Neem jij mensen minder serieus als ze een religie aanhangen?

09-03-2017 19:36 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie?

Ik zat over dit onderwerp vandaag na te denken en kom niet tot een goed beeld. Aan de ene kant denk ik van: kom op zeg, geloof je echt dat de wereld is geschapen in zeven dagen? (gewoon een voorbeeld) Aan de andere kant, het moet ook niet uitmaken, je kan prima serieus zijn terwijl je geloofd, dat maak ik zelf in mijn omgeving ook mee.
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
Hangt er vanaf wie het is en hoe ze er mee omgaan. Je hebt ook 'levels' van geloof, dus of ze heel streng zijn of niet.
Internagelaktisch
Dat gaat er om op welk vlak. Overigens vind ik mensen die heilig overtuigd zijn van een idee als communisme net zo dogmatisch en irreëel.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de meeste mensen wel iets geloven, dus ja, ik neem ze serieus.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Op het vlak van mensen die hun kinderen naar een rokkenschool sturen en elke dag iets uit dde bijbel lezen, en geschiedenis les krijgen over het feit dat de aarde maar 6000 jaar bestaat en dat God dino's in de grond heeft geplaatst om ons te testen op ons geloof
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Je kán prima serieus zijn als je gelooft? Maar de meesten zijn dat niet bedoel je? Oh wacht.. het was vorig weekend carnaval he, dat gekke hossen doen die zotte katholieken maar één keer per jaar hoor

Ik dacht even dat je dit topic serieus bedoelde.. bijna 1 april!!
Alle reacties Link kopieren
Ja, er zit ook nogal wat ruimte tussen een regelfetishist die iedere letter letterlijk neemt en mensen die 'wel in iets' geloven. Zoveel gradaties mogelijk. Lijkt mij meer van de persoon zelf afhangen qua serieus nemen dan van wel of niet religieus zijn.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Hoe fanatieker en/of orthodoxer, hoe enger ik ze vind. Serieus eng.



Ik ben niet meer religieus en daar ben ik redelijk van overtuigd. Als andere mensen anders denken, so be it, maar diep van binnen denk ik inderdaad wel eens "dat je dat nog gelooft". M
Alle reacties Link kopieren
quote:Onne78 schreef op 09 maart 2017 @ 19:42:

Hoe fanatieker en/of orthodoxer, hoe enger ik ze vind. Serieus eng.



Ik ben niet meer religieus en daar ben ik redelijk van overtuigd. Als andere mensen anders denken, so be it, maar diep van binnen denk ik inderdaad wel eens "dat je dat nog gelooft". Moh wat was voor jou de reden om van het geloof af te stappen?
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
quote:Onne78 schreef op 09 maart 2017 @ 19:42:

Hoe fanatieker en/of orthodoxer, hoe enger ik ze vind. Serieus eng.



Ik ben niet meer religieus en daar ben ik redelijk van overtuigd. Als andere mensen anders denken, so be it, maar diep van binnen denk ik inderdaad wel eens "dat je dat nog gelooft". Moh wat was voor jou de reden om van het geloof af te stappen?
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Het is bij mij dubbel. Aan de ene kant wil ik heel kumbaya denken van 'joh, ieder zijn ding', maar tegelijkertijd ook op z'n Hans Teeuwens 'heb ik geen respect voor, vind het sukkels'.



Ik neig de laatste tijd toch naar dat laatste.



Overigens vind ik nog een verschil zitten tussen geloven in iets hogers, daar voor jezelf kracht uithalen, en voor de rest weinig regels of verboden aanhouden (dat vind ik allemaal prima), of daadwerkelijk een religie aanhangen met alles dat daarbij hoort (Bijbel/Koran, kerkgang, tegen homoseksualiteit zijn, etc). Dan neem ik je dus inderdaad minder tot niet serieus.
Kees van der Staaij zat laatst bij Pauw & Jinek, en ik vind het een heel aardige beschaafde man, maar tijdens de aflevering merkte ik dat ik hem zag als een soort 5-jarige. Hartstikke lief, maar natuurlijk totaal niet serieus te nemen als je politiek bedrijft aan de hand van een sprookjesboek.
Nee. Een van mijn beste vriendinnen is Jehova getuige. Dat moet ze zelf weten. Soms vind ik het interessant om te weten hoe ze bepaalde dingen ziet. Ze is denk ik wel een moderne JG en niet zoals mensen in stereotype denken over JG. Eigenlijk kan ik wel jaloers zijn op mensen die een regligie aanhangen. Sommige dingen lijken me dan oprecht makkelijker. Omgaan met overlijden bijvoorbeeld.
Ligt eraan, ik ken eigenlijk niet heel erg veel "echt gelovigen" volgens mij. Ik heb in elk geval nog nooit in mijn leven met iemand een gesprek gehad dat de strekking had: geloof jij dat de wereld in zes dagen in geschapen?



Als ik iemand zou tegenkomen die zegt ergens in te geloven of in god te geloven dan vraag ik me verder niet af: hóe dan? maar dan denk ik: daar zal deze persoon dan wel houvast aan hebben/steun in vinden. Ik heb geen reden om hem of haar niet serieus te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Religie is voor mij iets dat iedereen naar eigen believen mag consumeren, maar dan wel in de eigen kring en achter de eigen voordeur. Ik vind niet dat we een verplichting hebben die religie dan vervolgens in het openbare leven te faciliteren. Dus fijn dan als jij denkt dat jouw religie vindt dat je een hoofddoek op moet hebben, en prima als je ermee naar de AH loopt ofzo, maar de algemene regel voor bijv, pasfoto's is in Nederland dat je geen hoofdbedekking draagt, dus dat geldt dan ook voor moslima's. En de algemene regel is voor bijv. ambtenaren achter het loket van het gemeentehuis dat die hun gabberpetjes, carnavalshoedjes of anders hoofdbedekking achterwege laten, dus ook moslima's. Iedereen gelijk. Of zie ik het nou verkeerd? Ik denk dat wanneer een streng gereformeerde dame persé met een zwart hoedje op achter het loket wil, ze ook te horen krijgt dat dat niet kan. Dus waarom een moslima dan wél met hoofddoek?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 09 maart 2017 @ 19:49:

Religie is voor mij iets dat iedereen naar eigen believen mag consumeren, maar dan wel in de eigen kring en achter de eigen voordeur. Ik vind niet dat we een verplichting hebben die religie dan vervolgens in het openbare leven te faciliteren. Dus fijn dan als jij denkt dat jouw religie vindt dat je een hoofddoek op moet hebben, en prima als je ermee naar de AH loopt ofzo, maar de algemene regel voor bijv, pasfoto's is in Nederland dat je geen hoofdbedekking draagt, dus dat geldt dan ook voor moslima's. En de algemene regel is voor bijv. ambtenaren achter het loket van het gemeentehuis dat die hun gabberpetjes, carnavalshoedjes of anders hoofdbedekking achterwege laten, dus ook moslima's. Iedereen gelijk. Of zie ik het nou verkeerd? Ik denk dat wanneer een streng gereformeerde dame persé met een zwart hoedje op achter het loket wil, ze ook te horen krijgt dat dat niet kan. Dus waarom een moslima dan wél met hoofddoek?Bang dat IS dan een aanslag gaat plegen ofzo.
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
quote:ladygaga_xx schreef op 09 maart 2017 @ 19:43:

[...]



oh wat was voor jou de reden om van het geloof af te stappen?



Heel lang verhaal, maar van oerdegelijk gereformeerd naar "ik denk dat er niks is" begon al rond mijn tiende. Ik had oneindig veel vragen waar ik geen antwoorden op vond of kreeg, ik ging zoeken en lezen en praten en studeren en zo is mijn idee over religie veranderd.



Het idee dat de god waar ik mee opgevoed ben niet zou bestaan, begon in de puberteit te groeien.
Alle reacties Link kopieren
Nee natuurlijk niet. Iets van 90% van de wereldbevolking gelooft in een hogere macht.
Vlieg met me mee naar de regenboog.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 09 maart 2017 @ 19:48:

Ligt eraan, ik ken eigenlijk niet heel erg veel "echt gelovigen" volgens mij. Ik heb in elk geval nog nooit in mijn leven met iemand een gesprek gehad dat de strekking had: geloof jij dat de wereld in zes dagen in geschapen?



Als ik iemand zou tegenkomen die zegt ergens in te geloven of in god te geloven dan vraag ik me verder niet af: hóe dan? maar dan denk ik: daar zal deze persoon dan wel houvast aan hebben/steun in vinden. Ik heb geen reden om hem of haar niet serieus te nemen.Nou ik had dus een collega die dat dus wel deed.. (dat de wereld in 6 dagen is geschapen) en die kwam met een hele Bijbelse theorie over het feit dat de continenten dan ineens uit elkaar lagen, iets met een super grote aardbeving. Ik kon haar sinds die dag niet meer serieus nemen en dat vind ik erg jammer
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Religiegekkies van welk geloof dan ook zijn gevaarlijk. Dat moet je gewoon niet willen in een vrije samenleving. Dat heeft niks met respect te maken, maar met gezond verstand.
Alle reacties Link kopieren
Het hangt van het onderwerp af.

Als ik bijv. tegenover een arts zit die me uitlegt hoe een behandeling gaat verlopen, denk ik niet dat ik hem niet serieus neem als ik weet dat hij gelovig is.

Idem met een automonteur, fietsenmaker, tuinman enz.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
quote:ladygaga_xx schreef op 09 maart 2017 @ 19:51:

[...]



Bang dat IS dan een aanslag gaat plegen ofzo.Nope, geenszins. Maar heel simpel. Als Jantje niet in zijn gabberpakje met petje achter het loket mag (wat in feite ZIJN religie is), waarom mag Fatima dan wél met een hoofddoek op achter het loket?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
er zijn zat gelovigen die allang niet meer denken dat de wereld in 7 dagen geschapen is hoor



ik neem een gelovig persoon (als ik dat al weet van diegene, ik vind het iets prive) niet per definitie niet serieus

religekkies wel, maar die kom ik zelden tegen
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 09 maart 2017 @ 19:55:

[...]





Nope, geenszins. Maar heel simpel. Als Jantje niet in zijn gabberpakje met petje achter het loket mag (wat in feite ZIJN religie is), waarom mag Fatima dan wél met een hoofddoek op achter het loket?omdat Fatima het gooit op vrijheid van uitoefening geloof, en Jante er in de ogen van de maatschappij uit ziet als een pauper
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
quote:simbalabimba schreef op 09 maart 2017 @ 19:55:

Het hangt van het onderwerp af.

Als ik bijv. tegenover een arts zit die me uitlegt hoe een behandeling gaat verlopen, denk ik niet dat ik hem niet serieus neem als ik weet dat hij gelovig is.

Idem met een automonteur, fietsenmaker, tuinman enz.maar waarom zou een gelovige fietsenmaker dan niet je fiets kunnen maken? HEt is niet dat hij bid totdat je ketting erweer aan zit
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven