Tjoerie Topic

20-08-2016 12:56 300 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tjoeries, wat zijn dat?

Waarom maak je er eentje?

En waarom weet bijna iedereen meteen wat ermee bedoeld wordt?



Het schijnt vooral de niet donkere vrouw zo nu en dan te fascineren hoe de donkere dames met een opgetrokken wenkbrauw en een zuigend geluidje met hun lippen kinderen in het gareel krijgen, ruzies beslechten en versierpogingen de lucht uitschieten. De kracht van een tjoerie is soms verbazingwekkend.



Op verzoek open ik dan dus het officiele tjoerie topic als plek van vermaak en kennis.

Laten we het lekker luchtig houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben blijkbaar bijzonder....geen idee wat het is.
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht in dat andere topic dat het om iets eetbaars ging....
Ik had er voor dat bruiloft-topic echt nog nooit van gehoord. Nooit gezien ook. Geen idee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 20 augustus 2016 @ 12:58:

Ik ben blijkbaar bijzonder....geen idee wat het is.Dan ben ik ook bijzonder, want er gaat bij mij ook geen lichtje branden...
Ik heb ook geen idee wat het is.
Nope
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een beeld!

Youtube!



En eigenlijk is er als je het ziet, geen uitleg bij nodig, want gezichtsexpressie en lichaamstaal zegt al genoeg!

Ik ken het trouwens wel van andere landen, maar daar is het niet echt een DING, en in Suriname wel.



leuk!!!

Ik ga ook oefenen, kijken of ik mijn witte neefjes en nichtjes ermee onder de indruk kan krijgen.
Come on people.

Anderhalve seconde googlen en je weet het



https://www.youtube.com/watch?v=ha9-RAJK65g
Alle reacties Link kopieren


Meisjeeeeee
When they go low, we go high. (M.Obama)
Geen flauw idee wat het is en uitleg van TO snap ik werkelijk geen hol van.
Alle reacties Link kopieren
Je moet wel ook met je ogen rollen anders is het niet echt.
When they go low, we go high. (M.Obama)
quote:Dragisa schreef op 20 augustus 2016 @ 13:04:

Come on people.

Anderhalve seconde googlen en je weet het



https://www.youtube.com/watch?v=ha9-RAJK65gGoogle is niet mijn vriend, en ja boehoe
Alle reacties Link kopieren
wat is een tjoerie



Is ook een geweldig geluid om hondjes af te richten btw. Nog nooit een klikker in mijn handen gehad.
Ik vind het eigenlijk heel aso overkomen. Wat een onsmakelijk geluidje erbij ook. Maar goed, zal wel aan mij liggen.
Heb gekeken en ik vind het ergerlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:SaveAngie schreef op 20 augustus 2016 @ 13:05:

Je moet wel ook met je ogen rollen anders is het niet echt.

En afkeurend kijken.

Soms schud ik ook nee.
Alle reacties Link kopieren
Elke tyuri (jaja, ik weet nu hoe je het schrijft) is in een andere context.

Het is niet alleen je mond die een geluid maakt, maar je gezicht is belangrijk, en als je lekker lichamelijk en theatraal bent, maakje er even een kleine show van 2 seconden ofzo, waarin alles mee doet.



Khemam, waar benje nou?
Waarom denk je dat ' bijna iedereen meteen weet wat ermee bedoeld wordt?'
Alle reacties Link kopieren
Dragisa schreef op 20 augustus 2016 @ 13:04:[/b]

Come on people.

Anderhalve seconde googlen en je weet het



https://www.youtube.com/watch?v=ha9-RAJK65g[/quote]

Keep on, keep keepin' on....
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 20 augustus 2016 @ 13:07:

Heb gekeken en ik vind het ergerlijk.





Hoezo ergelijk?

het is communicatie.

En er was een tijd dat er niet gesproken mocht worden....dan is dit toch top-oplossing?
Alle reacties Link kopieren
Wikipedia zegt;



"Een tjoerie (ook wel tyuri gespeld; Eng. kiss-teeth of hiss-teeth; Fr. tchip) is een geluid dat minachting, verontwaardiging of anderszins afkeur uitdrukt. Deze vorm van negatieve expressie of oraal gebaar is dagelijks gebruikelijk in verschillende landen in het Caraïbisch gebied. De klank wordt geproduceerd door de tong tegen het gehemelte te drukken, de lippen te tuiten en vervolgens lucht aan te zuigen, waarbij het volume en de tijdsduur van het geluid de mate van afkeur aangeven."



Nou bevind ik mij niet in het Caraïbisch gebied en eerlijk gezegd zal het mij worst wezen wat voor soort geluiden ze daar maken en waarom.

Ik had er trouwens ook nog nooit van gehoord en snap niet helemaal waarom het zo een "dingetje" schijnt te zijn zoals jij verwoord TO.
Alle reacties Link kopieren
quote:khemam schreef op 20 augustus 2016 @ 13:07:

wat is een tjoerie



Is ook een geweldig geluid om hondjes af te richten btw. Nog nooit een klikker in mijn handen gehad. Ik ga meteen Zjeen-hond betjurieen. (maar heb wel klikker gehad)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven