Even praktisch..een dekbed zelf wassen?

22-05-2007 17:08 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zo'n 4 seizoenen dekbed wat je met drukknopen van elkaar af kan halen. En nu is ie vies. En er staat duidelijk op: chemisch laten reinigen. Wat zal dat kosten? Het ding is 200 bij 240. En dat dus 2x. Kan ik het zelf niet wassen en dan in de droger doen met tennisballen? Of is ie dan echt verpest? ;) Iemand die het weet of zelf heeft gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Heeft niemand hier een dekbed?  :(
Alle reacties Link kopieren
Nee joh, echt niet doen hoor! Zelluf bedoel ik. Dan kan je hem idd meteen weggooien.

Doe het in 2 keer, want als ie terugkomt van de wasserij kun je er ook nog niet meteen onder slapen.



Stinkt vreselijk!
Alle reacties Link kopieren
Is het dons of synthetisch?



Ik heb synthetisch altijd zelf gewassen, tot nu. Ik heb zo'n grote dat ie niet in de wasmachine kan. De wasserij vraagt er 12 euro voor. Ik doe dit een paar keer per jaar, omdat dan lekker alle huisstofmijt dood is. Hij wordt dus dan op 60 ºC gewassen!



met dons kan dit uiteraard niet.

dat zijn veertjes, die kunnen daar niet tegen, denk ik zo.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
bij mijn wasserette kost een 2 persoon 21 euro, om te stomen.

dus inderdaad 2 keer....

maar hij sinkt dan niet én alle mijt is er dan ook uit.

dus t is ff een investering, maar wél nodig voor je gezondheid....
Alle reacties Link kopieren


bij mijn wasserette kost een 2 persoon 21 euro, om te stomen.

dus inderdaad 2 keer....

maar hij sinkt dan niet én alle mijt is er dan ook uit.

dus t is ff een investering, maar wél nodig voor je gezondheid....
sinkt... haha! stinkt bedoel ik tuulk
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een 4 seizoenen dekbed, al 15 jaar gewoon al twee keer per jaar zelf gewassen en gedroogd, hij is synthetisch met een holle vezel,gewoon doen hoor!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt!  :D Het is niet zo'n wattige donzen, maar er staat op tijk met een deel lamswol en het andere deel zijde.   :o met een katoenen omhulsing.

Ik denk dat ik m maar in de wasmachine doe, deel voor deel, op 60 graden.

Oh! Ik twijfel nog wel...stom hé  :$
Alle reacties Link kopieren
als je dekbed wol is, alleen op het wolwasprogramma, anders niet!

zelfs het wolwasprogramma vind ik eng voor al mijn wollen spul..... alleen oude truien durf ik te wassen in de machien, de rest gaat bij mij altijd met de hand.
Alle reacties Link kopieren


Bedankt!  :D Het is niet zo'n wattige donzen, maar er staat op tijk met een deel lamswol en het andere deel zijde.   :o met een katoenen omhulsing.

Ik denk dat ik m maar in de wasmachine doe, deel voor deel, op 60 graden.

Oh! Ik twijfel nog wel...stom hé  :$




neeeeee

wol krimpt op 60 graden.

als je hem zelf wil wassen dan alleen met koud, max 30 graden.

maar dan gaan de mijten niet dood, alleen t stof eruit.

dus gewoon naar de stomerij brengen....!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn donzen dekbed weleens in de wasmachine gewassen, ging prima.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
mijn donzen mag ook op 60 graden gewassen, maar sommige andere doonzen niet.

wol zeker niet, zoals ik al zei, dat krimpt.

zo, nu zeg ik er niets meer over ;)
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zo'n 4 seizoenen dekbed wat je met drukknopen van elkaar af kan halen. En nu is ie vies. En er staat duidelijk op: chemisch laten reinigen. Wat zal dat kosten? Het ding is 200 bij 240. En dat dus 2x. Kan ik het zelf niet wassen en dan in de droger doen met tennisballen? Of is ie dan echt verpest? ;) Iemand die het weet of zelf heeft gedaan?
Waarom met tennisballen? Waar is dat goed voor?
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Ooow echt Lindy, dat wist ik niet, bedankt heur....:)



En hoeveel tennisballen heb je nodig om dan te drogen? Ik heb n.l. ook 2 vierseizoenendekbedden, en 2 èènpersoons dekbedden. Ook ik breng ze een keer of 5 per jaar naar de stomerij, maar als ik het zelf zo kan? Perfect...
Alle reacties Link kopieren
Iets van 2 of 3 tennisballen erbij, het ligt eraan hoe vol je droger is. Kan je ook bij een donzen jas doen, dan wordt het dons luchtig.

Ik ga morgen die ene wassen,inderdaad, op een wolwasprogramma. En die andere daar ga ik nog even voor googlen, maar ik denk ook gewoon zelf wassen. En dan luchtig in de droger drogen. Ik kijk even in het boekje voor wat voor stand. Niet te heet en behoedzaam ofzo. En wordt het niets dan is het maar jammer   ;) dan heb ik een reden om een nieuwe te kopen. Dan wil ik inderdaad zo'n luchtige donzen, want dit is toch wel een zware deken op je, helemaal als ze er alletwee op liggen. Wel lekker warm hoor, daar niet van.

Maar jullie bedankt!  :)
Alle reacties Link kopieren
Ik was al jaren mijn 90% ganzedons dekbed in de wasmachine. Gewoon met een fijnwasmiddel op 40% en daarna meteen de droogtrommel in. Het gaat er vooral om dat het dekbed snel droogt. Het gaat inderdaad even muf ruiken uit de droger, vanwege de veren, maar dat gaat snel weer over. De eerste 24 uur na een was- en droogbeurt kan het dekbed nog wat vochtig aanvoelen, maar dat trekt vanzelf bij. Daarna zijn ze gewoon weer als nieuw.



Overigens doe ik het in twee etappes, heb ook zo'n 4-seizoenen dekbed, lits jumeaux formaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven