wegtrekker

11-10-2011 20:11 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet zeker of ik dit onderwerp hier moet plaatsen maar goed..



Ik heb thuis een discussie over de betekenis van het woord 'wegtrekker'. Wat is volgens jullie de betekenis van dit woord? En is dat officieel of een eigen interpretatie?
Alle reacties Link kopieren
Een wegtrekker...dat je plotseling indut/overvallen wordt door vermoeidheid...maar weet niet of dat de officiele betekenis is?
Alle reacties Link kopieren
Wat is de context dan?? Lijkt me nogal bepalend.
Een wegtrekker is dat je ergens zo slecht op reageert dat je helemaal uit het moment raakt.



Bijv: je bent voor het eerst romatisch aan het doen met je nieuwe vriendje en opeens zie je zijn witte sokken. Spontaan is alle romantiek voor jou verdwenen.



Ander voorbeeld: je zit gezellig een sateetje te eten en opeens zie je voor het raam een hond die aan de diarree is. Spontaan is je zin in je sateetje verdwenen.
Alle reacties Link kopieren
"Wegtrekker" is een kreet die je nogal eens tegen komt als het gaat over epilepsie, al dan niet in combinatie met of in de plaats van "absence". Epilepsie is niet alleen die grote aanvallen waarbij iemand schuimbekkend en wild met armen en benen zwaaiend op de grond valt. Ook het "even niet aanwezig zijn" kàn onder epilepsie zijn, "het licht is aan maar er is niemand thuis" noemt mijn man het ook wel.

Even niet meekrijgen wat er om je heen gebeurt, niet reageren, maar ook niet flauwvallen of omvallen.
Alle reacties Link kopieren
quote:nummerzoveel schreef op 11 oktober 2011 @ 20:23:

Een wegtrekker is dat je ergens zo slecht op reageert dat je helemaal uit het moment raakt.



Bijv: je bent voor het eerst romatisch aan het doen met je nieuwe vriendje en opeens zie je zijn witte sokken. Spontaan is alle romantiek voor jou verdwenen.



Ander voorbeeld: je zit gezellig een sateetje te eten en opeens zie je voor het raam een hond die aan de diarree is. Spontaan is je zin in je sateetje verdwenen.Dat lijken mij eerder afknappers?
Alle reacties Link kopieren
Een gevoel van een hypo of dat je flauw valt dacht ik...
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dus ook aan iets ernstigs zoals bij een epileptische aanval, flauwvallen of hartaanval oid en vind het daarom ook een zeer misplaatst woord voor even afwezig zijn door vermoeidheid. Maar ik lees hier dus tot nu beide betekenissen. Ik vroeg me dus af of hier een officiele betekenis voor is of mensen het gewoon gebruiken voor wat zij denken bij dit woord.
Alle reacties Link kopieren
quote:TheEmpress schreef op 11 oktober 2011 @ 20:19:

Wat is de contect dan?? Lijkt me nogal bepalend.maar de context laat juist duidelijk zien wat het betekend en dan zou ik er geen vraag bij hebben. Het gaat juist om wat de context kan zijn bij dit woord.
Alle reacties Link kopieren
Maak je toch niet zo druk, het is maar een woord
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik het in twee soorten situaties:



- als ik iets niet meekrijg of afwezig ben door voedseltekort of aandachtstekort



- als iemand een 'slappe' krijgt: een wegtrekkende erectie dus
Alle reacties Link kopieren
Even helemaal duizelig/draaierig zijn.
@Jackie



Dat zijn idd ook afknappers, maar hier in de regio wordt dan dus bijvoorbeeld iets gezegd als: '...deed hij zijn broek uit en zag ik daar die witte sokken onder vandaan komen. Ik kreeg spontaan een wegtrekker!'



Misschien wordt de term regionaal verschillend gebruikt?
Alle reacties Link kopieren
john gray, dating expert heeft het daar ook over gehad alleen hij noemt het het elastiek effect

dat dudes weg trekken en daarna als je gewoon je ding doet terug komen naar je..als je het niet verwacht haha

zoiets
Alle reacties Link kopieren
quote:nummerzoveel schreef op 11 oktober 2011 @ 20:50:

@Jackie



Dat zijn idd ook afknappers, maar hier in de regio wordt dan dus bijvoorbeeld iets gezegd als: '...deed hij zijn broek uit en zag ik daar die witte sokken onder vandaan komen. Ik kreeg spontaan een wegtrekker!'



Misschien wordt de term regionaal verschillend gebruikt?Zo snap ik 'm!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dan altijd aan bijna flauwvallen.



Dus wel duizelig, oorsuizen / het gevoel dat het geluid van heel ver weg komt, zwart voor de ogen zien, maar nog net niet flauwvallen.



Het bloed trekt weg uit je hoofd: je hebt een wegtrekker.
` weg - trek - ken

(trok weg, 1 overgankelijk h., 2, 3 onovergankelijk is weggetrokken)



1 trekkend verplaatsen;

2 weggaan; m.b.t. mist optrekken

3 plotseling alle kleur uit het gelaat verliezen



zo interpreteer ik het zelf ook, maar het kan ook grappig bedoeld zijn. als je even indommelt bv.
Alle reacties Link kopieren
Wegtrekker: Je wordt heel bleek en voelt je duizelig of zwart voor de ogen, je gaat bijna flauw vallen. Dat kan van schrik zijn of door een te lage bloedsuikerspiegel/bloeddruk.



In een andere betekenis ken ik het niet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en zijn vrienden zeggen dat meestal al ze iets walgelijks op tv zien (over het algemeen lelijke vrouwen of smakeloze toestanden). Dan kijkt er eentje echt enorm verschrikt o.i.d. en dan zegt een ander: "zo, die had ff een wegtrekker". Ofzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:nummerzoveel schreef op 11 oktober 2011 @ 20:23:





Ander voorbeeld: je zit gezellig een sateetje te eten en opeens zie je voor het raam een hond die aan de diarree is. Spontaan is je zin in je sateetje verdwenen.
Alle reacties Link kopieren
Na je met Roger alles op rood hebt gezet zo hard gutsen dat je blaren op je huig staan, waarna je moet stoppen op de vluchtstrook omdat die truck die voor je reed opeens opgaat in paarse vlekken. De 3 uur slaap en het meermalig koppen van de pier in het afgelopen etmaal werken ook zeker niet mee.

Dat noemen ze dan een wegtrekker.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen die een enorm oud topic omhoog schopt voor jan lul vind ik best een wegtrekker.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven