Gezondheid alle pijlers

ADD-medicatie en vergoedingen

03-12-2021 23:55 78 berichten
Medicatie-kenners?

Ervaringen zijn ook welkom trouwens. :)
anoniem_407803 wijzigde dit bericht op 14-03-2022 23:56
94.09% gewijzigd
Vraag je psychiater naar de verschillende werkingen en wat bij jou past.
Moiren schreef:
04-12-2021 00:05
Vraag je psychiater naar de verschillende werkingen en wat bij jou past.

Ik heb geen psychiater. Huisarts is er te weinig mee bekend, dus daar kon ik mijn vragen ook niet stellen.
Sherlock schreef:
04-12-2021 00:11
Ik heb geen psychiater. Huisarts is er te weinig mee bekend, dus daar kon ik mijn vragen ook niet stellen.
Dan zorg je dat je een psychiater krijgt ipv een forum de arts uit te laten hangen.
Alle reacties Link kopieren
Wie schrijft dat spul dan voor?
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
En er loopt hier een ADD topic. Steek je licht daar eens op.
óu sont les neiges d'antan

Moiren schreef:
04-12-2021 00:12
Dan zorg je dat je een psychiater krijgt ipv een forum de arts uit te laten hangen.

Nou, het mag wel vriendelijker zeg. Er kunnen toch mensen zijn die hier wat opheldering kunnen geven? Ik vraag niet om een recept.
merano schreef:
04-12-2021 00:14
En er loopt hier een ADD topic. Steek je licht daar eens op.

De zoekfunctie lijkt het niet te doen. Had al wel gezocht laatst.
Sherlock schreef:
04-12-2021 00:16
Nou, het mag wel vriendelijker zeg. Er kunnen toch mensen zijn die hier wat opheldering kunnen geven? Ik vraag niet om een recept.
Wel om medisch advies.
Alle reacties Link kopieren
Hiervoor moet je echt naar een psychiater.
Je kan niet zomaar een pilletje pakken. Je moet ingesteld worden, er wordt gekeken naar welke dosering goed voor jou is.
Ik heb tijdens mijn adhd diagnose 1x methylfenidaad geprobeerd (onder begeleiding van een psychiater), en m'n hoofd was zo enorm rustig. Was zo fijn. Voelde me zo blij en licht en gelukkig en ontspannen.

Snachts wel barstende koppijn, was er echt zo enorm naar van toen het uitgewerkt was..

Heb het daarom toen niet doorgezet. Ook omdat ik las dat methylfenidaad niet aan wordt geraden bij volwassenen ondanks dat het nog veelvuldig wordt voorgeschreven.
Maar twijfel de laatste tijd wel, omdat ik afgelopen jaar zo slecht functioneer..

Instellen van medicatie kan wel een paar maanden duren.

Het is dus niet even een pilletje achterover, het is geen paracetamol.

En ook niks voor een huisarts. Ja, hij moet jouw verwijzing regelen..


Mbt vergoeding : je eigen risico meetellen is alleen eerlijk als je voor de rest geen zorg af neemt. Ik ben m'n eigen risico ieder jaar kwijt aan vanalles, dus voor mij zou dat niet meetellen in de kosten voor medicatie.
obvious wijzigde dit bericht op 04-12-2021 00:22
16.24% gewijzigd
merano schreef:
04-12-2021 00:13
Wie schrijft dat spul dan voor?

Psychiaters. Maar daarvoor is een heel lange wachtlijst en ik wil me vooral eerst wat oriënteren en informeren. Mogelijk dat ik of van verzekeraar verander hiervoor.
Alle reacties Link kopieren
gezondheid/het-add-topic/list_messages/473490

Kostte me precies drie seconden. ;-)
óu sont les neiges d'antan

Moiren schreef:
04-12-2021 00:18
Wel om medisch advies.

Nee hoor, ik vraag niet om advies. Ik vraag wat er zoal bestaat en wat de werking is. En eventueel ervaringen. Dat is heel wat anders.
Sherlock schreef:
04-12-2021 00:20
Nee hoor, ik vraag niet om advies. Ik vraag wat er zoal bestaat en wat de werking is. En eventueel ervaringen. Dat is heel wat anders.
Omdat je geen psychiater hebt en je huisarts er te weinig van weet.

Zoek een zelfstandig psychiater. Minder wachtlijst dan de ggz.
merano schreef:
04-12-2021 00:19
gezondheid/het-add-topic/list_messages/473490

Kostte me precies drie seconden. ;-)

Vertel me dan maar eens hoe je dát voor elkaar krijgt. Heb al heel vaak van alles proberen te zoeken hier, maar kreeg noot hits. Over welk onderwerp dan ook. Zelfs niet als ik van een onderwerp het bestaan al wist.
Alle reacties Link kopieren
Je zult toch een recept voor een passend middel via een psychiater of de club die je diagnose stelt (Als het recent is)
Het is vaak een zoektocht naar wat voor jou, nu, de juiste is.

Er zijn idd een aantal middelen die niet vergoed worden door de meeste verzekeraars en dat is jammer maar voir een aantal waaronder oa Tentin en Elvanse is er een aparte terugbetalingsregeling.

PsyQ heeft ieder jaar een prima overzicht van de diverse vergoedingen , die brief zetten ze ook online.
Obvious schreef:
04-12-2021 00:18
Hiervoor moet je echt naar een psychiater.
Je kan niet zomaar een pilletje pakken. Je moet ingesteld worden, er wordt gekeken naar welke dosering goed voor jou is.
Ik heb tijdens mijn adhd diagnose 1x methylfenidaad geprobeerd (onder begeleiding van een psychiater), en m'n hoofd was zo enorm rustig. Was zo fijn.
Snachts barstende koppijn, was er zo enorm naar van.

Heb het daarom toen niet doorgezet. Ook omdat ik las dat methylfenidaad niet aan wordt geraden bij volwassenen ondanks dat het nog veelvuldig wordt voorgeschreven.
Maar twijfel de laatste tijd wel, omdat ik afgelopen jaar zo slecht functioneer..

Instellen van medicatie kan wel een paar maanden duren.

Het is dus niet even een pilletje achterover, het is geen paracetamol.

En ook niks voor een huisarts. Ja, hij moet jouw verwijzing regelen..


Mbt vergoeding : je eigen risico meetellen is alleen eerlijk als je voor de rest geen zorg af neemt. Ik ben m'n eigen risico ieder jaar kwijt aan vanalles, dus voor mij zou dat niet meetellen in de kosten voor medicatie.

Dank voor het delen van je ervaring.

Ik vraag ook niet om advies. En ik weet dat het geen paracetamol is. Wil me eerst wat inlezen om het e.e.a. te begrijpen.

Mijn eigen risico ben ik ook sowieso al kwijt, dus dat telt voor mij ook niet.
Alle info.

https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/
Teaus schreef:
04-12-2021 00:22
Je zult toch een recept voor een passend middel via een psychiater of de club die je diagnose stelt (Als het recent is)
Het is vaak een zoektocht naar wat voor jou, nu, de juiste is.

Er zijn idd een aantal middelen die niet vergoed worden door de meeste verzekeraars en dat is jammer maar voir een aantal waaronder oa Tentin en Elvanse is er een aparte terugbetalingsregeling.

PsyQ heeft ieder jaar een prima overzicht van de diverse vergoedingen , die brief zetten ze ook online.


Dank voor de info.

Ik ben nog niet bezig met iets te willen nemen. Mijn vragen zijn vooral oriënterend bedoeld. Dus recept is niet aan de orde.
Moiren schreef:
04-12-2021 00:26
Alle info.

https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/

Briljant! We kunnen het forum wel opdoeken, alles is gewoon op internet te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Sherlock schreef:
04-12-2021 00:21
Vertel me dan maar eens hoe je dát voor elkaar krijgt. Heb al heel vaak van alles proberen te zoeken hier, maar kreeg noot hits. Over welk onderwerp dan ook. Zelfs niet als ik van een onderwerp het bestaan al wist.
Je gaat naar de pijler gezondheid en dan scroll je naar beneden tot je het gevonden hebt.

Die zoekfunctie doet het niet.
merano wijzigde dit bericht op 04-12-2021 00:29
0.12% gewijzigd
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Sherlock schreef:
04-12-2021 00:20
Nee hoor, ik vraag niet om advies. Ik vraag wat er zoal bestaat en wat de werking is. En eventueel ervaringen. Dat is heel wat anders.

De werking is dat je meer focus krijgt, dat het wat minder energie kost ... dat is bij al die middelen zo, de een doet t linksom de ander rechtsom...
Welke bij jou het beste werkt, de minste bijwerkingen geeft is op voorhand niet te zeggen.

Standaard is met methtylfenidaat te starten, kortwerkend en te zoeken naar de beste dosering en interval
Mocht dat niet passen kun je daarna of een langwerkende proberen of een heel ander middel

Sowieso moet je ook wennen aan het 'leven met die medicatie' óók als het als een openbaring voelt
Alle reacties Link kopieren
Sherlock schreef:
04-12-2021 00:19
Psychiaters. Maar daarvoor is een heel lange wachtlijst en ik wil me vooral eerst wat oriënteren en informeren. Mogelijk dat ik of van verzekeraar verander hiervoor.

Heb je al wel een officiële diagnose?

Rondbellen.. dan.

Hier had van de zomer t ziekenhuis de kortste wachtlijst
Teaus schreef:
04-12-2021 00:34
Heb je al wel een officiële diagnose?

Rondbellen.. dan.

Hier had van de zomer t ziekenhuis de kortste wachtlijst
Ja.

En in de regio alles voor vele maanden vol.

Maar nogmaals, het is nu vooral ter oriëntatie bedoeld.
Sherlock schreef:
04-12-2021 00:28
Briljant! We kunnen het forum wel opdoeken, alles is gewoon op internet te vinden.
Forum is ook maar internet hè. En dan niet vanuit medische kennis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven