Taalmaatje, tips?

25-05-2017 19:09 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een paar weken doe ik via Humanitas vrijwilligerswerk als taalmaatje. Bij dit project word je gekoppeld aan een buitenlander die Nederlands aan het leren is en daar help je een handje bij. Via Humanitas krijg je tips hoe je te werk kunt gaan en welk lesmateriaal je kunt gebruiken. Ook wordt je aangeraden regelmatig informele dingen te doen met de deelnemer die op een leuke manier helpen bij de taalverwerving. En op dat gebied kan ik nog wel wat tips gebruiken. Wat we al wel doen: huis-aan-huisbladen lezen, we zijn een keer samen naar de markt geweest, we gaan binnenkort in de bibliotheek kijken en ik hoop mijn deelneemster over te kunnen halen lid te worden, en te beginnen met de simpelste kinderboeken voor haar dochtertje; dat slaat twee vliegen in een klap. Hebben jullie leuke ideeën?
Hier een worteltje, daar wat groen, lekker rennen in het gras.
Wat was het leven makkelijk toen ik nog een konijntje was.
Activiteiten in de buurt waar ze woont? In contact komen met anderen helpt het beste bij het leren van een taal. Bibliotheken hebben vaak een uitgebreid aanbod voor anderstaligen. Ik zou kijken naar hobby's van haar en jou en dingen zoeken die jullie beiden leuk vinden.
Alle reacties Link kopieren
Kunnen ze fietsen? Er is hier speciaal voor nieuwkomers fietslessen en verkeersborden uitleg.
ergens koffie gaan drinken en dan oefenen met bestellen en de menu-kaart
Is dochtertje erbij als ze les heeft? Anders uitje naar de speeltuin en dan daar ook de woorden van de speeltoestellen oefenen.
Alle reacties Link kopieren
Of een soort memory maken.
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Op het jeugdjournaal was een jongen die Nederlands leerde door de Donald Duck te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Spelletjes doen die iets met taal te maken hebben.
Makkelijke kruiswoordpuzzels maken.
Taalspelletjes op de computer doen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
http://taalcoachingdrv.blogspot.nl/2015 ... -kunt.html
Ik denk dat je wel wat aan deze link heb!
Alle reacties Link kopieren
Pim pam pet. En omdat dat voor jou makkelijker is dan voor je maatje zou je speciale regels kunnen maken: Je maatje woorden met max 5 letters(mag ook meer) , jij met minimum 5 letters of bepaald aantal lettergrepen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Haar dochtertje is net bij de lessen, want anders komen we nergens aan toe. Memory is een leuk idee. Voor kruiswoordpuzzels is haar Nederlands nog niet goed genoeg, maar wie weet komt dat snel. Bedankt voor de link, 7102.
Hier een worteltje, daar wat groen, lekker rennen in het gras.
Wat was het leven makkelijk toen ik nog een konijntje was.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een kringloop in de buurt? Kijk daar eens voor wat spelletjes boekjes etc,
Is er iets wat ze heel goed kan en jou zou kunnen leren? (ik noem maar wat, borduren ofzo) Samen koken? (koekjes of taart bakken ofzo)

Allerlei soorten spelletjes zijn natuurlijk leuk om te doen. Onze zoon heeft net een spel gekregen waarbij je bij een bepaald thema woorden moet associeren (op het strand, op de markt) dat is erg leuk, als ze tenminste van spelletjes houdt.

Jeugdjournaal kijken? (uitzending gemist). Dan heb je ook iets om over te praten (wat vind jij er van?).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven