misleidende woorden en uitdrukkingen die je liever niet ziet

13-06-2007 21:19 206 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zal meteen een aftrap doen:   ik vind het woord "volslank" irritant en misleidend.  Vrouwen (het zijn vreemd genoeg nooit mannen geloof ik) die zichzelf als volslank omschrijven zijn op zijn best mollig en op zijn slechtst gewoon dik  Met "slank" heeft "volslank" totaal niets te maken in elk geval.  Dus wat mij betref kan dat woord per vandaag nog afgeschaft worden.



Hetzelfde geldt m.i. voor het woord "stevig"  waar het gaat om een postuur.  Meestal worden er extra vetrollen mee aangeduid en vet is nu eenmaal geen stevige substantie. Spieren zijn stevig, vet niet. Ook afschaffen dus.



Heb je ook voorbeelden van misleidende woorden en uitdrukkingen ?  Doe hier een voorstel voor afschaffing !
Alle reacties Link kopieren
Nou ik dacht persoonlijk aan het woord dieët. Die-eet. Ik ben op dieët en eet bijna helemaal niet. :(
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het altijd erg irritant als winkels adverteren met 'de koffie staat klaar'. Dit mag wat mij betreft per direkt verboden worden



Winkels die zich .....wereld noemen mogen ook verboden worden.

Bv. 'Tapijtwereld' of 'Fietswereld'. Dit zijn zaken die bij mij op de een of andere manier argwaan wekken. Ze duiken op, maar zijn ook zo weer weg. En de koffie staat meestal ook klaar, dus koop ik daar geen tapijt en ook geen fiets. Of wat dan ook.
Alle reacties Link kopieren
Een kruidenmengseltje, (kruiden)thee, voedingssupplement of wat voor pil ook dat 'ondersteunend' werkt. Wat nou ondersteunend, ondersteunt de vetafbraak, ondersteunt de bloedsomloop, ondersteunt de afvoer van...

Wat een kolder. Het woord 'ondersteunt' of 'ondersteunend' moet ook verboden worden, is uiterst misleidend.
Alle reacties Link kopieren
Weet je wat ik onderhand erg vervelend vind worden al die zeur topic's hier over wat wel en niet kan, jemig zeg vervelen jullie je nou echt allemaal zo dat je overal op gaat letten en over gaat zitten zaniken maak je lekker druk om jezelf. Als iemand ze eigen beter voelt omdat hij zegt ben volslank nou en moet die gene toch lekker zelf weten Zou moe van mezelf worden als ik toch heel de tijd me op moest winden over wat een ander zegt draagt vind lijkt de laatste tijd wel of er alleen maar van dit soort topic's geopend worden.
Alle reacties Link kopieren
Kunnen we dan: klaar terwijl u wacht ook afschaffen?



Waarom zou ik wachten als het al klaar is?



In de trein hoor ik vaak: U wordt verzocht hier uit- of over te stappen.

Ik denk dan altijd: om over te stappen moet ik toch ook uitstappen?
Alle reacties Link kopieren
Metro-Man. Erg misleidend, vooral omdat je ze meestal niet in de metro, maar achter een kinderwagen aantreft, met een volle boodschappentas in de linker- en een zelfhulpboek "Hoe houd ik mijn vrouw bevredigd" in de rechterhand.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Een winkel die zich "babydump" noemt.  Alsof je daar je overtollige baby kan dumpen 



Obers die zeggen: "ik kom er aan meneer"   terwijl ze juist weglopen 
Alle reacties Link kopieren
Weet je wat ik onderhand erg vervelend vind worden al die zeur topic's hier over wat wel en niet kan, jemig zeg vervelen jullie je nou echt allemaal zo dat je overal op gaat letten en over gaat zitten zaniken maak je lekker druk om jezelf. Als iemand ze eigen beter voelt omdat hij zegt ben volslank nou en moet die gene toch lekker zelf weten Zou moe van mezelf worden als ik toch heel de tijd me op moest winden over wat een ander zegt draagt vind lijkt de laatste tijd wel of er alleen maar van dit soort topic's geopend worden.
Eehhhh .... bent u misschien volslank ?  Stevig dan ?
Alle reacties Link kopieren
Mensen die vragen: Mag ik u één vraag stellen en er dan een hele serie achteraan stellen.....
Alle reacties Link kopieren
Bij een call-center horen "heeft u een momentje?" en vervolgens ben je 10 min. later aan de beurt, als je nog mazzel hebt. Vaak is het "een moment" en je bent al weggeklikt.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Of blijft u aan de lijn, u wordt zo spoedig mogelijk geholpen. Ondertussen hang je al een kwartier in de wacht.....
Alle reacties Link kopieren
Makelaars hebben ook een heel verhullend taalgebruik:



de woning bevat nog authentieke details  =  woning zit vol met ouwe troep



de woning ligt aan een levendige straat =  je wordt gek van het verkeer



er is sprake van achterstallig onderhoud = de woning is een bouwval



knusse besloten tuin met volop schaduw =  postzegeltje waar nooit de zon komt



gunstig gelegen nabij scholen =  grenst aan schoolplein vol gillende kinderen



gunstig gelegen nabij O.V.  =  bussen en treinen razen de hele dag langs







woning ligt in gezellige buurt =  je woont tussen de Tokkies
Alle reacties Link kopieren
O, TL , jij bent er goed in ! Vergeet de reisbrouchures niet , ik zal je helpen : pittoresque, bruisend,  op loop afstand , ....
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha Tenderlover, idd die advertenties, hilarisch
Happiness is nothing more than good health and a bad memory - Albert Schweitzer.
Alle reacties Link kopieren


Winkels die zich .....wereld noemen mogen ook verboden worden.

Bv. 'Tapijtwereld' of 'Fietswereld'. Dit zijn zaken die bij mij op de een of andere manier argwaan wekken. Ze duiken op, maar zijn ook zo weer weg. En de koffie staat meestal ook klaar, dus koop ik daar geen tapijt en ook geen fiets. Of wat dan ook.
"...koning", ook zoiets. Wij hebben hier een "Meubelkoning" met 12.000 m2 meubels, alsof kwantiteit iets zegt over kwaliteit, maar dat pretentieuze

"koning", alleen daarom al voel ik me niet geroepen er te gaan kijken laat staan te kopen. Heppu een emmertje?
Alle reacties Link kopieren
Mensen die vragen: Mag ik u één vraag stellen en er dan een hele serie achteraan stellen.....
Tegenwoordig hoor ik ook overal om me heen dat mensen iemand een "vraagje" menen te moeten stellen, of nog erger een "klein vraagje". Wat blijkbaar suggereert dat men maar een klein beslag op je tijd wil leggen. Maar de lengte van het vraagje zegt natuurlijk niets over de lengte van het antwoordje (zeker niet bij mij :D). Bij dergelijke lieden zeg ik weleens "Ja hoor, maar dan krijg je van mij ook een klein antwoordje" en dan staan ze toch beteuterd te kijken...
Alle reacties Link kopieren
Gratis onbeperkt internetten. Daar ben ik een keer ingestonken met een abonnement. Blijkt dat je alleen gratis onbeperkt het internet op kan, maar daarna gaat de meter lopen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
volslank 0.1. (van vrouwen) slank met ronde vormen



Dit zegt de van Dale over volslank, en er is geen woord Spaans bij. ;)

Volgens van Dale is mollig dus al een maatje meer dan volslank. Want ook al is er bij een mollig persoon sprake van ronde vormen, is mollig niet (vol)slank. 

Wel is het zo dat het woord flink misbruikt wordt.
Alle reacties Link kopieren
Winkels die het woord 'mode' te pas en te onpas gebruiken:

Beenmode

Nachtmode

Ondermode



Verdomme, het gaat gewoon om een doodnormale panty, of bigshirt of onderpeur, wat nou mode. Boycotten zo'n zaak!
Alle reacties Link kopieren
"omdat je het waard bent". Heej, dat mag dan wel zo zijn, maar dat hoeft zo'n supergestylde, gemake-upte celebrity me niet zo nagesynchroniseerd te zeggen ja! " dermatologisch getest" dat kan ik niet meer hóren" Nu, met Q5, X37 en vitamine B" Eh, juist, alsof ik weet wat Q5 dóet!Ik heb het idee dat er nog vele ergere zijn, dus ik ga even brainstormen
Alle reacties Link kopieren
volslank 0.1. (van vrouwen) slank met ronde vormen



Dit zegt de van Dale over volslank, en er is geen woord Spaans bij. ;)

Volgens van Dale is mollig dus al een maatje meer dan volslank. Want ook al is er bij een mollig persoon sprake van ronde vormen, is mollig niet (vol)slank. 

Wel is het zo dat het woord flink misbruikt wordt.  
Er is wel degelijk een Spaans woord voor: regordete. :P Maar meestal word toch het woord 'Gorda' gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
"Goed" is volgens mij het meest gebruikte misleidende antwoord op de vraag: "Hoe gaat het?"
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een gloeiende rothekel aan reclames die suggereren dat ik mezelf tekort doe:



'Omdat ik het waard ben. U toch ook?'

 

of -nog erger- dat ik mijn kinderen kansen op een voorsprong "in deze prestatiegerichte tijden" niet gun:  



‘Wat een mooi cadeau voor uw kinderen. Een tweede taal erbij. Die kans verdienen ze toch?’
Alle reacties Link kopieren
Nu nog maar 33% vet! Da's éénderde en modder

Of overal het woord light op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven