Gezondheid alle pijlers

Geen baarmoeder, geen menstruatie maar de rest wel?

19-08-2007 11:58 4 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vier maanden geleden is vanwege baarmoederhalskanker mijn baarmoeder (en omliggend weefsel en lymfeklieren) verwijderd. Tot een paar weken na de operatie vloeide ik een beetje (echt minimaal) maar daarna helemaal niet meer. Tot vorige week. Ineens had ik een heel klein beetje bloed. Omdat het redelijk snel weer over was en ik verder geen klachten had heb ik niet naar de gyn gebeld. Maar nu vraag ik me toch wat dingen af...

Ik heb natuurlijk nog steeds een eisprong, ik heb vaker gehoord dat daarbij ook wat bloedverlies gepaard kan gaan, maar dat bloed komt dan van de baarmoederhals... En die heb ik niet meer.

De nacht voor het beetje bloed had ik ineens een felle steek in mijn linkerzij (ik lag in bed en deed niets actiefs ;-) ). Zou dat mijn eisprong kunnen zijn? Ik heb weleens gehoord van vrouwen die de eisprong voelen, hoe voelt dat? Kun je bloed verliezen zonder baarmoeder? Of zou dat nog een beetje restbloed van de inwendige wond zijn?



Zijn hier nog meer vrouwen die geen baarmoeder hebben en hetzelfde (gehad) hebben ?

Ik moet echt wennen aan dit 'nieuwe' lichaam. Ik lijk álles te hebben van een cyclus, zoals PMS, maar de menstruatie blijft natuurlijk uit. Dat is zo vreemd!



Wie wil met mij ervaringen uitwisselen?

19 september heb ik weer controle bij de gyn, dan ga ik ook alles vragen maar ik hoop ook baat te hebben bij andere ervarings'deskundigen'.



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Bloedverlies vier maanden na de operatie is reden om contact op te nemen met je gyn. In principe is er geen uitgang meer om een soort menstruatie te hebben en ook ovulatiebloed kan dus niet weg.

Zelf heb ik, naar grote tevredenheid en andere omstandigheden, geen baarmoeder meer. Mij werd nadrukkelijk door de gyn. gezegd dat als er enig bloedverlies zou zijn ik met hem contact op moest nemen.

De verschijnselen van hormonen blijf je wel houden, zolang je je eierstokken nog hebt. Je kunt, als je daar gevoelig voor bent, je eisprong voelen. Dit kan een stekende pijn aan één kant onderin je buik zijn. Zelf heb ik dit ook een periode gehad en dat was echt niet fijn. De kleine bloeding die hierbij kan ontstaan wordt door en binnenin je lichaam opgelost.

Ik begrijp dat je nog moet wennen aan de nieuwe situatie. Je hebt hier niet voor gekozen, zoals ik. En de reden waarom je geen baarmoeder meer hebt is heel ingrijpend. Daar zal tijd voor nodig zijn om je er beter bij te voelen.

Neem je wel even contact op met je gyn.? Al is het alleen maar dat je weer gerust verder kunt.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik heb al jaren geen baarmoeder meer :worship:

Voor mij alleen maar een opluchting, maar ik kan mij voorstellen dat je er best wel van slag van bent.

Dat je bloed verliest is een reden om even contact op te nemen met de gynaecoloog.



Door omstandigheden heb ik inmiddels nog maar een eierstok en er gaan maanden voorbij dat ik nergens last van heb, maar dus ook wel eens een paar maanden achter elkaar dat ik mijn eisprong wel voel.

Ik weet waar ik op moet letten en wanneer ik aan de bel moet trekken.



Bel gewoon even morgen en laat er even naar kijken.
Alle reacties Link kopieren
Hmm... nu ga ik me wel een beetje ongerust maken. Natuurlijk had ik dat al direct toen ik het bloed zag, maar omdat ik nergens last van had en het zo ontzettend weinig was...

Twee weken geleden ben ik nog bij de gyn geweest omdat ik zo'n pijn aan mijn buikwand had. Dat bleek gewoon spierpijn. Ze heeft toen alles goed bekeken en bevoeld, echo gemaakt. Alles zag er perfect uit, zei ze.

Mijn man zegt dat de gyn toen ik ontslagen werd uit het ziekenhuis gezegd heeft dat het best kan dat ik af en toe wat bloed verlies. Maar ik kan me dat dus niet meer herinneren.

Ik heb natuurlijk wel een inwendige wond gehad, mijn blaas is afgeschraapt, lymfeklieren weggehaald en een stuk van mijn schede is weggehaald. Er zit dus flink wat littekenweefsel. Toen ze inwendig onderzoek deed kwam er ook een beetje bloed maar zei ze dat dat kwam doordat zij het daar irriteerde.



Nou, morgen maar bellen... Ik heb wel angst, dat het fout is, er tóch uitzaaiingen zijn terwijl die er eerst niet waren. Dat ze per ongeluk iets over het hoofd hebben gezien. Ik heb zoveel angst voor die rotziekte!

Maar toch maar bellen...



Thanks meiden voor jullie meedenken. Ik hou jullie op de hoogte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven