Buren

08-05-2007 19:55 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben twee maanden geleden verhuisd en heb nog geen kennis gemaakt met de buren. Helaas heb ik hier nog geen tijd genomen, je kent het wel,  verhuis-stress, overal troep en verf en volle dozen en nog veel heen en weer gereis naar de oude woonplaats.

Nu het huisje een beetje meer op orde is, zou ik graag kennis maken met de buren. Maar, help! Dit is de allereerste keer dat ik verhuist ben. Wat is gebruikelijk? Bel ik aan en vraag ik ze op de koffie bij mij of moet ik juist bij hun een bakkie doen? Is het handig om alle buren tegelijk te laten komen? Wie beschouw jij als je buren, de hele straat of alleen je directe buren?

Ik voel me erg ongemakkelijk bij de gedachte zomaar bij iemand aan de deur te bellen om goededag te zeggen. Hoe hebben jullie dat gedaan, of nog beter, hoe en wanneer heb jij kennis met jou buren gemaakt?



Ik ben erg nieuwsgierig!
Alle reacties Link kopieren
Geef een feestje en nodig de hele straat uit.



Zorg wel voor voldoende bier, wijn, jus, koffie, thee, gin, vodka, bacardi en breezerssss...
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Of nodig alleen je directe buren uit op de koffie, tegelijk of apart, wat je wil.



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
De hele straat aan de breezers! Wow, dat vind ik nogal een idee :s Ik woon aan een superdrukke en lange straat. Bedankt voor de tip, maar dat sla ik maar even over.

Ja, de directe buren uitnodigen, dat is wat ik wel zou willen. Maar, ik weet dus niet hoe. Gewoon eens smiddags koffie drinken ofzo? Misschien moet ik zelf maar even de keuken in om een taart te maken, hihi, daar maak ik vast wel vrienden mee.

Maar, wat zijn nu directe buren, horen ook de buren van de overkant daarbij? Ik weet niet zo goed hoe een lijn te trekken, ik heb het gevoel dat ik nu al het gesprek van de straat ben...
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik dus nog niets van mijn kant heb laten horen aan de buren...
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik vind directe buren de mensen links en rechts naast je. Aan de overkant zou ik niet aan beginnen. 's Middags op de koffie of 's avonds als je buren werken is dat misschien makkelijker. Een zelf gebakken taart is altijd lekker, die kan je ook langsbrengen als "goedmakertje" voor alle verhuis-, verbouwingsoverlast. Heb je gelijk een binnenkomer.



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Als je nieuw bent in de straat ben je al snel het gesprek van de dag.
Alle reacties Link kopieren
Aan je naaste buren had je je wel eens wat eerder voor mogen stellen, vind ik. Met of zonder Breezers.
Alle reacties Link kopieren


De hele straat aan de breezers! Wow, dat vind ik nogal een idee :s Ik woon aan een superdrukke en lange straat. Bedankt voor de tip, maar dat sla ik maar even over.

Ja, de directe buren uitnodigen, dat is wat ik wel zou willen. Maar, ik weet dus niet hoe. Gewoon eens smiddags koffie drinken ofzo? Misschien moet ik zelf maar even de keuken in om een taart te maken, hihi, daar maak ik vast wel vrienden mee.

Maar, wat zijn nu directe buren, horen ook de buren van de overkant daarbij? Ik weet niet zo goed hoe een lijn te trekken, ik heb het gevoel dat ik nu al het gesprek van de straat ben...




ik heb alleen kennis gemaakt met de mensen gelijk naast mij. altijd handig als er wat is :D

de rest leer je vanzelf kennen, in het voorbij lopen.
Alle reacties Link kopieren
Aanbellen en zeggen: Hallo, ik kom me even voorstellen, jullie hebben je misschien al afgevraagd wie die klussers/whatever hiernaast zijn.:D

Misschien wil je ze wel helemaal niet uitnodigen, als je ze gesproken hebt... Ik zou me enkel even voorstellen.

Ben zelf 3 jaar terug verhuisd (woonde in een anoniem appartement in het centrum) naar een (hoek)rijtjeshuis.

Ik kwam tijdens het klussen/verhuizen de meeste buren al op straat tegen, dus kletspraatjes warn zo gemaakt.

Ik heb niemand uitgenodigd, daar ben ik het type niet voor. Wil het graag oppervlakkig houden.

Tot grote spijt van een aantal bewoners in de straat, want ze zijn oh zo nieuwsgierig hoe mijn huis er toch van binnen uitziet.

Eén buurvrouw doet mijn planten/post (leuk mens vd overkant) en zij wordt zelfs gevraagd: Hoe heeft ze het boven dan? Je bent toch wel boven geweest?

Ook naar mijn beroep wordt geraden: Mijn vrouw denkt dat je journaliste bent. Ik zeg dan enkel: Nee, hoor, dat ben ik niet. Maar maak ze ook niet veel wijzer.;)



Ik houd niet van burengeklep, maar als we elkaar nodig hebben staan we altijd voor elkaar klaar. Binnen een fractie van een seconde. Is over en weer al meerdere keren voorgekomen.

Ik ben tevreden.



Wat ik wilde zeggen: voel je niet verplicht mensen uit te nodigen.



En als je het wel leuk lijkt, gewoon even voorstellen. Een gesprekje volgt dan vanzelf.



Succes.
Alle reacties Link kopieren
Leuk wat meer tips en ervaringen te lezen, dank je wel!



Het 'probleem' is dus dat ik te lang gewacht heb met voorstellen, en hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt. Ik wil nu dus echt actie ondernemen dit weekend.

Moest glimlachen op de laatste reactie, ik ben je naam even vergeten. Ik zie het dus ook echt niet zitten dat mijn huis een zoete inval wordt en ik hoef ook zeker niet elke week bij de buren op de koffie. Grappig, jou nieuwsgierige buren :P 

Maar, jullie hebben gelijk, ik kan maar beter gewoon een keer aanbellen dit weekend om mijzelf voor te stellen. Als ik denk dat het gezellig kan zijn, dan kan ik ze alsnog eens uinodigen op de koffie. Goh, zo'n opmerking, daar kan ik wat mee! Ik had echt iets in mijn hoofd zitten van het moet uitgebreid en met koffie en koekjes etc en daar zag ik zo tegen op dat ik het bleef uitstellen. Sjonge, het ziet er in ene niet meer zo ingewikkeld uit. Thanx



Nu nog iets bedenken om vriendelijk te zeggen dat ik ze wel altijd via de voordeur in huis wil hebben. Niet dat ze in ene via achterom in mijn keuken staan
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het destijds wel overwogen iedereen uit te nodigen, eens de boel in huis op helemaal orde was. Maar ik had een behoorlijk uitgebreide indruk van mijn buren gekregen in de tussentijd.:P

De directe buurvrouw wilde bv. graag dat ik wekelijks (mocht wel vaker, hoor) gezellig kwam koffie drinken, deed ze ook met andere buurvrouwen.... ik hoorde van de ene buren verhalen over de andere... ik wist al vlot genoeg. :o

Ik hou me ook overal buiten. Als een echtscheiding wordt doorgeroddeld zeg ik enkel dat ik dat heel vervelend voor ze vind. Verder ga ik niet op dat soort zaken in.



Achterom...hmmm... heb ik ook opgelost, haha.. Ik heb direct dezelfde zomer nog een hoge schutting geplaatst.

Mijn directe buurvrouw vond dat heeel jammer, heeft getracht me om te praten, want dat was toch leuk zo kletsen over het hekje....

Een mooie achterpoort met slot!!:D

(als ik in de gaten had dat zij buiten was ging ik al niet eens meer de tuin in, vanwege het feit dat zij dan weer van alles te melden had. Ik wil gewoon in rust in mijn tuin kunnen zitten/werken/hangen)
Alle reacties Link kopieren
Gewoon aanbellen en aangeven dat je je even wilt voorstellen. Je hebt helemaal niet te lang gewacht. Geeft toch niet. Wij zijn ook niet officieel naar de buren toegegaan. We komen elkaar op straat wel eens tegen en af en toe doe ik een bakkie met de buurvrouw. En voor het overige... praten we wel eens over de heg. Wij zijn erg op ons zelf en onze buren ook. Maar als we elkaar nodig hebben, dan zijn we er. Relax hoor...
Alle reacties Link kopieren
Raar he, de afgelopen maand was het zo mooi weer! En ik ben elke dag meerde malen buiten, maar hen nooit iemand van de buren buiten gezien of gehoord. Het is hier ook spectaculair gezellig, want alle rollluiken gaan twee uur voor zonsondergang al naar beneden. Ik heb dus nog niet eens een small-talk met mijn buren gehad, er is gewoon nooit iemand buiten te zien!



Vrijdag is manlief op tijd thuis en dan zal ik hem meenemen langs de deuren. Haha, klinkt leuk! Ik zal dan wel vertellen hoe het is gegaan.



Hebben jullie nog leuke buren-verhalen intussen?
Alle reacties Link kopieren
Wij waren de buren eigenlijk allemaal al tegengekomen in het portiek of op straat toen we aan het verhuizen waren. We zijn er verder ook niet meer langsgegaan, we maken meestal wel even een praatje als we een buurman/vrouw tegenkomen. Onze nieuwe onderbuurvrouw begon rond de feestdagen met klussen en had toen een kaartje in de bus gedaan om zich voor te stellen, te excuseren voor de eventuele overlast en om een gelukkig nieuwjaar te wensen. Vond het wel lief, we hebben haar inmiddels al meerdere malen gezien. Maar de buren uitnodigen doen we niet, we zijn bij hun trouwens ook nooit binnen geweest. Kan me voorstellen dat dat anders is als je bijvoorbeeld kinderen hebt, omdat die al snel contact met elkaar hebben en je wel even wilt weten waar ze uithangen.
Alle reacties Link kopieren


Raar he, de afgelopen maand was het zo mooi weer! En ik ben elke dag meerde malen buiten, maar hen nooit iemand van de buren buiten gezien of gehoord. Het is hier ook spectaculair gezellig, want alle rollluiken gaan twee uur voor zonsondergang al naar beneden. Ik heb dus nog niet eens een small-talk met mijn buren gehad, er is gewoon nooit iemand buiten te zien!



Vrijdag is manlief op tijd thuis en dan zal ik hem meenemen langs de deuren. Haha, klinkt leuk! Ik zal dan wel vertellen hoe het is gegaan.



Hebben jullie nog leuke buren-verhalen intussen?
Toen wij nieuwe buren kregen, is mijn (toen 5-jarige) dochter gaan aanbellen met de vraag :'Komen hier ook kinderen wonen?'.
Alle reacties Link kopieren
Als ik jou was, zou ik gaan voor het taart idee.



Langs brengen met excuses voor al het ongemak van de laatste weken/maanden en het late kennis maken.

Ik vind kennis maken met de buren nou niet prioriteit nummer 1 als je bezig bent met verbouwen en verhuizen. Als het redelijke mensen zijn, dan nemen ze je echt niets kwalijk. En anders weet je ook genoeg :D.



Ik woon zelf aan een gallerij en de meeste buurtjes hebben we ook in de wandelgangen leren kennen. Ik woon in een flat waar de sociale controle best hoog is, vanwege al het oudere volk dat hier ook woont. Een praatje op de gallerij vind ik best, maar ik heb geen zin om mensen thuis uit te nodigen. Gelukkig verwachten mijn buren dat ook niet echt. De sociale controle vind ik wel fijn, mijn vriend zit nogal eens voor werk in het buitenland en als er wat is, zijn er tien huizen waar ik zo kan aanbellen. Dat is ook wel wat waard.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn bijna drie jaar geleden verhuisd en ik wist eerlijk gezegd ook niet hoe het volgens de etiquette hoorde. Maar ik wilde wel mijn buren leren kennen. Nu ben ik best een verlegen type en zomaar aanbellen ligt me niet.

We hebben een 2/1-kap huis en de buren met de voordeur tegenover de onze hadden we natuurlijk al wel een paar keer gesproken, die van twee deuren verder ook een keer en de overbuurvrouw. Maar de andere niet. Ik wilde wel iets doen, in ons vorige huis hadden we aan één kant vreselijke buren waar ik altijd mee in de clinch lag vanwege geluidsoverlast, en de buren aan de andere kant had ik nooit echt leren kennen. Dat wilde ik nu anders.

Ik besloot een 'burenborrel' te houden. Maar... wie wel en wie niet uitnodigen? Ons huis staat in een blokje van drie 2/1-kap huizen tussen twee zijstraatjes in. Ik besloot in elk geval ons 'rijtje' uit te nodigen. En dan de overbuurvrouwen van één 2/1-kapper. Die mensen zien we op straat en die van het huis weer naast dat van hen nooit, ik zou niet weten wie daar wonen, dat is dan nét weer even verder, noem ik geen directe omwonenden zeg maar.

Ik heb een uitnodiging gemaakt op de pc en daarin ook gezet dat we ons een beetje schaamden, omdat we er al een half jaar woonden en nog niets gedaan hadden. En vervolgens dus de datum en tijd van de 'burenborrel'. Ik vond het best spannend, zouden ze wel komen?

Uiteindelijk kwamen ze allemaal behalve onze directe buren die we al wat vakder gesproken hadden. Buurman had onze borrel aangegrepen als cover voor een surprise party voor de buurvrouw! Ze zouden nog een andere keer komen, maar dat is er nooit meer van gekomen. Dat vind ik eigenlijk heel jammer.

De borrel was prima, wat hapjes en drankjes en kletsen over de WOZ-waardebeaplingen enzo, haha.

Ik was heel blij dat we het zo gedaan hebben. Uiteindelijk moet je denk ik gewoon doen wat je zelf wilt en je niet afvragen of het wel zo 'hoort'.

xx lisa.
Alle reacties Link kopieren
Mijn nieuwe buren kwamen destijds met een bosje bloemen aan de deur om het lawaai van het klussen "goed te maken". Ik vond het een hele slimme opening. Ze nodigde ons ook uit een keertje aan te bellen om te komen kijken naar hun huis. Nu zijn we (toevallig) beste vrienden geworden!
Alle reacties Link kopieren
Maakt het denken jullie verschil of je in de Randstad (zeg bijv amsterdam) of in Brabant woont? Ik heb in beide plaatsen gewoond, en ik kende daar (amsterdam) mijn buren niet, en niemand stoorde zich daaraan, en hier (Brabant) vond men het raar dat ik me niet kwam voorstellen,(echt nooit aan gedacht....:$) Uiteindelijk heb ik trouwens een hele goede band nu met de buren. Nu ga ik vlgnde maand verhuizen, weer terug naar de Randstad, en ik wil zo'n goede band ook graag weer met mijn volgende buren. Daarom mijn eerste vraag; worden dit soort gebaren eigenlijk wel op prijs gesteld in de Randstad in dezelfde mate als mensen het hier belangrijk vinden?



@TO; gewoon aanbellen! Het is supermoeilijk (i know) maar wrschnlijk zit het je nog minder lekker als je het niet doet..Bovendien moet je maar denken aan of jij het zelf leuk zou vinden als je nieuwe buren zich komen voorstellen. Ik denk dat iedereen dat wel aardig vindt.
Alle reacties Link kopieren
De directe buren én de buren aan de overkant, waar we naar binnen kunnen kijken hebben we ons direct aan voorgesteld. Voor de overige buren hebben we (toen we redelijk geïnstalleerd waren) persoonlijk uitgenodigd voor een kennismakings-openhuis, door aan te bellen en een uitnodigingskaart te overhandigen.



Twee middagen open huis, echt een succes geweest.
Alle reacties Link kopieren


Nu nog iets bedenken om vriendelijk te zeggen dat ik ze wel altijd via de voordeur in huis wil hebben. Niet dat ze in ene via achterom in mijn keuken staan





Een hek van minimaal 150 cm hoog is het enige wat helpt tegen dat soort mensen! Ik woon ook in een regio waar de locals het doodnormaal vinden om zo iemands huis binnen te lopen. Het woord privacy kunnen ze niet eens spellen. En hun simpele breinen kunnen gewoon niet bevatten dat iemand dat niet zo op prijs stelt.

Ze bellen niet eens aan, stormen zo achterom.

Als je elkaar 5 keer per week ziet en heel goed kent, ok. Maar mensen die ik alleen van gezicht ken, loodgieters, aannemers......ze trekken zo een deur open en staan in mijn huis. Bizar. Inlevingsvermogen van dit soort lieden is nul, omdat zij dit zo gewend zijn zal iedereen dit wel goed vinden.

Er staat dus een mooi houten hek naast het huis, met een slot erop ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou als ik jullie was gewoon even aanbellen en jezelf voorstellen,ik denk dat de meeste mensen dat zeker op prijs zullen stellen...
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in de Randstad (Rotterdam), in een flat met 7 andere woningen en heb me gewoon aan alle buren voorgesteld. We lopen de deur zeker niet bij elkaar plat, maar hebben wel een sociale portiek. Als er wat is, kan ik bij iedereen aankloppen.



Een van mijn buurvrouwen vroeg wel gelijk bij het voorstellen of ze de sleutel mocht :P want zij deed bij iedereen de plantjes als er mensen met vakantie waren. 3x raden wie de sleutel niet heeft gekregen :D
Alle reacties Link kopieren


Daarom mijn eerste vraag; worden dit soort gebaren eigenlijk wel op prijs gesteld in de Randstad in dezelfde mate als mensen het hier belangrijk vinden?



Ja hoor, in Amsterdam heb ik me ook altijd voorgesteld en de buren deden hetzelfde. Het is daar zelfs voor de hand liggender dat je je nieuwe buren al tijdens de verhuizing tegenkomt omdat je vaak een trap deelt.



In de stad waar ik nu woon heb ik al bij de directe buren aangebeld toen we overwogen dit huis te kopen. Gewoon om te vragen hoe het is om hier te wonen. Het voorstellen tijdens de klusweekeinden, ging vervolgens helemaal vanzelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven