Gezondheid alle pijlers

Hoe pakken we de obesitas-epidemie aan?

18-07-2021 10:44 3052 berichten
De Coronacrisis heeft ook een ding heel duidelijk gemaakt: Obesitas is ook een groot gezondheidsprobleem in Nederland en het Westen.

Tijdens Corona merkte we het duidelijk. ruim 78% van de mensen op de IC had overgewicht en ruim 34% daarvan had ernstig overgewicht.
Een Amerikaans onderzoek bij meer dan 17.000 covidpatiënten toonde aan dat 77 procent van hen met overgewicht (een BMI van 25 of meer) of obesitas kampte. Uit een studie in het Franse Rijsel bleek dat patiënten met een BMI van meer dan 35
zeven keer meer risico liepen op intensieve beademing.
Begin maart becijferde de World Obesity Federation (WOF) dat wereldwijd negen op de tien coronadoden te betreuren vallen in landen met veel obesitas. De sterftegraad ligt meer dan tien keer hoger in landen waar de helft van de bevolking of meer overgewicht heeft.
De WOF besluit samen met de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) dat zwaarlijvigheid na leeftijd de belangrijkste voorspeller is voor een zwaar en mogelijk fataal geval van corona.
Dat komt omdat Obesitas een chronische inflammatoire aandoening is en je immuunsysteem beïnvloed.
Overgewicht en obesitas bleek een serieus gezondheidsprobleem, ook in Nederland, dat hebben we wel gemerkt tijdens de huidige pandemie.

Obesitas is een uitermate complex probleem en kan vele oorzaken hebben.
Als je de cijfers erbij haalt heeft ongeveer de helft van de volwassen Nederlanders matig of ernstig overgewicht (obesitas). Bijna 15% heeft van de volwassenen heeft ernstig overgewicht (obesitas). Deze aantallen zijn sinds de jaren 90 alleen maar gestegen.
Ook bij (jonge) kinderen nemen de cijfers van overgewicht en obesitas in snel tempo toe. Zelfs bij peuters en kleuters neemt het hard toe!

Er moet dus dringend iets aan gedaan worden.
Niet alleen aan de behandeling van overgewicht en (extreme) obesitas, maar vooral ook de preventie.
We moeten overgewicht en obesitas preventief voorkomen. Te beginnen bij (jonge) kinderen.
Maar hoe?

- Moet reclame op ongezonde producten verboden worden? En geen ongezonde producten meer in de aanbieding bij supermarkten?
- Moet er een waarschuwing komen op ongezonde producten zoals op oa tabaksproducten?
- Moeten ongezonde producten duurder worden (een soort vettax) en gezonde producten goedkoper?
- Moet ongezond eten meer geband worden op plaatsen zoals pretparken en dierentuinen? En ze verplichten meer gezonde alternatieven aan te bieden?
- Moeten scholen meer en beter inzetten op gezonde voeding en gezonde voedingsleer?
- Moet ongezond eten en bv een drankautomaat ect. verboden worden op scholen?
- Moeten speeltjes in bv een Happy Meal van McDonalds verboden worden?
- Moet de omgeving gezonder worden, en hoe? Meer gezondere alternatieven aangeboden worden?
- Moeten er reclamespotjes komen over gezonde voeding en beweging en de gevaren van overgewicht/obesitas?

Kortom: Hoe zet de regering in en wat moet de regering doen om deze obesitaspandemie aan te pakken?
Hoe pakken we dit preventief goed aan met de ziekenhuizen en gezondheidsmedewerkers?

Onze maatschappij en leefomgeving moet veranderen en gezonder worden. Maar hoe pakken we dit allemaal aan?
Hoe denk jij dat we dit moeten aanpakken en wat de regering moet doen, en wat vind je van bovengenoemde punten?
Want dat er iets aan gedaan moet worden is wel echt duidelijk. De coronacrisis heeft in elk geval aangetoond dat overheden een doortastend beleid kunnen voeren om de gezondheid van hun burgers te beschermen. Het wordt tijd dat ze dat ook voor die andere epidemie doen.
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 18-07-2021 10:45
1.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
22-07-2021 18:04
Mee eens, sommige potjes en pakjes zullen echt wel niet deugen, maar er zijn er ook die helemaal prima zijn. (En lekkerder & makkelijker dan wat ik zelf maak. :$ )



Dat maakte me super nieuwsgierig natuurlijk. :) Wat gegoogeld: tomaat (70 gram) = 2,1 gram suiker. 1 standaard suikerklontje = 4 gram.
Dus dan zou het een 1/2 klontje per tomaat zijn.
O ja, ik had gekeken bij 100 gram tomaat, ruim 3 gram suiker.
Stel dat je een pond tomaten in je pastasaus doet zit je aan 15 gram suiker.
solomio wijzigde dit bericht op 22-07-2021 18:37
7.26% gewijzigd
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
22-07-2021 18:19
Goh, jij ook al in een opperbeste bui zie ik?
Waar schreef ik iedere avond? En waar ben jij gestopt met lezen? Aangezien er staat "af en toe!"
Man, man.. zijn de suikerspiegels aan de lage kant hier ofzo?
Mss ligt het wel aan jouw bui?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
22-07-2021 18:36
Mss ligt het wel aan jouw bui?

Hou gewoon op joh. Je zit mij vaker in mijn nek te hijgen en op me te fitten. Negeer me gewoon eens. Zou ik in ieder geval helemaal niet erg vinden. Dankjewel alvast.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
22-07-2021 17:57
Je leest weer eens iets wat ik niet schreef. Sterker nog, ik heb het letterlijk gehad over kleine porties...
Frustrerend lijkt me dat, dat je steeds verkeerd begrepen wordt. :roll:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
22-07-2021 18:41
Hou gewoon op joh. Je zit mij vaker in mijn nek te hijgen en op me te fitten. Negeer me gewoon eens. Zou ik in ieder geval helemaal niet erg vinden. Dankjewel alvast.
Really? Geen argumenten meer?

Ik reageer gewoon op wat je schrijft. Als ik vaker op je zit te vitten zal ik wel vaker vinden dat je onzin schrijft.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
22-07-2021 18:48
Really? Geen argumenten meer?

Ik reageer gewoon op wat je schrijft. Als ik vaker op je zit te vitten zal ik wel vaker vinden dat je onzin schrijft.

Lekker onder de negeerknop met jou, daar hoor je thuis.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
22-07-2021 18:51
Lekker onder de negeerknop met jou, daar hoor je thuis.
:'(
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Pindakaasjes schreef:
22-07-2021 18:25
Je schreef: zelfs geen zakJE.
Tuurlijk wel, je kunt zelfs af en toe patat met een klodder mayonaise eten terwijl je aan het afvallen bent.
Maar dat vind jij dus ook lees ik hier dus ik geloof dat ik het effe niet meer volg nu..
Ik zei dat de meeste mensen die aan het afvallen zijn niét iedere avond een zak chips eten. Inderdaad, zélfs niet iedere avond een klein zakje.

Wat is daar eigenlijk niet aan te volgen?
anoniem_309825 wijzigde dit bericht op 22-07-2021 19:18
0.40% gewijzigd
Solomio schreef:
22-07-2021 18:36
Mss ligt het wel aan jouw bui?
Daar dacht ik ook al aan. Niks mis met mijn bui in ieder geval!
Solomio schreef:
22-07-2021 18:48
Really? Geen argumenten meer?

Ik reageer gewoon op wat je schrijft. Als ik vaker op je zit te vitten zal ik wel vaker vinden dat je onzin schrijft.
Eens!
Wow, ik was even nieuwsgierig naar dit topic, maar wat een gezeik de laatste paar pagina's hier! Boel opgekropte frustraties zo te lezen. Misschien een tip om af en toe eens wat anders te doen dan forummen.. ;-D
anoniem_63b803c326420 wijzigde dit bericht op 22-07-2021 19:25
Reden: Oke vooruit, ik zal geen namen noemen
2.51% gewijzigd
LoiseauVélo schreef:
22-07-2021 19:22
Wow, ik was even nieuwsgierig naar dit topic, maar wat een gezeik de laatste paar pagina's hier! Boel opgekropte frustraties bij Solomio zo te lezen. Misschien een tip om af en toe eens wat anders te doen dan forummen.. ;-D
Welnee. Ze heeft gewoon net iets meer verstand van zaken dan anderen hier. En dat frustreert inderdaad weer sommigen. De "weg met de pakjes en zakjes" fans hebben het wat moeilijk met harde feiten.
Alle reacties Link kopieren
Lacuba schreef:
22-07-2021 19:26
Welnee. Ze heeft gewoon net iets meer verstand van zaken dan anderen hier. En dat frustreert inderdaad weer sommigen. De "weg met de pakjes en zakjes" fans hebben het wat moeilijk met harde feiten.
Leuk dat jij even gequoot hebt. :biggrin:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
22-07-2021 20:04
Leuk dat jij even gequoot hebt. :biggrin:
:-D
Alle reacties Link kopieren
LoiseauVélo schreef:
22-07-2021 19:22
Wow, ik was even nieuwsgierig naar dit topic, maar wat een gezeik de laatste paar pagina's hier! Boel opgekropte frustraties zo te lezen. Misschien een tip om af en toe eens wat anders te doen dan forummen.. ;-D
De toon is nogal venijnig geworden in de laatste reacties, vind ik. :(

Jammer, want nergens voor nodig toch?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
22-07-2021 18:34
O ja, ik had gekeken bij 100 gram tomaat, ruim 3 gram suiker.
Stel dat je een pond tomaten in je pastasaus doet zit je aan 15 gram suiker.
Valt nog reuze mee, maar 3 gram op 100 gram tomaat.

In een gemiddelde banaan (130 gram) zit 20 gram suiker. Ik denk dat ik daarom bananen zo lekker vind. ;-D
En ik eet ze het liefst flink rijp, misschien dat er dan nog meer suiker inzit?

En niet hetzelfde als pastasaus, maar wel tomaatgebaseerd: ketchup. Ik had laatst een keer andere gekocht dan ik meestal doe & die vond ik me toch een potje lekker! Bleek er 2x zoveel suiker in te zitten vergeleken met die ik meestal koop.
Ik heb ook een keer ketchup gekocht waarop met koeienletters stond "50% minder suiker!". Ja, en 100% minder lekker...
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
22-07-2021 20:43
Valt nog reuze mee, maar 3 gram op 100 gram tomaat.

In een gemiddelde banaan (130 gram) zit 20 gram suiker. Ik denk dat ik daarom bananen zo lekker vind. ;-D
En ik eet ze het liefst flink rijp, misschien dat er dan nog meer suiker inzit?

En niet hetzelfde als pastasaus, maar wel tomaatgebaseerd: ketchup. Ik had laatst een keer andere gekocht dan ik meestal doe & die vond ik me toch een potje lekker! Bleek er 2x zoveel suiker in te zitten vergeleken met die ik meestal koop.
Ik heb ook een keer ketchup gekocht waarop met koeienletters stond "50% minder suiker!". Ja, en 100% minder lekker...
Even opgezocht:
Als het gaat om suiker is een rijpe banaan zeker een stukje ongezonder dan een jonge, net gele banaan. Dit komt doordat rijpere bananen van zichzelf behoorlijk wat meer suikers bevatten dan jonge bananen. Maar aan de andere kant, hoe langer u een banaan laat liggen, hoe bruiner en zoeter deze wordt. Dat komt doordat enzymen het zetmeel in de banaan omzetten in fruitsuiker en dat is niet alleen maar slecht. Het voordeel hiervan is dat de banaan nu eenvoudiger is op te nemen voor uw darmen. Daarnaast bevat een rijpere banaan ook meer antioxidanten dan een jonge banaan.

Toch zijn er meer redenen waarom een jonge banaan als gezonder kan worden beschouwd. Zo bevat een net rijpe banaan bijvoorbeeld meer resistent zetmeel. Dit is anders dan normaal zetmeel, want waar normaal zetmeel kan zorgen voor een suikerpiek, doet resistent zetmeel juist het tegenovergestelde. Resistent zetmeel gedraagt zich namelijk niet als suiker, maar als voedingsvezel die nauwelijks kan worden opgenomen door het lichaam en zorgt voor een goede darmwerking. Daarnaast vermindert resistent zetmeel ook nog eens de risico’s op diabetes en hart- en vaatziektes.


Dus zowel een net rijpe als een overrijpe banaan hebben voordelen. Zolang je er maar geen bananenbier/wijn van maakt. :lol:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Pisang Ambon dan maar? :-D
Dat dronk ik vroeger graag, denk niet dat ik het nu nog zou lusten.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
22-07-2021 21:08
Pisang Ambon dan maar? :-D
Dat dronk ik vroeger graag, denk niet dat ik het nu nog zou lusten.
:cheers:
Maar met een alcoholpercentage van 15% denk ik wel dat we voor kleinere glaasjes moeten gaan. :lol:

Eigenlijk vind ik alles met een bananensmaak vies. Behalve een net rijpe banaan. :facepalm:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
22-07-2021 20:43
Valt nog reuze mee, maar 3 gram op 100 gram tomaat.
Het ging ook niet om of dat veel of weinig is, maar om het feit dat de suiker in de pot pastasaus (groten-)deels afkomstig is uit de ingrediënten en dus geen toegevoegde suiker is.
En dat in je eigengemaakte pastasaus dus bijna net zoveel suiker zit.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
22-07-2021 21:12
:cheers:
Maar met een alcoholpercentage van 15% denk ik wel dat we voor kleinere glaasjes moeten gaan. :lol:

Eigenlijk vind ik alles met een bananensmaak vies. Behalve een net rijpe banaan. :facepalm:

Grappig, ik eet ze het liefst als zo nog flink groen en hard zijn.
Mijn man eet ze graag bruin en zacht.
Alle reacties Link kopieren
Mag sla nog wel?
Alle reacties Link kopieren
VGM1980 schreef:
22-07-2021 21:21
Mag sla nog wel?

Nope ;) :-D
Alle reacties Link kopieren
VGM1980 schreef:
22-07-2021 21:21
Mag sla nog wel?
Niks mag.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
VGM1980 schreef:
22-07-2021 21:21
Mag sla nog wel?
Nu moet ik meteen denken aan een stripje van Garfield. Hij mag alleen nog maar sla, want weer eens op dieet, maar garneert 1 blaadje dan met een hele pot Mayo. ;-D
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven