Meerijden kosten delen

03-06-2007 01:42 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik geen auto kan betalen, rij ik af en toe mee met een vriendin.

Als we ergens heen gaan, waar we beiden naar toe willen.



Nu wil ik graag de reiskosten delen, maar hoeveel geef je dan ongeveer per kilometer?



Ze vindt zelf dat ik ook moet denken aan de kosten van de wegenbelasting, onderhoud enz.



Wat is een redelijk bedrag per kilometer, ik heb geen idee.
Alle reacties Link kopieren
Als die vriendin daar toch naartoe zou gaan,  vind ik eigenlijk dat jij niet hoeft bij te dragen. Ze was dat bedrag toch wel kwijt geweest aan benzine en afschrijfkosten.

Als ze je echt wegbrengt is het een ander verhaal. Maar dan vind ik eigenlijk dat je niet hoeft op te draaien voor dingen als wegenbelasting. Zij heeft toch zelf voor die auto gekozen. Of jij nou meerijdt of niet, ze betaald die dingen allemaal toch wel.

Maar dat is natuurlijk niet echt een antwoord op je vraag. Wegenbelasting buiten beschouwing gelaten, zou ik kijken hoeveel kilometer het ongeveer rijden is. Dan aan de hand van het verbruik van de auto en de benzineprijs uitrekenen wat jouw aandeel zou zijn. En als ze echt alle andere kosten mee wil nemen, tel je daar iets van 5 euro bij op ofzo?
Alle reacties Link kopieren


Als die vriendin daar toch naartoe zou gaan,  vind ik eigenlijk dat jij niet hoeft bij te dragen. Ze was dat bedrag toch wel kwijt geweest aan benzine en afschrijfkosten.

Als ze je echt wegbrengt is het een ander verhaal. Ben ik niet met je eens, als TO zelf ook een auto had konden ze om de beurten rijden en zo dus ook de kosten delen.

Maar wat is een redelijke prijs per kilometer?
Alle reacties Link kopieren
ik heb geen rijbewijs en dus ook geen auto.

mijn schoonzus sjeest me overal naar toe.

als we naar de stad zijn gereden om te winkelen betaal ik bijvoorbeeld haar lunch.

eens in de zoveel maanden betaal ik de tank benzine voor haar.

ze vraagt het nooit en zegt steevast:  joh dat hoeft toch niet???

maar het geld groeit haar ook niet op de rug. maar Jetje staat wel altijd voor je klaar. niets is haar te veel gevraagd.

over kilometerkosten hebben we het nooit gehad.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind niet dat, als ze er toch al heen moest, ze alles zelf moet betalen.



En als ze mij echt ergens heen brengt, vind ik dat ik alles (wat ze kwijt is aan brandstof) moet betalen.



Dan denk ik aan wat is ze kwijt aan een tank benzine en hoeveel kan ze daar gemiddeld mee rijden. Dan kijken hoeveel kilometers er zijn gereden en daar dan weer de helft van of alles als ze mij ergens brengt.



Vriendin leent bijvoorbeeld dingen bij mij, die ik gekocht heb en betaald mij daar niets voor. Daar heb ik geen enkel probleem mee, want daar ben je vriendinnen voor. Maar waarom ik dan wel mee moet betalen met de wegenbelasting, afschrijvingskosten onderhoud enz. van de auto dat vind ik dan weer raar.



Ik heb nu zoiets, als ze mij meevraagt om ergens naar toe te gaan, dat dit dan vooral voor haar voordelig is, omdat ik de helft van de kosten er aan mee betaal en daar houd ik niet zo van. Misschien ligt dat aan mij, maar het voelt niet lekker. Wil ze mij mee voor de gezelligheid of.....



Dit is niet iets voor wat ik onder 'vrienden' versta. In ieder geval niet in mijn visie. Ben ik nou zo raar?
Alle reacties Link kopieren


Omdat ik geen auto kan betalen, rij ik af en toe mee met een vriendin.

Als we ergens heen gaan, waar we beiden naar toe willen.



Nu wil ik graag de reiskosten delen, maar hoeveel geef je dan ongeveer per kilometer?



Ze vindt zelf dat ik ook moet denken aan de kosten van de wegenbelasting, onderhoud enz.



Wat is een redelijk bedrag per kilometer, ik heb geen idee.




Ongeacht of jij nou wel of niet meerijdt moet je vriendin toch wel wegenbelasting en autoverzekering e.d. betalen. Dat ligt niet aan het aantal kilometers dat ze rijdt, dus dat zou ik zeker niet meenemen in het te betalen bedrag.



Wat betreft onderhoud en afschrijving; het ligt er een beetje aan. Rijdt zij veel om jou echt ergens te brengen zonder dat zij daar zelf moet zijn? Of zijn het ook bestemmingen waar zij zelf moet wezen? In dat laatste geval zou ik ook niet meebetalen aan onderhoud en afschrijving, en gewoon alleen de helft van de gebruikte benzine betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote: Juf_achterbak reageerde



Dit is niet iets voor wat ik onder 'vrienden' versta. In ieder geval niet in mijn visie. Ben ik nou zo raar?



Het ligt eraan. Ik rijd wel eens van werk terug mee naar huis met een collega. Maar haar route gaat dan ook vlak langs mijn huis, dus ze kwam er sowieso toch al wel langs, dus ik vind niet dat ik dan mee hoef te betalen. En collega zou dat zelf ook niet willen.



Maar zouden we echt samen ergens naartoe gaan, bijv. een concert ofzo, dan zou ik wel de helft van de benzine betalen.



Zou ze me regelmatig ergens naartoe brengen waar zij zelf niet hoeft te zijn (en de trip dus enkel voor mij wordt gemaakt), dan zou ik bovenop de benzine ook wat extra willen betalen voor afschrijving en onderhoud. Niet voor wegenbelasting en autoverzekering, aangezien dat niet van het aantal kilometers afhangt.



Jij geeft aan dat ze regelmatig iets van je leent. Wat leent ze dan? En heb jij daar ook kosten aan?
Alle reacties Link kopieren
Kun je die hele berekening niet laten zitten en een leuk cadeau voor haar kopen? Een boek wat ze mooi vindt, een bos bloemen, of je bakt een taartje (ofzo). En dan zeg je erbij dat het is om te bedanken voor het carpoolen. Dan is het toch klaar? Dan hoef je geen bedrag per kilometer te betalen maar geef je wel aan dat je het waardeert en dat het niet vanzelfsprekend voor je is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in ieder geval de benzinekosten vergoeden, de helft als je samen ergens heen gaat en alles als ze je ergens heen brengt. In dat laatste geval zou ik ook zeker af en toe nog een bosje bloemen ofzo doen, omdat ze tenslotte ook haar tijd er aan kwijt is om jou weg te brengen.



Het 'ze rijdt er toch naar toe'  vind ik eigenlijk geen argument, ook niet als het gaat om collega's die toch wel zouden rijden ook als jij niet mee gaat. Als jij namelijk wel zelf zou rijden kun je omstebeurt rijden, waardoor het wel degelijk een kosten besparing kan zijn voor de ander.



Wat voor dingen leent ze van jou? Het scheelt nogal of je een boek uitleent of dat iemand altijd bij jou onder de zonnebank komt liggen.
Alle reacties Link kopieren
Ooit dacht ik ook: "oh ik moet toch die kant uit" dus liet ik collega's vrienden vaak meerijden. Totdat ik op een gegeven moment echt mijn auto vol had met collega's die dagelijks met me meereden...

De onreiskosten van mijn werk is uitermate slecht geregeld. Ik betaal grotendeels de kosten uit eigen zak. Het is maar een kleine vergoeding. Die vergoeding kregen mijn collega's echter ook maar voor hun was het een extra inkomen want ze reden immers met mij mee.

En dat begon een beetje tegen te staan en heb ik gevraagd om mee te betalen of voor eigen vervoer te zorgen.



Zelfde heb ik met vrienden... als ik altijd degene ben die rijdt dan vind ik het vanzelfsprekend dat ik daar een bijdrage voor krijg.

Incidenteel zal me een worst zijn... dan ga ik geen geld vragen maar ik heb een aantal vrienden die er een handje van hebben om in deze gedachtengang te denken: "ze moet toch die kant op" en daar heel vaak gebruik van maken:



De trein naar Amsterdam gaat toch wel ...

maar hoe dan ook je zult toch een kaartje moeten kopen om mee te mogen rijden.
Alle reacties Link kopieren
Dit topic wordt verplaatst naar Overige.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou geen wegenbelasting gaan betalen aan haar. Ze heeft die auto immers niet alleen om jou te laten carpoolen, maar ze gebruikt die  voor alles en heeft er zelf voor gekozen. Wel vind ik dat je de kosten kunt delen in de benzine. Het argument ze gaat toch die kant uit, vind ik geen argument, degene die rijdt heeft namelijk gewoon die kosten en degene die meerijdt profiteert daar m.i dus gewoon van.



Reken eens uit hoeveel kilometer ze op een tank rijdt, en dan maak je aan de hand daarvan een berekening over de kilomters van en naar jullie werk. Die deel je door twee, en dan is de uitkomst jouw bedrag aan benzine.



Ik vind het overigens geen verschil maken of ik met iemand meerijd naar werk of naar een restaurant, of concert. In beide gevallen maak je de afspraak wie er rijdt, en vind ik het gewoon netjes om bezinekosten te delen.
quote: Poezewoes reageerde



Het 'ze rijdt er toch naar toe'  vind ik eigenlijk geen argument, ook niet als het gaat om collega's die toch wel zouden rijden ook als jij niet mee gaat. Als jij namelijk wel zelf zou rijden kun je omstebeurt rijden, waardoor het wel degelijk een kosten besparing kan zijn voor de ander.





Ik heb geen auto, dus dan wordt het een beetje lastig om zelf te gaan rijden. Mijn collega rijdt ook zonder mij diezelfde route, of ik nu wel of niet in die auto zit. Dat maakt m.i. wel degelijk uit. Collega biedt het zelf aan; ik zou me nooit opdringen. Ze vindt het denk ik gezellig om even aanspraak te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe alles zoveel als mogelijk met het openbaar vervoer of met de fiets. Ik heb er een hekel aan om aan mensen hulp te vragen.



Van mijn familie hoef ik nooit geld voor benzine of dergelijke te betalen, maar ik geef altijd wat, of bloemen en taart of een fles drank. Of ik neem ze mee uiteten.



Met die vriendin rij ik af en toe mee naar gezamenlijke vrienden. Waar we beiden voor zijn uitgenodigd. Verder heb ik haar nog nooit gevraagd mij ergens heen te brengen. Ik fiets wel......



Ze leent bij mij apparaten die ze zelf niet heeft. Ze komt regelmatig bij mij dvds kijken en vraagt dingen voor haar te naaien. Ik vind het niet meer dan normaal dat je dat doet zonder daar geld voor te vragen. Daar ben je immers vrienden voor.



Ik had haar al voorgesteld om geld te geven voor de benzine. Ze vertelde dat een vriendin dat ook doet. Ze heeft een handig apparaat die aan geeft hoeveel benzine ze verbruikt. En die vriendin betaald haar dan de helft.

Prima! Dus ik vroeg hoeveel krijg je van me?

Op eens wist ze het niet meer.................... Maar dat was het niet, ze wilde gewoon meer van mij dan ze van die vriendin kreeg.

En dat staat me tegen, ik heb eigenlijk geen zin meer om met haar mee te rijden.........
Alle reacties Link kopieren
Als we dezelfde diensten hebben, wat vaak voorkomt, rijdt mijn collega met mij mee met de auto. Als ze naar amsterdam rijdt met de trein dan kost een kaartje haar 10 euro heen en terug.

Als ik met de auto ga, 6 euro aan benzine.Als mijn collega dus met mij meerijdt, bespaart zij dus 7 euro die dag, als ze mij de helft van de 6 euro benzine betaalt.Waarom zou zij alle reiskosten in haar zak steken en mij niet mee laten delen in haar besparing? ik vind dat wel zo fatsoenlijk. Ze gaf het ook zelf aan, en anders had ik er na een aantal keer wat van gezegd denk ik.
Alle reacties Link kopieren
juf_achterbak,waarom geef je haar niet gewoon wat werkgevers geven,

dacht kun je denk ik ook wel opzoekken dat het kilomergeld (onkostenvergoeding auto) op ong 28 cent staat per kilometer.

ik weet het niet zeker,maar zoiets zal het wel zijn.daar zit dan alles in verekend.
Alle reacties Link kopieren


Ik doe alles zoveel als mogelijk met het openbaar vervoer of met de fiets. Ik heb er een hekel aan om aan mensen hulp te vragen.



Van mijn familie hoef ik nooit geld voor benzine of dergelijke te betalen, maar ik geef altijd wat, of bloemen en taart of een fles drank. Of ik neem ze mee uiteten.



Met die vriendin rij ik af en toe mee naar gezamenlijke vrienden. Waar we beiden voor zijn uitgenodigd. Verder heb ik haar nog nooit gevraagd mij ergens heen te brengen. Ik fiets wel......



Ze leent bij mij apparaten die ze zelf niet heeft. Ze komt regelmatig bij mij dvds kijken en vraagt dingen voor haar te naaien. Ik vind het niet meer dan normaal dat je dat doet zonder daar geld voor te vragen. Daar ben je immers vrienden voor.



Ik had haar al voorgesteld om geld te geven voor de benzine. Ze vertelde dat een vriendin dat ook doet. Ze heeft een handig apparaat die aan geeft hoeveel benzine ze verbruikt. En die vriendin betaald haar dan de helft.

Prima! Dus ik vroeg hoeveel krijg je van me?

Op eens wist ze het niet meer.................... Maar dat was het niet, ze wilde gewoon meer van mij dan ze van die vriendin kreeg.

En dat staat me tegen, ik heb eigenlijk geen zin meer om met haar mee te rijden.........







(MIjn vorige posting was een reactie op Branwen)



Juf achterbak, Als ik jou was zou ik niet meer met haar meerijden. Ik vind haar manier van doen erg raar. Als het stelselmatig meerijden is dan vind ik dat een ander verhaal dan wat jij nu schetst. Als ik naar een verjaardag ga, dan pik ik ook wel eens wat mensen op, zodat zij niet hoeven te rijden, ik drink toch bijna niet. Ik zou daar geen geld voor vragen. Maar als ik met vriendinnen een weekend wegga worden wel gewoon de benzine kosten gesplitst door de hoeveelheid mensen in de auto.
Alle reacties Link kopieren
Als je maar af en toe samen ergens heen rijdt en jij ondertussen voor haar klusjes doet en spullen aan haar uitleent, vind ik het wel een "beetje" overkill om over wegenbelasting en onderhoud te beginnen.
Alle reacties Link kopieren
denk dat je vriendin even in eigenbelang aan het redeneren is,als je eens praat over wat je voorelkaar doet,zal ze dat dan denk heus wel inzien,dat ze beetje te ver had geredeneerd toch??
Alle reacties Link kopieren
Wegenbelasting e.d. vind ik ook echt onzin.

Als mijn fietsband lek is dan laat ik mijn buurvrouw toch ook geen geld meebetalen voor de fietsenmaker omdat ze ook af en toe wel eens mijn fiets leent...



Als het om lange afstanden gaat zou je inderdaad wel benzine mee kunnen betalen, dat vind ik helemaal niet raar. Ik ging geregeld met mijn huisgenootje op pad. Zij had een rijbewijs+auto en ik heb geen rijbewijs. Ik vroeg haar altijd hoeveel ze moest hebben voor de benzine, maar ze wilde niks van me aannemen. Om haar toch enigszins te bedanken trakteerde ik haar op lunch of een ijsje o.i.d. zoals hier al eerder genoemd is.

Nu zijn we sowieso heel makkelijk met trakteren e.d. We gaan alles niet precies op de cent delen, zoals een andere vriendin van mij wel doet.
Alle reacties Link kopieren


Ik doe alles zoveel als mogelijk met het openbaar vervoer of met de fiets. Ik heb er een hekel aan om aan mensen hulp te vragen.



Van mijn familie hoef ik nooit geld voor benzine of dergelijke te betalen, maar ik geef altijd wat, of bloemen en taart of een fles drank. Of ik neem ze mee uiteten.



Met die vriendin rij ik af en toe mee naar gezamenlijke vrienden. Waar we beiden voor zijn uitgenodigd. Verder heb ik haar nog nooit gevraagd mij ergens heen te brengen. Ik fiets wel......



Ze leent bij mij apparaten die ze zelf niet heeft. Ze komt regelmatig bij mij dvds kijken en vraagt dingen voor haar te naaien. Ik vind het niet meer dan normaal dat je dat doet zonder daar geld voor te vragen. Daar ben je immers vrienden voor.



Ik had haar al voorgesteld om geld te geven voor de benzine. Ze vertelde dat een vriendin dat ook doet. Ze heeft een handig apparaat die aan geeft hoeveel benzine ze verbruikt. En die vriendin betaald haar dan de helft.

Prima! Dus ik vroeg hoeveel krijg je van me?

Op eens wist ze het niet meer.................... Maar dat was het niet, ze wilde gewoon meer van mij dan ze van die vriendin kreeg.

En dat staat me tegen, ik heb eigenlijk geen zin meer om met haar mee te rijden.........



als jij dingen voor haar naait kost het je tijd....werkloon vragen?

die dvd's heb jij ook aangeschaft..., die apparatuur heeft ook afschrijving...die naaimachine ook...

jeetjemineetje wat een topic zeg!

ik zou die zogenaamde 'vriendin' maar afschrijven!

als het echt een vriendin was zou ze je niets vragen voor het rijden, want zij leent dingen van jou en jij rijdt mee met haar naar plekken waar ze zelf ook naartoe gaat, dat is toch dienst-wederdienst?

ik zou wel als ik jou was af en toe een keer iets extra's geven, maar als ze erom vraagt dan zou ik daar juist tegengesteld op reageren en mijn eigen vervoer wel regelen! maf wijf zeg!
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik hoop het.
Alle reacties Link kopieren
maf wijf zeg...



Ja, ik weet het niet, ik redeneer zo niet.



Ze is nogal zakelijk ingesteld en ik ben dat helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
ik zou zowieso liever niet omgaan met mensen die alles tot op de cent uit gaan zitten rekenen....wat een krampachtig gedoe!

de ene keer betaalt de ene en de andere keer betaalt de andere is toch heel logisch en makkelijk en houdt de vriendschap ook goed.


Als we dezelfde diensten hebben, wat vaak voorkomt, rijdt mijn collega met mij mee met de auto. Als ze naar amsterdam rijdt met de trein dan kost een kaartje haar 10 euro heen en terug.

Als ik met de auto ga, 6 euro aan benzine.Als mijn collega dus met mij meerijdt, bespaart zij dus 7 euro die dag, als ze mij de helft van de 6 euro benzine betaalt.Waarom zou zij alle reiskosten in haar zak steken en mij niet mee laten delen in haar besparing? ik vind dat wel zo fatsoenlijk. Ze gaf het ook zelf aan, en anders had ik er na een aantal keer wat van gezegd denk ik. 
Ik heb een abonnement, dus ik bespaar niets als ik meerijd. Daarbij gaat het om een autoritje van 5 minuten van 2 á 3 keer in de maand.  Ik bedank haar gewoon altijd en zeg dat ik het fijn vind om mee te kunnen rijden. Nogmaals, zij nodigt mij uit. Ik vraag het nooit aan haar. Ze zou me voor gek verklaren als ik haar zou willen betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven