Zo moe van het autorijden

11-07-2007 11:27 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een korte uitleg: veel vrouwen in mijn familie hebben rijangst en willen niet rijden. Toen ik rijlessen nam, wilde ik dat anders aanpakken. Ik bleek geen natuurtalent te zijn, maar honderd lessen en vier examens verder had ik toch een rijbewijs.



Ik ben geen gevaar op de weg, technisch heb ik de auto onder controle. Mijn probleem zit in het kijken. Je moet altijd zover vooruit kijken en anticiperen en dat doe ik van nature niet. Nu ik rondrijd, kost me dit heel veel energie. Wanneer ik naar mijn ouders aan de andere kant van het land ga, ben ik na drie kwartier bekaf. Even een red bull erin gooien (wat ik tijdens mijn rijles wel deed), kan niet meer omdat ik maagklachten heb.



De laatste drie kwartier van de rit, ben ik al zo bekaf dat ik slordig ga rijden. Vaak neemt mijn vriend het dan over, maar eigenlijk is dit niet goed. Ik moet toch zelf ook lange afstanden leren rijden. Nu zit ik weer naast de bestuurder, terwijl ik zoveel tijd en geld besteed heb aan het zelf leren rijden.

Iemand een tip?
Alle reacties Link kopieren
ben je al eens naar een opticien geweest?
Alle reacties Link kopieren
Je niet al te druk maken tijdens het rijden en gewoon een standaard routine met kijken proberen te krijgen.. Ik had tijdens mijn rijlessen ook moeite met kijken maar ging mezelf toen aanleren om in een soort ritme te kijken en blijkbaar heeft het geholpen want was in één keer geslaagd en rij nu stad en land af met m'n auto!;)

Succes ermee!
Gewoon veel blijven rijden en langzaam opbouwen.<br /><br />Ik ben zelf ook geen natuurtalent en rijden kost mij veel energie.  Een rijles duurt meestal maar 1 of 2 uur, dus je hebt ook nog niet de ervaring van eel lange autorit.  Desnoods neem je na een uur rijden een kleine pauze en ga je ergens een kop koffie drinken, en daarna weer verder. <br /><br />Als ik langer dan een uur moet rijden ben ik ook bekaf,  dwing mezelf er wel toe, maar a een uurtje zoek ik het eerste de beste bezinestation op en ga ff 10 minuten pauze houden.
Alle reacties Link kopieren


Je niet al te druk maken tijdens het rijden en gewoon een standaard routine met kijken proberen te krijgen.. Ik had tijdens mijn rijlessen ook moeite met kijken maar ging mezelf toen aanleren om in een soort ritme te kijken en blijkbaar heeft het geholpen want was in één keer geslaagd en rij nu stad en land af met m'n auto!;)

Succes ermee!
TO bedoelt het ver vooruit kijken en anticiperen.

Ik denk dat jij het spiegel-kijken bedoelt, klopt dat? Met spiegels kijken kan je inderdaad een routine opbouwen (en volgens mij hoort die je ook geleerd te worden tijdens de rijles). Met vooruit kijken vraag ik het me af of je daar een routine voor kan opbouwen.



Veel rijden helpt, dan bouw je ervaring op en ook als je 'werkt' aan het vooruit kijken, dan word je daar vanzelf beter in (is mijn ervaring). Wel goed dat je beseft dat a) vooruit kijken belangrijk is b) dat je weet van jezelf dat je daar moeite mee hebt!

De eerste paar jaar rijden, waren voor mij echt nog een leerschool hoor. Ik zeg altijd: met het behalen van het felbegeerde papiertje, begint het pas!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb lange tijd gewerkt als taxichauffeur. En ik moet zeggen: ik ben blij dat ik nu mijn eigen bedrijf heb in een andere branche. De 3 dagen per week die ik taxi reed, kwam ik altijd totaal kapot thuis, kon de hele avond niks meer doen van vermoeidheid en de koppijn. Niet echt een lekkere situatie als het je beroep is dus... Nu rijd ik nog af en toe voor de lol en vaak maar halve dagen. Dat is voor mij goed vol te houden.



Wat wil ik hier nou eigenlijk mee zeggen? Tja, ik ben een beetje de draad kwijt van wat ik wilde vertellen, maar ik werd geraakt door jouw stukje. Autorijden is nu eenmaal echt vermoeiend. Zorg dat je het met plezier blijft doen, dus zet jezelf niet te veel onder druk omdat je het van jezelf moet kunnen. Langzaam opbouwen is een tip die iemand anders ook al gaf.
Alle reacties Link kopieren
. Autorijden is nu eenmaal echt vermoeiend. Zorg dat je het met plezier blijft doen, dus zet jezelf niet te veel onder druk omdat je het van jezelf moet kunnen. Langzaam opbouwen is een tip die iemand anders ook al gaf.
Ik vraag me nu toch af of autorijden voor vrouwen misschien vermoeiender is dan voor mannen.  Ik rijd zonder tegenzin lange afstanden, en het "2 uur rijden-kwartier rust" is niet voor mij uitgevonden.  Ik rijd bij lange afstanden het liefst een uur of 4 achter elkaar, pauzeer een half  uurtje en daana weer 4 uur. En niet jakkeren;  gewoon lekker doorrijden. In Frankrijk 130, in Duitsland 140 als kruissnelheid.  Ik heb wel een comfortabele auto

waarmee je ook makkelijk afstanden rijdt,  dat zal zeker ook schelen.

En ik ben gewend om afstanden te rijden.
Alle reacties Link kopieren
Ik rijd bij lange afstanden het liefst een uur of 4 achter elkaar, pauzeer een half  uurtje en daana weer 4 uur.
een half uur vind ik nog lang...
Alle reacties Link kopieren
ik rijd ook met gemak langere afstanden hoor (en ben toch echt een vrouw :D), maar ik merk wel dat je het snel "verleerd". Dan heb ik het niet over autorijden, maar over langere afstanden rijden. Momenteel hoef ik niet zo ver te rijden naar mijn werk, dus als ik dan een half uurtje in de auto zit krijg ik ook het gevoel dat je al een halve wereldreis gemaakt hebt.

Aan TO: bouw het langzaam op, "oefen" iedere week op langer rijden, en zoals djo djo zei: ga eens langs bij de opticien. Dan kan er zeker aan bijdragen dat je moeite hebt met inschatten.
Alle reacties Link kopieren
En ik ben vorig jaar zomer in een ruk naar Barcelona gereden dus het verschil tussen mannen en vrouwen gaat hier niet op!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben helaas ook geen natuurtalent. (hoeveelheid lessen en examens maken elkaar niet veel ;))

Inmiddels heb ik zo'n 3,5 jaar mijn rijbewijs en het gaat wel beter. Maar ik merk dat ik moeite blijf hebben met me lange tijd achter elkaar concentreren.

Ook de 95 km die ik nu dagelijks rijd voor mijn werk vallen me tegen; ik ben blij dat ik over enkele weken aan een baan begin waar ik op de fiets naar toe kan. En als ik samen met mijn vriend ergens naar toe ga, laat ik hem rijden..... (tenzij hij een biertje wil drinken dan)



Probeer jezelf niet geforceerd vanzelf op te leggen. Neem pauzes als je moe wordt. Laat je vriend rijden als jij je concentratie verliest. Iedereen heeft zo zijn/haar eigen kwaliteiten; autorijden is niet die van jou....so what? Zolang je jezelf kunt redden in de dagelijkse dingen, zou ik me er niet te druk om maken.



En... de stress van alles goed willen doen en bewust te kijken wordt minder. Echt.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Alle reacties Link kopieren
lekker muziekje opzetten...
Alle reacties Link kopieren
lekker muziekje opzetten...
Zekers!

Het koekblik dat ik mijn eerste auto noemde bevatte geen radio. Na een maandje of 3 heb ik die erin laten zetten....wereld van verschil! Muziek werkte ontspannend!
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik 7 jaar geleden in 1,5 maand mijn rijbewijs haalde kocht ik ipv pasfoto's voor op mijn rijbewijs een nieuwe auto. Ik heb echt heel veel kilometers gemaakt met mijn 4-bakje en tig jaren oud. Sinds ik begin dit jaar een schildklierziekte heb en toen niet kon rijden van de trillende ledematen, heb ik 4 maanden niet gereden. Nu kan ik weer rijden, maar heb ik er een angst voor ontwikkeld. Moest laatst door wegwerkzaamheden via de snelweg, en het zweet stond me in de schoenen. Mijn accu loopt leeg omdat ik de auto zo weinig gebruik. Een boodschapje doen gaat nog wel maar zo eens naar mijn familie in het noorden rijden....SLIK....



Ik ben dus ook helemaal kapot als ik een stuk(je) heb gereden. Ik bedenk me van tevoren altijd welke situaties kunnen voorkomen ipv het gewoon op me af te laten komen.



Ik moet het gewoon weer gaan doen, stukken rijden. Nadeel alleen is dat manlief vanmorgen weer eens heeft geboemt met de auto :D
Alle reacties Link kopieren
Tjonge, ik ben een dagje weg en dan heb ik allemaal van die leuke reacties.

@Yoyo2, halverwege mijn rijlessen ben ik zelf inderdaad naar de opticien gegaan en dat maakte toen veel uit. Ik let nu er altijd op dat ik de juiste sterkte heb.

Een deel van mijn probleem is dat veel mensen in mijn omgeving dit probleem helemaal niet kennen. Zelfs mijn broertje die net zijn rijbewijs heeft, rijdt zonder moeite naar de andere kant van het land. Krengiserweer schrijft dat zij altijd pauze houdt tijdens zulke ritten. Fijn om te lezen dat anderen dit ook hebben.

Mooncatcher schrijft dat ze rijangst aan het ontwikkelen is, dat is nu inderdaad ook een van mijn problemen. Ik zie zo tegen dat rijden op, dat ik helemaal niet meer de auto in wil. Toch jammer dat je jezelf altijd zo moet dwingen.

Ik heb altijd een goede chauffeur willen zijn, toch jammer dat het niet een van mijn talenten is.
Alle reacties Link kopieren
Mjah ik weet van mezelf dat ik een prima chauffeuse ben, maar ik vraag me dan altijd af of een andere weggebruiker net zo goed oplet als ik. Op een gegeven moment let je meer op andere dingen dan op de weg. Komt het omdat we ouder worden, en ons verantwoordelijker gaan voelen? Manlief ergert zich inmiddels ook aan weggebruikers terwijl ik vind dat hij prima rijdt en vaak genoeg te stevig.



Mijn autootje redt de 140 makkelijk maar kan niet op tegen een dikke bak met opgeschoten gluiperd die met 180 op je kont komt afrijden als je net aan het inhalen bent.



Anticiperen kan ik best, maar soms wil ik dat niet en gaat dat ook niet op de nederlandse wegen. Zucht...toch maar eens de auto pakken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven