Heb jij een DNA-test ivm roots gedaan?

28-06-2016 17:00 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Wie van jullie heeft er weleens een DNA-test gedaan en daarmee je roots in kaart laten brengen?



Ik zie meerdere websites waar je een testpakket kunt aanvragen, maar waar moet je bij dergelijke websites op letten?



Aangezien ik vraagtekens heb bij mijn eigen etnische achtergrond en daardoor nieuwsgierig ben, overweeg ik al langere tijd zo'n test te doen. Ik deed het nooit, omdat ik niet weet of het 't geld wel waard is. Ik bedoel, het heeft natuurlijk niet geweldig veel toegevoegde waarde (ik vind het alleen interessant), maar ik wil natuurlijk wel dat het betrouwbaar is.



Zijn er bedrijven die toegang hebben tot een betere database?



Alvast bedankt!
Wat bedoel je met vraagtekens over je etnische achtergrond?



Ik zie zelf geen reden het te doen, jij blijkbaar wel. Wat hoop je te weten te komen?
Alle reacties Link kopieren
Je etnische achtergrond? Je twijfelt of je wel voorouders uit het oude Griekenland hebt? Of wat bedoel je precies? Daar zijn thuis-DNA testen toch niet voor?
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Ik snap ook niet zo goed wat het voor nut heeft deze DNA test. Ander dan geld uit je zak kloppen?
Naar aanleiding van die video laatst? https://www.youtube.com/watch?v=tyaEQEmt5ls

Het lijkt me best interessant om te doen.
Alle reacties Link kopieren
Nog nooit gedaan, maar lijkt me erg gaaf!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een dan test gedaan met mn vader. Om aan te tonen dat hij dat is. Maar dat bediel je niet?
De glimlach op mijn gezicht, betekent niet dat mijn leven perfect is. Het betekent dat ik waardeer wat er nu is.
Alle reacties Link kopieren
Kun je dat thuis laten testen ja? Ik heb wel eens heel hightech gezien bij CSI en Bones dat ze adhv DNA konden zien waar de Jane/John Doe vandaan kwam. Maar dat kan dus iedereen laten doen.. Cool
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Het is best interessant hoor. Mijn (geadopteerde) vriendin heeft dat onderzoek laten doen bij een bedrijf in Engeland.

Ze heeft altijd gedacht Chileens te zijn, daar kwam ze tenslotte vandaan, maar ze bleek een mix van Colombiaanse en Balinese voorouders te hebben



En nee, je hebt er verder niets aan, behalve dat sommige mensen het gewoon leuk vinden om te weten. Dus in hoeverre is het dan geldklopperij?
quote:carrie-bradshaw schreef op 28 juni 2016 @ 17:35:

Kun je dat thuis laten testen ja? Ik heb wel eens heel hightech gezien bij CSI en Bones dat ze adhv DNA konden zien waar de Jane/John Doe vandaan kwam. Maar dat kan dus iedereen laten doen.. Cool



Nee, dat test je zelf natuurlijk niet, tenzij je daar de apparatuur en kennis voor hebt wat mij erg stug lijkt.

Je krijgt een pakket thuis om wangslijmvlies af te nemen, stuurt het hele zooitje terug en dan wordt het in het lab getest. Kost meestal rond de 200 euro.
Lijkt me ook wel gaaf. Ik weet wel waar ik vandaan kom hoor, maar gewoon, wie weet komt er nog iets raars uit, of blijkt dat er niets raars is. Laat je weten wat de uitkomst is??



Waar om twijfel je trouwens? En welke richting op?
Alle reacties Link kopieren
Hoe duur zou zo'n test zijn? Ik heb sterke vermoedens dat mijn roots voor een deel ergens in Georgië of Turkije liggen en ik zou het heel erg leuk vinden om er achter te komen of dat ook echt zo is.
Slik die kikker!
Alle reacties Link kopieren
quote:Dragisa schreef op 28 juni 2016 @ 17:37:

[...]





Nee, dat test je zelf natuurlijk niet, tenzij je daar de apparatuur en kennis voor hebt wat mij erg stug lijkt.

Je krijgt een pakket thuis om wangslijmvlies af te nemen, stuurt het hele zooitje terug en dan wordt het in het lab getest. Kost meestal rond de 200 euro.Ik bedoel natuurlijk dat zo'n onderzoek tegenwoordig ook voor de gewone mensch mogelijk is dmv thuis wat speeksel afnemen en opsturen. Ik dacht namelijk dat dat alleen kon om verwantschap aan te tonen. 200 is niet zo duur.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Ik denk er ook weleens over na

Met name omdat er onduidelijk verhalen zijn over mijn achtergrond aan vaders kant, en iedereen behalve hijzelf aan die kant van de familie is overleden. Het waren op zn zachtst gezegd geen praters, waarschijnlijk omdat er dus ook geheimen waren

hij weet zelf ook niet meer dan geruchten, door middel van zo'n test kunnen we die in ieder geval bevestigen danwel uitsluiten
Alle reacties Link kopieren
Als dat echt zou kunnen Leuk! Zou ik ook wel willen doen.

Er loopt ergens in een ver verleden iets donkers doorheen Wat wist oma niet. Wel werden haar neven voor italiaan uitgemaakt (dat was de marokkaan van toen ) en had ze in het begin van de oorlog vaak dat ze aangehouden werd. Dat er van opa's kant iets joods is dat weten we (lastige familie met eten) maar waar het donkere haar en de bruine ogen met bijpassende gelige/olijf huid vandaan komt weten we niet.

Grappig om daar een aantal generaties toch nog achter te komen lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Meh, ik vermoed zomaar dat mijn meest exotische stukje afkomst Duits zal zijn, dus ik denk niet dat het voor mij interessant zou zijn.
Oh dear, how sad, never mind.
Nog niet gedaan, maar ik ga het later dit jaar doen via 23andMe. En vriend van me heeft het daar ook gedaan en was er heel tevreden over. Ik doe het pas later dit jaar omdat ik dan in wat rustiger vaarwater zit.
Ik zou het echt graag willen doen! Mijn opa en veel van zijn broers/zussen zijn hartstikke donker en hebben pik zwarte haren (vergeleken met de rest) Maar zover we weten zijn onze voorouders ook gewoon allemaal Nederlands. Maar ergens in de verte moet dus wel iets zitten. Dus als ik ooit een geld over heb en geen andere doelen heb ga ik het ook doen. Vind het sowieso heel interessant waar mijn voorouders vandaan komen, wat ze deden, wie ze waren enz enz.
quote:Hayek schreef op 28 juni 2016 @ 18:27:

Meh, ik vermoed zomaar dat mijn meest exotische stukje afkomst Duits zal zijn, dus ik denk niet dat het voor mij interessant zou zijn. Ja haha, bij mij ook. zo blond alswat, een echte Noordeling. Niks mysterieus.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor alle reacties Leuk (en stiekem ook fijn) om te lezen dat er meer mensen echt mee bezig zijn.



Ik heb het inderdaad niet over een DNA om te checken of mijn ouders wel mijn ouders zijn. Dat geloof ik wel, gezien het feit dat ik erg op beiden lijk, haha!



Met vraagtekens bedoel ik dat de achtergrond van mijn vader een raadsel is. Hem interesseert hem geen moer (want hij heeft gebroken met zijn familie voordat wij geboren werden), maar zijn moeder hield er meerdere mannen op na wat heeft geresulteerd in kinderen die echt totaal niet op elkaar lijken. Het kan dus zijn dat mijn vader van een gastarbeider is en zijn broer of zus van mijn oma's Hollandse echtgenoot...



Daarbij komt dat de oma van mijn moeder niet uit Nederland kwam (maar geen idee waar dan wel vandaan) en mijn moeders vader behoorlijk donker is (gemeten naar de Nederlandse maatstaven). En daar komen ook nog eens de afwijkende achternamen bij.



Ondertussen voelt en noemt mijn familie zich hartstikke Hollands. Maar mijn gevoel zegt dat we behoorlijk gemixt zijn. Er zijn te veel onduidelijkheden.



Ik wil het niet doen om rust te vinden ofzo (want er is geen onrust), maar gewoon omdat ik nieuwsgierig ben en het leuk vind om te weten waar mijn roots liggen. Ik vind etniciteit ook gewoon een interessant dingetje.



@mariposita: Half Een jaar of 2 geleden heeft een oud-collega van mij het gedaan en zij kwam erachter voor een groot deel Italiaans te zijn. Toen is het bij mij gaan spelen. En onlangs zag ik inderdaad die video voorbij komen...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het wel heel leuk en interessant vinden, maar ik heb er het geld niet voor over.
Alle reacties Link kopieren
Zoiets DNA test Afkomst Voorouders?



259 euro.



Zie ook Haplogroep - Wikipedia
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Klinkt interessant, als er inderdaad tropische verrassingen kunnen zijn.

Ik heb een behoorlijk uitgebreide stamboom van 1 kant van de familie, terug tot 1500-nogwat in Duitsland. De andere kant komt uit Frankrijk. Niet heel exotisch



*verklaard vast ook lichtgevende onderbenen*
Alle reacties Link kopieren
quote:retrostar schreef op 28 juni 2016 @ 19:29:

Zoiets DNA test Afkomst Voorouders?



259 euro.



Zie ook Haplogroep - Wikipedia



"De informatie die u krijgt bij de DNA test Afkomst Voorouders is gebaseerd op vier rasgroepen: Sub-Sahara Afrikaans, Oost-Aziatisch, Europees en Inheems Amerikaans. U krijgt de exacte percentages toegestuurd. Het op maat gemaakte rapport wordt inclusief uitgebreide informatie over de migratiegeschiedenis van uw voorouders geleverd.



Dit kan bijvoorbeeld het volgende opleveren:



Schatting Voorouders

87% Europees

13% Inheems Amerikaans

0% Sub-Sahara Afrikaans

0% Oost-Aziatisch"



Mwoa... Das dan een beetje saai he als je dat filmpje ziet en die uitslag is echt per land/klein gebied.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
Het is echt nog niet mogelijk om te achterhalen of je voorouders uit Italie of Spanje kwamen. Daarvoor zijn de meeste bevolkingsgroepen veel te gemengd. Anders zou de politie idd ook wel meer kunnen zeggen dan: een man mogelijk afkomstig uit Azië.

Of je er voorouders uit Afrika of China hebt kan waarschijnlijk wel, maar DNA zegt het nog weinig over hoe ver terug, en ik gok dat in Nederland vrijwel iedereen een gemengde achtergrond heeft als je maar goed genoeg kijkt. Een land waar de immigratie al honderden jaren een enorme rol speelt, maakt het lastig om dat niet te hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven