Gezondheid alle pijlers

Wortelkanaalbehandeling, lange wachttijd

14-10-2021 03:09 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag op halfjaarlijke controle geweest bij de tandarts.
Nu blijkt dat ik een wortelkanaalbehandeling nodig heb.
Er zit een ontsteking in het wortelkanaal en daardoor een fistel op mijn tandvlees (holte gevuld met pus).

Nu heeft de tandarts pas half december plaats om dit te verhelpen! Hij zegt dat het geen kwaad kan maar ik vind het een eng idee en een lange wachttijd.
Ik ga morgen sowieso eens bellen

Wat is jullie ervaring met lange wachttijden bij tandarts? Ik ben er niet gerust in.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een raar verhaal, want voor zover ik weet is zo'n ontsteking, met fistel, echt wel een spoedgeval. Bij mij was het in ieder geval wel spoed (ik had wel pijn, dat wel), en verder hoor ik altijd dat bij zo'n ontsteking er wel een beetje haast bij is. Heeft hij je tenminste alvast een antibioticum voorgeschreven?
Alle reacties Link kopieren
Nee ook geen antibiotica, helemaal niks. Inderdaad wat je schrijft, een ontsteking lijkt me toch een spoed geval.
Alle reacties Link kopieren
Dat is toch niet normaal volgens mij. Meestal zo snel mogelijk openmaken en behandelen. Je moet sowieso een paar keer terug. De ontsteking kan verder je hoofd in gaan, kaak of zelfs hersenen. Ik heb 1x gehad dat het te erg ontstoken was om te verdoven, toen kreeg ik nog een kuur van tevoren. Ik zou nog eens bellen anders zit je straks bij de weekenddienst. Niet af laten schepen.
Succes.
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
Alle reacties Link kopieren
Dit is niet normaal. Ik had ook een abces en pijn en dan wordt je toch meteen geholpen. Ik zou naar een andere tandarts gaan. Straks springt die bubbel en verspreid die hele ontsteking door je mond, raken ook de omliggende tanden aangetast. Of de ontsteking gaat richting je kaakbot en gaat woekeren. Het is niet waar, dat geen kwaad kan.

Sterker nog de ontsteking kan ook in je bloed komen en zo verder je hoofd in gaan...je kan zelf wel bedenken wat dan het gevolg is.

Hier vind je meer info: https://dental365.nl/tandabces-alles-wat-u-moet-weten/
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig denken jullie er hetzelfde over. Ik ga straks bellen !
Alle reacties Link kopieren
Hij gaat er vermoedelijk van uit dat het pus vanzelf wordt afgevoerd door die fistel. Dus dat het daardoor iets minder urgent is aangezien de druk er dan af is. Lijkt me ontzettend smerig trouwens; die pus in je mond.

Je kan altijd naar de noodtandarts als je eigen tandarts verzaakt. Die zijn er vaak wel in de gemeente.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Het fistel voert niet af, het fistel voert aan. Er is een ontsteking van binnen die een uitweg heeft gezocht via een kanaal naar buiten. Een onsteking van de tandzenuw kan best spontaan genezen, maar niet meer in dit vergaande stadium. De ontsteking is al niet meer alleen bij de zenuw maar vindt zich een weg naar buiten en omliggend gebied. To kan hier met pech heel ziek van worden en er kan ook een medisch noodgeval ontstaan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Bellen!
Echt doen, enne heb je geen pijn dan? :-o

Ik heb er inmiddels vijf wortelkanaal behandelingen opzitten in drie jaar tijd (elke zwangerschap bracht er gemiddeld eentje... :cry:) en het deed altijd pijn van tevoren, dan wist ik weer genoeg en kon ik gelukkig de volgende dag gelijk terecht!
Alle reacties Link kopieren
Nee geen pijn gek genoeg, al lijk ik nu ik het weet alles te voelen haha.
Heb dus alleen een puist op mn tandvlees en een vieze smaak in de mond.

Fijn dat jij wel zsm terecht kon!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb afgelopen zomer een dubbele wortelkanaal gehad. Ik had geen klachten van mijn kies. Ik moest ook +- 7 maanden wachten, mijn behandeling moest ook uitgevoerd worden door een endodontoloog. Ik heb gecheckt of er spoed bij zat; dat was niet zo. Ik had goed vertrouwen in mijn tandarts dus ik vond dat geen probleem. Als je erge klachten hebt, gewoon eerder melden.
Alle reacties Link kopieren
Geen klachten en een abces is nogal een verschil. Een ontsteking kan ook acuut onstaan, dan is zoiets als eerder melden niet haalbaar.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Raar verhaal. Twee keer een wortelkanaalbehandeling gehad, en echt direct aan de beurt. Ondanks drukte. Scheelt wellicht dat het gillend zeer deed. Maar kan me werkelijk niet voorstellen dat ze een spoedje op een wachtlijst zetten.
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat de tandarts er geen acuut spoedgeval van gemaakt heeft omdat je geen pijn hebt, geen klachten en dit nota bene bij een halfjaarlijkse controle (toevallig?) duidelijk is geworden?
Alle reacties Link kopieren
Die kies is al dood. De behandeling is bedoeld om de kies nog een tijdje te behouden, daarna moet je een kroon of andere oplossing hebben.

Zolang je geen pijn hebt kan het wel even wachten.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Honingbij_ schreef:
14-10-2021 07:03
Ik heb afgelopen zomer een dubbele wortelkanaal gehad. Ik had geen klachten van mijn kies. Ik moest ook +- 7 maanden wachten, mijn behandeling moest ook uitgevoerd worden door een endodontoloog. Ik heb gecheckt of er spoed bij zat; dat was niet zo. Ik had goed vertrouwen in mijn tandarts dus ik vond dat geen probleem. Als je erge klachten hebt, gewoon eerder melden.
Thnx! En jij had geen bultje op je kies?
Mijn man is de kies kwijtgeraakt door te lange wachttijd ( ook zijn eigen schuld hoor)
Alle reacties Link kopieren
Lastig..ik heb op zich altijd veel vertrouwen in het oordeel van mijn tandarts.

Ik heb 1x een wortelkanaalbehandeling gehad; toen ben ik morgens geweest en heeft hij geconstateerd dat dat nodig was. Vervolgens een afspraak gemaakt voor dezelfde middag, omdat hij dat direct nodig vond en daar ook zn agenda voor leeg veegde.

Als hij een volgende keer tegen mij zou zeggen dat het bijv een maand zou kunnen wachten, dan zou ik er zonder meer vanuit gaan dat dat klopt. Gebeurt bijv bij gaatjes ook weleens, dat ie zegt "maak bij de balie even een afspraak voor een controle over een half jaar en dan een half uurtje extra voor dat gaatje."

Maar je zou natuurlijk altijd even kunnen bellen om te overleggen of in ieder geval een toelichting te krijgen waarom het kan wachten, dat stelt je misschien ook gerust.
schorpioentje28 wijzigde dit bericht op 14-10-2021 08:55
0.43% gewijzigd
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Bizar zeg. Ik kwam een keer voor controle en mijn tandarts zag een ontsteking en ik werd meteen geholpen. Zij vond dit een spoedgeval.
Alle reacties Link kopieren
Ik moest ook een keer een maand of 2 wachten. Ik was doorverwezen naar de endodontoloog (wegens moeilijke anatomie van de kies) en die had niet eerder tijd. Ik heb aardig zitten duwen bij die assistente voor een snellere afspraak maar kon echt niet en kon ook geen kwaad volgens haar. Uiteindelijk maar bij neer gelegd en het is helemaal goed gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb iets soortgelijks gehad overigens maar dan zonder fistel. Bij het maken van een reeks foto's merkte de tandarts op dat hij eerst voordat hij de kroon zou plaatsen een zenuwbehandeling moest uitvoeren. Ik was verwonderd omdat ik niets had gevoeld maar hij wees op wat vlekken op de foto en zei dat ik de kans liep dat het bot op zou lossen als hij het kanaal niet leeg zou halen.

En toen kreeg ik een afspraak mee voor over een paar weken waarbij hij eerst de wortelkanaalbehandeling zou doen. Of het waar was weet ik niet. Het lezen van röntgenfoto's beheers ik niet en ik ben behoorlijk wantrouwig tegenover het verdienmodel van tandartsen. Maar anderzijds weet ik ook dat deze behandeling een van de minst populaire is onder tandartsen dus dat pleit er weer vóór. Bovendien had ik geen keus. Zal dus wel zo geweest zijn.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
14-10-2021 06:53
Het fistel voert niet af, het fistel voert aan. Er is een ontsteking van binnen die een uitweg heeft gezocht via een kanaal naar buiten. Een onsteking van de tandzenuw kan best spontaan genezen, maar niet meer in dit vergaande stadium. De ontsteking is al niet meer alleen bij de zenuw maar vindt zich een weg naar buiten en omliggend gebied. To kan hier met pech heel ziek van worden en er kan ook een medisch noodgeval ontstaan.
Wat voert een fistel aan dan?
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Alle reacties Link kopieren
Zo snel mogelijk laten behandelen! Ik ben een kies kwijt door te lang doorlopen met een ontsteking. De ontsteking is bij mij ondanks een (niet goed uitgevoerde??) wortelkanaalbehandeling uiteindelijk blijven woekeren en heeft de wortels weggevreten als het ware. Kwamen we bij toeval achter bij een grote controle ivm lange buitenlandreis. Bij het trekken van de kies bleek dat ook het kaakbot bedekt was met ontstekingen. Tandarts was verbaasd dat ik niet ziek was geworden… Dus laat je niet wegsturen hoor!
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Ik ben met zoiets in het ziekenhuis terecht gekomen, omdat ik een enorm opgezette keel kreeg. Medium care, zuurstof, antibiotica, de hele rataplan.

Maar goed, toen wist ik niet dat dit door een ontstoken kies kwam. De mensen in het ziekenhuis wisten het ook niet, die dachten aan een ontstoken speekselklier.

Dat het door een kies kwam, kwam weken later pas aan het licht toen een bevriende tandarts me aanraadde om langs mijn eigen tandarts te gaan toen ik mijn verhaal deed.

Ik zou er dus zeker nooit meer mee doorlopen, als ik eenmaal wist dat ik een ontsteking had.
Alle reacties Link kopieren
ditbenik88 schreef:
14-10-2021 07:03
Nee geen pijn gek genoeg, al lijk ik nu ik het weet alles te voelen haha.
Heb dus alleen een puist op mn tandvlees en een vieze smaak in de mond.

Fijn dat jij wel zsm terecht kon!
Oh, het is dus al open. Heb ik ook gehad: via bultje komt de pus eruit, het doet geen zeer en je tand is al dood. Het gevaar dat de infectie verder gaat terwijl de pus eruit kan is niet zo groot. Antibiotica enzo zijn vaak niet nodig. In mijn geval dan he? Voordat ik bij tandarts kwam liep ik er ook al maanden mee (eh ja, gevalletje je mondgezondheid verwaarlozen die jaren). Na behandeling zit die kies er 7 jaar later nog gewoon prima overigens.

Als je hetzelfde hebt als ik, dan maakt een paar weken meer of minder niet zo uit. Toch snap ik dat je sneller aan de beurt wil zijn, misschien vragen of ze bellen als er een annulering komt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven