Gezondheid alle pijlers

allergie en kat

01-10-2007 09:02 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
tsja... ik ben al een hele tijd verkouden en heb me dus toch maar eens op allergie laten testen, en waar ik al een beetje bang voor was klopt: ik heb een allergie voor katten. We hebben echter een hele lieve kat, en ik kan het eigenlijk niet over mijn hart verkrijgen om voor haar een ander huis te zoeken. Zijn er nog anderen met een allergie voor katten die toch een kat hebben en hoe houden jullie het een beetje draaglijk? Helpt het om de kat wel of niet in bepaalde ruimtes (bv de slaapkamer) te laten komen, of komen de huidschilfers van de kat door de lucht toch overal? Alle tips zijn welkom....
Alle reacties Link kopieren
Och jee. Hoe lang heb je de kat al? Erg zonde als ie weg zou moeten toch? Ik denk dat het niet veel helpt om de kat uit bepaalde ruimtes te houden want de haren vliegen/schilfers vliegen toch ongemerkt wel door de ruimte. Zou het niet helpen om voor jezelf middeltjes te nemen tegen verkoudheid of iets tegen hooikoorts, kijken of dat helpt
Beste Lika,

Hier hetzelfde probleem en de kat gaat weg. Althans, ik verhuis en de kat gaat bij de buren wonen. Het is niet meer om uit te houden.

Ik heb wel alles geprobeerd. Kat mocht niet meer boven komen. Veel stofzuigen, de kat één keer in de week wassen. Dit laatste hielp wel wat, maar leverde weer andere problemen (bloederige krassen).

Marktplaats is een manier om een goed huis voor je kat te vinden. Maar wees wel voorbereid op hatemail van mensen die vinden dat je een dierenbeul bent omdat je niet bereid bent de je de hele dag ziek te voelen om je kat te houden.

Een tehuis bij vrienden, kennissen of buren is natuurlijk een stuk fijner. Dan kun je je kat nog eens opzoeken.

Hooikoortstabletten van het kruidvat willen ook nog wel eens helpen. Maar daar mag je er maar één van per dag. En dan moet je kiezen of je snot vrij wil slapen, of snotvrij wakker wil zijn.
Hai Lika, ik heb een beetje last van allergie voor katten en ook ik heb een kat. Er is voor mij wel mee te leven, ik ben wat vaker verkouden en ik moet niet in mijn ogen zitten met mijn vingers als ik mijn kat heb aangeraakt.

Verder heb ik in de huiskamer een apparaat staan (van Venta) wat stof en schilfers uit de lucht filtert. Het ruikt ook meteen wat frisser in huis. Dit werkt behoorlijk goed. En de kat mag niet meer op bed komen, dat scheelt ook een hoop.



Ik zou mijn kat nooit aanbieden op een site als marktplaats, je weet nooit wat daar op afkomt. Mocht je hem echt kwijt willen geef hem dan aan iemand die je kent en vertrouwt of vraag aan je dierenarts of hij iemand weet.



Ik hoop dat je hier wat aan hebt en dat je je kat kan houden.

:hug:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb inmiddels wat meer op internet zitten te neuzen in inderdaad schijnt het toch wel belangrijk te zijn om de kat uit de slaapkamer en vooral van het bed af te houden. Dat is wat lastig hier (klein huisje) maar dat moet ik toch maar gaan proberen!



Verder schijnt het wel mogelijk te zijn om er vanaf te komen middels een soort kuur, maar dan moet je een aantal jaren lang iedere maand een injectie halen in het ziekenhuis, dat is misschien ook wel weer wat drastisch. Ik zal donderdag eens overleggen met de huisarts.



De kat is van mijn vriend en hij is zo verknocht aan het beestje dat ik hem het liefst niet wil vragen om de kat weg te doen...
hey!

balen dat je allergisch bent voor je kat. het beestje zomaar wegdoen is natuurlijk ook niks, dus ik snap dat je op zoekt bent naar alternatieven.

ik gebruik een apparaatje dat inwerkt op je neusslijmvlies. werkt bij hooikoorts, stofallergie en dus ook huisdierenallergie. vooral toen onze poes heel erg aan het verharen was en het hooikoortstijd was, had ik last van tranende ogen en verkoudheid. ik heb dat ding toen aangeschaft en na een paar dagen werkte het al. als je googled op medinose, dan kom je wel op sites uit met informatie. en niet onbelangrijk; er zit een 'niet goed-geld terug' garantie op (apparaatje is ook niet heel goedkoop, maar dat heb ik er wel voor over). misschien dus een idee om dat te proberen?

verder helpen bij mij allergiepillen ook wel, maar die slik ik liever niet te vaak, vandaar het apparaatje.

succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook allergisch voor katten en ik heb 3 katten. Bij mij helpt het om ze niet in de slaapkamer te laten. Ik heb verder in het hele huis parket dus kan het goed schoonhouden. En ik neem niezen en andere kwaaltjes maar voor lief. Ik heb toevallig ook astma, en als ik die ventolin gebruik dan is het weer even weg. Het is bij mij iig wel zo vol te houden. Succes, ik hoop voor je dat je jouw kat kan behouden. Ik heb trouwens vroeger wel eens homeopatische pillen geslikt tegen allergie en dat hielp ook wel goed. Ik vind het alleen te duur om dat constant te nemen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
he MV!

fijn dat je het nogsteeds uithoudt met Bo Ghi!

komt er nog weer eens een dagboek?
Alle reacties Link kopieren
Yin schreef op 01 oktober 2007 @ 11:26:

he MV!

fijn dat je het nogsteeds uithoudt met Bo Ghi!

komt er nog weer eens een dagboek?




Hey Yin, ja komt heel snel, was eigenlijk de bedoeling dit weekend, alles heb ik al klaar staan, is alleen een hels karwij met dit nieuwe forum. Heb er zelfs met Viva over moeten mailen. Lang verhaal maar Bo komt snel terug!!!

:rolling:
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
.
Als je kat enigszins een meegaand beest is, dan is wassen met shampoo echt een goede oplossing. Bij mij hielp dat in ieder geval het beste. Gewoon één keer in de week in bad. De vorige kat vond dat prima. Vond het zelfs wel lekker. Mijn huidige kat kreeg scalpeerneigingen.
Alle reacties Link kopieren
Ben bang dat kat wassen echt geen optie is hier... geloof dat ik dan onder de krabben uit de douche kom! Maar inmiddels is kat uit de slaapkamer gebonjourd (daar lag ze vaak te slapen) en ik heb nieuwe hoofdkussens gekocht, en dat scheelt al een heleboel gelukkig.
Haai,



Ik geef zelf desensibilisatietherapie aan allergie patienten in de huisartsenpraktijk waar ik werk en dat wil zoveel zeggen als de overgevoeligheid/allergie voor de kat/hond/knijn etc verminderen/weghalen.

Dat doe je met bijvoorbeeld sublivac (van Hal allergy. er zijn meer fabrikanten hoor) dat is een sublinguale (onder de tong) druppel therapie die je 3 tot 5 jaar volgt. Ik geef de therapie ook in injectie (maandelijks) maar voor het kattenallergeen is er geen injectietherapie mogelijk bij dit merk. Je moet 3 tot 5 jaar dagelijks onder je tong druppelen (Nooit vergeten! Het is een serieus gebeuren).



Erg duur maar het wordt vergoed door je verzekeraar in bijna alle gevallen (allergie moet wel aangetoond zijn).



Alle hulpmiddeltjes dragen steentjes bij maar zijn geen oplossing. Kattenallergeen is 1 van de meest onuitroeibare allergenen.

Zelfs in een huis waar nog nooit een kat is geweest, tref je kattenallergeen aan. Echt niet te stuiten dat allergeen, als je bij de Appie in de rij staat en voor je staat een kattenbezitter... HOP neem je ze al mee naar huis. Helemaal vrij kom je er dus nooit van dus desensibilisatie is geen gek idee.

Het is dus wel iets wat je echt vol moet houden en serieus moet nemen.



Vraag het anders bij je huisarts, niet alle huisartsen werken hiermee maar via de dermatoloog kom je ook een eind.

Het is discutabel hoe goed het werkt maar dat je allergie terugloopt is helder. Ik heb met mijn patienten aardige tot goeie resultaten (ook op andere allergieën als bv D. Pteronysinnus ofwel huisstofmijt).



Succes!
Alle reacties Link kopieren
He Twompie, ik begreep uit allerlei artikelen juist dat injecties aantoonbaar werken, maar druppels niet? Ik zal het de huisarts nog eens vragen als ik er weer eens ben. Hoe zijn de resultaten bij kattenallergie?
Alle reacties Link kopieren
Hi Lika, mijn moeder is ook allergisch gebleken voor katten maar ze heeft er vier! En ze heeft besloten ze allemaal te houden. Ze is wel vaker verkouden dan anders en moet idd ook niet aan haar ogen zitten als ze net de kat geaaid heeft, maar op zich gaat het goed. De katten zijn verbannen uit de slaapkamer en mijn moeder heeft een speciale stofzuiger, iets met een HEPA-filter ofzo en die is speciaal voor mensen die allergisch zijn. Ze is ook allergisch voor huisstofmijt en voor graspollen, en ivm de katten- en de huisstofmijtallergie heeft ze geen vloerbedekking of kleden. Ik hoop dat er voor jou en jullie kat ook een oplossing is!
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij heeft ook veel baat bij een luchtzuiveraar zij heeft zelf 2 katten. Je kat op marktplaats zetten vind ik dus echt niet kunnen he, probeer dan via mensen in je omgeving een goed tehuis te vinden maar via marktplaats weet je toch helemaal niet waar dat beest terecht komt, dan kan je hem nog beter naar de kattenopvang brengen die zorgen ook wel dat tie goed terecht komt. Maar als ik jou was zou ik zo luchtzuiveraar proberen en verder natuurlijk iig je kat uit de slaapkamer houden.
Alle reacties Link kopieren
He Mastermind, de stofzuiger met HEPA filter is al besteld... Ik had inderdaad ook al gelezen dat je daar veel baat bij kunt hebben. Ik hoop dat dat werkt. Een luchtzuiveraar kan ik ook nog proberen, alhoewel het werken daarvan nogal omstreden is voor allergieeen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al 30 jaar katten en kreeg in 1993 een acute astma aanval, een paar maanden nadat ik een papegaai had aangeschaft, ws de druppel die de emmer deed overlopen. Sindsdien ben ik dus astma patient. Na alle allergietesten te hebben doorlopen bleek ik zo'n beetje voor alles allergie te hebben.

Ik heb al mijn huisdieren te weten katten, honden en papegaai niet weggedaan, geen haar op mijn hoofd die daaraan dacht. Wanneer je eenmaal astma hebt, maakt het toch niet meer uit. Ik stofzuig en dweil dagelijks mijn hele huis; dat zou ik ook doen als ik geen beesten had :)

Ik moet er niet aan denken mijn dieren weg te doen, vaak zeer overbodig. Als de asiels weer vol zitten noem ik dat de vakantie en allergiekatten! Ik doe mijn kinderen toch ook niet weg als ik astma van ze zou krijgen?

Met medicatie heb ik totaal geen last! Ik gebruik aerosol Serevent en Flixotide. Homeopatisch gebruik ik Tussikind (Tussistin is uit de handel, maar was in volwassen dosering) om vastzittend slijm los te maken, helpt perfect.

Verder is er een nieuw middel van Vogel, te weten 'Allergisan'.

Ook bestaat er een desensibilisatie therapie, maar ik heb gehoord dat dat alleen werkt wanneer je maar 1 specifieke allergie hebt.

Heus, voor iedereen is er een oplossing zodat je je katten echt niet zomaar weg hoeft te doen! Ergo, als je je dieren wegdoet ivm allergieen zullen je symptomen alleen maar toenemen wanneer je 'ergens' met dieren in aanraking komt. Als je eenmaal allergisch bent blijf je altijd allergisch.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven