Gezondheid alle pijlers

Borstkanker onderzoek in Duitsland ??

12-08-2007 01:20 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik zit met de volgende vraag: Het is in Nederland pas vanaf 50 jaar mogelijk om een onderzoek te krijgen naar borstkanker. Dit is op zich al belachelijk, want naar mijn idee zijn er veel meer vrouwen die borstkanker krijgen voor hun 50ste. Maar goed, het zij zo. Nu heb ik me laten vertellen dat je ook voor eenzelfde en zelfs uitgebreider onderzoek terecht kunt in Duitsland. Dit moet je dan uiteraard zelf betalen, maar dat zou niet meer dan 100,= kosten. Ik zou dit graag willen laten doen, daar ik 'pas' 39 ben en geen zin heb om voor mijn 50ste een knobbeltje te voelen, want dan is het al te laat misschien.

Ik heb ook al eens te tip gekregen om met een zielig verhaal naar mijn huisarts te gaan, om vervolgens een verwijzing te krijgen, maar dat vindt ik een beetje de kat op het spek binden. Wie heeft ervaring in Duitsland of tips?

Groetjes
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips. Ik heb het er inderdaad al met de huisarts over gehad, maar die weet geen adressen in duitsland. Het komt gelukkig niet in mijn familie voor, dus dat argument vervalt dan ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp niet helemaal waarom je dit onderzoek uit wil laten voeren. Stel dat ze niets vinden: een knobbeltje kan binnen een paar maanden ontstaan, ook na zo'n onderzoek. Dan dénk je dus 'veilig' te zijn, terwijl dat niet zo is. Of wil je elke paar maanden naar Duitsland gaan voor een onderzoek? Het is dus schijnzekerheid wat je koopt.



Als je geen aanwijzingen hebt dat er iets zit, haal je jezelf alleen een hoop stress op de hals. Beter kun je leren hoe je zelf goed borstonderzoek kunt doen, zodat je bij een eventuele tumor er vroeg bij kunt zijn.



Overigens: 70 % van de vrouwen met borstkanker is boven de 50. Dat is ook een rede dat ze dan beginnen met het bevolkingsonderzoek. Daaronder zou de kans op vals alarm, en dus veel belastende onderzoeken en stress voor niets, te hoog zijn.
Alle reacties Link kopieren
Overigens is het ook bij de onderzochte vrouwen, dus boven de 50, het zo dat er een aantal keer vals alarm geslagen wordt en een aantal keer niks gevonden wordt terwijl er wel iets is. Het is daarom maar de vraag of bevolkingsonderzoeken iets 'opleveren', in de zin van minder vrouwen die aan borstkanker overlijden.
Alle reacties Link kopieren
Kom je nog eens vertellen wat je nu gaat doen, Nanipe?
nanipe schreef op 12 augustus 2007 @ 01:20:

Het is in Nederland pas vanaf 50 jaar mogelijk om een onderzoek te krijgen naar borstkanker.


Nee, het bevolkingsonderzoek is voor vrouwen tussen 50 en 70 jaar, omdat bk meestal voorkomt bij vrouwen boven de 50 jaar.



Dit is op zich al belachelijk, want naar mijn idee zijn er veel meer vrouwen die borstkanker krijgen voor hun 50ste.


Nou dat valt wel mee, onder de 40 zijn het er bijvoorbeeld slechts een 600 per jaar (ik ben een pechgeval :cry:).



Ik zou dit graag willen laten doen, daar ik 'pas' 39 ben en geen zin heb om voor mijn 50ste een knobbeltje te voelen, want dan is het al te laat misschien.


Denk je dat een knobbeltje zich laat tegenhouden doordat jij onderzoek laat doen? En daarbij, de genezingskans bij borstkanker is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Het is eng, maar het is gelukkig een van de best geneesbare kankers.



Een mammografie laat niet altijd alles zien en bovendien is het weer een dosis straling, dus beperk je dat best tot wanneer er een specifieke verdenking is. Wat ik je wel zou aanraden is maandelijks zelfonderzoek te doen, er is een hele mooie folder over van het KWF op http://www.kwfkankerbestr...ts/Borstzelfonderzoek.pdf of anders kan je huisarts het je leren.



Kortom: geen paniek en vertrouw op jezelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven