Motorrijbewijs halen

09-03-2016 02:07 253 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!



Ik wil al een tijdje mijn motorrijbewijs gaan halen en inmiddels is mijn spaarpot vol genoeg om ook werkelijk te gaan zoeken naar een geschikte rijschool. Na twee dagen zo'n beetje alle rijscholen in de omgeving te hebben bekeken valt het me stiekem toch wel tegen. Ik kan me niet herinneren dat ik er met mijn autorijbewijs zoveel moeite mee heb gehad om een geschikte rijschool te vinden. (Die achteraf overigens toch niet zo geschikt bleek, maar dat terzijde.)



Hebben jullie tips en/of ervaringen? Waar moet ik op letten? Is goedkoop per definitie duurkoop? Eén vaste instructeur versus af en toe eens een andere instructeur? Hoeveel lessen is 'normaal'? Aaaaah, iets met bomen en een bos



En zijn er toevallig ervaringen met rijscholen in de omgeving Tilburg?
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
Waarom bevallen de rijscholen die je bekeken hebt niet?
Alle reacties Link kopieren
Oh sorry, ik was niet helemaal duidelijk. Wat ik heb gezien, ziet er over het algemeen prima uit. Maar het zijn er zo veel! Het valt me tegen hoe moeilijk het is om nu een keuze te maken. De ene is wat gunstiger qua prijs als ik wat meer lessen nodig zou hebben, de andere heeft dan weer een gunstige pakketprijs maar dure losse lessen. En dan heb je nog groepslessen of juist individueel...
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
Het aantal lessen dat je nodig hebt hangt er mede vanaf of je al een autorijbewijs/rijervaring hebt (verkeersinzicht) en of je ervaring hebt met een brommer (behendigheid, bediening). Of een pakketprijs gunstiger is dan losse lessen blijft toch een beetje een gok.



Ik ben eigenlijk niet anders gewend dan dat je met z'n tweeën lest, dus samen met instructeur met z'n drieën. Dat is voor de rijschool natuurlijk winstgevender dan echt individueel. Maar een grotere groep is voor een instructeur lastig te overzien. Hij kan niet ingrijpen als er iets mis gaat, alleen instructies geven! Bij een les in de bijzondere verrichtingen zouden er wel wat meer mensen tegelijk kunnen meedoen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn uiteindelijke keuze volgens mij gemaakt door de slagingspercentages met elkaar te vergelijken.

Bij mijn rijschool (in Den Bosch) heb ik de eerste periode alleen gelest, tijdens de bijzondere verrichtingen. Pas toen ik goed de weg op kon ben ik met iemand anders erbij gaan lessen.

Ik weet niet meer hoeveel lessen ik heb gehad, het waren er best wel wat. Kwam ook doordat ik tijdens een les was gevallen en daarna weer vertrouwen moest opbouwen. En doordat ik door de winter een tijd niet kon lessen, toen de sneeuw weg was moest ik er weer even inkomen.



Succes met je keuze
Lessen alleen is niet per se beter dan lessen met zijn tweeën. Ik leerde heel veel van de ander. Je ziet wat de ander (fout) doet en dat kan heel nuttig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Misschien heb je wat aan deze website: http://www.rijschoolgegevens.nl
Alle reacties Link kopieren
Ik zat bij een rijschool waarbij we de bijzondere verrichtingen eerst deden op een afgesloten terrein. Ze waren namelijk ook een slipschool en hadden een groot stuk asfalt liggen waar alle oefeningen een vaste plaats hadden. Zo doende kon je zelf alvast oefenen als je nog op de instructeur wachte of als hij met een ander bezig was. Soms waren we wel met zn 6en dan bezig op het terrein. Vond ik erg prettig. Ik had al veel rij uren gehad voordat ik de weg op ging. Er zijn ook rijscholen die je direct vanaf les 1 de weg op sturen om naar zn een verlaten parkeerplek te rijden waar de instructeur met pionnen de oefening ter plekke nog moet uit zetten. Dat kost ook tijd van je lesuur.

Eigenlijk leste ik altijd 2 uren achter elkaar, dan zat je er lekker in. En op de weg waren we idd altijd met 3 motoren.



Mijn rijschool had bijvoorbeeld 8 motoren staan, die allemaal anders afgesteld waren. Dan moest je bij de een harder knijpen om te remmen dan bij een ander. Of er zat er een tussen met een hele gevoelige koppeling. Als je bij een rijschool zit met maar 1 of 2 motoren is dat toch anders. Dan hoef je niet steeds eerst je motor te leren kennen.



Soort instructeur vind ik ook belangrijk. Heb een tijdje zn alfa mannetje gehad, veel stoer willen doen, domme opmerkingen maken door je oortje, soms een beetje showen hoe goed hij zn motor wel niet onder controle had. Gelukkig ging hij snel weg en kreeg ik een ander.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn rijschool gekozen door de goede ervaringen van een ander.

Ik had (op mijn verzoek) 1 vaste instructeur. Dit omdat ik het erg spannend vond en daarom 1 vertrouw gezicht prettig vond.



Zowel mijn bijzondere verrichtingen als het weggedeelte heb ik duo lessen van 2 uur gereden. Ik denk dat ik voor mijn bijzondere verrichtingen ongeveer 7 lessen van 2 uur heb gereden, en voor mijn weggedeelte 5. En ik was echt een enorme angsthaas én ben tussendoor 2 maanden uit de running geweest voor 'n longontsteking.



Ik vond persoonlijk de prijs minder belangrijk dan het gevoel dat ik bij de instructeur had. Er was bij ons een aanbieding van iets van 900 euro, 8x2uur les + beide examens en een theorie dag+examen. Ik heb meer lessen nodig gehad, maar nog steeds vond ik het niet belachelijk duur. Het vertrouwen was voor mij belangrijker.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 12x 2 uur les gehad voor de bijz.verrichtingen.

En 10x 2 uur les op de weg, maar daarbij ben ik de 1e keer gezakt.



De bijz.ver. zijn misschien wel veel, maar ik kreeg dat kloterige achtje maar niet in de vingers, net als stapvoets slalommen. Daar heb ik aardig wat uurtjes op zitten zweten.
Alle reacties Link kopieren
Fijn om wat ervaringen en richtlijnen te lezen. Ik zie mezelf denk ik niet als een snelle leerling, was bij de auto al niet de snelste (al lag dat niet volledig aan mijzelf... Had niet de beste ervaring met mijn eerste rijschool). Ik ben inmiddels wel al heel wat jaren en kilometers rijervaring rijker, dat zal vast ook wel helpen met een stukje inzicht, maar de motor moet ik nog helemaal leren kennen. Het enige op twee wielen dat ik heb gereden is een fiets. Wellicht komt de achterop-ervaring ook wel ten goede, maar verder is het helemaal nieuw.



Oh, en met twee voeten aan de grond kunnen is ook een belangrijk criterium bij het kiezen van een rijschool, aangezien ik bij het overgrote deel van de motoren minstens 10 centimeter met m'n voeten boven de grond zwengel.



Ik merk dat ik het spannend vind om de knoop door te hakken, ik denk vooral omdat ik geen zin heb om nog eens de ellende van een verkeerd gekozen rijschool mee te maken...
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
Meestal kan je een eenmalige proefles doen (heet soms iets als 'try the bike'). Dat kan helpen om een keuze beter te maken, doordat je de instructeur leert kennen.



Ik vind trouwens het een groot pluspunt als hij/zij op de motor meerijdt, in plaats van in de auto.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lariba schreef op 09 maart 2016 @ 04:54:

Het aantal lessen dat je nodig hebt hangt er mede vanaf of je al een autorijbewijs/rijervaring hebt (verkeersinzicht) en of je ervaring hebt met een brommer (behendigheid, bediening). Of een pakketprijs gunstiger is dan losse lessen blijft toch een beetje een gok.



Ik ben eigenlijk niet anders gewend dan dat je met z'n tweeën lest, dus samen met instructeur met z'n drieën. Dat is voor de rijschool natuurlijk winstgevender dan echt individueel. Maar een grotere groep is voor een instructeur lastig te overzien. Hij kan niet ingrijpen als er iets mis gaat, alleen instructies geven! Bij een les in de bijzondere verrichtingen zouden er wel wat meer mensen tegelijk kunnen meedoen.Dit dus, en als je dan je motorrijbewijs hebt weet je werkelijk niet wat je overkomt.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
TO, zijn er misschien mensen in je omgeving met MR, die je kunt vragen naar '' goede'' ervaringen ?



Succes!
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook dit forum doorspitten naar goede ervaringen met rijscholen in jouw omgeving (vooral op het lesserstopic):

http://www.motor-forum.nl/forum
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:yoshe schreef op 09 maart 2016 @ 10:58:

Ik heb 12x 2 uur les gehad voor de bijz.verrichtingen.

En 10x 2 uur les op de weg, maar daarbij ben ik de 1e keer gezakt.



De bijz.ver. zijn misschien wel veel, maar ik kreeg dat kloterige achtje maar niet in de vingers, net als stapvoets slalommen. Daar heb ik aardig wat uurtjes op zitten zweten.Hahaha dat kutachtje. Ik kan t nog steeds niet!! Godzijdank niet op m'n examen gehad
Alle reacties Link kopieren
quote:madame-piek schreef op 09 maart 2016 @ 20:14:

[...]





Hahaha dat kutachtje. Ik kan t nog steeds niet!! Godzijdank niet op m'n examen gehad



Wanneer gebruik je dat überhaupt 'in het echt'?



De enige die in mijn omgeving heeft gelest is mijn vriend. Zijn rijschool uiteraard als eerste benaderd, maar die bestaat helaas niet meer.
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inmiddels begonnen met lessen en pffff, wat is het moeilijk! Gewoon rondjes rijden, door- en terugschakelen en remmen gaat prima, maar dat gepriegel tussen die pilonnetjes... Afgelopen week voor het eerst de (nog niet zo) snelle slalom gehad. Dan denk je 'ach, dit kan ik op de fiets tussen de strepen op het fietspad toch ook', maar ik vind het hartstikke eng om ineens aan 't stuur te trekken



Laat staan wegrijden in een scherpe bocht... Schaambeentje is een beetje beurs van het steeds laten afslaan en dan vol op de tank klappen... Maar we blijven lachen en we proberen het morgen gewoon weer opnieuw
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
Zet hem op Vogeltje! Soms gaat een les lekker en denk je dat je al wel snel aan je examen toe bent. En soms lukt het maar niet. Ik heb de fiets zelfs een paar keer aan de kant willen gooien...

Gewoon blijven proberen is idd het beste motto

Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
quote:Gamuza schreef op 25 mei 2016 @ 19:41:

Zet hem op Vogeltje! Soms gaat een les lekker en denk je dat je al wel snel aan je examen toe bent. En soms lukt het maar niet. Ik heb de fiets zelfs een paar keer aan de kant willen gooien...

Gewoon blijven proberen is idd het beste motto

[img]http://emoticoner.com/files/emoticons/s ... 1292867636[/img]



Ja de ene lesdag gaat het super, en de andere dag gaat werkelijk waar alles mis en vraag je je waar je eigenlijk mee bezig bent.



Ik heb een keer naar mijn rijinstructeur geroepen: Als ik DAT moet doen dan hoef ik niet meer !! IK BEN HET ZAT ! - Om vervolgens de oefening in 1 keer te doen



Dus; Doorgaan ! :-) Goodluck !
Alle reacties Link kopieren
Oh boy haha, dat wordt nog wat! Ik was de afgelopen les al helemaal gefrustreerd, en dat was pas les drie. Scheelt misschien ook dat ik al doorweekt was toen ik bij de rijschool aankwam en dat het de anderhalf uur les keihard is blijven regenen. Kon naderhand mijn handschoenen uitwringen en mijn pak was ook niet zo waterdicht als dat ie beloofde te zijn...
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 09 maart 2016 @ 07:04:

Lessen alleen is niet per se beter dan lessen met zijn tweeën. Ik leerde heel veel van de ander. Je ziet wat de ander (fout) doet en dat kan heel nuttig zijn.Zo denk ik er ook over............
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg individueel les. Aan de ene kant denk ik dat ik misschien inderdaad profijt zou hebben van 'meegluren met een ander'. Maar aan de andere kant ken ik mezelf goed genoeg om te weten dat ik alleen maar nerveus word op moment dat een oefening bij een lesmaatje wel lukt en bij mij niet. Dat merk ik al als er nog een andere rijschool op hetzelfde terrein bezig is, dan voel ik me bekeken, word ik zenuwachtig en dan lukt het helemaaaaal niet meer. Terwijl zij het ongetwijfeld druk genoeg hebben met zichzelf
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
Ennn vandaag had ik dus ineens wél tegelijk met een andere jongen les. Les vijf, morgen examen AVB. En ik zit op les vier en ik kan nog niet eens om die stomme pilonnetjes heen slalommen. Instructeur neemt me steeds achterop om te laten voelen hoe zo'n slalom of een bochtje voelt, maar dat is niet nieuw voor me, met honderden kilometers op de buddyseat. Alleen het zelf doen wil gewoon niet.
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
Geeft niks, gewoon je best doen morgen. Anders toch meer uren maken, komt ooit echt goed en met een beetje mazzel morgen al.

Succes!
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven