Herinneringen aan grootouders

08-05-2015 14:44 59 berichten
Door een ander topic waar al allerlei lieve oma herinneringen naar boven komen, kreeg ik gewoon zin om zelf oma te worden! Ook ik heb veel dierbare herinneringen aan mijn grootouders en ik dacht ineens, misschien is het wel een leuk om er een topic over te openen!



Van mijn oma mochten we altijd de kapotte koekjes uit de trommel opeten. Als je kwam logeren, deed ze een nieuw pak in de trommel en dan vroeg ze 'zitten er kapotte bij?' Ik, beteuterd: Nee...

Dan pakte ze de trommel op, liet hem een keer goed vallen en zei 'nu misschien wel?!'
Alle reacties Link kopieren
Hier ook goede herinneringen aan oma's en opa's

Alles wat thuis niet mocht, kon daar wel. Heerlijke tijden!
The truth is neither here nor there. It's the look of the thing that matters
Op warme dagen kregen we een emmertje met water en een oude/goedkope kwast en dan gingen we de schutting verven.
Alle reacties Link kopieren
Wij mochten bij opa en oma ijs wanneer de zon scheen.

Toen er geen zon scheen maar we wel zin hadden in ijs, zei oma dat we dan geen ijs kregen.

Toen zei ik "maar oma, de zon schijnt toch altijd achter de wolken gewoon door?"

Vanaf toen kregen we zelfs ijs als de zon niet scheen, want hij scheen toch altijd, zichtbaar of niet zichtbaar
Alle reacties Link kopieren
Op 12 jarige leeftijd kreeg ik al een advocaatje met slagroom van oma.

Zou je nu eens moeten doen.
The truth is neither here nor there. It's the look of the thing that matters
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk met die koekjes!



Bij mijn oma kregen we altijd zelf gemaakte groente soep. Ze deed er altijd van die letter's er in die een woord vormde. Altijd dolle pret om het woord te raden.



1 van de mooiste oma herinneringen;

Oma heeft nogal een zwaar leven gehad. Weinig geluk bij de mannen. Maar ze had 1 liefde.. Een Canadese soldaat waar ze alleen de eerste naam wist. Wij hebben samen met oma een Facebook gemaakt en zijn een zoektocht begonnen. Urenlang aan het zoeken geweest, gezellig samen met heerlijke zelfgebakken cake.



We vonden hem. En op haar 80ste verjaardag kwam hij langs. Als verassing. Heb oma nog nooit zo gelukkig gezien. Hij woond nu bij oma. Oma dol gelukkig.



Mijn oma, inmiddels 84 heeft vriend waar mijn relatie twijfelachtig nog even goed duidelijk gemaakt dat als hij mij pijn doet hij een probleem hebt.

Dan zou ik je maar bergen jongeman!
Wat een ontzettend leuke herinnering, TO!



Mijn opa was ingenieur en kon alles zelf maken. Hij kon elk denkbaar apparaat repareren, en de auto hoefde nooit weg naar de garage. Daarnaast maakte hij zelf wijn en had hij een rookoven gebouwd waar regelmatig gebruik van werd gemaakt. Wat we ook nodig hadden, we gingen altijd eerst naar opa om te vragen of hij het kon maken.



Mijn oma was de meest lieve, zachtaardige en zorgzame vrouw die ik ooit heb gekend. Maar het was wel deze lieverd die mijn biologische vader het huis uit heeft gemept. Daardoor is ze mijn grote held.



Helaas zijn ze beiden overleden. Opa is vorige week begraven. Van topics zoals deze schieten de tranen in mijn ogen, maar ik prijs mezelf ontzettend gelukkig met zulke geweldige grootouders.
Ik heb alleen maar herinneringen aan de ouders van mijn vader. Mijn andere opa was al overleden, voordat ik ben geboren en mijn oma overleed toen ik een jaar of 4 was.



Maar de herinneringen aan mijn toen nog levende opa en oma, heerlijk!



De vakanties naar Cadzand, opa die daar met zijn kaplaarzen door het mulle zand zwoegde ;)



Nozem was mijn bijnaam, opa zei dat standaard als ik binnenkwam.

Pinda's eten op zaterdagavond, ik mocht als klein kind al het schuim van zijn Grolsch beugelbiertjes drinken. Ohoh, als ze dat tegenwoordig doen

Met de loterijen de getallen omcirkelen, samen de eendjes voeren op zondagochtend, het logeren was altijd een groot feest en gebeurde vaak, zeker toen mijn broertje en zusje ( tweeling) geboren werd.

De lekkere soepen die opa iedere zondag maakte voor de familie, de lekkere stoofpeertjes.



Opa overleed toen ik 12 was, mijn lieveling en ik was zijn lieveling.

Mijn oma heb ik gelukkig nog, ze is 87 en nog steeds bij de tijd, al werkt haar lichaam niet mee en wordt ze wel wat vergeetachtiger. Door de dood van haar zus afgelopen januari is dat in een stroomversnelling geraakt, maar nu lijkt het te zijn gestabiliseerd.

Mijn omie Ik hoop nog hele mooie herinneringen erbij te krijgen de komende maanden/jaren.

Haar grootste wens was om mij te zien trouwen, dat gaat gebeuren. Ik kijk zo uit naar die dag, dat ze me in mijn bruidsjurk kan zien, als volwassen vrouw en dat ze maar trots mag zijn die dag!
Alle reacties Link kopieren
Op de camping logeren bij opa en oma elk jaar, een aantal keer. De gedroogde appeltjes die ze kookten, zwemmen in het meertje en thuiskomen met vastgekoekte handdoeken van het zand. Fietsen met opa en wandelen met oma.

En de berenknuffels van opa.



Ik heb iets in m'n ogen....
Sjongejongejongejonge........
Alle reacties Link kopieren
Zoveel geweldige herinneringen!

Op opa's dikke buik liggen en tv kijken, logeren en broer met opa op de ene slaapkamer en ik met oma op de andere inclusief zelfverzonnen verhaaltjes Om 5 uur sochtends opstaan en samen aan de thee met melk en veel suiker en witte boterhammen en daarna Telekids kijken, stiekeme lepels suiker mogen snoepen, samen lekkere soep maken, met oma op de kermis in de breakdance ondanks dat ze er misselijk van werd, iedere week een 5 gulden munt , zoveel snoepen en eten als je wil.

We mochten er eigenlijk alles! Beste opa en oma die ik me kon wensen
Alle reacties Link kopieren
wat een heerlijke verhalen! ik heb ook zulke dierbare herinneringen aan handwerken, bakken en koken met oma en met opa de moestuin onderhouden en fietsen samen.



echte opa en oma dingen. ik denk dat dit tegenwoordig heel anders is omdat opa's en oma's vaak een veel prominentere rol hebben in de opvoeding als oppas. wel jammer dat de bijzondere zaken er dan een beetje af gaan
En doooooor!
Als we op zondagmiddag echt te druk waren met zijn allen, moesten we maar even op de 'Sint Jan' (kerkje in de buurt) gaan kijken hoe laat het was......
Alle reacties Link kopieren
quote:Hartwig schreef op 08 mei 2015 @ 14:56:

1 van de mooiste oma herinneringen;

Oma heeft nogal een zwaar leven gehad. Weinig geluk bij de mannen. Maar ze had 1 liefde.. Een Canadese soldaat waar ze alleen de eerste naam wist. Wij hebben samen met oma een Facebook gemaakt en zijn een zoektocht begonnen. Urenlang aan het zoeken geweest, gezellig samen met heerlijke zelfgebakken cake.



We vonden hem. En op haar 80ste verjaardag kwam hij langs. Als verassing. Heb oma nog nooit zo gelukkig gezien. Hij woond nu bij oma. Oma dol gelukkig.



Wat een geweldig mooi verhaal.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hartwig schreef op 08 mei 2015 @ 14:56:

Oma heeft nogal een zwaar leven gehad. Weinig geluk bij de mannen. Maar ze had 1 liefde.. Een Canadese soldaat waar ze alleen de eerste naam wist. Wij hebben samen met oma een Facebook gemaakt en zijn een zoektocht begonnen. Urenlang aan het zoeken geweest, gezellig samen met heerlijke zelfgebakken cake.



We vonden hem. En op haar 80ste verjaardag kwam hij langs. Als verassing. Heb oma nog nooit zo gelukkig gezien. Hij woond nu bij oma. Oma dol gelukkig.







Wat een geweldig verhaal!



(Oeps, mosterd, zie ik nu. Ik ben dus niet de enige die er zo over denkt.)
Ik moet helemaal niks!
Alle reacties Link kopieren
Mijn andere opa en oma hebben mijn zus en mij toen we klein waren een tijdje in huis genomen omdat mijn moeder ziek was.

Sinds oma is overleden begint opa daar steeds over te vertellen, dat hij zo blij was dat hij toen net met pensioen was en voor ons kon zorgen samen met oma, hoe hij mijn zus naar school bracht en mij naar de peuterspeelzaal.

En hoe fijn het wel niet was om ons een tijdje dicht bij hem te hebben.

Ik vind het jammer dat ik me dat niet meer kan herinneren omdat ik nog zo jong was, maar ik weet wel dat de logeerpartijtjes altijd een feest waren.



Nu heb ik alleen opa nog en als ik zie hoeveel verdriet hij om oma heeft, gun ik hem zoveel mooiers, gun ik hem dat hij straks oma weer ziet en dat ze weer samen zien.

Hoe graag ik hem nog lang bij me wil hebben.

Voor nu geniet ik er nog van dat we samen op zijn balkon vliegtuigen in de lucht zien vliegen, en hoe blij hij is als ik met een stapel roddelbladen aan kom.
Alle reacties Link kopieren
Wij woonden vroeger een paar jaar naast oma en opa.

Toen ik 17 was ofzo, moest ik op zaterdagavond om 2300 uur thuis zijn. Natuurlijk lukte dat nooit.

Als ik dan om 00.30 uur of zo eraan kwam en er brandde nog licht bij oma, dan schoot ik daar naar binnen en ging zitten.

Mijn moeder kwam dan boos binnen om haar nood te klagen tegen oma en riep vanuit de hal al naar oma: dat kind is alweer niet op tijd thuis.

Waarop oma zei: wat een geklets, ze zit hier al vanaf 22.30 uur.



Halleluja voor oma!



En mijn moeder wist heel goed dat dat natuurlijk helemaal niet zo was, maar wat kon ze doen?

Niks
The truth is neither here nor there. It's the look of the thing that matters
Alle reacties Link kopieren
Wat een fijn topic. Ik heb zelf ook hele goede herinneringen aan mijn grootouders. We mochten daar zo af en toe logeren en dat waren echt super dagen. Waarop we in de tuin een tent mochten bouwen of mochten helpen met kleine klusjes in en rondom huis. En heel soms als ik niet kon slapen, dan haalde m'n grootmoeder me uit bed en gingen we samen in de keuken een beker warme melk met anijs drinken en dan kletsten we gewoon wat. Het zal misschien 3 of 4 keer gebeurd zijn in m'n hele jeugd, maar die momenten waren zo bijzonder dat ik ze nooit meer zal vergeten.
Alle reacties Link kopieren
Oma-thee. Wist ik veel dat in die pot drie zakjes citroen thee gingen. Daarna ging er in het kopje een scheutje melk en 5 scheppen suiker. Jullie kennen allemaal die fagiele kopjes met een schoteltje, bloemetjes en gouden randje wel. Daar gingen dus 5 scheppen suiker in. Toen ik daar achter kwam wist ik gelijk waarom mijn thee nooit zo smaakte als bij oma.



Belinda sigaretten. Altijd Belinda sigaretten en puzzel- en horrorboeken. In mijn rebelse puberteit heb ik zelfs nog gerookt omdat samen met oma roken zo gezellig was.



De zaterdagnacht film kijken en dan op zondag bij oma de nabespreking houden omdat opa die films veel te laat vond om te kijken.
Hahaha briljant verhaal Katania!! (al zou ik eerlijk gezegd niet weten of ik het als moeder ook leuk zou vinden.... )



Mijn ouders passen heeeeeel veel op, maar niet op structurele basis, en zijn absoluut een dikke verwenopa en -oma, heerlijk om te zien. Ik gun mijn kinderen ook net zo veel mooie herinneringen als ik zelf heb wat dat betreft (wat dus betekent dat ik, vooral bij mijn schoonouders, echt wel eens op mijn tong moet bijten of de andere kant op moet kijken).
Ik was 7 toen de laatste overleed, één oma heb ik nooit gekend. Ik heb dus niet zoveel herinneringen. Een opa had altijd een rol Mentos in zijn jaszak voor ons. Ik heb een paar maanden bij mijn opa en oma gewoond toen mijn zus werd geboren, maar daar weet ik weinig meer van. En bij diezelfde opa en oma mocht ik niet in de badkamer komen als mijn opa aan het plassen was want opa had "een gouden druppel". Geen idee hoe ze daarop kwamen, maar ik was erg onder de indruk en vond het volkomen logisch dat ik daarom niet in de badkamer mocht komen.



En 30 jaar later kan ik me nog precies herinneren hoe het huis van mijn opa en oma eruit zag. Ik zie het zo voor me, maar wel op kindhoogte.



Mijn opa is letterlijk overleden aan een gebroken hart. Mijn oma overleed aan kanker en na 3,5 maand rouwen is mijn opa overleden aan een hartaanval.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha briljant verhaal Katania!! (al zou ik eerlijk gezegd niet weten of ik het als moeder ook leuk zou vinden.... )



Toen de mijne die leeftijd hadden, dacht ik er vaak aan terug.



Mijn oma vertelde mij ook altijd verhalen die mijn moeder uitspookte. Die moest natuurlijk ook op een bepaalde tijd thuis zijn. Dan ging ze gewoon naar boven, deed ze alsof ze naar bed ging en zo door het slaapkamerraam er weer uit en terug naar de danszaal.



Dus ik had ook altijd stokken om mee te slaan. En ik zei tegen mijn kinderen: denk maar niet dat ik ergens intrap.

Wat ik wel heb gedaan natuurlijk.
The truth is neither here nor there. It's the look of the thing that matters
Alle reacties Link kopieren
Katania
Hahaha, zo maak je het nog grappiger!



Mijn oma wordt dit jaar 90. En ik krijg nog steeds mooie, nieuwe herinneringen aan haar.



Laatst belde ze, terwijl ik twee handen vol had aan de kinderen. Toevallig was mijn vader er, dus ik vroeg of hij even op wou nemen. "halloho!" (mijn vader heeft een ehm... originele manier om de telefoon op te nemen). "Kastanjez belt over een half uurtje terug".



Dat deed ik een half uurtje later. Zegt oma: "Ik kreeg een of andere man aan de telefoon toen ik daarstraks belde."

"Oma, dat was papa"

"jaja... dat kun jij makkelijk zeggen!" [met een dikke knipoog]
Alle reacties Link kopieren
The truth is neither here nor there. It's the look of the thing that matters
Ik heb tot mijn vijfde bij opa en oma gewoond. Ze hebben mijn moeder en mij tijdens en na haar verschrikkelijke huwelijk opgevangen en haar de tijd gegeven om haar leven weer op te bouwen. Toen mijn tante weduwe werd, kwam zij met mijn neefje ook bij mijn grootouders wonen. Ze stonden altijd voor ons klaar en kwamen altijd voor ons op.



En nu moet ik echt even een zakdoek pakken....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven