verzekering betaald maar 75% van de kosten van huurauto bij schade?

20-06-2007 13:52 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai, even een vraagje voor diegenen die er ook mee te maken hebben gehad.

We hebben een paar maanden geleden door een ongelukje van de buurman van mijn ouders een paar dakpannen op de auto gekregen. Schade was gelukkig alleen aan het paneel boven het voorwiel, fikse deuk en lakschade.



Nu hebben wij tijdens de reparatie hiervan een auto bij het behandelend garagebedrijf gehuurt. Echter de kosten hiervan worden niet volledig vergoed! We krijgen maar 75% van de gemaakte kosten terug en daarbij wordt de benzine ook niet vergoed. We balen dus stevig. Ik heb er al achteraangebeld maar volgens de man die ik gesproken heb blijkt dat bij alle verzekeringsmaatschappijen zo te zijn.



Mijn vraag is dus: "Is dat zo?" Het komt me raar voor dat ik er nu geld bij inschiet voor de schade die iemand anders gemaakt heeft!
Ik begrijp sowieso niet waarom jij je benzine vergoed wilt hebben? Zou mooi zijn als dat kon :), maar niet logisch.
Alle reacties Link kopieren
- benzine is sowieso dikke onzin om te vergoeden. Hou op zeg, alsof je met je eigen auto geen benzine gebruikt zou hebben



- en wat zijn de andere kosten? 25% van de huur? Hoeveel is dat nou helemaal?



- en als er kilometerbedrag bij komt: als je met je eigen auto rijdt moet je ook een betaald bedrag per kilometer rekenen aan afschrijving en onderhoud (zoals slijtage van de banden en dergelijke). Dat doen veel mensen niet omdat veel mensen nou eenmaal weinig verstand hebben van financien, maar die kosten die heb je normaliter gewoon zelf ook.



Dus hoe groot is nou het bedrag dat je nu zelf moet betalen aan de verhuurder, en wat je met je eigen auto níet aan kosten gehad zou hebben?
Alle reacties Link kopieren
Het gaat om een huurbedrag van in totaal €187,64, daarvan is €40 euro benzine. We hadden zelf ook al €20 betaald. Dat is dus niet bij die €187 bijgerekend.

We krijgen dus maar €104,14 terug. Oke, het gaat niet over hele grote bedragen maar toch. Ik snap het niet, was dus ook gewoon benieuwd of het bij alle verzekeringsmaatschappijen zo gaat.

Het gaat bij deze maatschappij zowiezo al heel erg lastig. Eerst schatten ze het bedrag zonder te zien op €300. Omdat onze auto al wat ouder is, moesten we ons maar in onze handen knijpen dat ze dat wilden vergoeden. Omdat we al een offerte hadden moest dus de schade-expert langskomen. Schade was namelijk €700.

 Van de garagehouder hoorden we al dat hij vaker met deze maatschappij te maken had en dat dit een van de meest moeilijke maatschappijen is. We zijn nu al ruim 3 maanden verder na de schade en nog is niet alles geregeld.
Nogmaals; waarom denk je dat de kosten van de benzine moeten worden vergoed? Die kosten had je hoe dan ook gehad, of je nu met je eigen auto reed of met de huurauto en die zijn dus absoluut geen direct gevolg van de schade. Of heb je soms wat verre tochtjes gemaakt omdat je dacht dat je het vergoed zou krijgen?



Die 75 % is ook vrij normaal en heeft inderdaad te maken met het feit dat je, in de periode dat je je huurauto hebt, niet de kosten van bandenslijtage e.d. aan je eigen auto hebt. Die staat namelijk toch stil.
Alle reacties Link kopieren
Het is voor ons de eerste keer dat we op deze manier een auto nodig hadden. Bovendien kregen we van de garagehouder keurig een gespecificeerde rekening die we op konden sturen naar de verzekeraar.

Vandaar dat we dachten dat we alles terugbetaald zouden krijgen.



Blijkbaar een beetje naief van me.
Alle reacties Link kopieren
Is dit nieuw dat je moet betalen voor een (leen)auto?

Ik heb met een leenauto nog nooit iets betaald.

Niet bij een leenauto omdat ik schade had,maar ook niet met een leenauto voor b.v apk.

Alleen de benzine kosten,maar dat is niet meer als normaal.

Anders had je die kosten voor je eige auto.
Schade aan de auto wordt door verzekeringen gedekt, alle toestanden die je hebt om reparatie te regelen nu eenmaal niet. Dat geldt voor alle soorten schade. 



75 % van de huurkosten vergoed krijgen vind ik al heel netjes



Benzinevergoeding slaat helemaal nergens op, je wilt even gratis rijden terwijl je auto in reparatie is?



Aan laatste poster: de meeste garages geven inderdaad geen leenauto meer bij reparatie (of keuring of wat dan ook). Daar is huren voor in de plaats gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Hahah misschien komt het omdat ik in een dorp woon.

Dat het allemaal nog zo gaat.

Want met de laatste APK (Mei jl) keuring heb ik gewoon een leenauto mee gekregen.

Zonder extra kosten.
moet ik misschien toch maar naar een dorp verhuizen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven