Gezondheid alle pijlers

Ganglion

27-10-2010 12:12 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een maand geleden een bobbeltje ontdekt in mijn linkerpols,en schrok natuurlijk.Huisarts zei dat het een ganglion is,zolang ik er geen last v zou hebben kon het niet kwaad.Eerst had ik er geen last van,maar nu doet mn pols erg zeer en kan bijv. niks doen met mijn linkerhand.



Wie heeft dit wel eens gehad en heeft dit poliklinisch laten weghalen,ben nl. erg bang voor wat er komen gaat....liefts laat ik m zitten,maar huisarts zei;als je er last v krijgt;moet ie weggegzogen worden o.i.d ...



groetjes
Helaas weet ik er niks van en kan ik je dus ook niet inhoudelijk helpen, maar waarom ga je niet terug naar je huisarts? Die komt echt niet direct met het gereedschap aan hoor Praten en nog een keer naar laten kijken, kan altijd toch?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt hem wegdrukken, dan heb je er een tijdje geen last meer van. Komt wel weer een keer teug, maar scheelt ziekenhuis-gemekker. Dat wegdrukken kan de huisarts overigens ook voor je doen.
Ja ik heb er een. Ook op mijn linkerpols, en ik ben linkshandig. Soms is ie erg groot, en drukt ie op een zenuw, en dat is pijnlijk. Ik heb 'm al meerdere malen leeg laten zuigen, maar hij komt toch telkens terug, dus dat doe ik niet meer. De naald die erin moet om 'm leeg te zuigen is behoorlijk dik (er zit een soort taaie dikke doorzichtige stroop in), dus ik vind het telkens een behoorlijk pijnlijke procedure. HA heeft 'm overigens wel telkens weggehaald. Maar ik laat 'm dus mooi zitten waar ie zit. Hij slinkt vanzelf weer.



Overigens, vroeger noemden ze het een bijbelknoop. Want dan namen ze een bijbel (of ander zwaar boek) en lieten die met volle kracht op de ganglion neerkomen, zodat hij openspleet als het ware. Maar dat kan ik niemand adviseren.
Alle reacties Link kopieren
Oh en dat wegdrukken bestaat uit er heel hard op drukken tot hij plat is. Erg geavanceerde therapie
quote:AlettaJacobs schreef op 27 oktober 2010 @ 12:15:

Je kunt hem wegdrukken, dan heb je er een tijdje geen last meer van. Komt wel weer een keer teug, maar scheelt ziekenhuis-gemekker. Dat wegdrukken kan de huisarts overigens ook voor je doen.Nee nee, dat kan echt niet. Ik denk dat jij iets anders voor ogen hebt, want een ganglion is hard, en als je erop duwt: pijnlijk.
quote:Jolie205 schreef op 27 oktober 2010 @ 12:14:

Helaas weet ik er niks van en kan ik je dus ook niet inhoudelijk helpen, maar waarom ga je niet terug naar je huisarts? Die komt echt niet direct met het gereedschap aan hoor Praten en nog een keer naar laten kijken, kan altijd toch?So, dan hebben wij toch een hele andere huisarts. Wat zou de HA van TO er voor de tweede keer aan moeten zien? Het is een bult, op je pols. That's all. En die van mij trekt wel meteen z'n gereedschapskist open.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor dat kan prima. Jacob heeft er eentje in zijn pols die de huisarts de eerste keer voor hem heeft weggedrukt. Tegenwoordig doet hij het zelf.
quote:SeptemberGirl schreef op 27 oktober 2010 @ 12:16:

Ja ik heb er een. Ook op mijn linkerpols, en ik ben linkshandig. Soms is ie erg groot, en drukt ie op een zenuw, en dat is pijnlijk. Ik heb 'm al meerdere malen leeg laten zuigen, maar hij komt toch telkens terug, dus dat doe ik niet meer. De naald die erin moet om 'm leeg te zuigen is behoorlijk dik (er zit een soort taaie dikke doorzichtige stroop in), dus ik vind het telkens een behoorlijk pijnlijke procedure. HA heeft 'm overigens wel telkens weggehaald. Maar ik laat 'm dus mooi zitten waar ie zit. Hij slinkt vanzelf weer.



Overigens, vroeger noemden ze het een bijbelknoop. Want dan namen ze een bijbel (of ander zwaar boek) en lieten die met volle kracht op de ganglion neerkomen, zodat hij openspleet als het ware. Maar dat kan ik niemand adviseren.



quote:SeptemberGirl schreef op 27 oktober 2010 @ 12:18:

[...]





So, dan hebben wij toch een hele andere huisarts. Wat zou de HA van TO er voor de tweede keer aan moeten zien? Het is een bult, op je pols. That's all. En die van mij trekt wel meteen z'n gereedschapskist open. Hmmm.... misschien is mijn huisarts wel niet zo doortastend dan hahaha!
Alle reacties Link kopieren
Kan ik m ook zelf wegdrukken??Ga wel weer naar de huisarts,maar vorige keer begon ze al over operatief verwijderen,wegzuigen enz.daarom wil ik liever niet gaan...



OMG klinkt eng septembergirl!!OOw dus er is ook kans dat ie terugkomt,nou dan druk ik m zelf wel weg.Zuchtttttt waarom ik heb ik dit nou weer!!Ben als de door voor naalden enz....raadsel hoe ik 2x ben bevallen ;)



Ga m proberen weg t drukken,maar zelfs aanraken doet al veel pijn, baby van een paar maanden oud kan ik niet dragen aan mn linkerhand omdat t pijn doet,alsof ook opeens mn hele arm pijnlijk is!



I.i.g bedankt voor jullie reacties.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar keer een ganglion gehad, ook op mijn polsen. Het is (tussen)celvocht wat zich ophoopt tot een bultje. Volgens de huisarts waren er 3 opties: de ganglion "stukslaan", met een holle naald leegzuigen, of wachten want hij verdwijnt vanzelf weer. Ik had totaal geen last van de bobbeltjes. Bang voor pijn als ik ben, koos ik dus voor die laatste optie. Inderdaad zijn ze alledrie de keren vanzelf verdwenen binnen een paar maanden.
Godherejezuschristus, begin alsjeblieft niet zelf met 'wegdrukken' ofzo! Rammie, als je toch zelf al zegt dat aanraken al pijndoet, dan ga je ;m toch niet wegdrukken??!



De partner van Aletta zal wel een andere soort zenuwknoop hebben dat hij 'm weg kan duwen. Maar bij een ganglion is een harde bult, die zich helemaal niet weg kan laten duwen.



Gnoom, jouw huisarts is knettergek: stukslaan? Die van mij noemde dat ook: als grapje. Om aan te geven dat we gelukkig niet meer die barbaren van vroeger zijn.



Dat wegzuigen is niet prettig nee. Operatief verwijderen is alleen als je er enorm veel last van hebt, en het ding terug blijft komen. Gnoom heeft wel een punt: vaak gaan ze vanzelf weer weg.



So step away from that Bible!!
Van wiki:



Een ganglion is een holte in of bij een gewrichtskapsel of peesschede die gevuld is met geelachtige glijstof. Een ganglion kan behoorlijk pijn doen en een lelijke zwelling veroorzaken.



Een ganglion komt het meest voor aan de rugzijde van de pols en aan de vingers, maar kan op andere plaatsen voorkomen. Voor de behandeling van het ganglion zijn een drietal manieren van aanpak in gebruik.



Een studie uit 2007 heeft deze naast elkaar gezet



[1]. Allereerst kan men afwachten; circa 40% van de ganglia verdwijnt spontaan. Een veel gebruikte technieken is het leegzuigen van het ganglion en het inspuiten met corticosteroïden.



Als dit niet helpt (bij circa 60%), wordt vaak overgegaan tot een tweede injectie of tot het operatief verwijderen van het ganglion.



Ook na een operatie komt circa 40% terug. Er is 8% kans op een complicatie (meestal littekenklachten).



Er lijkt dus geen duidelijk voordeel te zijn van opereren ten opzichte van afwachten.
Alle reacties Link kopieren
De mijne heeft ooit knel gezeten, is toen door de druk geknapt (pijnlijk!!) en is nooit meer teruggekomen.
Home is where your wifi connects automatically.
Arm ding. Dat klinkt echt nasty....
Alle reacties Link kopieren
Ik zal het aan mijn ha doorgeven SG, dat hij knettergek is .

Misschien was het ook wel een grapje, en heb ik dat door mijn pijnangst niet als zodanig opgevat. Dan zal hij wel dubbel gelegen hebben toen ik weg was...

Ik weet wel dat ik na mijn 1e ganglion, waarvoor ik dus bij de ha ben geweest, voor de 2e en 3e niet meer geweest ben. Was bang dat hij zijn hamertje zou pakken.

Shit, waarschijnlijk ben ik gewoon in de maling genomen...
Alle reacties Link kopieren
Google dan meteen even op 'wegdrukken ganglion'. Het is nog steeds dagelijkse praktijk bij veel huisartsen en zeker niet zo'n archaisch proces als je nu doet voorkomen
Maar waar wordt ie naartoe gedrukt dan?!



voor Gnoompje. Arm ding.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er in februari eentje laten weghalen aan de basis van mijn wijsvinger, binnenzijde. Ik had 'm toen al ruim een jaar en kreeg steeds meer last met dingen vastpakken, deksels van potten draaien enzovoort.

Hij was niet zo groot en leegzuigen zou niet helpen volgens de chirurg, dus is ie er uitgehaald. Kleine ingreep, binnen een half uur stond ik weer buiten.

De kans is idd aanwezig dat ie weer terug komt maar ik heb vooralsnog in ieder geval geen last.
Ik had er eentje. De huisarts heeft hem 3 keer leeggezogen en dat deed geen pijn. Ja, als iemand met een naald in je steekt voel je dat maar als de naald er 1 keer in zat voelde ik er echt niks meer van. De inhoud heeft hij de eerste keer op een tissue gespoten zodat ik het kon zien. Bij mij was het doorzichtig en helder, en leek het qua dikte net haargel maar dan zonder kleur.

De 3e keer heeft hij er iets anders in gespoten in de hoop dat hij dan wel weg zou blijven. Dat was niet zo en toen heb ik me er aan laten opereren. Daar heb ik soms wel een beetje spijt van want ik heb er een behoorlijk groot litteken op de bovenkant van mijn hand aan overgehouden. Gelukkig is hij niet teruggekomen, dan had ik helemaal gebaald.



En over het "wegdrukken": Mijn huisarts zei dat je hem in principe "kapot kan slaan" met iets zwaars. Bijvoorbeeld een gerichte tik met een hamer. Dan splijt hij open en breekt je lichaam de gewrichtsvloeistof die er in zit af. De kans dat hij terug komt is dan kleiner. Hij zou het niemand aanraden maar hij kende wel stoere kerels die het altijd zo deden. Een ganglion schijnt bijvoorbeeld vaak voor te komen bij motorrijders en die nemen de hamer (of misschien de bijbel?) wel eens ter hand om even zelf korte metten te maken met de bobbel.



Maar om een lang verhaal kort te maken: Laat hem leegzuigen. De huisarts doet dat, het valt heel erg mee (ik voelde er echt, echt, echt, écht bijna niks van en was toen nog panisch voor naalden) en de pijnklachten zijn vrijwel meteen weg. Hij kan terugkomen maar dat duurt vaak wel een tijd. Bij mij zat ie er nooit na 3 dagen al weer, duurde eerder een half jaar of zelfs langer voor ik echt weer klachten kreeg. Dus probeer het gewoon, het zal je meevallen.
quote:Welpie schreef op 27 oktober 2010 @ 12:36:

De mijne heeft ooit knel gezeten, is toen door de druk geknapt (pijnlijk!!) en is nooit meer teruggekomen.auw auw auw! Maar dit is denk ik wel wat mijn huisarts bedoelde: doordat er echt een scheur in komt is de kans groter dat hij niet meer terug kan komen. Bij leegzuigen blijft de holte gewoon bestaan en die kan zich heel makkelijk weer opnieuw vullen.
Alle reacties Link kopieren
Valt het jullie trouwens ook op dat er een spatie aan het begin van een nieuwe zin zit als je begint met een hoofdletter? Dacht dat het aan mij lag maar zie het bij iedereen...
quote:SeptemberGirl schreef op 27 oktober 2010 @ 12:42:

Maar waar wordt ie naartoe gedrukt dan?!



voor Gnoompje. Arm ding.Met "wegdrukken" wordt dus volgens mij gewoon "kapotdrukken" bedoelt. auw auw!
Ik heb er ook een gehad, hij werd soms erg groot en was pijnlijk.

(destijds erg lastig want ik werkte in de horeca en gebruikte die hand voor het dragen van een dienblad)

Ik heb hem operatief laten verwijderen. Ik kon hem niet laten leegzuigen., ik weet eerlijk gezegd niet meer waarom dat was.

Vervelende ingreep (vooral de verdoving) Een jaar of 4 geleden heb ik nog ee jnlijke pols gehad en was ik bang dat hij terug zou komen, maar het viel alles mee. Het is nu inmiddels zo'n 6 jaar geleden, en ik heb er geen last meer van. Het litteken is heel klein en valt totaal niet op..



Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven