Gezondheid alle pijlers

Chronische blindedarmontsteking?

05-08-2009 23:26 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het afgelopen jaar enorm aan het rommelen met mijn gezondheid. Eind januari is mijn galblaas verwijderd, maar de klachten van voor de operatie bleven aanhouden. Het komt er eigenlijk op neer dat ik continue last heb van een zeurende pijn rechtsonder in mijn buik met scherpe steken met name als ik me inspan. Daarnaast is mijn ontlasting ontregeld (dun/breierig en vaak op een dag), ben ik vaak misselijk en heb ik minder eetlust. Ik heb meestal ook verhoging en op drukke dagen 38 of hoger en ontstekingswaarden in bloed licht verhoogd. 's Avonds heb ik vaak pijn op de plek van McBurny (van de blindedarm) Mijn huisarts dacht aan een chronische blindedarmontsteking en heeft me doorgestuurd naar de internist. Die heeft me echter met zemelen naar huis gestuurd en ziet nav CT-scan voorlopig niet een directe aanleiding voor een darmonderzoek (dus geen vermoeden van crohn of cu). Over een maand moet ik bij hem terugkomen.



Mijn vraag is nu: heeft er hier iemand ervaring met een chronische blindedarmontsteking? Ik kan er nl. weinig over vinden. En hoe verliep het bij jou?
als je blindedarm onstoken is, wordt die toch gewoon verwijderd?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het ook niet, sorry. Bij mijn weten moet een ontstoken blindedarm er meteen uit.

Zemelen en over een maand terugkomen, dan denkt de internist vermoedelijk aan een prikkelbare darm, niet aan een ontsteking.



Ik heb dus geen ervaring met blindedarmontsteking. Prikkelbare darm wel.



Veel sterkte, darmklachten zijn erg vervelend.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
bij mij weten ze dus niet of het mijn blindedarm is; huisarts denkt er wel aan, internist niet. Ik ben er ook niet ziek van in de zin dat ik thuis moet blijven, maar heb er wel dagelijks last van. Omdat het zulke vage chronische klachten zijn zullen ze ook niet snel gaan opereren.
Alle reacties Link kopieren
Wat heeft de internist voor onderzoeken gedaan?



Ik ben geen arts, eerder een leek, maar verhoogde temperatuur en verhoogde ontstekingswaarden in bloed tonen wel aan dat er iets aan de hand is.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
huisarts heeft een echo laten doen, later in het ziekenhuis een ct-scan. daar was niets op te zien. toen ik vroeg of mijn blindedarm op de ct-scan was te zien kreeg ik een vaag antwoord van de internist...hij wist het niet.



ik heb door die temperatuur en ontstekingswaarden ook het idee dat er meer aan de hand is en denk niet dat zemelen de kern van het probleem aanpakt, maar internist wil nog wachten met darmonderzoek omdat hij denkt dat het weinig oplevert en het toch een erg belastend onderzoek is...



probleem met die blindedarm is dat sommige artsen wel in de chronische variant geloven (dus dat je niet acuut geopereerd hoeft te worden) en sommige artsen het onzin vinden en denken dat het niet bestaat...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het voor een jaar of 4 terug gehad.

Na drie jaar elke keer pijn aanvallen en verhoogde bloedwaardes, en drie opnames verder toch een kijkoperatie gehad.

Bleek de blindedarm inderdaad onstoken alleen chronisch en niet acuut.

En daardoor hebben ze waarschijnlijke elke keer niet door gepakt.

Hij is toen verwijdert en heb er nooit meer last of pijn aangehad.

Dus bij mij heeft het zeker geholpen vond het alleen jammer dat ik drie jaar lang van het kastje naar de muur werd gestuurd.
Alle reacties Link kopieren
De chirurg die mij geopereerd heeft zei voor de operatie als er niks aan de hand is laat ik hem zitten.

Hij heeft hem er dus niet voor niks uitgehaald.

En darmonderzoeken zullen niets opleveren als er iets met de blindedarm aan de hand is dat kan alleen via een kijkoperatie.
Alle reacties Link kopieren
B12, wat waren je klachten dan precies? had je nog andere klachten naast die pijnaanvallen?



en pfff...3 jaar lang, dat moet echt naar geweest zijn
Alle reacties Link kopieren
Misschien denkt hij: Als het prikkelbare darm is en GreenMonk baat heeft bij de zemelen, dan weten we dat het geen ontstoken blindedarm is.



Wat denk je zelf, zou je het vervelend vinden om een darmonderzoek te krijgen? Ik neem aan dat ze bedoelen dat ze met een cameraatje naar binnen gaan?



Mij lijkt het onderzoek onprettig, maar zou zelf graag zekerheid hebben omtrent de blinde darm.



Ik heb overigens een hekel aan artsen die vage antwoorden geven. Je wilt toch gewoon duidelijkheid?



(ga zo naar bed maar kom morgen hier wel even terug denk ik)
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Behalve wat diarree en buikpijn klachten niet veel.

Soms wel verhoging van temperatuur en soms helemaal niet.

Maar soms waren de pijnaanvallen zo erg dat ik er bij flauw viel.



En vond de drie jaar vooral erg omdat ze doen als of er niks aan de hand is en je voor de lol naar een ziekenhuis gaat.



Ik ben toen bij een duitse natuurarts geweest en die adviseerde mij om aan te dringen op een kijkoperatie omdat hij dacht dat het de blindedarm zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
ik was eigenlijk heel boos over die zemelen. Prikkelbare darm kan ik wel geloven dat ik dat heb (mijn vader heeft het ook), maar het verklaart de onstekingswaarden niet. Ik heb nu baat bij de zemelen omdat ik minder vaak naar de wc moet, maar de pijn blijft.



En ja, onderzoek is vervelend, maar geeft iig wel duidelijkheid, waar ik wel aan toe ben..kan in ieder geval een chronische ziekte als crohn uitsluiten.dus ik zie er wel tegenop, maar ga over een maand denk ik toch zo'n onderzoek eisen.



welterusten!
Alle reacties Link kopieren
B12, rare alleen is dat bij mijn operatie in januari ze ook naar de blindedarm hebben gekeken en deze toen goed was. Ik ben alleen aan het twijfelen geslagen toen mijn huisarts zich afvroeg welk gedeelte ze gezien hebben en dat het ook alleen aan de binnenkant ontstoken kan zijn...beetje vaag :S
Alle reacties Link kopieren
Ja dat is inderdaad wel vaag.

Maar via een normaal darmonderzoek zullen ze niks van de blindedarm zien.



En als jij denk dat er iets niet goed zit gewoon duidelijk aangeven en je niet zomaar weg laten sturen.
Alle reacties Link kopieren
In ieder geval fijn om te weten dat een chronische darmontsteking wel zeker bestaat. En zal me inderdaad niet zomaar weg laten sturen door de internist met stempel PDS ofzo.



Ik ga mijn bed maar eens opzoeken. Welterusten.
Ik zou vragen of ze 'm er uit halen. Baat 't niet, schaden doet 't ook niet (en missen doe je 'm al helemaal niet)
Alle reacties Link kopieren
*
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd begrepen dat een CT van de darmen geen zin heeft, omdat darmen altijd in beweging zijn. Zo kan je sommige delen darm niet zien en dus niks uitsluiten. Het enige onderzoek dat te vertrouwen is is een colosopie.

Ik zou gaan voor een second opinion.



Toevoeging: na Google blijkt dat een CT van de darmen wel op veel plaatsen gedaan wordt. Ik geloof dat mijn info niet (meer) klopt
anoniem_66935 wijzigde dit bericht op 06-08-2009 11:11
Reden: Toevoeging
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Misschien een domme vraag: maar helpt antibiotica niet? Kennelijk zit er wel ergens een ontsteking... zou dat niet met medicijnen te verhelpen zijn?



*heeft er geen verstand van*
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
allereerst bedankt voor alle reacties! fijn dat jullie meedenken.



Moonlight82, ik heb een antibioticakuur gehad; daar knapte ik toen heel eventjes van op, maar niet genoeg volgens de huisarts
Alle reacties Link kopieren
Goh wat herkenbaar, mijn dochter van 14 loopt al 4 weken met dezelfde pijnklachten rond.



Is tot 2 keer toe opgenomen, na diverse onderzoeken, bloedwaardes waren wel te hoog, dus toch ergens een ontsteking, echo liet niks zien, dus naar huis gestuurd.



Een week later weer opname, dit keer met een ct-scan en weer niks gevonden, ja haar lymfklieren zijn opgezet, dus waarschijnlijk virale infectie, moet met rust genezen, geen antibiotica, alleen maar paramol 100mg zetpil en Diclofenac.



Inmiddels zijn we 2 weken verder en nog steeds geen verandering in symptomen, gister weer contact met arts gehad en nu heeft ze Buscopan gekregen, na het lezen van de bijsluiter durf ik haar dit niet eens te geven, dit word namelijk voorgeschreven bij krampen in het maagdarm kanaal, eh hallo mis ik iets, ze heeft geen krampen, gewoon normale ontlasting maar alleen heftige steken rechtsonder in haar buik en die zitten er al bijna 5 weken, wanneer houd het op???
Alle reacties Link kopieren
@rinegie

idd bijna precies hetzelfde verhaal. Wat herkenbaar! ik hoefde gelukkig alleen niet te worden opgenomen.



Wanneer het ophoudt? ik hoop heel snel, maar ik loop er dus al weer bijna 7 maanden mee (op en af zeg maar). Heeft ze constant steken of vooral bij beweging? En heb je tegen behandelend arts gezegd dat ze geen krampen heeft?



ik heb nu een vriendin van mij gemaild die geneeskunde studeert om wat medische artikelen voor me op te zoeken over chronische blindedarmontsteking, zodat ik iets beter voorbereid ben als ik de volgende keer bij de internist kom....mocht daar iets nuttigs in staan dan zal ik het hier wel melden.



Sterkte ermee in ieder geval. En mocht je de 'oplossing' gevonden hebben dan hoor ik het graag. Misschien dat het mij ook verder kan helpen...
Alle reacties Link kopieren
Hoi Greenmonk,

Ik weet waar je het over hebt. Bij mij hadden ze het over andere termen: appendigitis (met een G dus) en een andere niet-te-onthouden-term. En het is nog best een eng plek aangezien je buikvlies ontstoken kan raken en het heel dicht bij je eierstok zit. De huisarts dacht ook aan appendicitus en verwees me dus gelijk naar de eerste hulp, maar de huisarts kan natuurlijk niet door je buik heen kijken en het had dan ook alle kenmerken ervan, behalve dat de pijn niet plotseling was gekomen maar gelijdelijk aan. Het begon nml als een gevoel van verstopping, toen alsof ik hevige spierpijn zou hebben op die plaats wat zich langzaam concentreerde op 1 plek (rechtsonder, de plek van appendix) tot ik niet meer kon strekken of buikspieren kon aanspannen. Iedere hobbel en traplopen was pijnlijk. Op een gegeven moment voelde de pijn als 'scheuren'. Ik kon het best liggen tegen een kussen op een bepaalde manier zodat ik niet hoefde te strekken of zitten.

Blijkbaar is een ontsteking aan de blinde darm niet altijd appendicitus en hoeft het dus niet altijd eruit. Sterker nog, vaak wordt de diagnose te snel gesteld dat het appendicitus/blindedarmontsteking is en wordt de operatie te snel uitgevoerd. Op een scan was bij mij te zien dat het boven het wormvormig aanhangel zat.

Ik heb tegen de ontsteking diclovenac in combinatie met paracetamol gekregen en de ontsteking loste id op. Helaas begon ik dit weekend (een maand na het stoppen met diclovenac) weer pijn te hebben op dezelfde plek. Maar er was me al gezegd dat ik gelijk weer mag bellen als de pijn weer komt of niet helemaal weg was gegaan. Dus morgenochtend ga ik gelijk bellen omdat ik nu niet wil wachten tot ik dubbel lig van de pijn.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik een vermoeden heb dat ik het krijg door een combinatie van stress en verkeerd eten.

Maar op de poli waar ik geweest was waren ze niet zo mededeelzaam en kwam het over alsof ik een zeldzaam geval was met blijkbaar iets bijzonders (alle studenten er bij), en gaven toe dat ze er eigenlijk nog niet zoveel over weten. Ze hebben me wel serieus genomen, ook qua pijn betreft.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Greenmonk, Ik wilde je het verloop niet onthouden dus hier het vervolg:

Ik voelde gistermiddag de pijn verergeren met het uur dus ik heb de weekendpost gebeld. 1 uur later had ik een afspraak bij de weekendarts die me direkt doorverwees naar de eerste hulp in het ziekenhuis ernaast. Uit bloed- en urine test kwam weer geen appendicitis, ook op de echo was met goed zoeken de blinde darm te zien die er gezond uitzag (Alleen als ie onstoken is kunnen ze hem snel vinden). Uiteindelijk hebben ze weer dezelfde diagnose geteld als de vorige keer. Nu heb ik de naam wel goed onthouden, zoek maar in Google op appendicitis epiploica of epiploic appendagitis.

Dus ook dit keer Diclovenac (ontstekingremmend) en een berg paracetamol. Verder veel rust houden.
Alle reacties Link kopieren
@see

verelend dat je weer zo onderzocht moest worden. Fijn dat ze het in ieder geval wel serieus nemen en dat je weer medicijnen hebt gekregen. Hoop dat je je snel weer beter voelt! Ik ga even googlen op die naam die je noemt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven