"korte termijn" lening

13-11-2007 19:29 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kan iemand mij advies geven over het volgende:



mijn vriend en ik hebben onlangs besloten uit elkaar te gaan. Mijn vriend wil graag in ons huis blijven wonen en de hypotheek op zijn naam laten overschrijven. Echter er is geen overwaarde, oftewel de waarde van onze hypotheek is hoger dan de waarde van ons huis. Nu heeft mijn vriend een gat te vullen van ± ¤ 18.000.

Hij heeft aan mij gevraagd of ik dit geld kan hem tijdelijk kan lenen. Wanneer hij de nieuwe hypotheek rond heeft kan hij vervolgens zelf de lening starten en mij direct terugbetalen.



Weet iemand wat de consequenties zijn als ik een lening van ¤ 18.000 afsluit en dan binnen ongeveer 2 maanden weer terugstort?



Misschien klinkt dit verhaal raar in de oren. Maar ik vertrouw mijn ex. En wanneer hij de hypotheek niet rond kan krijgen zal het huis verkocht moeten worden waardoor wij beiden met een schuld eindigen.



Thanx
Alle reacties Link kopieren
een consequentie is dat jij geen rente over dat geld krijgt...



en ik zou iig een contract opstellen!
Alle reacties Link kopieren
Kan hij de maandelijkse lasten alleen opbrengen? Dat moet je eerst berekenen.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
En de vraag is of hij een lening krijgt... Als je geen hypotheek krijgt omdat je een lening hebt (reden dat hij hem nu niet afsluit), krijg je wellicht ook geen lening omdat je hypotheek al zo hoog is.



Want anders verhoogde hij zijn hypotheek toch gewoon?



Ik vind het een beetje raar....

Je kunt gewoon niet meer dan maximaal lenen lijkt me, of je het nu bij Leen van Frisia haalt of bij de hypotheekverstrekker...
Alle reacties Link kopieren
Als het goed is staan hypotheken niet geregistreerd bij BKR....verbazingwekkend maar dat schijnt echt zo te zijn.



Hij heeft inderdaad de max. hypotheek. Hypotheekverstrekker zal dus kijken of hij leningen heeft open staan. Leningverstrekker kan niet zien of hij een hypotheek heeft open staan.



Ja, misschien is het wel wat vreemd. Maar als dit niet lukt moet het huis (met schuld!) verkocht worden...
ook als het huis neit wordt verkocht zou het wel eens zo kunnen zijn dat jij wettelijk verplicht bent om de helft van het verschil tussen hypotheek en waarde van het huis te betalen.



Als er overwaarde was zou jouw vriend je immers moeten uitkopen. Nu is er een restschuld, die ook voor de helft van jou is. als jullie een samenlevingscontract hebben en zoel huis als hypotheek staan op beider naam, dan denk ik dat je hem dus een bedrag moet betalen.
Volgens mij staan hypotheken wel degelijk geregistrerd.

een leningsverstrekker zal ook heus wel kijken naar de kredietwaardigheid van iemand. bovendien lijkt het me nogal dom om bovenop een al maximale hypotheek nog een lening te hebben. Je moet ook nog leven, en ik vraag me af of je niet veels te hoge maandlasten krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat klopt, ik zou hem moeten betalen.



Aangezien hij er wil blijven wonen is hij tevreden met de tijdelijke lening die hij te kort komt.



Vraag is: zijn er consequenties wanneer je zo'n bedrag leent en binnen korte tijd weer terug betaald? Blijft dat geregistreerd bij BKR? Andere nadelige gevolgen? Ik heb nl nog nooit iets met leningen te maken gehad op de hypotheek na.
Alle reacties Link kopieren
De lening wordt in ieder geval geregistreerd, maar zodra de lening is afbetaald kun je de bank vragen om de BKR-registratie te verwijderen.
wat doe je als je ex de lening niet rondkrijgt?
Alle reacties Link kopieren
Leuk en lief dat je je ex vertrouwt. Als hij dat vertrouwen niet waard blijk te zijn zit je wel met een enorm probleem want dan heb jij een lening die je niet terug kan betalen omdat je vriend de afspraak mogelijk niet nakomt.

Zo'n risico moet je niet nemen.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren
hypotheek wordt niet geregistreed bij BKR, lening idd wel, maar als die is afbetaald kan je de BKR-registratie opheffen. Hier gaan wel een paar weken overheen. Je kan bij de bank echter een formulier halen als bewijs dat je lening is opgeheven. Dit accepteert de hypotheekbank als bewijs.

Dit is althans mijn ervaring.....



Ik snap alleen niet helemaal waarom jij het geld nu meteen aan hem moet lenen, hij kan toch eerst uitzoeken of hij met een inbreng van 18.000 euro de hypotheek rond krijgt? Daarna kan je hem het geld alsnog lenen. Ik vind wel dat hij een behoorlijk risico neemt, maar goed ik heb mijn hypotheek zo veilig mogelijk afgesloten (met NHG), ik had een veel hogere hypotheek kunnen afsluiten, maar ik vind dat risico te groot. En 18.000 euro bij een leningverstrekker vind ik behoorlijk veel. Hier staan behoorlijk hoge rentes op!
Alle reacties Link kopieren
En dan toch maar een concreet antwoord op je vraag!

Als jij een lening afsluit en die na twee maanden afbetaalt, zijn er geen consequenties, MITS die lening toestaat versneld af te lossen.

Verder wordt die lening wel opgenomen in jouw "kredietverleden".

Als jij zeker van je zaak bent (dus zeker van hem), zie ik geen enkele belemmering. Maar het blijft een risico. Hij kan ook buiten zijn schuld niet in staat zijn z'n verplichtingen niet na te komen. In dat geval blijf jij aansprakelijk.

Een lening bij een officiëel leninginstituut staat daar voor de rest van je leven geregistreerd. Het aflossingspatroon wordt bijgehouden, en als je alleen al te laat bent met de termijnbetaling wordt dat ergens opgeslagen.

Dus: wees je ervan bewust dat iets dat voor jou slechts als een vriendendienst geldt, verstrekkende gevolgen kan hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven