eigen risisco cz 2008

05-11-2007 12:36 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg vrijdag mijn nieuwe polis binnen van cz voor 2008. Ineens is er een verplicht eigen risico van 150 euro. Ik ben zwanger en beval in het ziekenhuis dus die 150 euro ben ik zowiezo kwijt. Kan ik nu nog wisselen van verzekeraar?? Ik heb wel al de kraamzorg via cz voor volgend jaar geregeld.
Hoi, toevallig ging hier zaterdag de uitzending van Kassa over. Heb stukje gekopieerd, hoop dat je er iets aan hebt!



Basisverzekering

De basisverzekering voor 2008 verandert op een aantal belangrijke punten. Zo wordt de no-claim afgeschaft en wordt een verplicht eigen risico van € 150 per volwassene ingevoerd. Dat eigen risico geldt trouwens niet voor bezoekjes aan de huisarts.

Volgens berekeningen van het ministerie van VWS gaat een verzekerde er –wat de basisverzekering betreft- gemiddeld € 154 per jaar op achteruit. Daar staan wel een paar pluspunten tegenover:



De pil komt weer in het pakket

De kraamzorg wordt iets uitgebreid

Er komt een basisdekking voor psychologische hulp

De tandartsvergoeding voor kinderen tot en met 21 jaar wordt uitgebreid



Aanvullende verzekering

Ook bij de aanvullende verzekering zijn er veranderingen op komst. Bij een aantal worden de voorwaarden uitgekleed en veel verzekeringen worden gemiddeld 10 % duurder.



Politiek

Pieter Omtzigt -Tweede Kamerlid voor het CDA- erkent dat de kosten voor de zorgverzekering stijgen. De redenen daarvoor zijn een stijging van de zorgkosten, de uitbreiding van de dekking voor de basisverzekering. En omdat het gewenst is dat iedereen de behandeling krijgt, die hij nodig heeft. Ook geeft Omtzigt aan dat er bewust is gekozen om de no-claim af te schaffen en een verplicht eigen risico in te voeren. Dit omdat het verschil in kosten voor gezonden en zieken kleiner wordt.

Chronische zieken krijgen een extra compensatie van € 47 per jaar. De invulling van die regeling zal echter pas in het voorjaar van 2008 bekend zijn.



Zorgtoeslag?

Mensen die een zorgtoeslag ontvangen worden gecompenseerd, aldus Omtzigt. Dat geldt echter niet als je inkomen in 2008 exact hetzelfde blijft als in 2007. Als je inkomen stijgt (bijvoorbeeld als gevolg van een CAO-stijging) kan een gezin er per jaar € 40 tot € 70 op achteruit gaat.



Shoppen loont

Erik Hordijk van de Verzekeringssite licht aan de hand van twee voorbeelden toe dat shoppen loont bij het afsluiten van een nieuwe zorgverzekering. Zo blijkt het verschil voor een jong gezin tussen de goedkoopste en duurste basisverzekering met een aanvullende verzekering op jaarbasis € 815 te zijn. Let wel, de uitkomst kan per geval verschillen. Zo koos dit gezin voor een aanvullende verzekering met een beperkte dekking voor fysiotherapie en de tandarts, maar wilden zij wel een dekking voor orthodontie.



Verder geeft hij nog een aantal tips waarmee geld kan worden bespaard. Zo is het in de meeste gevallen voordeliger om je aan te sluiten bij een collectief. Dat kan bijvoorbeeld de werkgever zijn, maar er zijn ook ledencollectieven zoals die van vakbonden. En als derde zijn er open collectieven; waar iedereen zich bij kan aansluiten. Aansluiting bij een collectief kan een besparing opleveren tot 10% van de premie. En de laatste tip: Veel mensen blijken ten onrechte naar de spoedeisende hulp te gaan, terwijl ze ook naar de huisarts kunnen. En bij gebruik van de spoedeisende hulp raak je je eigen risico van € 150 kwijt, en dat is niet het geval bij een bezoek aan de huisarts.
http://www.tcfzorg.nl/php/page.php?id=344&s=17



Eigen risico is verplicht 2008. Van verzekeraar wisselen kan uiteraard.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt tot 1 januari wisselen van verzekeraar. Echter; let op! Want die 150 euro eigen bijdrage is vanuit de regering vastgelegd, daar loop je dus overal tegen op. (er gaan verhalen dat sommige verzekeraars constructies willen gaan bieden waardoor je netto die eigen bijdrage ontloopt, maar ik heb ze persoonlijk -nog?- niet gezien) Dit is in de plaats gekomen van de no claim, die dus per 1-1-2008 ophoudt te bestaan. Uitgesloten van dit eigen risico zijn bezoekjes aan de huisarts en aan de verloskundige.



Wacht rustig af, deze week zullen veel verzekeraars hun premie bekend maken, zodat je beter kunt vergelijken tussen prijzen én inhoud. Ook komen er steeds meer collectieven voor 'jan met de pet', waar ook een hoop voordeel te halen kan zijn.



Stap je wel over, denk er dan om dat je je kraamzorg even opnieuw zult moeten regelen via de nieuwe verzekeraar. Het hoeft geen verschil te maken in de zorgverlener (vaak is er een grote overlap, waardoor veel verzekeraars met dezelfde zorgverleners werken), maar je moet de administratie richting de nieuwe verzekeraar natuurlijk even opnieuw regelen.



Dit kan overigens erg makkelijk zijn, afhankelijk van de verzekeraar, type zorg of hulpmiddel etc. Zelf ben ik vorig jaar overgestapt van verzekeraar. Ik heb nogal wat behandelingen lopen die chronisch zijn, de nodige hulpmiddelen etc. in huis via de zorgverzekering etc. Een heel simpel klein briefje (melden welke hulpmiddelen ik heb en waar vandaan), 1 telefoontje (taxi-machtiging) en weer even nieuwe verwijsjes uit laten schrijven (1 telefoontje naar huisarts, overal nieuw verwijsje voor, die afgeven aan zorgverlener en klaar was RV.) Al mijn zorgverleners zijn hetzelfde gebleven, het heeft me nooit 1 dag zorg gekost -ik heb standaard de eerste werkdag van het jaar wel ergens een afspraak-, alle hulpmiddelen zijn achter de schermen overgenomen van de oude zorgverzekeraar en ik blijf gebruik maken van dezelfde leveranciers hiervoor. Al met al is me dat zeer vlot gegaan en goed bevallen. Aan de andere kant; er zijn ook genoeg mensen die wél problemen tegen komen als ze overstappen. Daar informatie over verzamelen is dus niet onverstandig.
vandaag ga ik van alles kunnen
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie advies. Ik dacht even dat het alleen bij cz was maar het is dus overal.
Alle reacties Link kopieren
Ben ik nou de enige die dit echt absurd vind?

Vind het ronduit belachelijk, die prijzen voor een zorgverzekering! Kon je je vroeger indenken dat je gemiddeld zo'n 250 gulden kwijt zou zijn aan je verzekering???

EN dan nu die eigen bijdrage.....die ben je dus bijna altijd wel kwijt. Twee x naar de tandarts en hoppa, dat kost je dan al (bijna) 150 euro....belachelijk toch?

Kan me hier heel erg kwaad om maken, maar goed, we zullen (helaas) wel moeten. Al denkt niet iedereen daar zo over. Schijnt at steeds meer mensen in NL niet verzekerd zijn ivm de hoge kosten....

Niet slim, maar soms ook best begrijpelijk.
Roos, je bent niet de enige. Ik vind het ook absurd. Heb vorig jaar (toen was het nog goedkoper dan dit jaar, maar ook al heel duur) dat gesprek ook gevoerd met ex-collega's van mij uit andere Europese landen, en ze zijn zich allemaal rotgeschrokken van de torenhoge kosten die wij betalen voor onze ziektekostenverzekering.
Wat betalen jullie dan ongeveer per maand voor de ziektekostenverzekering? Ik woon sinds 5 jaar in Zwitserland en ik heb geen idee meer hoeveel het nu in Nederland is. Ik betaal dacht ik ongeveer 200 euro per maand, met een eigen risico van 500 euro per jaar. Maar dan wordt er ook nog een gedeelte betaald door de werkgever, ik weet eigenlijk niet eens hoeveel.
Ik zit me net te bedenken dat ik dit niet eens zeker weet. Ik zal het eens uitzoeken. Heb vorige week de nieuwe polissen binnen gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind de ziektekostenverzekring hier nier zo absurd hoog. Okay er zijn landen waar het goedkoper is, maar wij hebben in Nederland nog steeds heel erg goede zorg, en of dat overal zo is? Ik weet iig wel dat je in Duitsland meer aan ziektekosten kwijt bent.



Weten jullie eigenlijk wel wat het kost? Een nacht ziekenhuis 500 euro en meer. Ik heb het er wel voor over die maandpremie.
Alle reacties Link kopieren
Effes, het eigen risico wordt inderdaad bij alle verzekeraars 150 euro. Helaas...



Ik vind het ook niet normaal meer, hoor, wat je aan premie moet betalen tegenwoordig. Vijf à zes jaar geleden betaalde je een paar (gulden)tientjes als je ziekenfonds verzekerd was...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven