Gezondheid alle pijlers

Pityriasis rosea

29-11-2021 00:56 10 berichten
Dag allen,

Een paar weken terug startte ik een topic omdat ik vermoedelijk een antibiotica uitslag had. Echter is het verloop van mijn uitslag anders gegaan. De diagnose is bijgesteld naar pityriasis rosea: een onschuldige, niet-besmettelijke huidziekte die een paar weken duurt en dan weer verdwijnt.

Zijn er mensen die dit ook hebben gehad? Ik vind het zo frustrerend dat bijvoorbeeld op mijn ene arm de plekjes langzaam verdwijnen, maar dan komt er weer een nieuwe uitbraak van vlekjes op bijvoorbeeld mijn rug. Ik begreep dat de ontwikkeling van nieuwe vlekjes nog wel een aantal weken kan duren. Mega frustrerend. Ik heb wat milde jeuk maar met een eczeem creme is dat opzich goed te doen.

Het heeft best wel invloed op mijn mentale welzijn. Voel me erg onzeker, constant bang wakker te worden met een hoop nieuwe plekken. Ik las al verhalen van mensen bij wie dit een jaar duurde ipv enkele weken. Ervaringsverhalen over het verloop en/of tips zouden super fijn zijn!
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft het.
Pindakaasjes schreef:
29-11-2021 01:55
Mijn dochter heeft het.
Wil je daar wat meer over vertellen?
Alle reacties Link kopieren
Tja, dat ik het vind lijken op heftige eczeem en psoriasis. En dat het erg vervelend voor haar is.
Sommige plekken lijken haast brandwonden.
Pijn doet het niet volgens haar.

Aandoeningen aan de huid zijn altijd vervelend.
Ik heb als kind netelroos gehad, zeer heftig, en kinderen/klasgenoten noemde me 'schurfie'.
Dat is naar..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het een jaar of 8 geleden gehad. Milde jeuk en leek aanvankelijk op eczeem (ben ik mee bekend), of ringworm (maar dat was het dus niet). De eerste (grote/moeder/oorspronkelijke) plek zat in mijn hals, dat vond ik vooral vervelend want het ziet er niet erg appetijtelijk uit.
Na een maand of 3 was ik er helemaal vanaf.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit 15 jaar terug gehad, vreselijk irritant vond ik het. Ik was ook bang dat het lang ging duren omdat er elke keer weer plekjes bijkwamen. En het jeukte gigantisch, sliep er slecht door. Maar de huisarts zei: geef het een week of 6 en dan gaat het wel op z’n retour. En hij had gelijk.
Ik kreeg geloof ik sudocreme tegen de jeuk.
Dat het niet besmettelijk is betwijfel ik wel, want mijn collega had het tegelijkertijd met mij en zij kreeg het 2 weken nadat ze met een vriendin had afgesproken die het ook bleek te hebben. Of het is toeval geweest…
Pindakaasjes schreef:
29-11-2021 02:07
Aandoeningen aan de huid zijn altijd vervelend.
Ik heb als kind netelroos gehad, zeer heftig, en kinderen/klasgenoten noemde me 'schurfie'.
Dat is naar..
Wat erg voor je dat je zo genoemd werd.
Alle reacties Link kopieren
Ik had het een paar jaar terug. De huisarts had geen idee en heeft me antibiotica, hormoonzalf èn antischimmelcrème voorgeschreven, maar dat deed allemaal niets. Een rondje Google later heb ik besloten dat het toch echt exact hierop leek en dat het dus afwachten was.

In totaal heb ik er een week of 4 last van gehad, denk ik? Jeuken dat het deed terwijl er nieuwe kwamen... om gek van te worden, vooral in bed. Ik smeerde dus veel koelzalf. Het zat trouwens bij mij wel redelijk gecentreerd: ik had het alleen op mijn buik, zij en borstkas.
Toen er eenmaal geen nieuwe meer kwamen gingen ze vrij snel achter elkaar weg.
De allereerste vlek jeukte trouwens niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit een aantal jaar terug ook gehad (vermoedelijk). Het zat alleen in mijn hals en ik vond het lijken op luipaard plekken. De huid rondom de plekken was erg wit, dus het zag er heftig uit omdat het contrast met het rood zo groot was. Bij mij jeukte het niet. Volgens mij duurde het een paar weken. Sudocreme maakte dat het een stuk minder zichtbaar was!
Bedankt voor jullie verhalen!

Elke keer komen er idd nieuwe, dieprode plekjes bij. Het enige gekke is dat de uitslag op mijn rug en buik heel anders zijn. Op m’n rug zit echt een ‘rash’ met allemaal kleine stipjes, echt zo’n allergisch beeld. Op m’n buik zijn het scherp begrensde vlekjes in lijnen bij elkaar.

Idd elke keer als er iets nieuws bij komt jeukt het als een malle.. Vreselijk. Ik hoop zo dat het bij mij ook na een maand verdwijnt, de start van dit alles is nu 3 weken geleden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven