Wassen en het milieu

05-04-2011 16:58 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Denk jij aan het milieu bij het wassen van je kleding?
Alle reacties Link kopieren
Ja. Altijd een volle trommel, zo laag mogelijke temperatuur, zo min mogelijk wasmiddel, geen droger en was alleen spullen die vies zijn, dwz, bij mij, dat ze of stinken en dat er met luchten niet uit gaat, of dat er vlekken in zitten.
Ik woon in het europoort/botlek gebied, zodra ze daar gaan besluiten om aan het millieu te denken, dan denk ik keihard met ze mee.

Irriteer me overigens mateloos aan de geur van mijn frisse wasje , als ik het iets te lang buiten laat hangen en dat allemaal dankzij s'mens beste vriend, de auto.
quote:_Barbabella_ schreef op 05 april 2011 @ 17:24:

Eens met plops

quote:emaille schreef op 05 april 2011 @ 17:28:

[...]





wie de schoen past...Ach doe normaal zeg.....
Alle reacties Link kopieren
quote:emaille schreef op 05 april 2011 @ 17:18:

Daar gaan we weer. Ik kan het je kort vertellen: de meeste forummers denken bij de was niet aan het milieu. 17 wassen per week is niet raar, lege trommels zijn geen probleem, en zoveel mogelijk lekker heet.



Een beter milieu begint niet in Nederland, dat is zeker.



Ik pas de schoen!

Na mij mag alles op



En fijn toch? Nederland hoeft niet altijd het braafste jongetje van de klas te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk er wel aan. Spaar de was op zodat ik niet steeds kleine beetjes was. Was niet heter dan nodig.



Maar ik denk ook aan mijn portemonnee... Ik heb een tweedehands wasmachine die volgens mij niet de zuinigste is die er bestaat. Het gaat me te ver om die nu te vervangen voor een nieuwe.

(Wat misschien ook slecht voor het milieu is, een werkend apparaat wegdoen en een nieuwe aanschaffen)
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
ja
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een van de grootste milieuvervuilers van NL.

(Ook qua afval weggooien - alles gaat in de grijze bak ipv afval scheiden.)

Ik was desnoods 1 shirtje apart in de wasmachine.

En keukendoeken, badlakens, ondergoed en beddengoed was ik op 60 graden, want dan pas gaan bacterieën en huismijt dood.
Ja natuurlijk denk ik aan het milieu bij de was. Volle trommel, 30 graden tenzij echt heel vies, niet te veel wasmiddel. Da's toch normaal?



Wat een gezeur over dat 'wij' (is dat Nederland?) al genoeg doen, of dat het niet zou helpen zolang er elders in de wereld vervuild wordt, of dat nou het Botlek gebied is of China. Het komt wel door verandering in wasmiddelen dat fosfaatconcentraties in oppervlaktewater naar beneden zijn gegaan hoor! Daardoor zijn er nu (anno 2010) minder snel van die stinkende groene erwetensoep achtige algen ons zwemwater (vergeleken met bijv begin jaren 80).



P.S. Mijn uitbarsting is gericht tegen niemand in het bijzonder, maar tegen 'men' die het milieu alleen maar gezeur vind. Dus laat alsjeblieft niemand zich persoonlijk aangevallen voelen.
quote:plops schreef op 05 april 2011 @ 17:34:

[...]

Ach doe normaal zeg.....Ach, grow up.
Alle reacties Link kopieren
Ik was echt niet alles op 30

Beddengoed, handdoeken en keukenspul gaat hier op 60. Mijn gezondheid en dat van mijn gezin gaat voor het milieu. Hoe dubbel dat ook klinkt
Alle reacties Link kopieren
Ja. Ik was op 30 graden (behalve ondergoed, handdoeken en vaatdoekjes, dat gaat op 60) met een ecowasbal en een klein beetje wasmiddel op ecoprogramma. En ik was alleen als ik genoeg was heb om mijn trommel te vullen.
quote:_Barbabella_ schreef op 05 april 2011 @ 18:05:

Ik was echt niet alles op 30

Beddengoed, handdoeken en keukenspul gaat hier op 60. Mijn gezondheid en dat van mijn gezin gaat voor het milieu. Hoe dubbel dat ook klinktHet is een fabel dat alles op 60 graden moet om schoon te worden. Is een feit, geen oordeel.
quote:emaille schreef op 05 april 2011 @ 18:05:

[...]





Ach, grow up.Gaat ie lekker Emaille? Vanwaar die zuurheid?
Alle reacties Link kopieren
Dat wilde ik net zeggen. Het is wel een leuk idee hoor, maar volgens mij gaan schimmels net zo goed (niet) dood op 60 graden. Neemt niet weg dat ik sommige zooi nog wel op 60 was.



Emaille, kun jij mij alsjeblieft uitleggen wanneer bacteriën en schimmels wel doodgaan of wat in ieder geval verstandig is voor mij om te doen? Ik ben in de war.
Alle reacties Link kopieren
For the record: ik wilde net hetzelfde als emaille zeggen over de schimmels, niet hetzelfde als plops.
De wasmiddelen zijn tegenwoordig gemaakt om een kleine hoeveelheid te gebruiken en op lage temperaturen te wassen, maar toch gooien de meeste mensen het bakje goed vol en wassen ze op 60 graden.
quote:plops schreef op 05 april 2011 @ 18:10:

[...]

Gaat ie lekker Emaille? Vanwaar die zuurheid?Ja lekker, dank je. Wie loopt hier nou te keffen?
Alle reacties Link kopieren
Ik was handdoeken, beddengoed, keukendoeken en ondergoed ook op 60 graden. De rest op 40. En kleding apart wassen op het halfuursprogramma doe ik ook. En ik gebruik ook nog wasverzachter. En ik heb een droger, die ik ook veel gebruik.
Ik moet wel, ik heb namelijk een fosse septique. :-)

Ik denk dus aan alles wat ik door mijn goot spoel, en af en toe zou ik heul graag eens een fles bleek in de plee gooien!
Alle reacties Link kopieren
Ja, (maar eigenlijk ook meer voor mijn eigen portemonnee).

-ik was alleen volle trommels, ongeveer 1x in de twee/drie weken was ik een aantal wassen (3 ongeveer)

-ik was al mijn was op 30 graden verkort programma. Behalve 1 x per maand doe ik keuken spul en beddengoed (in 1 volle trommel) op 95 graden. Inderdaad tegen schimmels, bacterien enzo.

-verder draag ik kleren best vaak voor ik ze was. (behalve slips). Als een kledingstuk de geurtest passeert, dan gaat t nog niet de wasmand in. Vandaar ook dat ik zo weinig wassen draai.
Alle reacties Link kopieren
Ik druk altijd het knopje "eco" in, dus ik vermoed van wel
Alle reacties Link kopieren
Ik was alleen volle trommels maar das idd meer voor mijn eigen portemonnee.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik denk niet aan het milieu bij het wassen.

Was veel en was heet.

En daarna gaat het ook nog de droger in.



Veel vlekken gaan er toch echt niet uit beneden de 40/60 graden.

En aangezien ik 2 net-geen-baby's meer heb heb ik ook regelmatig een kookwas bij de ergste vlekken.
Ja, dat vind ik echt.
Alle reacties Link kopieren
Ik was alles op 40 graden, wasmachine vol, weinig wasmiddel, geen droger, energieknop aan. Dus ja.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven