Gezondheid alle pijlers

gaasje in wond.

20-08-2007 14:02 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een klein probleempje. Vorige week ben ik gevallen en had mijn elleboog flink open gehaald. wij hebben er een gaasje en een verbandje om heen gedaan. Nu, ben ik 8 dagen verder en het gaas zit helemaal in de wond. Moet ik nu wachten tot het gaasje met de korst er van zelf uitvalt of moet ik het in bad los weken?

Of heeft iemand een andere tip?
Alle reacties Link kopieren
ik zelf zou het er proberen af te weken (vanwege bacterien en luchten van de wond). Kan inderdaad in bad, of met zoete olie zachtjes loswrijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat ook een tijdje geleden gehad! Bij mij was het op de voet en ik heb mijn voet (incl. gaasje) in een lauw badje met soda gedaan. Hielp perfect! Succes / sterkte ermee!
Alle reacties Link kopieren
als je een gaasje in de wond hebt,en er komt een korstje op,dan kunnen zich allemaal bacterien in je bloed gaan

kun je een flinke ontsteking van krijgen!

infectie in je bloed...



zou als ik jouw was,losweken,met badedas,of zout van bij de apotheek,steriel water zou ook kunnen,NAc,maar zou echt niet wachten tot het korstje erafvalt..

als een korstje eraf valt,is dat een goed teken,want dan is de wond genezen

nu kan de wond niet genezen,omdat er een vies gaasje inzit



groetjes,ellen
Alle reacties Link kopieren
Ik zou even contact opnemen met je eigen huisarts (telefonisch spreekuur)



maar ik ben het met de anderen eens, het lijkt me niet verstandig het gaasje te laten zitten, los weken lijkt mij een goede oplossing, alleen heb je wel het risico dat de wondgenezing vertraagd, doordat het goede weefsel ook week wordt.

als je twijfelt overleg dan echt even me je huisarts.



succes groetjes mandy
Alle reacties Link kopieren
Losweken is een goede optie, dat de korst eraf gaat is meestal geen probleem. Denk aan het krabben aan korstjes van kinderen. Onder de korst is vaak al nieuwe huid gevormd.

Als je het zelf niet vertrouwd even contact opnemen met de huisarts, zij kunnen je natuurlijk beter adviseren dan wij hier. :smile:
Zo'n verband moet je ook eigenlijk elke dag verversen, anders gaat het er aan vast koeken, zoals nu gebeurd is..

Even met je arm naar de huisarts, als het een diepe wond is..

Als het een schaafwond is zou ik het gaasje onder de douche of in een teiltje eraf laten weken, aan de lucht laten drogen, en als het niet meer bloedt gewoon geen verbandje, dat hoeft dan niet meer. Er zal dan wel steeds een kost op komen die eraf brokkelt. Als het nog wel bloedt iedere dag een vers gaasje + pleister en 's nachts zonder proberen. Als er straatvuil in is gekomen moet je even aan de HA vragen of je een tetanus injectie moet.
Alle reacties Link kopieren
Bij een vochtige wond moet je eigenlijk óf een zalfverband erop doen óf aan de lucht laten drogen. Als je al droge gaasjes gebruikt inderdaad dagelijks, of nog vaker verschonen. Het is zo ook een broeinest voor bacterieën.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad losweken dat gaasje. Dat mag gewoon met kraanwater. Liever geen soda oid gebruiken, want dat geeft juist verweking van de gezonde huid! Als de korst eraf valt is dat alleen maar gunstig. Korstvorming remt juist een goede genezing. De huid moet zich van onderaf sluiten. Als er een korst overheen groeit kan eventuele viezigheid niet weg en kun je dus een ontsteking ontwikkelen die je door de korst niet ziet.

Zoals Mik al zegt. Als het een vochtige wond is dan liever geen droog verband gebruiken maar een zalfgaas. Als het wat ontstoken oogt (fel rode rand rond de wond) dan kun je eventueel een bethadinegaas gebruiken. Dit moet je wel 3 keer per dag verschonen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi meiden, bedankt voor jullie reacties. Ik heb gisteren inderdaad mijn elleboog in een bak water laten hangen en het gaasje er na verloop van tijd voorzichtig afgetrokken. Het wondje is kleiner geworden en ziet er gelukkig goed uit. Bedankt voor jullie tips, ik ben blij dat het gaas er uit is!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven