het goed is, net als de zware belasting op tabak en die op alcohol mag ook flink verhoogd worden. Ik ben ook een voorstander van de km-heffing. Dat laatste lijkt er niets mee te maken te hebben maar eigenlijk is het gewoon het principe dat er consequenties aan bepaald gedrag wordt gekoppeld.

De zorg en het milieu gaat de belastingbetaler steeds meer geld kosten en het is niet meer dan redelijk dat we leren dat we gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de welvaart in ons land. Om diezelfde reden is het ook asociaal om je niet te laten vaccineren.

Ik ben een voorstander van het beperken van het aantal snackbars en fast food in winkelstraten en een evenwicht te verplichten in pretparken en geen aanbod meer van rotzooi in openbare gebouwen en bedrijfskantines. Geen snoep meer bij de kassa's en geen reclames op tv meer van ongezond eten en drinken.

Uiteindelijk moet het net zo asociaal worden om op straat friet te eten als het roken van een sigaret. Dit is niet betuttelend en het is al zeker niet normaal dat we overgewicht zielig vinden en mensen verplichten om hun dikke lichaam met "body positivity" te bestrijden. We onderschatten het gevaar van vet en suiker, zelfs als je slank bent zijn vaak de organen al omsloten door vet, zodra je begint uit te dijen weet je dus ook dat je organen al niet meer optimaal functioneren.

Veel mensen denken ook dat hun kinderen nergens last van hebben als ze slank zijn, dat is dus niet waar, ook kinderen waar thuis niet gezond gegeten wordt en te vaak snoep en vet krijgen hebben al vet rond hun organen, ongelooflijk ongezond als je in de groei bent. Tot je 20ste maak je vetcellen aan, hoe meer vetcellen des te meer problemen met overgewicht als ze ouders worden.

Uiteindelijk voeden deze ouders hun kinderen op tot levenslang diëten of dik worden, met alle problemen van dien. Dus de ouders hier die het weer betutteling vinden, elke dag je kinderen suiker/ vet en te veel zout aanbieden is het slechtste wat je kunt doen voor hun toekomst. Gewoon vaker "nee" zeggen en je eten niet uit potjes en zakjes halen en in het weekend alleen chips en cola is pas echt houden van je kinderen. En juist voor die mensen die dat niet snappen, of niet willen snappen, is het veel beter dat er flinke prijskaartjes worden gehangen aan ongezond eten.
K0koro schreef:
18-07-2021 11:26
Vergeet niet dat de huidige situatie óók niet vrij is van beïnvloeding. Dat bestaat namelijk niet. Zie het als de marsen en snickers bij de kassa. Je kunt daar ook fruit neerleggen. Dat is wellicht betuttelend, maar het punt is dat niet kiezen voor fruit, maar voor marsen, óók een beïnvloeding is.
Fruit ligt meestal al gewoon in het karretje als je bij de kassa aankomt. En niks mis met een Mars op z'n tijd!
Alle reacties Link kopieren
Tja TO ik zie overbevolking dan weer als een (heel) groot probleem, maar iets zegt mij dat jij dan weer helemaal niet blij wordt van een overheid die zich gaat bemoeien met de hoeveelheid kinderen die elk gezin krijgt. En die verontwaardiging lijkt me ook terecht. Het klinkt nogal totalitair allemaal (en een tikje elitair?) zoals je het nu opschrijft.
Alle reacties Link kopieren
JobEva schreef:
18-07-2021 11:26
Fijn, die gezondheids politie.....

Van leven ga je dood...... En moet iedereen 85 worden?
Ja moet van TO!
En als je haar of haar elitaire bubbel ‘centjes’ gaat kosten dan HOP, naar een Chinees strafkamp.
Wat denken die dikkerdjes wel niet?!
MissPiglet schreef:
18-07-2021 11:25
Ik weet niet hoe dat tegenwoordig gaat op scholen, maar in mijn tijd was de gymles gekoppeld aan prestatie. Dus als je harder rent, de bal verder kunt gooien of meer doelpunten maakt kreeg je een hoger cijfer. Ik ben niet sportief, maar wel heel prestatiegericht en haalde op gym altijd lage cijfers.

Niemand wilde mij in het team en ik vond gym niks aan want ik kon niet presteren. Ik heb daardoor echt een hekel aan sporten gekregen.

Dus bewegen koppelen aan plezier en niet aan prestatie zou ik een goeie vinden.
Helemaal eens! De piepjestest bijvoorbeeld.. Afstraffing van kinderen o.b.v. hun conditie. Alsof ze daar zélf verantwoordelijk voor zijn.
Hetismogelijk schreef:
18-07-2021 11:22
Naast psychische problemen en onwetendheid zou men ook in kunnen zetten op gemak (via nudging). Mensen maken vaak verkeerde keuzes als ze ergens tekort aan hebben (tekort aan tijd, tekort aan geld, tekort aan rust in hun hoofd). Als gezond eten net zo makkelijk en snel bereikbaar is als ongezond eten, is dat misschien ook een steuntje in de rug.

Maar dat is het lastige: voor gezond eten moet je wat moeite doen. Want anders is het van die bewerkte troep en is het al snel minder gezond.
Alle reacties Link kopieren
Wie zijn "we"? De dunne mensen die dan beter zouden weten hoe dun te worden en blijven?

Er is al genoeg research naar gedaan, de dikke mensen blijven dik, de dunne mensen blijven dun, BMI is een prehistorisch meetinstrument....
Dreamer schreef:
18-07-2021 11:21
En dat

Ik ben geen luie chipsetende bankhanger.

Nouja, nu wel bankhangen, want wandelblessure :roll: Maar ipv chips eet ik schijfjes komkommer en wortels enzo. En dat vind ik ook echt lekker, dus verwen ik mezelf daarmee.

Klopt. We moeten inderdaad van het stigma af dat mensen met overgewicht of (morbide) obesitas luie mensen zijn die zich alleen maar volproppen met ongezond voedsel.
Obesitas is zeer complex en is een chronische ziekte die meerdere oorzaken heeft en soms ook een combinatie van oorzaken.
Het is echt niet zo simpel als "ieder pondje gaat door het mondje" en "gewoon minder eten en meer bewegen".

Ik heb net het boek 'Vet belangrijk' gelezen van Mariette Boon en Liesbeth van Rossum
Een heel goed boek dat ook laat zien hoe complex dit probleem is.
Dr. Mariette Boon is internist en doet onderzoek naar oa bruin vet en prof. dr. Liesbeth van Rossum is internist-endocrinoloog en is internationeel expert op het gebied van obesitas en stresshormonen (wat ook obesitas kan veroorzaken).
Dit boek is echt een aanrader! :thumbsup:
https://www.bol.com/nl/nl/p/vet-belangr ... R0QAvD_BwE
In het micro: wat moet je doen als twee obese vrienden hun kind langzaam obees aan het kweken zijn? Kind lust geen gezonde dingen en loopt standaard met zakje chips in de hand. Ik vind het echt heel zielig om dit te zien gebeuren, zeker nu het kind vaak niet meedoet aan balspelletjes met andere kinderen (oa de onze) omdat hij ‘dat niet bij kan houden’. Ouders hebben zich uit angst anderhalf jaar opgesloten voor Corona, maar niks veranderd aan hun leefstijl. Ik kan het bijna niet aanzien, maar weet niet hoe je als vriend hier iets in kunt betekenen zonder mensen te kwetsen of te beledigen.
anoniem_650827d66d33b wijzigde dit bericht op 18-07-2021 11:38
0.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat boek raad ik inderdaad ook iedereen aan!

Ik had overigens vroeger een broodmager kind en een kind dat neigde naar overgewicht. Allebei aten ze ongeveer hetzelfde. Ik denk dat mensen genen nogal eens teveel als 'niet belangrijk' beschouwen. Mijn man is als kind nooit mager geweest, maar er was bij hem thuis geen auto, hij voetbalde altijd in z'n vrije tijd en geld voor allerlei 'lekkers' was er ook niet. Dat was bovendien de tijd vóórdat er de hele dag wat op tv was.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Myra22 schreef:
18-07-2021 11:37
In het micro: wat moet je doen als twee obese vrienden hun kind langzaam obees aan het kweken zijn? Kind lust geen gezonde dingen en loopt standaard met zakje chips in de hand. Ik vind het echt heel zielig om dit te zien gebeuren, zeker nu het kind vaak niet meedoet aan balspelletjes met andere kinderen (oa de onze) omdat hij ‘dat niet bij kan houden’. Ouders hebben zich uit angst anderhalf jaar opgesloten voor Corona, maar niks veranderd aan hun leefstijl. Ik kan het bijna niet aanzien, maar weet niet hoe je als vriend hier iets in kunt betekenen zonder mensen te kwetsen of te beledigen.
Dat lijkt me heel lastig.
Later is nu
EsterInside schreef:
18-07-2021 11:29
Ja moet van TO!
En als je haar of haar elitaire bubbel ‘centjes’ gaat kosten dan HOP, naar een Chinees strafkamp.
Wat denken die dikkerdjes wel niet?!

:roll:
Alle reacties Link kopieren
De wereld is al overbevolkt, het is een slecht idee om iedereen gezonder en nog langer te laten leven.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
LAgirl82 schreef:
18-07-2021 11:33
Klopt. We moeten inderdaad van het stigma af dat mensen met overgewicht of (morbide) obesitas luie mensen zijn die zich alleen maar volproppen met ongezond voedsel.
Obesitas is zeer complex en is een chronische ziekte die meerdere oorzaken heeft en soms ook een combinatie van oorzaken.
Het is echt niet zo simpel als "ieder pondje gaat door het mondje" en "gewoon minder eten en meer bewegen".

Ik heb net het boek 'Vet belangrijk' gelezen van Mariette Boon en Liesbeth van Rossum
Een heel goed boek dat ook laat zien hoe complex dit probleem is.
Dr. Mariette Boon is internist en doet onderzoek naar oa bruin vet en prof. dr. Liesbeth van Rossum is internist-endocrinoloog en is internationeel expert op het gebied van obesitas en stresshormonen (wat ook obesitas kan veroorzaken).
Dit boek is echt een aanrader! :thumbsup:
https://www.bol.com/nl/nl/p/vet-belangr ... R0QAvD_BwE
Heel goed boek inderdaad! Echt verdiepend maar toch te begrijpen voor de leek.
Jaahoor schreef:
18-07-2021 10:56
Gezonde voeding moet goedkoper worden en ongezonde voeding duurder. Het is toch van de zotte dat er gezinnen zijn die geen geld hebben om dagelijks een gezonde maaltijd op tafel te zetten omdat vers eten te duur is.

Scholen moeten voedingsleer implementeren in het lesaanbod. Maak kinderen bewust van wat teveel suiker en vet in het lichaam doet, naast dat je er dik van wordt. Ik wist dat niet als kind.

Ik lees hierboven een reactie 'niet betuttelen', maar ik ben het er niet mee eens dat dit onder betutteling valt. Kinderen leren hoe je je lijf gezond houdt en gezonde voeding goedkoper maken is geen betutteling.

Een dan gaan die kinderen elkaar allemaal beoordelen op wat er in de trommels zit.

Ouders moeten kinderen gewoon goede dingen geven zonder dat te benoemen, dan kunnen kinderen vanzelf goede keuzes maken.

Zodra je als kind gaat denken in goed en slecht sta je aan de vooravond van een eetprobleem
Blijkbaar wil je mensen met obesitas wat een chronische ziekte is hard gaan straffen.
Alle reacties Link kopieren
Led-lampje schreef:
18-07-2021 11:41
Blijkbaar wil je mensen met obesitas wat een chronische ziekte is hard gaan straffen.
Nee ik wil dat ze open (gaan) staan voor behandeling.

Eerst maar eens beginnen bij een psycholoog dus....
Been there, done that, got the T-shirt.
EsterInside schreef:
18-07-2021 11:29
Ja moet van TO!
En als je haar of haar elitaire bubbel ‘centjes’ gaat kosten dan HOP, naar een Chinees strafkamp.
Wat denken die dikkerdjes wel niet?!
Misschien heeft TO wel meer het beste voor met dikke mensen dan jij. We hebben hier "Lijf en Lijn" en dat staat bol van mensen die willen afvallen en wat is het grootste probleem, de verleidingen die ze overal tegenkomen. Ik snap dat wel, gemak, vrolijke kleurtjes, het aanbod is overweldigend, op ieder hoek van een straat zit wel een snackbar, in supermarkten hebben we paden vol soorten chips en snacks en potjes en blikken, alles om multinationals rijker te maken over de ruggen van onze gezondheid en de consequenties daarvan, daar mag de Staat/belastingbetaler voor opdraaien.

Als je een gezondheidsprobleem wil aanpakken doe je het net als bij rokers. Tabak mag je niet eens meer zien in winkels, je mag ook bijna nergens meer roken en zelfs rookruimtes zijn nu overal afgeschaft en door de zware belasting is het ook bijna niet meer te betalen. Overgewicht en obesitas leidt tot allerlei soorten kanker en hart en vaatziekten, de kosten lopen op en worden onbetaalbaar. Rokers compenseren het ergens nog door de zware belasting op een pakje, mensen met overgewicht of obesitas niet.
Dreamer schreef:
18-07-2021 11:38
Dat boek raad ik inderdaad ook iedereen aan!

Ik had overigens vroeger een broodmager kind en een kind dat neigde naar overgewicht. Allebei aten ze ongeveer hetzelfde. Ik denk dat mensen genen nogal eens teveel als 'niet belangrijk' beschouwen. Mijn man is als kind nooit mager geweest, maar er was bij hem thuis geen auto, hij voetbalde altijd in z'n vrije tijd en geld voor allerlei 'lekkers' was er ook niet. Dat was bovendien de tijd vóórdat er de hele dag wat op tv was.

Ja precies. Het probleem is veel complexer dan we denken. Er zijn ook vele oorzaken.
Ik ben mij er dus erg bewust van dat het heus niet alleen teveel en te vet eten is.

Maar goed, sommige mensen hier denken maar dat ik mensen met overgewicht wil pesten of me beter voel of zo.
Dat is totaal niet waar! Maar de ogen sluiten kunnen we ook niet. Heeft niks te maken met mensen een slecht gevoel geven.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
18-07-2021 11:20
:rofl:
Hoe kom je daar nou bij?

Ieder pondje gaat echt door het mondje.

Wat is daar grappig aan?
CleopatraVII schreef:
18-07-2021 11:39
De wereld is al overbevolkt, het is een slecht idee om iedereen gezonder en nog langer te laten leven.
:HA:
Led-lampje schreef:
18-07-2021 11:41
Blijkbaar wil je mensen met obesitas wat een chronische ziekte is hard gaan straffen.

Stop toch eens met trollen en LEES wat ik schrijf!! :roll:
Alle reacties Link kopieren
K0koro schreef:
18-07-2021 11:29
Helemaal eens! De piepjestest bijvoorbeeld.. Afstraffing van kinderen o.b.v. hun conditie. Alsof ze daar zélf verantwoordelijk voor zijn.
Gym is allang veel meer dan dan de piepjestest. Is het nooit geweest trouwens.
Daarnaast bij wiskunde wordt je ook afgestraft op of je iets met een bepaald onderdeel kan of niet. Dan maakt het geen klap uit of je het leuk vindt of je je beste ervoor hebt gedaan. En dan juist een vak waar het juist heel veel om inzet en sportiviteit (en dat is nou net níet of je goed kunt rennen of niet) gaat, krijgt altijd de wind van voren.

Bovendien is je conditie in de meeste gevallen best zelf op te bouwen.
LAgirl82 schreef:
18-07-2021 10:52
En dat kan best.
Maar als je in pretparken of dierentuinen overal maar ijs en chips en fastfood krijgt aangeboden en moet zoeken naar gezonde voeding en maaltijden is er wel een probleem en moeten ze dat aanpakken!
Ik was een tijdje terug in een dierentuin en patat en hamburgers kon ik bijna overal krijgen en met ijsjes werden we doodgegooid zowat.
Maar het was hard zoeken naar gezonde alternatieven. Dat is niet normaal en dat moet aangepakt worden vind ik!
Er is een prima alternatief: namelijk zelf meenemen.

Daarnaast is een keer zondigen niet ongezond.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven