wanneer gaat mijn zwangere cavia bevallen

30-07-2007 22:28 215 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn cavia woont samen met haar vriend (die in de dierenwinkel deed of ze een meisje was maar zich in de kooi opeens van zijn ware kant liet zien)

Ze is nu ongeveer 60 dagen zwanger.

Hoe kan ik zien of de bevalling gaat beginnen, en moet ik nog iets doen.

Kan haar vriend er bij blijven, ik weet dat hij er snel uitmoet omdat hij haar anders weer dekt,maar kan het kwaad als hij bij de bevalling is. Is hij gevaarlijk tegenover de jongen ?
Alle reacties Link kopieren
Een cavia werpt gemiddeld drie kleintjes. Maar aangezien het om een gemiddelde gaat, zijn dat er ook wel eens meer of minder. Er kunnen wel eens uitschieters bij zitten van negen jonkies.



Vrouwelijke cavia’s (zeugjes) zijn al geslachtsrijp als ze een week of zes zijn, soms al wat vroeger. Bij hun geboorte wegen de jonkies zo’n 120 gram en zijn dan al helemaal af, compleet met haar, tanden en het vermogen om in het hok rond te wandelen. De caviababy’s krijgen drie weken lang de tepel van de moeder en moeten dan aan het groenvoer. Voor de fokker is het even oppassen: het caviazeugje is een uur na de bevalling alweer geslachtsrijp. Het is aan te raden om het beertje een tijdje uit de buurt te houden, anders verzwakt het zeugje door te snel opeenvolgende zwangerschappen.



Cavia's zijn heel sociale dieren die het liefst in groepsverband leven. Als ze alleen in een hok zitten, kwijnen ze weg, zeker als ze geen aandacht krijgen van de mensen. Ze hebben liefde en aandacht nodig. Op de bodem van de kooi horen houtkrullen of kattenbakkorrels en hooi. Het eerste voor de hygiëne, het laatste als dekbedje en voeding. Hooi is goed voor de spijsvertering van de cavia, die dol is op groenvoer. Overigens moeten hun tanden regelmatig worden gecontroleerd, net als de nagels. Toch aardig wat werk dus, zo'n diertje. Maar je krijgt er dan ook heel wat voor terug: jonge caviaatjes, bijvoorbeeld...!





Een meester in het verwekken van cavia's was de Britse cavia Scotty. Hij heeft ooit de nacht van zijn leven gehad. Hij ontsnapte uit zijn hok op een boerderij in het zuiden van Wales en wist binnen te dringen in een kooi met 24 vrouwtjes. Met elk vrouwtje bedreef hij de liefde. Scotty werd uren later gevonden. Hij lag in een hoek van het vrouwtjesverblijf te slapen. Tien weken later was hij de trotse vader van maar liefst 43 jongen.
Alle reacties Link kopieren
Het is toch geen mens/man die bij de bevalling moet zijn om mee te puffen of mis ik iets? Zet hem alvast apart zou ik zeggen. Hij kan alleen maar in de weg lopen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Nee het is inderdaad geen man die mee moet puffen.

Maar in de kooi zijn ze dol op elkaarO+.

Ik ga morgen achter een tweede kooi aan vooral omdat een cavia lees ik net na een uur al weer vruchtbaar is:ohet is maar waar ze zin in heeft.

Ik hoop dat ze in ieder geval een jongentje en een meisje krijgt zodat in elke kooi minstens twee cavia,s zitten.
Alle reacties Link kopieren
Als ie keihard gaat piepen dan denk ik dat het gaat gebeuren  wat je kan doen is blokjes onder de kooi zetten, alvast warme handdoeken klaarleggen en misschien is wat New Age muziek op de achtergrond wel sympathiek
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
:? Ik ben sprakeloos..
Alle reacties Link kopieren
Als ie keihard gaat piepen dan denk ik dat het gaat gebeuren  wat je kan doen is blokjes onder de kooi zetten, alvast warme handdoeken klaarleggen en misschien is wat New Age muziek op de achtergrond wel sympathiek
:D
Alle reacties Link kopieren
Als een paard bevalt, dan help ik altijd even trekken.

Misschien vindt miss caav dat ook wel fijn ;)
Alle reacties Link kopieren


Als een paard bevalt, dan help ik altijd even trekken.

Misschien vindt miss caav dat ook wel fijn ;)






:D



Of op de baarkruk of in een warm bad vind ze mischien ook wel fijn
Alle reacties Link kopieren
en natuurlijk moet je ze wel direct schoonlikken!
Alle reacties Link kopieren
Ruggeprik?
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
En als ze geboren zijn pappie caaf en mammie caaf niet meer laten klussen
Alle reacties Link kopieren
:)oke het klinkt ongeveer of ik een kind verwacht, maar ik wil eigenlijk

alleen maar weten of vader de jongen niet aanvalt of opvreet.
De dracht van een cavia kan variëren tussen de 59 en 75 dagen. Maar loopt meestal tussen de 60 en 72 dagen.



Uitrekenen datum bij cavia: dag van dekking plus 10 weken min 2 dagen. Eerste nestje meestal 2 dagen later.



Een aparte kraamkamer is niet nodig maar het is wel slim de zeug in een kooi te zetten waar ze in ieder geval blijft tot na het spenen (mannetjes zijn al na 5 weken geslachtsrijp, maar vaak nog te klein om al te dekken, dochters blijven een week of 6 bij de moeder asl ze minder dan 400 gram wegen bij een leeftijd van 4 weken)



Kooi iedere dag schoon maken aan het einde van de zwangerschap, dient schoon te zijn als de bevalling zich aandient. na de geboorte pas na 3 dagen deels verschonen.



De beer dient uit de kooi gehaald te worden voor ze bevalt, omdat het vrouwtje direkt na de bevalling weer bronstig word, en hij dus gaat dekken. Dit moet worden vermeden omdat dat een veel te zware belasting is.

Maar tot ongeveer 2 weken voor de bevalling kan je hem er rustig bij laten.



Als je hem laat castreren moet dit minstens 6 weken geleden zijn voor hij erbij kan blijven.

 Zorg als het even kan voor een geleidelijke overgangsperiode, zodat ze kan wennen dat ze hem niet zo vaak ziet.



Voor de bevalling hoef je niks te doen... meestal mis je het en zie je ineens nieuwe caviaatjes rondhobbelen!



Hier haak ik af hoor... google maar op zwangerschap cavia en je zult het lezen, alles over slijmproppen bij cavia's enz enz..

Zat me wat te vervelen en heb nu mijn biologie weer wat opgevijzeld:P
Alle reacties Link kopieren
Is er trouwens iemand die een geboortekaartje wil ?
Alle reacties Link kopieren
Is er trouwens iemand die een geboortekaartje wil ?
jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah!
Alle reacties Link kopieren


:)oke het klinkt ongeveer of ik een kind verwacht, maar ik wil eigenlijk

alleen maar weten of vader de jongen niet aanvalt of opvreet.


:? nou had dat dan gevraagd...

Ik was al bang dat je ook nog ging vertellen dat je geboortekaartjes gaat rondsturen...:D
Alle reacties Link kopieren
Is er trouwens iemand die een geboortekaartje wil ?
:? nou nee bedankt ik heb oud papier genoeg
Alle reacties Link kopieren




 

:? nou nee bedankt ik heb oud papier genoeg





nou zeg!

Does lief jij!
Alle reacties Link kopieren
Als ze nu samenwonen zoals je beschrijft had je ze qua gezag en voogdij beter eerst kunnen laten trouwen
Alle reacties Link kopieren




quote: superstar_2 reageerde





 

:? nou nee bedankt ik heb oud papier genoeg



nou zeg!

Does lief jij!

Ik ben niet liehief...:D
Geboortekaartje lijkt me leuk, als ik maar geen minicavia krijg!

volgens mijn biologieles van daarnet vreet ie ze dus niet op, maar maakt haar meteen weer zwanger, en mams zal dat een pijnlijke gewaarwording vinden direkt na de bevalling! en castreren is pas na 6 weken goed ofzo, omdat ie tot die tijd mams blijft lastigvallen met overgebleven hormonen ofzo...

Het seksleven van de cavia...

Een wereld gaat voor je open!

hoort dit topic niet op de mama pijler trouwens?;)
Alle reacties Link kopieren
Mag ik peettante worden? Ga ik snel effe een hoedje kopen voor als ze gedoopt worden
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
En mammie caaf moet wel borstvoeding geven hoor want dat is goed voor de beebs...

Is dit mamapijlernivo of niet? :P
Alle reacties Link kopieren
Ze wilden niet trouwen. Maar hij gaat wel op papier laten zetten dat hij de wettige vader is.Maar op dit moment wil zij dat niet omdat ze last heeft van de hormonen.

Als er geen belangstelling is bij geboortekaartjes zet ik wel gewoon een advertentie, in de zaterdagkrant.

Nou weet ik nog niet of pa de jongen op gaat vreten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven